Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Dressur
Forfatter: 
Dato:  07-03-2002 18:59
Er der nogen her, der kan hjælpe mig med et dressur-problem med en haflingervallak?
0
0
Svar på denne tråd

Re: Dressur
Forfatter: 
Dato:  07-03-2002 19:16
Hej!!

Hvad er det for et problem??

Qnuzz

Surprise

Nutid

Datid

Surprise du er min for altid!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-03-2002 19:27
Han er meget let at gøre nervøs og usikker.

Min underviser har altid lært mig at jeg skal arbejde med tøjlen, men nu har hun haft besøg af en berider, der siger at man skal støtte lige meget i begget tøjler hele tiden og så kun ride med benene.

Han virker bare som om at han er meget forvirret. Han bliver hård i munden og løber fra al hjælpen. Jeg har det som om jeg ikke laver andet end at sidde og flå ham i munden.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-03-2002 22:50
Hejsa.

Hvis du har haft besøg af en uddannet berider, har du krav på, at han forklarer dig, hvordan du kommer videre. Det er han uddannet til.
Din tidligere underviser, der har lært dig at sidde og arbejde med tøjlerne, bærer - vil jeg vove at sige - stor andel i hestens nervøsitet.

Mange hilsner. Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-03-2002 06:19
Der er absolut intet galt i at arbejde med tøjlen på en hest, spørgsmålet er udelukkende hvordan man gør det !!!!
Hvis hesten går meget hårdt på en af tøjlerne kan man tage en let .....bemærk LET anholdning i tøjlen for at få hesten til at give efter....jeg taler ikke om at save hesten i munden, men derimod om at støtte og give efter på det rigtige tidspunkt. Denne anholdning kræver selvfølgelig at man har en korrekt balance i sædet og at man bruger sine ben til at støtte op med.
Mange ryttere som har heste der går meget tungt på biddet er ofte ryttere der selv bruger hånden meget.
Dressur er en balancekunst hvor man er fuldstændig et med sin hest, det kræver at man først og fremmest styrker sin egen balance og giver hesten ro i munden, så den får tillid til at søge frem og ned, det at få hesten i holdning er ikke selve målet, det er derimod at få sig selv i balance og dermed opbygge hestens balance og tillid til hånden.
Meget ofte ser man ryttere som sidder på udvendige side af hesten i en vending og de kan for gud i himlen ikke forstå hvorfor hesten bøjer til den forkerte side....det er jo klart at hesten ikke har en chance for at gøre det som rytteren beder om når den får modstridende signaler !!!

Fay
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-03-2002 14:36

Jeg se også mange ryttere sidde meget på udvendige sædeben i volter og hvis de rider ned af langsiden. Afhængig af hvem det er bemærker jeg det overfor dem, og som regel får jeg et smil og et tak for det og så prøver rytteren at rette det, ihvertfald mens jeg er der

Og jeg vil give Fay ret i, at der ikke er noget galt i at arbejde med tøjlen. Med måde!
Så sent som i går aftes fik jeg det bekræftet. Skal være heste-sitter i næste weekend for en virkelig dejlig hest og ville gerne lige ride den mens ejeren og hendes mor (fantastisk dygtig) overværede det.
Den har nogle problemer med at runde sig uden at toppe op og gallopere/hoppe på stedet.

Jeg kravlede op (den er 1.71.) og red stille og roligt.
Efter lidt tid prøvede jeg så at bøje den. Den svarede fint og som belønning ville jeg være eftergivende i indvendige hånd, med det resultat at hesten kom fuldstændig ud af takt og hoppede på stedet.

Jeg prøvede så at blive ved med at støtte ham på indvendige tøjle i rundingen og hesten kvitterede ved at suge på begge tøjler og skubbede af med ryggen. Lækkert! Og det fortsatte den med resten af tiden. :-)

Så jeg kan kun sige: Hver sin hest, hver sin ridemåde.

Undskyld det blev lidt langt, men det ene ord tager jo det andet!

Knuuuz

Mette :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-03-2002 20:19
Ja, jeg er også enig med de andre.
Hvis du arbejder lidt med tøjlen, vil hesten også synes det er lidt spændne, og den bliver opmærksom på tøjlen. Du skal bare huske, at det er små tag, husk at give efter, gør det ikke heletiden, og HUSK at du kun må tage i èn tøjle af gangen. Det er selvfølgelig vigtigt at du også ridder med sædet. Så det vil sige, at det er en blanding af begge ting.
Snak lidt beroligene til tin hest, når du rider, så den ved at du er der og støtter den, så der er ingenting at være nervøs for.
Håber du kan bruge mit svar...

http://www.joras.dk/fotoalbum/maibrit.asp
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-03-2002 16:27
Hej Majbrit.

Du skriver, at man kun må tage i en tøjle af gangen. Der er jeg ikke ening med dig.

Når jeg arbejder med tøjlen for at få bedre kontakt med hesten, bla. fordi den løber, så er det i form af halveparader, hvor man bruger begge tøjler.

Hvis jeg arbejder med tøjlen for at stille den til en side, så tager jeg halveparader med den ene tøjle og støtter med den anden. Altså også begge tøjler.

Hvis jeg skal dreje hesten, så gør jeg ligesom når jeg skal stille den med tøjlen, men ændrer benarbejdet. Altså også begge tøjler.

Til Sassy.

Der kan være mange grunde til at din hest løber og er nervøs.
Jeg ville overveje at få undervisning (eller telefonisk råd, hvis det ikke er muligt at få undervisning)af en berider eller beriderelev, der har god erfaring.

Du skriver, at din ridelærer har sagt, du skulle bruge benene. Det vil jeg dog tro, kun medfører til nervøsiteten. Prøv at ride mere med sædet og sætte dig tungt i sadlen. hesten kan også mærke hvis du er nervøs, så det gælder om at sidde afslappet og snakke afslappet til den.

Sara
sk@besko.dk B-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-03-2002 16:57
Til Sara
Jeg tror faktisk, at vi er enige. Jeg fik nok bare ikke formulerede mig så godt. Jeg skrev (og mener), at man kun må tage i den ene tøjle af gangen, men selvfølgelig skal du støtte op på den anden tøjle. Men "at støtte", er heller ikke det samme som at tage.
Den halveparade er jeg også enig med dig i, der bliver man nød til at tage i begge tøjler. Men når hesten bliver hård i munden og forvirret, ville jeg forslå, at man ikke lavede så mange halveparader... Men i stedet fik den stoppet fortil med knæ og sædet... og fik "legede" lidt med den i munden.

Majbrit

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider