Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

tøjlehjælpen ...
Forfatter: 
Dato:  16-03-2002 10:08
... er altid den, der volder de største problemer, ikke bare for rytteren, men i aller højeste grad også for hesten.
Tøjlehjælpen er den hjælp, man giver hesten gennem større eller mindre tiltag i tøjlerne I SAMARBEJDE MED ANDRE HJÆLPER! Tøjlehjælpen benyttes altså aldrig alene, og den har til formål at tilbyde hesten en `støtte´ i dens forsøg på at forstå alt det andet, vi sidder og foretager os i sadlen.
Tøjlehjælpen skal komme til udtryk gennem bevægelser, der går ad en LIGE UBRUDT LINJE fra hestens bid gennem tøjlen, rytterens hånd og underarm til albuen. Dvs., at man skal arbejde i `forlængelse´ af tøjlen. Man skal ikke trykke ned eller løfte op, og man skal til enhver tid have en hånd på hver side af hestens manke. Derudover skal hænderne være på niveau og ALTID lige over for hinanden ... også når hesten bøjes!
Tøjlehjælpen fungerer som nævnt i samarbejde med andre hjælper, og hvis dette ikke sker, kan hesten ikke koncentrere sig om at `mærke efter´ de andre langt mindre fysisk mærkbare hjælper. Man skal altid huske på, at i den ene ende slutter tøjlehjælpen i et metalbid, der hviler på hestens følsomme tunge, og i den anden ende i rytterens hænder, der er rytterens absolut `stærkeste led´, når han/hun sidder i sadlen.
Tøjlehjælpen skal være indvendig støttende og udvendig koordinerende forstået sådan, at den indvendige tøjle ALDRIG har anden opgave end at understøtte, mens den udvendige skal være regulerende (f.eks. ved ridning ad volter, sidebevægelser o.m.a.).
Hvor meget skal rytteren så have i hænderne? Det er vidt forskelligt fra hest til hest. Nogle beder kun om få gram, mens andre har behov for flere kilo. Det kommer meget an på, hvor god rytteren er til at formidle sine øvrige hjælper, og også på, hvor omhyggeligt hesten er redet til.
Enhver indvirkning gennem tøjlerne foregår i begge tøjler SAMTIDIG og aldrig blot i en af tøjlerne. Derimod skal rytteren være i stand til at kunne lægge mere eller mindre større vægt på den ene af tøjlerne, og tilsvarende være i stand til at kunne mindske vægten på en af tøjlerne. Og det er præcis her, langt de fleste har problemer.
Vi ser meget tit hste, der går og svinger med hovedet fra side til side, fordi rytteren arbejder med en tøjle ad gangen. Noget sådant er formålsløst af flere grunde. Dels mindsker det hestens balance og koncentrationsevne, og dels ophæver det hestens evne til at kunne fornemme ryterens andre hjælper, og endelig kan det i grove tilfælde skabe problemer for benflytningen under sidebevægelser og medføre strygninger, etc.
Når rytteren husker disse ting, og overholder de linjer, der skal være på plads, skal han/hun desuden være i stand til at kunne arbejde afslappet med sine hænder/arme, således at der aldrig lægges kræfter i tøjlehjælpen MEN BLOT STØRRE ELLER MINDRE VÆGT. Man skal altså gennem afslappethed og uden brug af muskler kunne gøre sine hænder tunge, så man altid og til enhver tid ved lige præcis, hvor meget man har i hænderne.
Sidst - men ikke mindst - skal tøjlehjælpen ikke være en hjælp, man STOPPER IND I HOVEDET PÅ HESTEN, men en hjælp, HESTEN SØGER AT OPNÅ. Derfor skal man administrere sin tøjlehjælp på en sådan måde, at det er hesten, der lægger sit hoved og hals ned i rytterens hånd, og ikke rytteren, der trækker hestens hoved og hals op i hånden.

Så meget om det. Der vil sikkert være spørgsmål hertil, så kom med dem, og jeg skal forklare i enkeltheder, hvordan man griber `problemerne an´.

HÆNDERNE ER TIL KÆRTEGN - SCHENKLERNE ER TIL KOMMANDOER!

Hilsner. Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Re: tøjlehjælpen ...
Forfatter: 
Dato:  16-03-2002 10:19
Hej Johannes !

Min hest tog forleden tungen over biddet, og da vi så fik den tilbage på plads gik han hele tiden ligesom at bevægede tungen på biddet inde i munden. Hvad kan evt. have udløst dette ? For tiden laver jeg mange overgange og halve parader grundet han løber meget igennem i dressuren, kan dette have udløst det ?

Håber på et svar :-)

mvh.Caroline
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-03-2002 11:04
Hejsa Johannes.
Min unghest har lidt med, at jeg skal bære hans hoved.
Og det er vældig trættende for hænder og skuldre.
Min træner siger jeg skal lave nogle korte bemærkninger i munden. Dvs. jeg skal tage igennem på tøjlen, tage nogle lange træk fra den ene side til den anden OG SAMTIDIG VÆRE BLØD I HÆNDERNE OG EFTERGIVENDE så vi ikke modarbejder hinanden.
Hun kalder det at ryste ham løs.

Det virker nogen gange, men nogen dage er han mere stædig end andre og der skal en del markeringer til før han bliver som gele i munden. Ment på den måde han bæer sig selv i hovedet og ikke mig.

Her forleden dag var han som smør i munden! Han var så dejlig og man skulle næsten ikke røre ham i munden.
MEEEEN!!! Han havde til gengæld tungen over bidet!
Men ikke altid over bidet. Flere gange bare ud af munden og det så fuldstændig fjollet ud.

Så spændte vi bidet et hul op, men så var han ikke så blød mere........Hvad skal jeg gøre får at han vil bære sig selv og samtidig beholder den tunge i munden?

Det er første gang i den tid jeg har haft ham han er begyndt på det pjat med tungen.

Håber du vil svare:-)
Mvh Nancie og Terroristen

Læs mere om mig og min hest her Og nu er der kommet billeder af mig og min hest:0)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-03-2002 16:41

Måske er han ved at skifte tænder? Eller måske har du for meget fat fortil og for lidt drift bagfra?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-03-2002 20:36
Når min unghest lægger sig på tøjlen, så slipper jeg den - der skal 2 til at hive, og jeg gider ikke være den ene.
Det plejer at løse problemet, for så driver jeg jo frem bagfra og bruger alle andre hjælpere end tøjlen, og hvis det bliver nødvendigt at holde igen, gør jeg det i et kort moment og giver straks efter igen.
Hesten finder somregel ud af at det er rarest at være lige præcis dér hvor der er LIDT støtte i tøjlen - så på den måde bliver vi "enige" om det.
Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget - alle heste er jo forskellige og det kommer jo også an på hvor de er henne i deres udvikling.
Det er klart at det ødelægger "helhedsindtrykket" i starten , når man bare giver efter, men det kommer igen, når hesten finder ud af hvordan det føles harmonisk.
Jeg ved ikke om det er den "korrekte" måde, men den virker for mig.:-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-03-2002 20:58
Hejsa igen.
Satte et andet hovedtøj på i dag hvor der var et dobbelt næsebånd.
Han var rigtig dejlig igen i munden, men ikke helt i galoppen. Men det er også mest den vi har lidt problemer med. Men jeg tror det skulles hans alder osv.

Rom blev jo ikke bygget på én dag vel:-)

-Nancie
Foresten det med at slippe tøjlerne, det har jeg prøvet. Men så tager han bare hovedet op og hiver for at få mere tøjle-man er vist lidt grådig lille hyp....

Læs mere om mig og min hest her Og nu er der kommet billeder af mig og min hest:0)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-03-2002 20:15
Jeg er fuldstændig enig med dig Johannes , og ydermere synes jeg at du er god til at forklare så alle kan forstå !!!
Dog undrer det mig voldsomt at du skal have din egen overskrift. Emnet blev debatteret for ca. 14 dage siden under overskriften " Dressur " startet af sassy som havde problemer med sin haflingervallak. Du kommenterede den dårlige underviser men fulgte aldrig op..... dette indlæg ville have passet perfekt i den situation.

http://www.heste-nettet.dk/forum/read.php4?f=3&i=19580&t=19580

Bare min sølle mening !!!!

Fay
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-03-2002 20:25
Til Nancie

Hvis du vil tjekke om din hest går korrekt til biddet og i bæring, så skal hesten søge frem og ned når du løsner tøjlen, hvis den søger op eller hiver voldsomt i tøjlen så må du igang med at RIDE din hest frem og ned . !!!

Fay
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-03-2002 22:14
Hej Fay.

Det er da muligt, at du mener, at vedkommende havde haft brug for at få lidt at vide om, hvordan tøjlehjælpen fungerer, men det var ikke problemet, men blot ét af mange. Som jeg skrev, havde hun krav på, at hendes berider forklarede hende, hvordan de kom videre ... altså hvis berideren er en uddannet person, for en sådan ved, hvordan det foregår. Det følte jeg faktisk var et godt svar, for er der noget, der er nemmere end at stille et spørgsmål?

På et tidspunkt skrev jeg, at jeg her ville gennemgå hjælperne. Jeg har for overskuelighedens skyld valgt at tage dem én ad gangen. Derefter følger sammenkøringen af dem, kryds- korrektions- og vedligeholdelseshjælper, plus den halve parade ... og lidt til.
Det håber jeg ikke, falder nogen for brystet, for det er faktisk ment som en hjælp til de mange.

Mange hilsner. Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-03-2002 08:48
Det der gør at jeg bedst husker på den samsidige tøjlehjælp var en "lære-sætning" jeg fik af min gamle underviser for mange mange år siden: Hesten skal sige "ja ja ja" med hovedet, ikke "nej nej nej". Den sidder stadig fast - utroligt nok :-D.
Men når nu vi taler om at hænderne skal være overfor hinanden uanset hvad man laver så slog det mig lidt for brystet da jeg så Kür fra Vilhelmsborg (sendt på DK4 for nogen tid siden), at faktisk mange af disse dygtige ryttere hæver hænder i forhold til hinanden, specielt i traversaderne. Ikke kønt at se på og slet ikke god "pædagogik" overfor de ryttere som ser op til disse proffer.
Mht. til nye tråde... jeg for én er glad for at disse hjælpere tages op, Johannes. Man kan altid lære noget nyt, eller få rusket op i sin opstilling. Tak for det.
mvh
Kirsten
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-03-2002 10:02
Hej Johs,

Fint indlæg, men der er lige en ting jeg må spørge dig om.

Du skriver at hænderne altid skal være på hver side af manken og i niveau. Og det er jeg for så vidt enig i. MEN min berider (du ved godt hvem der er tale om) har lært mig hvis hesten skyder udvendig skulder ud af en volte, kan man korrigere ved i et kort øjeblik at føre udvendig hånd ind så den ligger lige over mankebenet. Der skal selvfølgelig gives efter øjeblikkeligt, når skulderen er på plads og det skal ikke overgøres. For rytteren er det en meget let korrektion og den virker.

Men hvad er din holdning til denne korrektionsmetode? Nå jeg ikke spørger min egen berider er det som nævnt fordi at han desværre ikke er hos os så tit, da han bor i Jylland. Og når han endelig er der, så er jeg så optaget af at ride, at jeg helt glemmer at spørge.

På forhånd tak.

BeritH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-03-2002 01:09
Hej Johannes

Nu har du dæl'me gjort mig nysgerrig igen.. :-D

Jeg har et par spørgsmål til dig.

>>>Enhver indvirkning gennem tøjlerne foregår i begge tøjler SAMTIDIG <<<

Men dermed ikke forstået at rytteren nødvendigvis skal "bevæge" begge tøjler samtidig, - men at en evt. eftergivenhed på én tøjle (Og her taler jeg ikke om at slippe nogen af tøjlerne) også har indvirkning på hvordan den anden indvirker,... Eller hvad..?

>>>Tøjlehjælpen skal være indvendig støttende og udvendig koordinerende forstået sådan, at den indvendige tøjle ALDRIG har anden opgave end at understøtte, mens den udvendige skal være regulerende (f.eks. ved ridning ad volter, sidebevægelser o.m.a.).<<<

Kan man gå ud fra at når du siger tingene skal være sådan, så taler vi om det idelle tilfælde..??

-Eller skal det forstås sådan, at selv "besværlige" eller "genstridige" heste (læs fejlredne..!)også skal kunne fungere med denne hjælp?
Og hvad med dem der sådan fra naturens side af ikke er de mest smidige, og under normale omstændigheder betragtes som heste der skal "hjælpes lidt på vej"?

>>>Derudover skal hænderne være på niveau og ALTID lige over for hinanden ... også når hesten bøjes!<<<

Uddybende forklaring udbedes. Hvordan vil du rent praktisk f.eks bære dig ad med at holde hænderne præcist overfor hinanden i en stærk bøjning ( en otte-meter volte el. lign.)?
For mig er det logisk at man "giver en smule efter" på den udvendige tøjle for at give hesten mulighed for at udføre rundingen af halsen, uden at indvirkningen på biddet bliver kraftigere. Og på samme måde må indvendige hånd også justeres en anelse tilbage for ikke at miste kontakten med biddet. (Jeg taler små justeringer her..)
Hvis man ikke skal lade tøjlen glide mellem fingrene, er man som jeg ser det nødt til at have hænderne en anelse forskudt i forhold til hinanden?..
Ellers skal man jo sammenligne en bøjning i hestens krop med hvordan en fjeder som bliver fastholdt i begge ender, ser ud hvis man bøjer den på midten.
(Og så er der for mig at se ikke den store eftergivenhed fra rytteren, men kun fra hesten.)
Håber at jeg forklarer mig forståeligt...:-P

>>>aldrig lægges kræfter i tøjlehjælpen MEN BLOT STØRRE ELLER MINDRE VÆGT.<<<
-Genial udlægning. Den vil jeg straks adoptere til min undervisning, hvor jeg i et enkelt tilfælde har haft svært ved at formidle forståelsen for denne fornemmelse til eleven.

MVH

Scarface

2 + 2 = 5 -Dét er ganske vist...... 8-)

-Så er der kommet billeder på min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-03-2002 17:45
Hello Scarface.

l) Hvis du forestiller dig, at du eksempelvis har 2 kg i hver hånd, når du rider lige ud, kan du godt have 2 kg på den ene og 2,1 på den anden i en volte (mest udvendig). Har du det, og er hænderne stadig over for hinanden og på niveau, vil hesten stadig være bøjet, så den følger den bue, der rides ad, hvis andre forhold er i orden (læs herom, når jeg kommer med indlægget om schenkelhjælp). Hvis du har lige meget i begge hænder på en volte, vil hesten lægge sit hoved på sned ind mod indvendige hånd.

2) Ja, det skal forstås sådan, at det her er den ideelle facon; og det besvarer næsten dit næste spørgsmål, idet den ideelle hjælp altid er den, der hjælper hesten bedst, og derfor er den især vigtig, hvis man har en hest, der er forredet eller på anden vis har behov for at blive hjulpet tilbage til normen.

3) Ang. dit sidste spørgsmål, så vil jeg gerne vente lidt med det, fordi det vil blive forklaret i sammenhæng med gennemgangen af de øvrige hjælper.

Er det okay?"

Hilsen Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-03-2002 20:27
Okay.... Takker for forklaringen.

MVH
Scarface

2 + 2 = 5 -Dét er ganske vist...... 8-)

-Så er der kommet billeder på min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-03-2002 11:33
hejsa

har lige et spørgsmål jeg håber nogen vil svare på.

Jeg er lige begyndt at træne en meget lille smule samling med lazer igen, og det er svært efter næsten 5 måneders pause fra seriøs ridning (Han har selvfølgelig været i en genoptræning efter dyrlægens anvisning, og denne samling er en del af genoptræningen, som regnes med at vare mindst 1 måned endnu).

Mit problem er:
Når jeg rider rundt på volte og vil forlange han kommer med ind under sig med udvendige bagben også, så er han ret god på højre volte og ligger sig gene ned foran, følger hånden, og bruger ryggen. Men på venstre volte har vi det problem at jeg nok gør et eller andet mystisk, for når vi ikke har en barriere ved siden, så ligger han sig dejligt ned, følger hånden, perfekt bøjet efter det buede spor, og træder dejligt ind under sig med udvendige bagben (og selvfølgelig også det indvendige).
Jeg er nede under ham med indvendige sædeben, så har ligesom mistanke til at det er min tøjlehjælp der bliver forkert i det øjeblik jeg har barrieren ved min side.
Når vi følger barrieren kommer problemet - han vil gerne op og gå en anelse for højt i halsen, og vi msiter derfor det udvendige bagbens indundergriben, og dermed ryggens aktivitet går tabt. men så snart vi slipper hovslaget igen, så kommer det med igen.

han er redet så der er en stabil tøjlehjælp foran, man tager ikke for så at slippe bagefter, men mere langsomt give igen, så at der er en konstant forbindelse der ikke bare brydes hele tiden.

Men et eller andet går der galt når jeg selv træner (har selvfølgelig tænkt mig at forhøre min træner om problemet, men der er ang tid (læs: en uge) til næste undervisning), men jeg synes det er vigtigt jeg ikke laver for mange fejl i grundridningen, specielt ikke når der er tale om genoptræning endnu!

Så håber mange gange nogle vil kunne hjælpe

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-03-2002 15:42
Hej Charlotte.

Jeg ville gerne give dig et konstruktivt svar, men jeg synes, at din beskrivelse af `hele forløbet´ er noget usammenhængende og mangelfuld, så det bliver svært - men jeg prøver:

Du skriver bl.a., at han mister udvendige bagbens indundergriben på venstre volte!? Hvordan kan han det, hvis det indvendige griber ind under ham, som det skal? Det er stort set kun muligt, hvis hesten halter, idet en indundergriben altid vil være ens for begge ben, hvis hesten er rengående, uanset om man rider lige ud eller befinder sig på et buet spor. Hvordan kan du iøvrigt konstatere det?
Du skriver også, at du er `nede under ham med indvendige sædeben´ ... det må sandelig se sjovt ud!! Jeg går ud fra, at du mener, at du sidder dybt på indvendige sædeben. Lad være med det; sid lige over din hest, så den kan koncentrere sig om at holde balancen. Hvis du sidder `forskudt´, vil hesten ofte forsøge at kompensere ved at træde langt ud med det modstående bagben, og det er nok dét, du kan mærke.

Du nævner også noget om din stabile tøjleføring, hvor du tager og ikke bare slipper igen - og det er helt fint, men det må endelig ikke udarte sig, så din eftergivenhed er noget, man kan se fra jorden. Der skal kun være tale om små jævne forandringer i den vægt, man har i hænderne.

Kan du bruge det?

Hilsen Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-03-2002 20:51
hej Johannes

ja kan sådan set godt bruge det.

han halter ikke, men det er ligesom om man mister "taget" i udvendige bagben. PÅ højre volte kommer han lige godt ind under sig med begge bagben, men på venstre volte glipper det når jeg rider rundt langs barrieren på buet spor. Og ja det er nok begge bagben der nedsætter "kraften" i bevægelsen på denne volte. havde bare svært ved at forklare hvordan det føles.

Og undskyld min vrøvlede forklaring om sædebenet. Jeg sidder lige over hesten.

Jeg ved bare ikke lige hvad det er der går galt så snart jeg følger barrieren, men som jeg fanger op på igen i det sekund vi rider ind over midten.

Kan det være at man ikke får aktivering nok fra ens udvendige schenkel?

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-03-2002 23:08
Hejsa.

Du skal ikke lægge så meget i at `aktivere´ dine schenkler; hold dem i ro, brug dem som `sidestøtter´ og kombiner dem med en rolig og støttende hånd. Glem ikke, at når du befinder dig langs barrieren, skal du støtte mest på udvendige hånd for at undgå, at hesten trækker efter barrieren.
Når du nu kommer ind på den famøse volte, hvor du har problemer, så prøv at skubbe lidt mere til med lænd og sæde og læn dig lidt tilbage, men undlad at forandre din tøjlehjælp og schenkelhjælp. Det er altid en god idé at skubbe på for ligesom at `ride sig ud af´ problemerne, i stedet for at lave om på en hel masse, som fungerer godt.

Lad mig høre, hvordan det går.

Hilsner. Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-03-2002 14:24
Hej Johannes

Super godt indlæg, jeg er bare blevet en smule forvirret, dog tror jeg alligevel, at jeg frostår hvad du mener....

Jeg har ikke fået undervisning i 1/2 år p.g.a en skadet hest, men da jeg var "aktivt" ridende, lærte min træner mig, at ride på udvendige, sådan som du beskriver: støt i indvendige, arbejd primært med udvendige.
Efterfølgende har jeg dog hørt at man bør "holde fast" (Læs: støtte)i udvendige og arbejde med indvendige. Mens jeg har "stået stille" (tullet rundt uden sadel og mest i skridt), har jeg prøvet at praktisere dette og jeg synes egentlig, at hesten suger bedre på biddet nu. Dog tror jeg, at både du, jeg og min træner har ment (mener) det samme, jeg tror simpelthen bare, at jeg har været for fokuseret på tøjlehjælpen istedet for et samspil af alle hjælper, da jeg fik undervisning, for det er jo egentlig en fornemmelsessag, hvor meget og hvordan man skal "tage" i tøjlerne, som nok kan være svært at forklare, jeg kan ihvert fald ikke. Selvfølgelig er der nogle retningslinier, og det er vel dem der hedder: støt i udvendig, arbejd med indvendig eller (som nogle foretrækker)omvendt. eller er jeg helt afsporet?
Hilsen Mie
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider