Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvad tænker i dog på!!
Forfatter: 
Dato:  26-12-2001 13:18
Hejsa
For nogle dage siden læste at flere inde på heste-nettet mente at man ikke skulle købe de heste som ikke havde det godt, blev mishandlet.
Jeg blev gal da jeg læste det,,for hvad så med disse heste som ingen vil have,de vil da få det meget slemmere.
Jeg mener at det er politikerne som skal lave nogle hårde straffe for dem som mishandler deres heste.
Jeg har en dejlig hoppe som har været mishandlet, da jeg så hende tænkte jeg hvad er det for en hest han tilbyder mig??
Hun var så tynd at hun lingede en ko bagfra,,hun havde sår over hele kroppen.
Hun stod bare der i boksen og og så så ulykkelig ud, ville ikke snakke, ja hun stod bare og kiggede ind i væggen.
Jeg har nu haft hende i 2 1/2 år hun er nu blevet meget flot, når vi rider tur,,siger folk altid sikke en smuk hest..
Men hun har desværre taget skade,,,jeg er den eneste som hun stoler på,,
Det var en hård tid da jeg fik hende,,jeg fik mange bid og flyve ture (spark) men jeg slog hende ALDRIG.
De første månder nussede jeg kun om hende, prøvede på at gøre hende tryg ved mig.
Da hun havde taget på begyndte jeg lige så stille at ride hende og hun var ikke sjov at ride,,men jeg blev ved og med tiden fik jeg hendes tillid.
Det er først nu at jeg er begyndt at gøre noget ud af ridningen hun er blevet helt god,,I Dressur går hun Lc2 og hun har sprunget 140 i løs spring, hun er 160 i stg.
Jeg er den eneste som hun har tillid til,,jeg skal nu til at lære hende at der også findes andre søde mennesker end mig,,
Hun har da også sendt nogle stykker på skadestuen fordi de er gået ind til hende,,,
Hun bliver bedre med tiden, men et dyr som har haft sådan et dårligt liv bliver jo ikke okay med det samme, det tager lang tid.
Behandlingen til hende,,var omsorg og kærlighed,,og ALDRIG opgivelse, ja jeg var der for hende altid lige meget hvad hun gjorde og jeg bliver ved med at være der for hende.
Jeg vil håbe på at de personer som mener at man ikke skal købe disse heste,vil tænke sig om en ekstra gang!!
Det er disse heste som allermest har brug for hjælp.
Dog vil jeg lige sige at hvis man køber sådan en hest, så skal man også være indstillet på at bruge det meste af tiden på den stakkels hest!!

Mange hilsner fra
Heste elskeren
0
0
Svar på denne tråd

Re: Hvad tænker i dog på!!
Forfatter: 
Dato:  26-12-2001 13:36
Det er jo ikke alle der har resourcer, både psykisk og fysisk til at håndtere en mishandlet hest.
Mon du mener de råd der har været om ikke at købe mishandlede dyr på markeder og fra hestehandlere? Sådan en ville jeg aldrig købe, medmindre det var helt specielle omstændigheder, for så kunne hestehandleren jo bare suse ud og købe en ny til af samme slags og så kører møllen videre.

Nogle heste er så ødelagte at de har bedre af at få fred.
------
Rotter er geniale kæledyr. Spiser alt og holder svigermor fra døren.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-12-2001 14:08
Hejsa!!
Jeg tror ikke at det hjælper at man ikke køber heste som er mishandlet.
Har i ikke hørt om ham hestehandleren øhh jeg kan ikke huske hvad han hedder,
men han misrøgter sine heste,,,giver hverken med eller vand, lader sine heste dø,,,der er blevet skrevet om ham her et sted på heste-nettet.
Han er blevet anmeldt flere gange,,men jeg kører stadig med disse stakler.
Det jeg mener vil hjælpe er at politikerene skal lave MEGET hårde straffe,,det eneste der måske vil hjælpe.
Det jeg mente men min hest var at de heste som var mishandlet havde fortjent en chance for at få et godt liv,,,det er jo ikke deres skyld!!

Mvh sandie
heste elskeren
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-12-2001 14:10
hov jeg mener han,,,kører stadig med disse heste
mvh sandie
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-12-2001 14:46
Selvfølgelig skal den slags straffes hårdt - men det hjælper ingen at købe sådan en hest, for så sender man bare en anden stakkel i døden. Jo det hjælper da hesten. Selvfølgelig kan jeg godt følge din tanekgang, har da selv taget en del misrøgtede dyr ind, men det er unægteligt noget andet at overtage end hest end en kat.
------
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-12-2001 15:33
Kære Sandie
Al ære og respekt for dit store arbejde med din hest. Det er altid dejligt når folk gør en ekstra insats for mishandlede dyr. Jeg tror nu heller ikke at det er ment på den måde du beskriver det.

Problemet er jo at køber man en misrøgtet hest af hestehandleren, er man med til at holde hans forretning kørende. Han (eller hun) har råd til at købe endnu et stakkels dyr som må igennem samme mølle. Derfor er de eneste måder man kan stoppe det på ved enten at anmelde sælgeren for misrøgt eller lade være med at købe dyret overhovedet. Vi vil aldrig komme denne misere til livs hvis ikke vi handler derefter.
Det handler slet ikke om at man ikke vil være med til at rede disse dyr, som i øvrigt ja er både en økonomisk og tidsmæssigt krævende affære, for det er netop kærligheden til dyrene der skal afholde os fra at give disse mishandlere svære vilkår.

mvh Tilde :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-12-2001 15:39
Hej
Jeg har arbejdet med flere heste som har været mishandlet. Og jeg vil gøre det igen. Det tager selvfølgelige meget mere af ens tid, men når man kan hjælpe, så bør man gøre det.
Den bedste ting man kan gøre, er at anmelde dem som mishandler dyrene, lige fra en kat til en hest. Og man skal ikke være bange for at gøre det. Det har jeg på fornemmelsen at der er mange steder, hvor der er heste som ikke lige har det så godt, men folk er bange for at sige noget.
Jeg selv den store drøm at blive hestekonsultent. Af den simple grund at jeg gerne vil hjælpe. Der er jo to slags mennesker som mishandler dyr. En ene er dem som gør det af uvidenhed, og så er der dem som gør det af ondskab. Sidste gruppen SKAL IKKE have mulighed for at have dyr. Hårdere straffe, er måske en mulighed, hvis der altså drejer sig om fængsel, og ikke som nu, bøder.
Den første gruppe skal have hjælp for at tingene til at kører. Mange gange er det fordi de ikke lige kender ret meget til dyr, men de har måske lige købt en gård, og nu vil de gerne have en lille hest eller lignende gående. Men de gør måske tingene forkert eller også ved de ikke hvor meget tid og penge der kræves. De kan hjælpes til at få dere dag til at fungere.
Men at der er nogen som menere at man ikke bør købe en mishandlet hest, så er man lidt underlig. For det hjælper jo ikke hesten ved at man ikke køber den. Så ender det jo bare med at den dør. Ja, der er heste som overhovedet ikke burde sælges, men aflives istedetfor. Men jeg har ikke mødt en hest som ikke kunnes hjælpes. Og jeg tag´ hatten af for dem, som tager den tid, som det nu en gang tager. Hård arbejde, men det er det værd.

Anja
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-12-2001 17:33
Ja,der er jo altid en bagside ved alting.
Man køber en mishandlet hest,reder den,men sørger samtidig for at mishandleren kan fortsætte.........................!

Og det trælse ved politiet, er at >>>>mennesker kommer i første række altid<<<<< Og sådan vil det altid være.

Mange af mine venner har eller køber nogen gange heste som enten er blevet opgivet eller som de havde ondt af.Og respekt for dem.
Men de køber dem,sørger for de får det godt og gør dem tillidsfulde til mennesker,evt. ridevandte og sælger dem så når de er klar til gode hjem hvor de får det lige så godt.
Det har jeg så hverken penge,plads eller tid til.
Jeg har en hest og min tid bliver brugt på den.
Men jeg har da selv,engang hvor jeg stod hos nogle af dem der købte de der heste/ponyer, været med til at passe dem og tilride nogen af dem.Og det er så dejligt at sådanne mennesker findes som vil bruge penge på noget,som faktisk er lidt en satsning.
Men hvad jeg har set har de altid fået det de har givet tilbage igen-måske efter år-og det er nok det der for dem til at fortsætte da det altid er dejligt at se en udsultet og sky hest blive til en dejlig tillidsfuld og smuk ridehest.
Keep on doing the good work!
Knuser fra Nancie.....
;-)Hvis du ved hvad der sårer dig selv,så ved du også hvad der sårer andre
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-12-2001 18:54
Er der mon nogen af jer der har tænkt på hvilken tilfredsstillelse det er at få en misrøgtet/mishandlet hest til at fungere. Det er bedre end at vinde et hvilket som helst stævne.
Af mine ialt 7 heste, er de 3 normale sunde ungheste, så er der en pudsig skabning (kørehest)som var (for ca. 2 år siden)panisk rædselslagen for longerpisken, og når man i solskin ser på hendes meget blanke, sorte, meget store bagdel ser man striber. Psykisk er hun lidt speciel men absolut nem. De næste 2 var mere fejlbehandlede og misrøgtede end egentlig mishandlede,meget tynde, trætte og totalt uden gejst. Med dem har vi været igennem mange faser,utilnærmelige,kuede, sære, småondskabsfulde, uregerlige. I dag er det et par herrer med glimt i øjet nemme, venlige og med masser af gåpå mod. Den ene, en stor tung ca. 6årig nordsvensks hest overvejer jeg endda at sælge da han keder sig, og jeg ikke har muligheder for at give ham de udfordringer han har behov for. Den sidste af flokken, mit smertens barn, ved jeg stadigvæk ikke om jeg kan give et godt liv. Hende fandt jeg på et marked i sommer. Noget der engang må havde været en pragtful knabstrupper, totalt nedbrudt, mager, skab mm. og værst, et fulstændig udslukt udtryk i øjnene og et smadret højre bagben, og bange for enhver berøring af hovedet. Alt i alt er hun i bedring. Man kan røre hendes hoved ( det er stadigvæk ikke noget hun er vild med)udtrykket i øjnene er bedre, mere tillid, benet bliver aldrig normalt. Min drøm er .........bedring og atter mere ......at Knabstrupperforeningen vil lade hende blive kåret på trods af hendes skader......... at hun kan få et par dejlige kn. føl.......at hun og jeg kan ride små langsomme ture, som også passer til et lidt ældre, lidt skrøbeligt hunkønsvæsen som mig.
Grundlæggende giver alle jer andre på tråden ret, det er ordentlig lovgivning der skal til. Noget som bliver taget alvorligt. Indtil dette sker håber jeg at nogen af os vil se de udfordringer og muligheder der er forbundet med at rette nogle af disse stakkels øg op........ give dem en chance....og os en glæde ............det er skam også en måde at afprøve sine heste erfaringer og kunnen på.......og lære mere. Stævner er ikke alt..........siger jeg, som også har to kommende stævne heste *GGGGGG*
Jeg er opvokset i et tredieverdens land. Folk døde både af sygdomme og sult rundt omkring os. Vi ( dengang ) børn og unge
kom med alverdens forslag til vores forældre om at ansætte flere folk, sende vores ansattes børn i skole osv. Svaret var uværgeligt det kan ikke betale sig nøden er så stor, vi kan ikke hjælpe dem alle, den smule vi kan gøre er som en spytklat i helvedet. Det er de lokale politikeres opgave.......og så gjorde ingen noget.........
Og så var der lige dyrene og lovgivningen..........
Jeg tror stadig at lidt er bedre end ingenting.........
mvh. Birgittekw
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-12-2001 20:03
Ja - der skal MEGET hårdere straffe til dyremishandlere - og det skulle kunne håndhæves når nogen bliver fradømt retten til at have dyr!

MEN - jeg ville ALDRIG købe hen hest hos en der tydeligvis mishandlede/misrøgtede sine heste - for ved at holde hans/hendes forretning i gang, ville jeg blot være med til at sende flere heste til samme skæbne. Det er en side af sagen.

En anden side af samme sag er at hvis man køber en mishandlet hest er det et KÆMPE arbejde at få den på fode igen - både fysisk og psykisk - og et kæmpeansvar at have den!

Al respekt for hvad du har udrettet med din hest Sandie - men du skriver også at "Hun har da også sendt nogle stykker på skadestuen" - Den slags er IKKE acceptabelt!! Hvis man har en hund der bider kan "ofrene" så vidt jeg ved forlange den aflivet - gad vide om de kan det med en hest? Hvad vil du gøre hvis der en dag er nogen der bliver sendt - ikke på skadestuen - men til bedemanden af din hest? DET er en del af det ansvar jeg IKKE ville turde påtage mig ved en stakkels hest, der er blevet behandlet dårligt - og det er jo sandsynligvis ikke fordi hesten er ondskabsfuld (det er de færreste) men fordi den er bange. Så sådan en hest ville jeg kun turde påtage mig hvis jeg boede et sted hvor jeg kunne være 100% sikker på at ingen kunne gå ind til den!

Et andet aspekt ved mishandlede/misrøgtede heste, er at deres "holdbarhed" som regel er noget nedsat. Jeg knytter mig tæt til mine dyr, og kan altså ikke bære at miste dem "før tid". Så den næste hest jeg køber bliver IKKE en hest der har været slæbt fra marked til marked, ikke fået ormekur, ikke er passet med smed osv. Det bliver en sund, rund, velpasset, veldresseret og hest der har haft det som blommen i et æg hele sit liv - og vil blive ved med det resten af livet - som MIN hest! Og hvad jeg IKKE bruger af dyrlægepenge på min egen, kan jeg så ind imellem give til dyreværnsorganisationer, så de misrøgtede dyrs ret også kan blive varetaget!

Og til Anja - jeg synes det lyder som alletiders ide at blive hestekonsulent. MEN... jeg tror desværre ikke at det er de misrøgtede heste du kommer til at hjælpe der. De fleste af dem der misrøgter heste af uvidenhed, ville nemlig aldrig overveje at betale for råd fra en konsulent (og du skal vel også have brød på bordet). Faktisk er det yderst udbredt blandt danske hesteejere at man ikke vil betale for rådgivning!

Man betaler for smed og for dyrlæge, men en foderplan - der jo gerne skulle virke optimerende på ens foderforbrug, rådgivning om indretning af stald osv. DET vil man ikke betale for - det skal være gratis (og bliver det tit fra dem der leverer foderet og inventaret - hvis man køber deres produkter - og hvor gratis er det så??)

Hygge

£isbeth

******** :-0

Ingen kan forklare nogen noget.

De, som ikke forstår det, kan jo ikke, og de som forstår det, kan ikke, fordi de ikke forstår, hvad det er de andre ikke forstår
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-12-2001 20:04
Jeg følger interesseret med i denne debat, og er enige med nogle af debatørerne, og rygende uenige med andre...
Men lige een ting.... Det er helt rigtigt at vi skal anmelde dem som mishandler dyrene.....Men har vi nogen garanti for at det er den rette vi anmelder ??? Nej vel....
Jeg var på et marked i sommer og så nogle mishandlede og nedbrudte heste. Da jeg spurgte hestehandleren om hvorfor eller hvordan de var kommet i en sådan stand; svarede han at han havde opkøbt den af en tredie person og havde forsøgt at få den i god/bedre stand, men forgæves.....
Jeg var da nødt til at tro på manden......Hvis jeg nu ikke havde troet ham, og i stedet for anmeldt ham for dyremishandling, kunne jeg have fået en injuriesag på nakken. Ohvem er interesseret i det ??? Ikke jeg.....
Jeg har en god ven i nordjylland som er hestehandler. Han tænker ligsom jeg......Han kan ikke tåle at se at dyr har det dårligt...Kører han f.eks. forbi en mark, hvor der går en hest, som ser ud til at have det dårligt, ja så forsøger han at købe dyret, hjælpe det, for så til slut at sælge det videre...Mange gange med tab af penge.....Men som han selv siger: "Jeg kan måske ikke redde alverdens heste, men kan jeg bare redde een her og een der og give dem et nyt og bedre liv, så er det løn nok for mig".
Jeg har det på samme måde....Jeg har købt flere heste af ham i meget dårlig stand...En af dem (en ponny af ukendt herkomst) var i så dårlig stand, at jeg overvejede at få den aflivet...Men så valgte jeg (heldigvis) at give den en chance til....Det er ca 2 år siden nu. I dag kan den stille op til div. stevner og har til og med fået et par placeringer i spring. Glæden ved at se den i så god en stand idag, kan for min del IKKE gøres op i penge...
M.V.H.
Benny
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-12-2001 20:31
Der er så mange utroligt velmenende tanker om redning af ødelagte dyr og det er jo også sådan det skal være.

Men det er stadig et problem at der er nogle der ikke tænker den anden vej. Det er som altid bedre at forebygge end at behandle.

Det er for mig slet ikke en løsning at gå ud og finde den første og mest misrøgtede hest, købe den og få den på fode igen.
(Men tro mig - kom jeg i en situation hvor jeg var nødt til at påtage mig opgaven, ville jeg med glæde gøre det.)

Tværtimod må det være hos hesteholderen, uvidende eller ej, som skal tage ansvaret for dyrets velbefindende. Der burde være en givende magt som kunne gå ind og dømme hver sag der bliver fremlagt og handle derefter. Uvidenhed må så eventuelt give en mildere straf, men ærlig talt så synes jeg det er en dyreholders pligt at undersøge hvordan det dyr man ønsker at anskaffe sig skal plejes, fodres etc. for at kunne leve optimalt. De helt igennem gemene misrøgtere skal have en straf der kan mærkes og så kan dyrene ved tvang afhændes evt. til jer som gerne vil påtage sig opgaven at få dem på fode igen.

Jeg ved det er velment og i en god ånd at man køber disse stakkels dyr, men har man ikke bare givet den forrige ejer muligheden for endnu en misrøgt? Hvordan kan man vide at hesteboksen ikke atter bliver fyldt op for at kunne gentage historien? For mig virker det som om man køber én for at give plads til den næste...det får ingen ende.

Fortsæt endelig med at tage jer af de misrøgtede dyr, men gør det ikke hvis det sætter mad på bordet hos de folk som helt igennem er klar over deres handling uden kvaler!!!

Mvh Tilde
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-12-2001 21:11
Øhm, hvor får hestehandlerne hestene fra???

Ja nogle hestehandlere behandler dem som skidt, og de skal have en passende straf!

Nogle hestehandlere er gode, behandler hesten ordentligt og sørger for de får et godt hjem. De bør få lov til at fortsætte, efter min mening.

Men jeg synes et eller andet sted, at fokus kun er på hestehandlerne. Hvem er det lige der sælger deres hest til dem??
De er da lige så skyldige?! Nu vil nogen måske sige at de gør det i den bedste mening og ikke vidste bedre da de solgt til "den hestehandler".
Men det er sq da den enkelte hesteejers ansvar at sørge for sin hests videre ve og vel, hvis man vel og mærke er en ansvarsbevidst hesteejer.
Hvis alle IKKE solgte til hestehandlerne, jamen så var der jo ikke noget der hed hestehandlere.... eler ihvertfald tjekkede bedre hvem de solgte deres hest til.

Hårde straffe til de dårlige hestehandlere og dyremisrøgtere i det hele taget, Ja tak!

Personligt ville jeg gerne tage en misrøgtet hest i stalden igen.... har rettet flere heste op, alle har i dag gode nye hjem.
Køber også gerne fra marked eller hestehandler, men for hestens skyld.
Kan godt være jeg kunne finde en færdig og klar hest i en god stald, men jeg vil gerne afse tid til at hjælpe en måske stakkels hest. Den kan med tid og kærlighed blive så god som "ny"..... forstå mig ret.

Mvh
Janni
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-12-2001 21:29
Citat:

"Det er helt rigtigt at vi skal anmelde dem som mishandler dyrene...Men har vi nogen garanti for at det er den rette vi anmelder ??? Nej vel..."

Lige netop!!

Det er alt for tit man ser poster her på Hn om nogen der har set en "stakkels" hest et eller andet sted - og når de spørger hvad de skal gøre kommer der straks et kor af "anmeld det til alle dyrs ret"...

Men hvad er der blevet af simpel kommunikation??

Er det en menneskelig umulighed at gå ind og banke på og spørge om hesten er syg, ny indkøbt eller hvad - for man synes altså at den ser noget syg/underernæret ud?? Afhængig af svaret kan man jo så bedømme om det er noget der overhovedet fortjener en anmeldelse. Det er muligt at nogen ude fra vejen ser Monty halte rundt på folden (på dage som i dag hvor det er koldt og gigten plager) - hvis de anmelder mig vil jeg da ikke blive sur, for jeg kan jo blot henvise til min dyrlæge og kan dokumentere at jeg gør ALT hvad jeg kan for min hests helbred. MEN det vil gøre mig ked af det at diverse hesteværnsfrivillige skal spilde tid på noget der kunne være opklaret ved at anmelder simpelthen gik ind og spurgte MIG.

Så frem for bare at anmelde i flæng skulle man måske prøve at gå ind og snakke med ejeren - det kunn evære at man kunne løse/opklare noget på den måde?

Hygge

£isbeth

De, som ikke forstår det, kan jo ikke, og de som forstår det, kan ikke, fordi de ikke forstår, hvad det er de andre ikke forstår
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-12-2001 21:49
Jeg læste for noget tid siden en artikel i "Dyrevennen" om "Låsby Svendsen", og hans misrøgt af heste. I denne artikel rådet de også folk til at lade være med at købe disse misrøgtet heste, da man så selv var med til at holde disse forretning kørerne.

Jeg kunne aldrig drømme om at købe en misrøget hest, for det første ved du aldrig om den bliver til "hest" igen, og for det andet syndes jeg at det ville være beder at købe en sund hest og måske rede den fra at ende livet sådan. For "reder" man en hest fra visse hestehandler, går de jo bare ud og køber en ny, og det kunne jo være en hest der endnu ikke var mishandlet, og den ville jeg da langt heller "rede", end den der allerede har taget skade.

Nej, vi skulle nu begynde at spise noget mere hestekød istedet, så der blev et marked for at slagte heste :-), eller der skulle laves en skrot-præmie på heste, så der kunne betale sig at slagte hestene istedet for at misrøgte dem og sælge dem vider (eller køre dem til Italien). Der er alt for mange heste i verden, og mange af dem er noget lort, der ikke er hver at foder på, de ville være beder tjent med at blive slagtet, og ved at der bliver tynget lidt ud i hestebestanden ville priserne på heste også stige, og jeg tror på at vi kunne komme nogle at alle de hestehandler der mishandler heste til "livs", da der så ikke vil være alle de billige heste i omløb, der ender med et sådan sølle liv.
Det kræver da også at vi mennesker tager og i nakken, og ikke bare avler for at få et føl, vi så sender ikke ved hvad vi skal gøre med, og så sælger det til den første og bedste hestehandler der kommer forbi.
Jeg tror ikke på at det hjælper noget at stramme loven, for når man melder disse mennesker, siger de jo bare de lige har købt hesten, og så kan der ikke gøres noget.
Nej vi skulle heller bruge nogle resurser på at "rede" alle de heste der lider under misforstået godhed eller uvidenhed.
Ved at heste priserne kommer på, kan vi måske også undgå alle de "små tøser" der får en "lille Tulle" i fx. komf. gave, det er jo tit disse heste der lider under uvidenhed, og så når efteråret kommer bliver solgt til en hestehandler, fordi "tøsen" har mistet interessen, og forældrene finder ud af at et sådan dyr skal ind og ha mad og passes hver dag.

Selv om jeg godt ved at jeg nok netop har trådt 95% af HN læserne over tærende, vover jeg dog alligevel at poste dette indlæg, da jeg håber på at dette måske kan give lidt stof til eftertanke.

Mvh

Annette

http://nigge.homepage.dk
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-12-2001 22:45
Hejsa
Sikke en debat jeg fik staret.
Nå men jeg ville lige fortælle at jeg købte min hest på en rideskole,de havde opgivet hende bare efter en måned, rideskolen købte hende fra hestehandleren.
Ja der på været sket nogle uheld,,men det er et lille sted hun står på og alle ved at man ikke skal stikke hånde ind til hende gemmen boksen,,vil man snakke så skal man gå ind til hende,så sker der ikke noget.
Ja overskriften passer måske ikke så godt,,men med den overskrift vidste jeg at folk ville kigge.
Jeg har tit set heste som var misrøgte,,jeg bliver så ulykklig når jeg ser sådan nogle ting.
Tak fordi i kiggede ind og deltog.

Mange hilsner fra sandie
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-12-2001 23:29
Kom lige til at tænke på noget - det kræver en hel del at købe en vanrøgtet hest, som andre har påpeget. Det kræver meget mere end en stald og en god klat penge. Det kræver nemlig at man er erfaren nok til at rette op på dyret og samtidig "hård" nok til at kunne se når den ikke vil mere - når den skal have fred.

Nogle vanrøgtede heste kan simpelthen ikke reddes. Jeg har hørt en del sige at de endnu ikke har set en hest der ikke kunne rettes op på.
Det har jeg. Jeg har ejet en selv, der efter en del års misrøgt var kommet i gode hænder. Da hun så kom videre slog det helt klik for hende. Hun måtte aflives.
En anden gik helt i koma da den endelig kom på fold og fik legekammerater. Han måtte aflives.
(Man hører en del når man har haft sin gang på et hesteplejehjem.) Ikke alle heste kan reddes. Det er prisværdigt at gøre en indsats, men samtidig skal man ikke klandre andre fordi de vælger en dygtig, velfungerende hest over den vanrøgtede. For det er slet ikke alle mennesker der kan klare det.
Døden er ikke et stort frygteligt monster, det er mange gange en gave til den stakkels hest som bare vil have fred. Den skal såmænd nok få det godt på den anden side.
------
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-12-2001 00:44
Hej ate,
I grund og bund giver jeg dig ret.....næsten.
Jeg holder selv meget af hestekød. Ja, skyd mig bare i andre.
Er også enig i at der bliver avlet alt for mange heste. Desværre på alt for ringe avlsmateriale. Men der findes også en del grundliggende gode dyr som af den ene eller anden grund bliver kasseret, måske uvidenhed, jeg ved 2 af mine burde aldrig havde været solgt/købt som rideheste, de egner sig kun, eller fortrinsvis til køreheste. Uanset årsagen til dyrs derute til en dårlig hestehandler,er en del værd at rette op på. I min knabstruppers tilfælde, kan hun meget vel indeholde nogle gener, som kunne være væsentlige at bevare. Der er dyr som de førnævnte, dyr som man med en rimelig sikkerhed kan skaffe en givtig fremtid.
"dårlige hestehandlere" dem er der som vi alle ved rigeligt af, trist nok, men hvorfor er vi tilbøjlige til at glemme de "gode" seriøse af slagsen?
Medens vi venter på at menneskene udvikler sig til bedre skabninger............er lidt stadigvæk bedre end ingenting.
mvh. Birgittekw
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-12-2001 01:21
Som det også allerede er blevet nævnt, mener jeg, at det der skal til, er en strengere lovgivning omkring retten til at eje og handle med dyr, samt hårdere - og mere konsekvente - straffe overfor dyremishandlere....

Man kunne som en start rette op ved følgende punkter (selvom det nok er utopi, at tro politikerne har "tid" til at tage sig af det emne... De har jo travlt med at "integrere"...

1. større oplyning om dyrehold; økonomi, pasning etc. - Hvordan det skulle gøres... Ja, det har jeg ikke lige noget svar på.... =(

2. Et regirstreret forbund til godkendte hestehandlere (eller findes det måske allerede) i samme forstand som f.eks. beslagsmede er registrerede.

3. Strengere krav, samt håndhævelse af disse, til behandling af heste på f.eks. markeder og lign.

4. Minimums krav til staldforhold hos hestehandlere, samt maximums krav til antal dyr pr. m2 i stalden.

- En måde man evt. kunne forbedre salgshestes forhold på, var evt. at lave en formular, hvor hestehandleren registrere hesten, når den ankommer til stalden....
Her skulle smeden, dyrlægen og andre relevante personer så stemple/dokumentere at hesten havde fået den fornødne pleje og evt. behandling.

Ja, jeg ved det formentlig aldrig ville kunne lade sig gøre... Men det er jo tilladt at drømme...

Lady

- All my life I wanted to be someone; I guess I should have been more specific.... B-)

Søger du interessant læsning om heste?! Så kig på: www.hesteviden.dk

Jeg søger desuden opstaldning i Svendborg - indlægget kan læses på Markedspladsen --> Opstaldning Søges!

GLÆDELIG JUL ALLESAMMEN!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-12-2001 08:50
Vi har vist alle gode ideer til hvad der burde gøres :-)

Men den forening vi snakkede om at lave er vist gået i sig selv igen
http://www.heste-nettet.dk/forum/read.php4?f=3&i=15417&t=15417

Det er let nok at tale om tingene, men kan vi få noget arbejde på bordet??

HVIS vi starter en sådan forening, er jeg absolut parat til at lægge noget arbejde i det - men ikke som den eneste!!

Jeg er forresten meget enig med dig Ate - der bliver avlet ALT for mange ringe heste. Men det erjo så "yndigt" med et føl - pog når ens hoppe nu er skadet (pga. dårlig bygning/andre arvelige skavanker) så kan den jo lige så godt gå og hygge sig med at få føl.....

Jeg spiser ikke slev hestekød - men har ingen problemer med at andre gør (jeg kan bare ikke lide smagen)

Hygge

£isbeth

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-12-2001 13:21
Der er sikkert nogle der vil slå mig ihjel efter de har læst dette, men so be it.
Unskyld men hvad f..... tænker i selv på!!!

Husk nu lige at heste er dyr - ikke mennesker. De er lavere end os, og derfor skal de behandles derefter. Heste der ikke er "kampdygtige" skal slåes ned. De er ikke værd at holde i live. Politiet skal altid værne mere om mennesker end heste og andre dyr. Altid.

Og ja ja al ære og respekt til dem der tager sig af mishandlede heste, men jeg kan lige så godt sige det rent ud, jeg gider det ikke. Jeg er ingen barmhjertig samaritan, og jeg bliver det heller ikke. Jeg synes det er meget bedre at skyde en hest, der har været underernæret i lang tid, end det er at holde den i live. Den vil formentlig altid have problemer i maven, og er det så ikke bedre at bruge penge på en sund og rask hest, end det er at skulle betale for special foder, dyrlæger og guderne må vide
hvad, bare fordi vi vil "rede" en hest.

Husk lige at mange der vil rede liv (dvs. læger, psykologer, heste "hjælpere") er folk der ikke kan rede deres eget liv, så i stedet vil de prøve at rede andres.

Og findes der virkelig så mange hestemishandlere?

Der findes måske mange uvidende hesteejere, men mishandlere ??? I don't think so. Tror i alle forældre er egnede forældre. Spis nu lige brød til.

Jeg kan blive så vred over denne her reder-mentalitet - hvem er det lige der skal redes? Så er der heste-mishandlere over alt. Så er der pædofile over alt. Hvad bliver det næste?

Og hvis hestehandlere er så frygtelige så lad da være med at købe deres heste. Det handler jo om udbud og efterspørgsel. Hvis ikke der er nogen der gider at købe deres heste, så har de ingen forretning, så enkelt er det.

Nej, helt ærlig. Jeg synes mange af jer lyder som gode og fornuftige mennesker, men der er ved gud også nogle af jer som lyder som nogle frelste, naive, out of this world typsike hestefolk. Ja, undskyld, men de her meninger er med til at jeg ikke bliver aktiv rytter igen, for jeg synes simpelthen det er for dumt at høre på.

Og så lige til allersidst. Heste-plejehjem!? Jeg fatter det ikke. De heste skulle skydes - simpelthen. Min fætters kærste har en hest, der ikke er redet i 6 år. Den har en dårlig forskulder, spat i begge bagben, og kan ikke engang trave. På trods af det bliver den holdt i live. Tal lige om heste-mishandling. Den hest skulle have en kule for panden. Slut færdig.

Jeg har altid haft den overbevisning at de heste, der ville kunne have overlevet i det fri som vilde heste, det de heste der var værd at holde live i - ikke en eller anden syg bovlam krikke.

Men sådan ser jeg på det.

MVH Bodil
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-12-2001 13:22
Der er sikkert nogle der vil slå mig ihjel efter de har læst dette, men so be it.
Unskyld men hvad f..... tænker i selv på!!!

Husk nu lige at heste er dyr - ikke mennesker. De er lavere end os, og derfor skal de behandles derefter. Heste der ikke er "kampdygtige" skal slåes ned. De er ikke værd at holde i live. Politiet skal altid værne mere om mennesker end heste og andre dyr. Altid.

Og ja ja al ære og respekt til dem der tager sig af mishandlede heste, men jeg kan lige så godt sige det rent ud, jeg gider det ikke. Jeg er ingen barmhjertig samaritan, og jeg bliver det heller ikke. Jeg synes det er meget bedre at skyde en hest, der har været underernæret i lang tid, end det er at holde den i live. Den vil formentlig altid have problemer i maven, og er det så ikke bedre at bruge penge på en sund og rask hest, end det er at skulle betale for special foder, dyrlæger og guderne må vide
hvad, bare fordi vi vil "rede" en hest.

Husk lige at mange der vil rede liv (dvs. læger, psykologer, heste "hjælpere") er folk der ikke kan rede deres eget liv, så i stedet vil de prøve at rede andres.

Og findes der virkelig så mange hestemishandlere?

Der findes måske mange uvidende hesteejere, men mishandlere ??? I don't think so. Tror i alle forældre er egnede forældre. Spis nu lige brød til.

Jeg kan blive så vred over denne her reder-mentalitet - hvem er det lige der skal redes? Så er der heste-mishandlere over alt. Så er der pædofile over alt. Hvad bliver det næste?

Og hvis hestehandlere er så frygtelige så lad da være med at købe deres heste. Det handler jo om udbud og efterspørgsel. Hvis ikke der er nogen der gider at købe deres heste, så har de ingen forretning, så enkelt er det.

Nej, helt ærlig. Jeg synes mange af jer lyder som gode og fornuftige mennesker, men der er ved gud også nogle af jer som lyder som nogle frelste, naive, out of this world typsike hestefolk. Ja, undskyld, men de her meninger er med til at jeg ikke bliver aktiv rytter igen, for jeg synes simpelthen det er for dumt at høre på.

Og så lige til allersidst. Heste-plejehjem!? Jeg fatter det ikke. De heste skulle skydes - simpelthen. Min fætters kærste har en hest, der ikke er redet i 6 år. Den har en dårlig forskulder, spat i begge bagben, og kan ikke engang trave. På trods af det bliver den holdt i live. Tal lige om heste-mishandling. Den hest skulle have en kule for panden. Slut færdig.

Jeg har altid haft den overbevisning at de heste, der ville kunne have overlevet i det fri som vilde heste, det de heste der var værd at holde live i - ikke en eller anden syg bovlam krikke.

Men sådan ser jeg på det.

MVH Bodil
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-12-2001 13:45
Hej Bobil

100 % enig med dig, især i det med heste-plejehjem.

Mvh
Annette

Mvh

Annette

http://nigge.homepage.dk
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-12-2001 13:57
Du sætter det hårdt op Bodil - men jeg er ikke uenig!

Jeg kunne ALDRIG drømme om at sætte min hest på plejehjem - hvis dyrlægen dømmer at han er uegnet til at jeg kan ride (og det er nok ikke så langt væk) - ja så bliver han slagtet. Men det bliver derhjemme, så han ikke skal køres og så jeg kan være 100% sikker på hvordan det foregår. Det er efter min mening langt mere hestevenligt end pladdersentimentalitet.

Det smertede mig forleden, at se hesten hos naboen til en jeg besøgte (den fik i godt - ikk') der stod på folden og nærmest rokkede frem og tilbage for at aflaste sine smertende ben. Det var TYDELIGT at dne havde ondt - og alligevel fik jeg at vide at dne står der bare - ejeren betaler troligt for at hesten kan stå og lide... DET er efter min mening mishandling :-(

Problemet er at der er for mange der anser deres dyr som deres "børn" - se bare på hvordan man ikke køber eller får en kat - man "adopterer" den!! VI kan tilbyde dyr den nåde vi ikke selv kan få, i tilfælde af at alderen og smerter trykker dem - de har det nu egentlig meget godt!

Jeg vil ikke sige at dyr er "lavere" end mennesker - men de dyr hvis liv og velfærd vi påtager os ansvaret for har ret til en fornuftig behandling. De skal leve i tæt overensstemmelse med deres natur og i overensstemmelse med hvad de er fremavlet og trænet til, og de skal have lov at dø, når livet ikke længere tillader dem netop det.

Hygge

£isbeth

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-12-2001 14:16
Tja, vi kan såmænd ikke blive vildt uenige, Bodil. Der er også mange private heste, der lider unødigt. Jeg synes egentlig, at det er så dejligt med dyr - når de lider, kan man helt uden dårlig samvittighed bestemme, at nu skal de ikke lide mere. Det er anderledes med mennesker. Begge mine bedstemødre led meget de sidste par år af deres liv, og selv om de fik smertestillende i det omfang, det blev vurderet som nødvendigt af andre - ingen af dem kunne rigtig kommunikere med omverdenen mere - så led de en stille død i smerte. Nå, nu løb emnet vist lidt af sporet...

Jeg synes, at det er glimrende, at der er nogen, der vil tage mishandlede dyr til sig, men jeg ville ikke gøre det selv. Jeg kan vælge, hvilket dyr jeg vil have, og hvorfor skulle jeg ikke vælge et, der var sundt og raskt istedet for et, der er skadet på formentlig både psyke og fysik? Ud over selvfølgelig det faktum, at jeg ikke kunne drømme om at holde liv i en "syg" forretning ved at købe noget i den!

Men husk (både Bodil og et par andre), at hvis I ikke staver redde med to d'er, kommer I mest til at rede ... jeres hår eller jeres seng! Det er vist også lidt af sporet, men man er vel ikke sprogspasser for ingenting?

Venlig hilsen
Randi G.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-12-2001 15:08
Hej!

Jeg er SÅ enig med Lisbeth!

Ved at påtage sig ansvaret for et elsket dyr, så har man også pligten til - uanset hvor ondt det måtte skære i hjertet - at sørge for en værdig, kærlig afslutning!

Heller ingen af mine højt elskede heste bliver overladt til andres forgodtbefindende på et plejehjem eller som såkaldt selskabshest; bare for at lette mine kvaler! De får en værdig død hjemme ved deres venner; jeg håber sådan, at kan holde ud at være stærk til det sidste ved deres side!

Hilsen May-Britt.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-12-2001 21:37
Hej Bodil m. flere
Med din overbevisning om at de eneste heste der har en livsberettigelse, er dem der kunne have overlevet som vilde................. hvor mange danske heste tror du kunne klare det kriterie????
Enig....... det er ansvarsløst at holde liv i et dyr som lider (vedvarende), den skæbne er som sagt kun mennesker forundt.
Det falder mig pludselig ind .....aha løsningen kunne være at skabe et eller andet burger, pølsevogns,
eller burger hit af hestekød. På denne måde kunne vorers kasserede sportsrekvisiter, aflagte kæledyr, erstatninger for alt muligt andet i vor liv, få en værdi så de kunne blive slagtet før de havnede på deruten hestehandlere, markedspladser, bovlamme krikker på naboens mark eller andet, for til slut havne i miserable transporter til.........
mvh.Birgittekw

skidt hver med at der ryger et par bevaringsværdige dyr med.......de havner i det mindste i vores maver.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-12-2001 21:45
Birgitte,

Hvor der handles der spilles. Sådan er livet. Og ja, det er da trist, at ikke ret mange heste ville overlevet hvis de var vilde. Men sådan er der så meget.

Life's a bitch and then you die.

Og man behøver da ikke lige lave alle heste til bøffer. De kunne også blive til de mest lækre pelse, håndtasker, og møbler.
Vær' nu lidt opfindsom.

MVH Bodil
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-12-2001 23:07
Bodil
*GGGGGGGGG* det kan jeg lide....HA.....godt svaret......

Life is`nt a bitch....... who knows...I might be an immortal
mvh. Birgittekw.........*LOL*
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-12-2001 01:29
OG man kan kan sagtens lave gode ( omend noget ildelugtende; men pyt hvis man ikke hører til de sarte ) natur telte af skindet ( Natur er moderne - besøg Oldtidsbyen i Lejre og få en smagsprøve på en stenalder midlertidig bolig - det er svært at skaffe billige lejligheder nu til dags osse! )

Hilsen May-Britt.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-12-2001 19:46
Uha - jeg kom da vist til at sige det frygtede ord - hesteplejehjem :-0

Jeg kommer der ikke mere, men de heste der gik derude var glade, smertefrie, gik ude det meste af tiden på mange tønder græsmark med træer og en sø. Det var ikke syge knoklede vrag der kun kunne gå og glo. Hver hest havde sin passer/rytter. Ikke noget dårligt hesteliv. Ja - nogen skulle aldrig have været så langt, men de blev også aflivet. Jeg synes ikke der er noget galt med at tage en mishandlet hest ind hvis den kan få et godt hesteliv som normalt brugsdyr uden sygdom og sindslidelser. Jeg ville dog aldrig sende min egen hest på plejehjem... men sådan er vi jo så forskellige.

Jeg spiser gerne mere hestekød hvis det kan hjælpe - det smager enormt godt (men så er jeg jo også en stor slem hestehader i nogles øjne).
------
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-12-2001 21:00
Enig med Tilde: al ære og respekt for dit store arbejde (kunne ikke have sagt det bedre selv)

Men øhh er du ikke lidt lige lovlig glad for dine kommaer....?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-01-2002 16:47
jeg kunne da også tænke stakkels hest da jeg var ude at kigge efter en pony(jeg så ingen mishanlede*S*)mmen jeg vidste at hvis jeg købte sådan en hest ville jeg sansynligvis gøre det være
jeg har alt til en hest undtagen at jeg kun kan lidt end en begynder hvilket slet ikke er nok. men hurra for din hest den er lykkelig for dig, men hvad med dem som simpelthen ikke kan eller har råd...og jeg vil da sige min drøm er opfyldt hvis jeg kunne gøre som du, Så tillyke*s*
hyg
cecilie
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider