Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

jeg har mistet troen - godt eller skidt?
Forfatter: 
Dato:  01-02-2002 14:10
hej

Hvad skal jeg gøre. Min selvtillid til min ridning kravler rundt langt nede under nulpunktet, og faktisk burde ridningen jo droppes pga. det, eftersom jeg jo i princippet ved jeg laver alt for mange fejl pga. jeg er en dårlig rytter.

Hvad gør i for ikke at ende dernede, for lidt tro på sig selv skal man vel have, ellers ødelægger man jo hesten endnu mere.

Men det er så pokkers svært, når man red benene i stykker på sin pony, gjorde sin første hest "sindsyg" og nu er min dejlige hest, Lazer, måske også ødelagt i benene. Plus alle de heste jeg i tidens løb har haft redet, de har alle ligesom gået i stå når jeg nåede til LA-niveau med dem i dressur.

Jeg er blevet panisk for at ride andres heste, og finder de mest latterlige undskyldninger for at slippe. Egentlig ikke fordi jeg ikke vil, men fordi jeg frygter at jeg bare ved en lille tur når at totaltødelægge deres heste.

Kan man genopbygge sin egen tro på sig selv igen, eller er det bare farvel ridning forever?

intelligente mennesker keder sig aldrig! - hvorfor keder jeg mig så??? *GGG*

0
0
Svar på denne tråd

Re: jeg har mistet troen - godt eller skidt?
Forfatter: 
Dato:  01-02-2002 14:57
Hej Charlotte,

Når jeg mister troen på mig selv, fordi jeg har en hest, der er lidt vanskelig at ride (læs indlægget: Johannes - gids du kigge her), så låner jeg en af de andre pensionærers heste. Det er ligegyldigt om de er redne eller rå, for de er alle lettere at ride end Bassen og så får jeg selvtilliden igen.

Samtidig så sørger jeg for en god underviser, der ikke er bange for at rette mine fejl. Og så glæder jeg mig over det mindste fremskridt - det er meget vigtigt, det må du ikke glemme.

Jeg har ikke planer om at ride middelsvær dressur på Bassen for det vil være for langt ude i fremtiden til at det er håndgribeligt. Derfor sætter jeg mig små delmål, som passer til det stade hvor vi er. Og det gør jeg i øvrigt også, når jeg rider andre heste.

Holdbarheden på hestens ben er påvirket af mange faktorer og ikke kun ridningen. Skoning, opvækst, ibrugtagning og avl har også alle indflydelse på benenes holdbarhed.

6 måneders fejlagtig beskæring kan være nok til at benene tager ubodelig skade. For tidlig og for hård ibrugtagning af (især en stor) unghest giver ofte uhelbredelige seneskader. Og så er der jo fodringen i vækstperioden, som man heller ikke må se bort fra. Samtidig kan hesten jo også være arveligt disponeret for benproblemer.

Som du kan se, behøver det ikke kun være ridningen, der er årsagen til dårlige ben, men den kan selvfølig være medvirkende. Men hvis man rider fornuftigt og tilstræber korrekt formgivning for de rigtige hjælpere, venter med at tage hesten i brug til den er klar og iøvrigt uddanner den efter hvad den kan kapere, selvom man måske går glip af championaterne, så kan man ikke gøre mere.

BeritH
B.I.T.C.H. = Babe In Total Control of HerselfB-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-02-2002 18:25
Kære Charlotte

Jeg tror jeg kender følelsen en smule. Jeg har godt nok været forskånet for skadede heste, men alligevel.

Når jeg har en periode hvor jeg føler min træning ingen vegne kommer, eller det ovenikøbet føles som om det går dårligere og dårligere, så tænker jeg også "til Grækenland med ridningen nu gider jeg ikke mere". Og så kan jeg ærgre mig over at jeg ikke valgte at dyrke håndbold, tennis, eller blev ved klaverundervisningen.

Min kur er en pause fra ridningen. Hesten tager ingen skade af at holde en pause uanset hvor lang tid det tager dig at komme dig over dit knæk. Så bruger jeg tid på at nusse, longere lidt, i det hele taget bare hygge med hesten - står i stalden og nyder lyden af gumlende heste - altsammen for at styrke mit velvære sammen med hestene.
Og så tager jeg gerne alle mine videobånd med international ridning frem og drømmer mig hen i det uvisse, eller jeg tager ud til et distriktsstævne og lader mig inspirere. Så kommer gnisten hurtigt tilbage (egentligt allerede efter et par dage) og man har fornyet energi til at forbedre alt det man er utilfreds med.

Du skal ikke give op, men søge inspiration. Evt med din træner eller dine veninder. Og vigtigt synes jeg er at finde en træner der også kan rose dig for dine gode sider og ikke kun finder de dårlige sider.

Tilde
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-02-2002 19:56
hej

tak for jeres råd...

til berit
desværre kan jeg ikke det der med at låne en anden hest og riden den, for er nærmest total panisk, plus jeg ved Lazer er en af de mest lette heste at ride. Hvad nu hvis jeg bare slet slet ikke kan få den anden hest til at lystre!

til Tilde
Synes ikke rigtig det hjælper. Lazer har jo stået halt siden slutningen af oktober, så det eneste jeg har kunnet med ridningen er at skridte lidt. Og det har i hvert fald ikke hjulpet på selvtilliden at kun have nusset, passet og snakket med hesten i 3 måneder.

Jeg har det også sådan at jeg gerne vil ride, men ikke på bekostning af hesten!

Måske er det rigtige bare at droppe ridningen, i hvert fald de næste 5-6år hvor jeg alligevel skal læse!

intelligente mennesker keder sig aldrig! - hvorfor keder jeg mig så??? *GGG*

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-02-2002 20:51
Jeg er nu heller ikke den helt dygtige, men det begynder at gå fremad nu med mig og dyret!

Jeg sørger bare for at lave noget sjovt for os begge........ noget som ikke er helt "normalt".
Så rider jeg uden sadel, måske uden trense....og selv om den går sine egne veje det meste af tiden, hygger vi os fint og hver gang lærer vi noget mere!
Rider ikke altid så seriøst, men får stadig en stor glæde og viden ud af det + at jeg mere trives på den måde!
Men efter over et halvt års kæmpen.... er der endelig begyndt at ske noget mere inde i dressuren.....så det er bare et super optur for os!

Hilsen Sara

¤Sara¤.

-It's nice to be important, but it's more important to be nice!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-02-2002 23:42
Det gør mig virkelig ondt at høre om dine uheld med dine heste, men det er jo ikke sikkret at det er din skyld at dine heste går i stykker.
Tænk at mange skader allerede bliver grundlagt i fosterstadiet, pga. forkert fodring,endnu flere kommer til ved forkert beskæring eller skader som føl/unghest, så mange skader er ikke altid rytterfejl, og hvis du ikke ligefrem rider flere timer om dagen eller samler og sætter hesten forkert må det bare være sort uheld, og med hensyn til at du skulle have gjort din hest sindsyg så må jeg tvivle stærkt på at det er dig der er noget galt med da det er mere sandsynligt at den havde tendenser til det, og den havde måske alligevel blevet syg i sit hoved, jeg mener du mishandler vel ikke hestene, så hvad skulle du have gjort der gjorte den sindsyg.
Det er vel som med mennesker, at nogle er født med en sindssygdom som måske først bryder ud efter en vis alder, og så er det jo ikke lige din skyld vel.
Jeg ønsker dig held og lykke og tab ikke modet det kan jo ske at alt bliver bedre en dag. (y):-D
0
0
Svar på denne tråd

Cavan - Charlotte-L. ?
Forfatter: 
Dato:  02-02-2002 01:45

Hvordan kan du tillade dig at nedgøre en verdenshest som Cavan, som du gør i en anden tråd. - Når dine egne evner er så ringe, som du selv beskriver i denne tråd ?

Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves (n)

Susanne W. A.

.(i) Gode hest lånes ud til gode ryttere, der vil indgå i et samararbejde om hestene på vores sted. Se beskrivelsen af hestene på min Præsentation. (i)

(y) Det er bedre at lugte af hest, end af hash ;-) (y)
0
0
Svar på denne tråd

Susanne
Forfatter: 
Dato:  02-02-2002 07:45
Ens egne ride præstationer har nu ikke noget at gøre med at se om en hest er rigtigt bygget og går ordentligt på sine ben. Der er mange Eksteriør dommere som ALDRIG har siddet på ryggen af en hest, og mange dressur dommere som ikke ved hvad korrtekt benstilling er ( og jeg ved godt at du har være A dommer i dressur, jeg har selv brugt dig nogle gange).

Jeg synes Cavan er pæn, men jeg kan udemærket godt se de fejl han har, ALLE heste har fejl uanset om man hedder Cavan eller lille Prins.

Til Charlotte

RID videre der står ingen steder skrevet at alle skal ride høj dressur eller spring, det er kun dig selv som kan lave retningslinier for dine ambitioner.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Susanne
Forfatter: 
Dato:  02-02-2002 08:11
Hej Charlotte

Jeg syntes det er synd for dig, at du har fået en skræk i livet og den kan godt være svær at komme til bunds i, men mit forslag til dig kan være:

Hvorfor dropper du ikke alle forventninger til dig og din hest i meget lang tid og så bare "rider" for sjov uden nogen konkurrence og får bygget din egen selvtidllid op igen sammen med hesten. Du kan eventuelt få undervisning af en proffesionel 1 gang om ugen og så melde ud til personen, at han/hun skal rette alle fejl og så fortælle hvorfor, det kunne være løsningen. Jeg har selv bedt om det på et tidspunkt da det hele voksede mig over ørerne, og jeg fik af vide, at jeg overtrænede min hest og stillede for store krav og hesten kørte træt i det.

Du kunne eventuelt også tage en tur ned til Gitte Naldal som er hestevisker, hun arbejder med både hest og rytter sammen, så de kan komme til at forstå hinanden og det foregår nede fra jorden i starten. Du vil få et helt andet forhold til din hest og en forståelse for hvornår hesten har fået nok og gerne vil noget andet og din selvtillid vil hurtigt blomstre sammen med hestens.

Du kan gå ind på www.horsemanship.dk og læse artiklen "en god oplevelse" som er skrevet af mig om min hest og at være hos Gitte Naldal.

Hilsen
Lillian

p.s. op med humøret du skal nok komme stærkt tilbage
0
0
Svar på denne tråd

Re: Susanne
Forfatter: 
Dato:  02-02-2002 11:25
Nu må du lige ta dig sammen susanne. At hun bekendtgjorde at hun ikke synes Cavan er den lækreste hest, og at han tilmed ikke har fået topkarakterer ved kåring gør ikke Charlotte til en idiot.
Er du så en fantastisk rytter fordi du synes Cavan er flot?
Man kan altså godt have en mening om topheste selvom man ikke er toprytter, Charlotte skar også ud i pap at det var hendes personlige holdning og ikke et udtryk for at hun anså sig selv som ekspert på nogen måde.
Moderer lige dit sprog og tænk dig om før du skriver. At nedgøre en hests udseende er noget lidt andet end at nedgøre et menneskes intelligens.

Til Charlotte - Det kan godt være at nogle års pause vil hjælpe dig, fra dine tidligere indlæg at dømme er jeg ikke i tvivl om, at du gør det bedste du kan for dine ridedyr. Men logiske forklaringer hjælper jo ikke din lave selvtillid efter de dårlige oplevelser du har haft...

-susan
Jeg søger både part og job - se min presentation.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Kender det godt!
Forfatter: 
Dato:  02-02-2002 17:44
Hej Charlotte.
Jeg kender godt det der med at være helt nede i kulkælderen pga. hestene.

Jeg har selv fået aflivet 2 heste pga. kroniske skader og selvom det ikke skyldtes overanstrengelse eller hårhændet ridning, så følte jeg mig alligevel meget dårlig til mode.

Da min nuværende hest så fik en meget alvorlig skade forrige sommer og det ikke var sikkert at hun kom sig heller, så kunne jeg bare ikke klare mere! Jeg besluttede at hvis hun endte med at skulle aflives, så ville jeg holde en hestepause, for heste og jeg var åbenbart kun lig bekymringer og dyrlægeregninger!

Heldigvis kom hun sig uden mén, og jeg har langsomt fået troen tilbage på at det kan lade sig gøre at have en hest og ride stævner, ligesom inden alle uheldene.

Jeg ved ikke hvad du skal gøre - det kan kun du selv afgøre - men du er i hvert fald ikke den eneste, hvis det er nogen trøst.

KH Camilla L
0
0
Svar på denne tråd

Re: Kender det godt!
Forfatter: 
Dato:  02-02-2002 19:18
Susanne:
Tsk tsk - du har da en ubehagelig facon, når du skriver indlæg!! Jeg ser absolut ingen sammenhæng mellem Charlottes mening om en hest og hendes evner udi ridning.

Charlotte:
Op med humøret - jeg ved hvordan, du føler (tror jeg :-)), og min erfaring siger mig, at man ofte er for skrap ved sig selv. Mon ikke du trænger til et egoboost - sådan generelt?

Med venlig hilsen - og lidt fis og ballade...

Rikke5 :-)

0
0
Svar på denne tråd

Re: Cavan - Charlotte-L. ?
Forfatter: 
Dato:  02-02-2002 19:37
Susanne dog !!!

Du kalder dig et voksent menneske, årgang 42 endda. Alligevel opfører du dig som en "gadetøs på 14" der er blevet jokket voldsomt på skoleskoene.

Hvor kan du få dig selv til at skrive ovenstående ord, til en ung pige, der står frem og indrømmer at hun har mistet troen og selvtilliden. Endda på så spinkelt et grundlag, at hun ikke falder næsegrus pladask for Cavan. Måske er det ikke stedet at indrømme dette, men jeg aner faktisk ikke hvordan omtalte hest ser ud, for den intresserer mig absolut ikke.

Pråv at forstå at vi slle herinde har ret til en mening. En mening vi ikke behøver at begrunde, hvilket Charlotte dog har gjort. At vi ikke er enige, gør ikke dig til et bedre menneske end personen der mener det modsatte. Smag og behag kan ikke diskuteres, det burde dit lange liv have lært dig.

Jeg mener at du ville vise dig som det voksne menneske du er, ved at fremkomme med en undskyldning til Charlotte. Vi kan alle have en dårlig dag, men din er vist så dårlig, at du har været nødt til at komme med dine sure opstød i 2 tråde........ufatteligt.

Kom nu Susanne, lad os se at du er voksen.

Hilsen Zanne

"Bedre er tavshed end tankeløs tale."

0
0
Svar på denne tråd

ØV!
Forfatter: 
Dato:  02-02-2002 21:28
...Jeg mangler inspiration. Jeg KEDER mig. Jeg har slet ikke lyst til at tage min hest i ridehallen - for jeg ved ikke, hvad jeg skal be' hende om. Øv-øv-øv. Og det der halvhjertede jeg så prøver at lave - bli'r ikke rigtigt til noget, fordi hun godt ka' mærke, jeg i virkeligheden slet ikke mener noget seriøst med det. Egentlig burde vi jo træne til det der stævne - men det er der ingen grund til - for vi kommer ikke videre. Faktisk er det ret stillestående... Og så er det mørkt, koldt & klamt & kedeligt udenfor. Hele dagen. Altid.
Men i dag red jeg en tur i skoven. Solen skinnede. Og hvad så, hvis vi ikke bli'r klare til det stævne - der er ved gud vigtigere ting at tænke på. Een af de nærmeste dage, tror jeg, jeg vil ta' en fræsetur i skoven. Galloppere en masse (dvs - under hensyntagen til det der astmaværk, og de ikke-så-gode ben, hesten har) - og slappe af. Eller osse ender det med at blive en rolig skridttur... Og nu har jeg snart ferie. Så ka' vi ta' en længere tur.
(En kande kakao i sadeltasken, og en marmelademad. Og så en 6-8 timers hyggetur. Helt alene med hesten. Måske til stranden?)

Hug your Horses!

99E

Se mere Natural Moosemanship & mine tegninger HER!
0
0
Svar på denne tråd

Re: ØV!
Forfatter: 
Dato:  03-02-2002 00:30

Hvis jeg var dig så koblede jeg mig på en dygtig rytter som har 2 heste og mangler hjælp til at motionere/træne dem.

Sådan så I rider sammen og du gør hvad du får besked på mht. tempo, holdning, varighed mm. Du har brug for at slippe for det store ansvar det er at ride en hest så korrekt som muligt.

Og tænk ikke på at ride stævner overhovedet, så du slipper for "dit indre pres". Beslut dig for at 2002 bliver året med rideture i skoven sammen med søde veninder, hvor I har madpakke med og kold hvidvin og hvor hestene får lov til at græsse ved siden af.

Det er sket flere gange i de sidste 3 år hvor Tritla havde dårlige ben, at jeg ønskede mig tilbage til rideskoleundervisningen hvor man bare gjorde hvad ridelæreren sagde. Og dermed ikke havde samme ansvar !

Op med humøret Charlotte ! Det er snart forår - og det der med rideture i skoven med veninderne, hestene og madpakkerne i sadeltaskerne - det er bare det bedste.

Du vil sikkert også opleve at når først du slapper bedre af og bare nyder dét "at ride", så går hesten sikkert også meget bedre.

Mh KatrineH

Rigtige kvinder rider på islandske uldtotter ;D
0
0
Svar på denne tråd

Statistik
Forfatter: 
Dato:  03-02-2002 12:22
Hvem husker ikke pogrammet heste sladrer ikke ???

I pogrammet udtalte de at de danske rideheste statistisk set havde en meget lav gennemsnitslevealder.

Jeg mener at det blev nævt at gennemsnittet var 6år

Så statistisk set har dine heste måske hold længere en gennemsnittet...

Og Søde Charlotte...Giv ikke op....umiddelbart må der være andre faktorer end rytterens evner der spiller ind på hestenes holdbarhed...

Der er jo fornyeligt(som man også før intryk af på hyggesnak idag)blevet skrevet en del om at danske heste har flere koliktilfælde end i de fleste andre lande...

Altså kan man jo overveje om vores fodringsvaner og det danske foders beskaffenhed ikke er en af "livstids" faktorerne.

Måske kan vi også skylde skylden på vores våde klima der kan være skyld i foringet banekvalitet, og måske også livskvaliteten bøde for ryttere og heste (ikke så mange dage på græs/ mindre antal skovture)...

Tja fortvivl ikke...
desuden er mange "avlere" hobbyavlere som jeg selv der Måske ikke tænker særligt mege over holdbarhedsfaktoren når vi beslutter at vi vil avle på vores hopper(bare se min musse ramte hoppe:-)
Og måske er vi (hobby)opdrettere ikke dygtige nok til at give hestene den bedste foderplan...

Til slut må jeg indrømme at jeg har medlidenhed med de stakkels jagede beriddere, der måske indirkte er ednu en faktor...Da det kan være svært at sige til lille Lise at hendes varmblod der er bygget som en bryggerhest aldrig bliver dressurstjerne...

MVH Camilla
:-D Lands End :-D

Bliver en stjerne når hun bliver stor!

*GG*
0
0
Svar på denne tråd

Re: Statistik
Forfatter: 
Dato:  03-02-2002 23:27
Hej Tilde!

Jeg vil gerne give dig ret i den "kur" med at tage ud til distriktstævner og lade sig inspirere eller se ridning i fjernsynet. Det udretter mirakler.

Kort fortalt er min historie den, at jeg desværre er blevet lidt bange for at ride, da jeg først slog min ryg slemt efter at være blevet kylet af en hest, som var til salg og som jeg havde fået besked på kun bukkede lidt. Bagefter fik jeg af vide at en berider havde sagt at den var livsfarlig!!!

I november blev jeg så smidt af min unghest, hvor jeg der desværre brækkede mit håndled 7 steder.

Jeg har ellers haft sprunget mb-højder og haft en ustyrlig araber og det har aldrig generet mig. Jeg har endda redet på en hingst, som var kendt for en masse tricks.

Men nu har jeg altså også mistet modet, selvom heste er det bedste jeg ved. Derfor så ser jeg også de dygtige dressurryttere på video og drømmer om at jeg kommer til at ride, bare på distriktsplan.

Men det er dejligt at vide at andre har det lige som mig.

Knus Dorte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-02-2002 12:41
Hej Charlotte.

Op med humøret.

Jeg ved, hvordan det føles, da Mantell også blev halt og stod stille længe. Da han så endelig kom igang igen, så blev han halt kort tid efter igen. Dyrlægen var ikke sikker på, hvad det skyldtes, men det kunne godt være af for hård ridning.

Senere viste det sig, at han havde slidgigt, hvilket kom af, at dem, der havde tilreddet ham, havde gjordt det for hurtigt. Den eneste løsning på problemet var, at den skulle holde fri LÆNGE, og derefter starte MEGET langsomt op.

Anden gang han blev halt, viste det sig, at være fordi han var beskåret forkert.

Hvis hesten ikke er blevet redet for hårdt for tidligt, så skulle den gerne holde til at kunne rides på seriøst plan. Der kan jo være mange grunde til, at den står halt, og IKKE fordi du rider dårligt.

Hvis du vil være på den sikre side, så tag det mere med ro, når du rider, og brug lidt længere tid på at nå de små mål. Måske skal opvarme og nedkøle mere under rideturen. Hvis du følger dette, så kan du være SIKKER på at det ikke er din skyld.

Få eventuelt en ridelærer til at se, hvordan du rider normalt, og hør vedkommendes mening.

Det er sundt at stille spørgsmål til ens kunnen, og dermed gøre noget ved, men det ville da være ærgeligt at droppe ridningen, hvis/når det ikke er nødvendigt.

Venligst

Sara
sk@besko.dk B-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-02-2002 22:53
hej Charlotte!

Jeg vil anbefale dig at få en ordentlig underviser. Jeg lover dig at du får selvtilliden tilbage hvis du finder ud af at også du - med den rette hjælp - kan få det til at fungere.
Jeg anbefaler på det kraftigste Heidi Vineke eller Birgitte Clausen, som begge er utroligt dygtige og kanj få alle slags heste til at funger KORREKT. Derved undgåes slidskader, og du lærer at samle og ride din hest let og harmonisk, og derved genvinde selvtilliden.

Synes i al fald du bør snakke med en af dem! De er vældigt søde og det kan kun være bedre end at synke ned i usunde følelser ..

venlig hilsen Liv
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-02-2002 18:56

det var da en trist beslutning
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider