|
|
| Min hest skal være burhøne... |
|
|
Min hyp har i nogle dage haft muk. Hun har stået inde, men er blevet redet og trykket med i flere timer, så det svarer til motionen hun ville få på fold. Mukken har været "under kontrol", men idag var det ene forben hævet så meget at dyrlægen måtte komme på besøg. Det var en god ide...hun fik nenli pencillin, og jeg en lang forklaring omkring behandling.
Men hun må ikke komme på fold. Og her er det mit problem er... hva fan gør jeg, jeg kan ikke klare at tænke på at hun skal stå i samme bur i 24 timer hver dag. Jeg har selvfølgelig tænkt mig at trække /ride med hende.... Men selv om jeg gør det i 2 timer hver dag, så skal hun jo stadig stå derinde i 22 timer. Hun har før haft problemer med knæet, og jeg har strenge ordrer fra anden dyrlæge om at hun skal kunne bevæge sig frit, så meget som muligt. Så hun kan faktisk tage skade af at stå...
Jeg har virkelig svært ved at acceptere tanken om at hun skal stå derinde, istedet for at komme ud med sine venner. Jeg aner bare ikke hvad jeg skal gøre ved det...
Jeg regner med at jeg vil activere hende to gange om dagen, men "hurtigt" efter hindanden. Altså at jeg måske er derude i 4-5 timer... Jeg har ikke tid til mere, og det med at tage derud to gange om dagen, det dur ikke i længde.... Jeg har en times transport hver vej...
Hun er selvfølgelig blevet sat ned i foder, men hvor meget (%) skal det ca sættes ned? Jeg har sat det ned med ca 20%, hvad ville i gøre?
Hvad ville i gøre? Og med "I" mener jeg, jer der ikke mener heste er et burdyr.
På forhånd tak!!
Lunah
Take a look to the sky, Just before you die..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Min hest skal være burhøne... |
| Forfatter:  |
SG |
| Dato:  |
19-12-2001 05:47 |
|
Jeg har samme problem. Min hyp er altså "bare" en (knap) 3 års hingst, som jeg jo så selvfølgelig endnu ikke kan motionere ved at ride... Nu har han stået inde i snart 14 dage - jeg var ikke meget for den beslutning til at starte med. Han opfører sig på mirakuløs vis stadig pænt og er snart mukken kvit. Jeg går tur med ham/har ham løs i ridehal, men ak, meget bliver det desværre ikke til. Det hjælper dog en hel del på min samvittighed, at han alligevel ikke gider være ude i det våde vejr, så han er vist egentlig ret godt tilfreds med bare at se på de andre...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Det er bare ligesom om at bare fordi hesten ikke gider (har den sagt det?) være ude i det våde vejr, så skal man jo stadig tænke på de skader det forvolder ved at den står inde... min hest elsker at stå ude, og hun har ALTID været vant til det. Hver eneste dag. I regn og sne (dog ikke slud og storm). Hun trives ikke inde, og var det ikke fordi der er andre burhøns i stalden, så ville hun smadre det hele!!
Jeg håber virkelig ikke min hest for stivheder / smerter af dette... Og mest af alt.. Jeg håber hendes knæ kan holde til det.
Nå men tak for hjælpen. Håber der er flere der gider komme med lidt gode råd!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Katrine |
19-12-2001 09:18 |
|
Hej Lunah!
Jeg vil bare lige sige, at jeg synes du er sej! Jeg bliver så glad når nogle har den holdning og tænker på deres hest som et dyr og ikke som et sportsredskab. Tænk fx. på dem der har deres heste på store steder hvor de næsten ikke kommer ud. Selv om din hest skal stå inde i en uges tid eller noget for at blive rask, så fortvivl ikke. Med sådan en ejer kan den kun ha' det godt!!!!
Glædelig jul.
Hilsen Katrine.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
julia |
19-12-2001 09:26 |
|
Jeg forstår slet ikke hvorfor hesten skal være inde??
Sidste vinter fik min hest muk, ret voldsomt så han fik en heftig penicillin kur, vask med Virkon S og smørrelse med muksavle.
Min dyrlæge sagde, at han sagtens kunne stå ude (vores folde er dog heller ikke mudderfolde) og motioneres, når den nu var under skrap behandling.
Der er åbentbart forskellige meninger fra dyrlæger. Jeg havde dog besøg af 2 forskellige dyrlæger, og begge sagde, at min hest sagtens kunne stå ude.
Min hests muk forsvandt fuldstændigt selv om han stod ude.
Jeg ville altså lukke hesten ud, min erfaring taler imod at hesten skal på stald 24 timer i døgnet pga muk.
Desuden er muk salve virkelig drøj og fed, og et tykt lag, kan
beskytte sårene en smule imod yderligere bakterie angreb.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Tusind tak for lidt støtte..  Jeg tror nok de fleste synes jeg er hysterisk. Og det er jeg måske også. Men det er altså min hest vi taler om!!
Og med hesnsyn til hvorfor hun skal stå inde: Hendes ben er 3 gange så tykt som det burde være. Hun halter(eller det gør hun faktisk ikke, men hun laver et kæmpe skridt hver gang hun har stået stille. Det ser faktisk sjovt ud..hihi). Og vi har mudderfolde  Jeg er ret sikker på at det er mudderfoldene der er årsagen til dyrlægens vurdering.
Jeg syndes ellers jeg har passet rigtigt godt på med hensyn til hendes ben. Hun har for det første aldrig haft muk før i de 9 år jeg har haft hende! Og jeg har allerede ladet hende stå inde, og så bare været der ude hele dagen , så hun havde selskab, og trukket(trak 5-6 kilometer en dag) / redet / longeret hende, så hun har fået mulighed for at røre sig aligevel. Men arbejdet skal jo helst passes. Og derfor er det et problem nu!!
Men tak for de søde ord Katrine
Lunah
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Tusind tak for lidt støtte..  Jeg tror nok de fleste synes jeg er hysterisk. Og det er jeg måske også. Men det er altså min hest vi taler om!!
Og med hesnsyn til hvorfor hun skal stå inde: Hendes ben er 3 gange så tykt som det burde være. Hun halter(eller det gør hun faktisk ikke, men hun laver et kæmpe skridt hver gang hun har stået stille. Det ser faktisk sjovt ud..hihi). Og vi har mudderfolde  Jeg er ret sikker på at det er mudderfoldene der er årsagen til dyrlægens vurdering.
Jeg syndes ellers jeg har passet rigtigt godt på med hensyn til hendes ben. Hun har for det første aldrig haft muk før i de 9 år jeg har haft hende! Og jeg har allerede ladet hende stå inde, og så bare været der ude hele dagen , så hun havde selskab, og trukket(trak 5-6 kilometer en dag) / redet / longeret hende, så hun har fået mulighed for at røre sig aligevel. Men arbejdet skal jo helst passes. Og derfor er det et problem nu!!
Men tak for de søde ord Katrine
Lunah
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg synes du gør alt hvad du kan for din hest, så der er ingen grund til dårlig samvittighed.
Men glæd dig det bliver frost - og når folden er frosset kan hypsen vel komme ud igen.
Charlotte
---If you can't be a good example, then you'll just have to be a horrible warning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hvis der er en ridehal på stedet, er der så ikek mulighed for at nogen andre kan lukke hende derind en timestid om morgenen - eller på en ridebane med sand hvor benet så bare kan børstes rent bagefter??
De fleste steder er da fleksible nok til at kunne gøre den slags når det er for en kort periode (og når man ikek beder om særbehandling hele tiden).
En af Montys tidligere staldkammerater fik ordineret total boksro i over 14 dage pga muk der var blevet til hudbetændelse. Han kom ud og gå 5-10 minutter hver dag, og fik så føntørret benet bagefter... Men det var altså et eksempel på hvad muk kan blive til hvis man er RIGTIGT uheldig - eller fejlbehandler det fra starten! Vi (der passede hesten mens ejeren tog på ferie)fik besked på at benet skulle holdes HELT tørt - og det måtte/kunne ikke gøres med håndklæder, da det var for smertefuldt for hesten! Han kom sig heldigvis efter de ca 14 dage, og det var heldigvis en hest der mentalt "kunne tåle" at stå inde. Han har ikke haft det siden! Det havde dog været en stor fordel for ham, hvis vi havde haft mulighed for at lukke ham løs i en ridehal en time eller to om dagen!
Hygge
£isbeth
It is easy to be brave from a safe distance.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hudbetændelse, det er lige hva det er!!!! Jeg skal heller ikke vaske det. Bare bruge mukcreme.
Det med ridebanen foreslog jeg selv allerede igår. Men det var vidst ikke lige sagen. De lovede dog at hun ville blive lukket derud engang imellem. Evt. sammen med en af deres egne, som også er burhøne! Men jeg er lidt pessimistisk omkring om det bliver gjort. På den anden side har de levet op til alle forventninger, da de fandt ud af at der var noget galt! Jeg blev ringet op (og styrtede selvfølgelig derud!) og da jeg kom havde de skyllet mudder af benet osv... Det varmer sku også meget at man kan stole så godt på dem hvor hesten bor!! Det har jeg før været ude for at man ikke kunne!!
Så det skal jo nok gå, men hvor var jeg ked af det igår... Og bliver det nok igen når jeg ser hendes lille tykke ben!! Min stakkels pruhhhHest...
Lunah
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
tulle |
19-12-2001 11:57 |
|
Hej
Selvom mine heste skulle få muk stiller jeg dem ALDRIG i boks. Det er ved en mukinfektion essentielt at man får fjernet ALLE sårskorper straks....inden der opstår infektion. Dertil kommer at man målrettet og konsekvent skal desinficere hestens ben dagligt i den periode hvor mukken stadig er "aktiv".
Jeg har et andet sted under røgt og pleje beskrevet hvordan jeg med succes behandler muk.....Dertil skal siges at jeg de sidste 6 år ikke har haft brug for dyrlægebesøg og penicillin behandling nå hestene har fået muk.....Men ud kommer de også selvom de har lidt muk.....man skal blot passe sine heste ekstra godt og dagligt behandle mukken når den er der.
Lige i øjevlikket står mine heste og hænger på fold....det regner, men de har fyldt deres maver (først morgenmad på sengen og derefter hø, "hølm" og halm på fold) så nu hviler de i læ for regnen og lilleføllet fra foråret har lagt sig i en bunke halm på fold.......det er 1000 gange bedre for enhver hest selvom den skulle have muk......
Forresten har jeg snakket med flere dyrlæger om det med boks-arrest eller ej når hesten fejler et eller andet.....og det er med dyrlæger som det er med hesteejere nogle gør på den ene andre på en anden måde, men jeg mener at det er uomtvisteligt at hesten...især syge heste....har brug for at komme ud og lege med artsfæller om det så blot er en time pr dag. Det er da bedre end ingenting.
For et par år siden havde én af mine avlshoppe fået en flænge i skulderen, som blev syet og dyrlægen beordrede boks-arrest. Det var midt om sommeren og alle andre heste var ude.....hmmm....så snakkede jeg med en gammel landmand og han spurgte mig hvorfor jeg ikke bare indhegnede en fold som gik parallelt med de andre græsfolde. På den fold kunne hoppen gå i fred, men samtidig se de andre og hvis hun havde en "venninde" så kunne de gå sammen. Som sagt så gjort og det virkede perfekt!!!!. Jeg har med stor success anvendt denne fremgangsmåde hver gang en eller anden hest har haft brug for ro....og uanset hest så har det bare fungeret upåklageligt.
Tulle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Yep Tulle |
|
|
Det med boksarest er jeg også meget imod. Da montyen sidste år skulle have stået inde i flere uger, fandt jeg ud af med dyrlægen at det var ok i stedet at sætte ham på sygefold. Så jeg lavede en lille fold på 20x20 meter - og der gik han så. Selvfølgelig fik han ædt græsset meget hurtigt, men nogle gange plukkede jeg et par spande til ham (ud over at han selvfølgelig fik foder og en stor protion halm morgen og aften) og andre gange flyttede jeg folden. Det endte ganske vist med at hele folden lignede et skakbrædt - for jeg flyttede rundt på alle de fladeste områder - men det fungerede.... Og så var der selvfølgelig "problemet " ed at slæbe vand ud på marken - hvor ingen af slangerne kunne nå, men det var jo bare et spørgsmål om at få det gjort pr. håndkraft. Hovedsagen var at Monty var ude og accepterede at stå nogenlunde stille så længe.......
Hygge
£isbeth
It is easy to be brave from a safe distance.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Gid jeg havde mulighed for det. Men så fleksible er de desværre ikke der hvor hun bor. Det er ligesom om at de bare accepterer at alle hestene får muk, i stedet for at prøve at undgå det! De kan ikke se at det er livsnødvendigt for en hest at komme ud af sit bur. Også i mere tid end man har at trække/ ride i! De synes det er ok at hun skal stå inde! Eller det føles ihvertfal sådan. Når min hest har skulle flytte, har det vigtigste altid været at de kommer ud hver dag. (hele dagen). Det blev jeg lovet, men de lever ikke op til det! Og man kan jo heller ikke love sådan noget, hvis man ikke har folde nok, til at de kan holdes tørre. Jeg lægger også stor vægt på at det er regelmæssighed. (Hvilket jeg dog selv "ødelægger" ved at komme på forskellige tider hver dag). Altså at de bliver fodret nogenlunde samme tid hver dag. At de kommer på fold nogenlunde samme tid hver dag! Er det store krav? Det synes jeg ikke! Men spørgsmålet er jo om man skulle begynde at kigge sig om efter et andet sted!
Er der nogen der kender et sted hvor overnævnte ting er i orden i KBH området?
Er godt nok lidt ked af at skulle til at flytte, men det er ligesom bare ikke optimalt at det ikke er muligt at få hestene på fold om vinteren, uden at de får muk, og jeg tør da slet ikke tænke på hvordan det skal gå når de skal til at balancere på frosne jordknolde!!!
Er der egentligt nogle regler om hvem der skal betale skaden hvis hesten kommer til skade på sådan en fold? Det er da rimeligt at det var foldejeren, eller hva? Men det er jo også ligegyldigt når skaden er sket...
Det er bare trist at folk ikke er mere interreseret i at det er sikkert og behageligt for hestene at gå på fold (leve!!).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ...ikke herre over vejret, - vel ! |
c. |
19-12-2001 13:21 |
|
Hyp, nu synes jeg godt nok, at du begynder at lyde lidt utaknemmelig, - nej det ord er måske ikke helt dækkende, men jeg kan ikke finde et der dækker bedre. Forkælet og forvænt passer heller ikke, men lidt i den retning.
...du er lovet at hestene kan komme ud hele dagen siger du.
Og mener ikke at de kan leve op til det pga. våde folde.
Nu er det altså sådan, at jeg endnu ikke har mødt nogen, der var herre over vejret. Jeg tror bestemt heller ikke, at dem du har hest opstaldet hos synes, at det er sjovt med mudderfolde, hvor græsset desuden ødelægges. Hvad har du tænkt dig de skulle gøre ?
- Lave overdækkede græsmarker til din hest ?
Jeg har selv fået ufattlig smattede folde og har netop opgivet at bruge dem pga. "skoaftræk" og angst for kodeledsforvridninger. Tror du jeg synes det er sjovt i hold at lukke ungheste løs i ridehallen morgen samt aften.
Det er bestemt ikke tidsbesparende, men desværre eneste løsning pt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg kan godt se at det måske var lidt krævende det jeg skrev ovenover.... Jeg er bestemt så realistisk at jeg kan forstå at folde bliver mudrede om vinteren og at der ikke er så meget at gøre ved det. Det er bare skidt at man nu har været hesteejer i 9 år, og det er første gang det er et problem med at få heste ud om vinteren. Jeg har fuld forståelse for at folde bliver mudrede, men ikke fuld forståelse for at det skal være et problem at bruge ridebanen som nødfold. (Når der ikke er nogen der skal ride der!!)
Men det kunne måske være en ide med overdækkede folde...hahaha. Nej, sikke noget pjat.
Det var nu ikke min mening at lyde så forkælet. Så den lille opsang var helt på sin plads. 
Jeg synes faktisk ikke jeg er så krævende, udover hest på fold, og regelmæssigheder...(hvilket der nu også er for det meste).
Lunah
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
louise |
19-12-2001 14:24 |
|
okay jeg ville også gerne have min hest til at gå på fold hver dag men det vil den ikke.. det viser den ved at enten pille lågen af eller springe over hegnet.. når den er kommet ud af folden går den ind i sin box.. underlig hest.. jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at holde den i folden.. selv stød virker ikke.. så der altså nogen heste der ikke vil være på fold men hellere i sin box
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
tulle |
19-12-2001 14:28 |
|
Hej Hypocrisy
Ja Jeg kan godt forstå dit lidt frustrerede indlæg vedrørende våde og mudrede folde, men på den anden side.....hesten er totalt ligeglad med om folden er mere eller mindre mudret, bare puslingen har mulighed for at komme på fold. Du beskriver din egen frustration og behov for tørrere folde, men det er uladesiggørbart i dette ragnfulde land. Mht. til at du er blevet lovet at din hest kommer på fold hver dag....hvis du har fået lovning herom så skal dem som lejer bokse ud også efterkomme dette uanset mudder på fold. På mit sted er vinterfoldene totalt opkørte og derfor har vi pt. taget et par af de folde, som vi ellers havde regnet med at bruge til sommer, i brug. Hestene kommer på disse folde, f.eks. i øjeblikket, hvor de ikke er helt så våde. Skulle det give sig til at regne i nærmeste fremtid, må vi desværre bøje nakken og lukke dem ud på de totalt mudrede vinterfolde. Det handler om at man heletiden tænker sig om og går på kompromis. Vi som udlejere er godt klar over at vi mister nogle tønder land græsning til sommer, men det er vigtigere at hestene for en nogenlunde vinter og så har vi i øvriget græsfolde nok.....hvilket ikke er alle beskåret. Vi lukker alle heste ud hver morgen og tager dem ind om eftermiddagen når vi kommer hjem fra arbejde. Der er en gylden regel i stalden om at skulle vejret være for dårligt, når nogle af ejerne til opstaldningsdelen kommer, så må de meget gerne tage hestene ind....vel at mærke ALLE hestene......der skal ikke gøres forskel og ingen hest må stå alene inde eller ude . Tages hestene ind skal de have wrap-hø eller hø og når min mand eller jeg så kommer fra arbejde kan det være hestene lige lukkes ud ½ time så vi kan få ordnet alle boksene, få hældt eftermiddagsmad og hø op til når de så kommer ind for natten. Det er hvad vi er i stand til at tilbyde hestene....for det kan godt være at hesteejeren betaler huslejen til hesten, men det er hesten som skal bo hos os, og så finder vi at det mindste vi kan gøre er at give hesten optimale logeringsforhold.
Jeg bor desværre i Jylland, og har ingen ledige bokse, så håber du finder en løsning som du og din hest har det godt med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang nyt sted......... |
julia |
19-12-2001 14:29 |
|
ang flytning af hesten
Jeg kender et sted som har temmelig gode folde på denne årstid. Der er kun lidt mudder omkring lågerne, og resten af foldene er tørre med græs.
Skriv til min mail og hør nærmere.........
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang nyt sted......... |
julia |
19-12-2001 14:45 |
|
ang flytning af hesten
Jeg kender et sted som har temmelig gode folde på denne årstid. Der er kun lidt mudder omkring lågerne, og resten af foldene er tørre med græs.
Skriv hvis du er interesseret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: HOV! |
SG |
19-12-2001 15:46 |
|
JEG TROR, DER VAR NOGLE, SOM MISFORSTOD MIG!
Jeg er altså STOR tilhænger af "udeheste", og min araber er heller ikke noget sportsredskab. Og han er OGSÅ vant til at være ude. Jeg har netop flyttet ham fra et stort sted, hvor jeg ikke syntes at foldmulighederne om vinteren var gode nok. Det kan være lidt svært, at finde et sted, hvor de vil tage hingste ind.
Men han går alene (fordi han er hingst - og der ikke lige pt er en vallak, som han kan gå sammen med) på en mudder-/lerklat ved siden af et par andre heste. Han vil aldrig være den første til at blive lukket ud (han skal være helt sikker på, de andre også skal med - er ellers normalt, om sommeren, #okay# med at gå alene) og i øvrigt heller ikke er ked af at blive ladt inde som den eneste (vrinsker ikke, er ikke "utålmodig" eller lign.).
Når hesten næsten skal slæbes/bæres ind på folden, når det regner og folden ligner en vandpyt, ja så mener jeg godt, jeg kan sige, min hest ikke "gider". Dertil kommer, at han normalt er vild med at rulle sig, men når folden er klam. NEJ! - Selvom de andre heste næsten ikke laver andet... (!)
Jeg forsøgte desuden at behandle mukken, imens han stadig gik på fold. Men det holdt (sgu) ikke, det blev bare værre og værre, så jeg mener, det eneste rigtige var, at tage konsekvensen. Det var de andre i stalden (som også har udeheste), som fik overtalt mig. Hvis almindelig muksalve (fra dyrlægen) havde virket på den type muk, som min hyp i denne omgang har fået, havde det aldrig udviklet sig til et problem hos min hest. Jeg har i øvrigt brugt over en time om dagen bare på min hests ben de sidste 14 dage (også føntørring) og detil kommer så almindelig soignering, gåture og alternativ træning i ridehal.
Angående "overdækkede folde", kunne det måske lyde meget praktisk, men faktisk har hestene jo brug for solens lys (bla til dannelse af A- og D-vitamin i huden osv) - også eller rettere ISÆR om vinteren, hvor solen desværre ikke skinner så meget. Derfor står min lille unge hyp (med stadig voksende knogler) også uden dækken. Han ville sikert synes, det var fedt at have på - og så ville han sikkert gerne rulle sig.
Jeg skrev for resten udelukkende, for at støtte dig (Hipocrisy) og sige, at du ikke er den eneste...!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: ang nyt sted......... |
|
|
Hej
Har du tjekket "Middel tilmuk" under Røgt og pleje ? Her er flere gode tips, som kan bruges.
Med hensyn til frisk luft. Du siger at din dyrlæge har sagt at hesten skal have motion p.g.a. benene. Har du mindet ham om det ? For hvis han nu menere at hesten ikke bør komme på fold, så er det nok det mest rigtige. Så ville jeg søger for at hesten fik mulighed for at komme en tur i ridehuset eller ud på en gåtur.
Selvfølgelig er det synd at hesten ikke har mulighed for at være ude, men når det er på grund af sygdom, ville jeg ikke betænke mig. For hvad hvis det bliver værrer ? Det kunne jeg ikke holde ud. Tænk på hvor heldig du er ved at have den mulighed for at kunne lukke hesten ind i et ridehus. Jeg har ikke selv den mulighed. Så hvis mit føl skulle blive i stalden, så ville den nok kede sig meget, fordi jeg kun kan given den mulighed for en gåtur.
Jeg tror alle folde lige nu, er fyldt med mudder. Det er jo vinter, og der været meget regn i efteråret. Vores er heldigvis så stor at det også kun er oppe ved stalden, hvor det værste mudder befinder sig. Men jeg har faktisk ikke set en eneste fold, hvor der ikke er mudder. Så det eneste man kan gøre, er at sørge for at mudderet bliver fjernet fra hestenes ben. Og hvis man er uheldig, så pleje hesten med de bedste middeler på markedet.Anja(y)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: ang nyt sted......... |
hej |
19-12-2001 21:16 |
|
hej
der er masser af steder i ballerup-smørum-ledøje både billige og gode og hvor de kommer ud hver dag hvad de selvføgelig også skal
jeg har lige fået opereret en for en ledmus hun skulle stå inde i 6 uger det kunne jeg ikke holde ud så jeg lavede en 4 gange 4 fold altså på størelse med en box ude ved de andre så hun kunne se dem hun fik hævede ben efter 3 uger og dyrlægen mente at det var bedst at hun kom ud på den rigtige fold (heldigvis)ellers havde jeg nok gjordt det alligevel husk at vaske og tørre ben på din hest når det er mudderet så kan du undgå muk vores heste bliver skyllet rene og for tørret ben hvergang de har været ude når det er mudderet
hilsen mal
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Muk...igen |
Sedoj og Susanne |
19-12-2001 21:29 |
|
Det er altså ikke altid nok bare at vaske og tørre benene. Nogle heste får altså muk alligevel. Har selv prøvet det.
VH Susanne
Smil til verden og smil til mig - SMil til verden den skraldgriner af dig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Muk...igen |
Eva L/Misse |
19-12-2001 22:47 |
|
Kunne du måske ikke bare lukke på fold hver 2. eller 3 dag, så hesten kom lidt ud samtidig med, at mukken stadigvæk ville få ro andre dage?
Eva L
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Annette |
20-12-2001 05:02 |
|
Har I forøvrigt prøvet med "Atamon" mod muk?
Ganske almindeligt syltetøjs-koncerveringsmiddel, købt i dagligvarebutikkerne.
Det dræber bakterier og renser op i en startende muk (ikke til stærkt angrebne ben). Også godt mod f.eks. ringorm og 1000 andre ting.
Man skal nok bare ikke blive ved i flere uger, men sådan er det jo med alting.
Bare blød området op i "Atamon" på lidt vat eller en lille stump klud. Evt. fortyndes det med f.eks. ½ vand.
Venlig hilsen
Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
sara |
20-12-2001 12:07 |
|
Hej Lunah.
Jeg suntes, det du gør med at trække den er nok. Selvfølgelig er det aldrig rart, at hesten er syg og dermed skal være meget inde. Men det er jo det bedste for den i længden. Ja 22 timer om dagen er meget, men det er jo kun nogle få dage det drejer sig om i løbet af mange år. Det går jo nok. Der er bedre at den bliver rask hurtigst muligt.
Held og lykke med heldbreddet.
hilsen
Sara
sk@besko.dk 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
SG |
20-12-2001 13:14 |
|
Jeg forsøgte med Atamon (endda både i lidt vand og i pulver-form) i en periode - men nej, det hjalp heller ikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Na$ta$$ia |
20-12-2001 14:40 |
|
Det er da klart, at Atamonen ikke hjalp, da den er til muG, og ikke til MUK
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Nej, det er ikke klart. For muk kan også være en svampeinfektion, og mug er svamp og Atamon er et svampemiddel.
Sakset fra netdyredoktor.dk:
Muk Af dyrlæge Paul Clausen
Hvad er muk hos heste?
Muk er en samlet betegnelse for infektion nederst på benene, forårsaget af bakterier, svampe, mider eller dermatophilus congolensis. Det er en eksemlignende tilstand.
Hvad er symptomerne på muk?
De første symptomer overses ofte, da selv små, ikke-blødende skader med kun lidt hævelse af regionen kun opdages ved meget grundig pasning og pleje.
Når infektionen er etableret ses hævelse og serumudsvedning.
Skæl og skorpedannelse ses typisk i området.
Både tør og fugtig muk kan forekomme.
Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen?
Dyrlægen undersøger hesten grundigt og udtager evt. biopsi, hår, skrab eller biologisk materiale til en bakteriedyrkning.
Hvordan behandles muk?
Der kan ikke foreskrives en standard muk behandling, da mikrofloraen vil være forskellig fra den ene hest til den anden.
- I lette tilfælde kan behandling foretages med en salve indeholdende antibiotika og evt. binyrebarkhormon.
- I svære tilfælde skal hesten sprøjtes med antibiotika i 3-5 dage, sideløbende med lokalbehandling.
- I sjældne tilfælde er det nødvendigt med en dagligt anlagt våd kloramin-bandage i 3 dage.
Hvordan er fremtiden for din hest, hvis den har muk?
Hesten opnår oftest fuld helbredelse i løbet af 2-4 uger.
Hvorfor får heste muk?
Heste får muk fordi der opstår en kronisk beskadigelse af overhuden fra og med piben og nedefter. Hudens normale forsvarsbarriere er blevet gennembrudt ved små sår, sprækker, kemisk påvirkning el. lign. Herved får naturligt forekommende mikroorganismer på benet mulighed for at etablere sig i vævet.
Hvad er risikoen for, at din hest får muk?
Heste med hvide ben er mere udsatte end heste med farvet hårlag.
Heste, som opholder sig meget i fugtige områder, er mere udsatte.
Dårligt strøede bokse øger risikoen for muk.
Dårligt vedligeholdte folde, som medfører småskader på hestens ben, øger ligeledes risikoen for muk.
Hvad kan du gøre for at nedbringe risikoen for, at din hest får muk?
Daglig gennemgang af hesten efter ridning vil afsløre selv små skader i koderegionen.
Vask hestens ben efter endt brug, således at mudder og snavs fjernes.
Det er dog ligeså vigtigt at hestens ben tørres omhyggeligt efter vask, da våde ben fremmer muk.
Flyt hesten fra folde, hvor muk er hyppigt forekommende.
Jævnlig rengøring af børster og strigler nedbringer infektionstrykket. Brug kun egne børste og strigler.
Anden viden om muk.
Fotosensibiliserede heste er mere udsatte for muk angreb end øvrige heste. Alle heste er udsatte for at få muk.
Læs mere: dermatofilose, ringorm, fotosensibilisering, skab
Mvh PiaR
Katte er smartere end hunde. Du kan ikke få otte katte til at trække en slæde gennem et snelandskab.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej igen...
Jeg har heldigvis fundet en løsning... Vores halmlade er tom, og jeg fik (mod min forventning) lov til at bruge den som "fold". Så kan hun røre sig, og ikke kun bevæge sig lidt i en boks. Og der er en anden mukhest, som kan gå med hende.... Jeg er bare så glad...! Det er ihvertfald meget bedre end at hun skal stå inde i boksen.
Men bedring er der nu ikke meget af...benet er stadig på størrelse med en mælkekarton...
Men hun er sjovt nok ikke halt... Og det er jo perfect, for så er det jo meget nemmere at motionere hende.
Jeg er så glad  Nu er jeg nemli gå rundt med lidt mindre dårlig samvittighed!!!
Lunah
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Julle |
26-12-2001 22:30 |
|
Hvad med at slippe "hyppen" løs i rdehuset en time eller to(altså hvis der er et)?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|