Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Doven pony...
Forfatter: 
Dato:  17-12-2001 11:44
Hejza!!!

Jeg er en pige som passer en pony der hedder trold...
Trold er en rideskole hest som er van til at gå bagerst.
Men er bare så doven, lige meget hvor meget man drver ham frem vil han bare ikke gå..
engang da han var til dressur stævne stoppede han og ville ikke gå, han ville ikke engang trave...
så jeg fik rigtig mange fejl den dag, og næste dag da vi skulle
springe fik jeg 4 fejl + fejl i tid..
så det var ikke nogen god stævne dag den dag...

hvad kan jeg gøre?? er det mig eller min pony som er problemet???

hilsen Sille
0
0
Svar på denne tråd

Re: Doven pony...
Forfatter: 
Dato:  17-12-2001 13:32
jeg ved ikke om du rider med pisk eller spore ellers kunne du gøre det når du bare red så lære han det nok
mvh mette marqueebehavior="left">ram-a-jean
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-12-2001 13:53
Nogle rideskoleheste er bare dovne. Jeg kender flere, som er som den pony, du passer. Men prøv, som Mette har sagt, at ride med sporer og/eller pisk. Somregl hjælper det.
anja
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-12-2001 14:06
Det er yderst lærerigt at ride en hest der ikke er nem at få frem. Men den skal RIDES frem - ikke tvinges med pisk og sporer!!!

Det kræver arbejde og god undervisning at få noget ud af sådan en pony, men det KAN lade sig gøre.

Så glem alt om tvang og prøv med samarbejde i stedet for!

Måske skulle din ridelærer overveje at sætte Trold et andet sted end bagerst?
Hygge
£isbeth
******** :-0

It is easy to be brave from a safe distance.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-12-2001 14:20
Ros den !
Det er det vigtigste hjælpemiddel du har som rytter.
Hver gang den har forstået det du ber den om og den gør det rigtige så ROS den, klap den og fortæl den at den er dygtig.

Pisk og sporer hører sig overhoved ikke til på en rideskolepony.
Charlotte
---If you can't be a good example, then you'll just have to be a horrible warning :-0
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-12-2001 17:26
Hvis jeg var en rideskolepony ville jeg også opføre mig sådan. Den har jo lært at den kan tage fusen på ungerne. Det er altså ikke så fedt hvis du kun kan drive hesten frem med pisk og sporer, det lærer du ikke en dyt af.

Den med at rose den er god, og som Lisbeth siger, så er det yderst lærerigt at ride på sådan en - og det styrker iøvrigt karakteren :-0
------
Rotter er geniale kæledyr. Spiser alt og holder svigermor fra døren.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-12-2001 21:39
det kan være svært at lære hesten noget særligt når den går som elevpony
jeghar en pony når andre rider på den vil den knap nok gå frem men når jeg sætter mig op på den fiser den af sted og er svær at atoppe men bliv ved rid lidt ture hvis det er muligt det har været med til at peppe min pony lidt op .... da jeg heller ikke kunne få den frem ad i starten ...
jeg var på fanø til stævne hvor vi var på stranden og den fik lov til at strække ud siden har den faktisk været ret hidsig på tur og det er det jeg kan lide....
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-12-2001 09:53
Hejza...

jeg har prøvet at ride med begge dele...
men det er lige som om at den ikke mærker det...
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-12-2001 13:01
Hej Sille
Sådan er mange rideskoleheste. De er stort set ligeglad med om man har pisk eller sporer. Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at se om der ikke var en pony, som ikke lige gik som elevhest. Der er jo en grund til at de bliver brugt om elevhest. Og dette er en af grundene. Man kan ikke forlange så meget af dem. Jeg kender det fra de heste som jeg selv red på. Gode elevheste, men dårlig konkurrenceheste. Så hvis du virkelig vil prøve kræfter med konkurrenceridningen, så bør du nok finde en anden hest.
Anja
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-12-2001 14:37
tjaa.... Men ikke alle evelheste/ponyer er dårlige konkurrence heste!
På min rideskole har vi en pony, som går elev i det daglige. Han er stille og rolig (som en elevhest/pony)
MEN han er kanon god til at springe, så der er en pige der starter LA spring på han til dist. stævner ! Hvis han springer hjemme i klubben med en urutineret så opfører han sig pænt, men når han kommer ud til stævner er han vildt glad, og trækker efter springene. Jeg tror det er godt for dem, at komme ud og se noget ind imellem.

Kram Maria
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-12-2001 18:10
Det er ret fristende at kalde mange rideskoleponier og -heste dovne.
Jeg vil lige gøre opmærksom på, at ret mange af dem faktisk har store smerter i bl.a. ryggen, lænd/kryds og i hals/nakke som følge af, at de må slæbe rundet på alle mulige og umulige personer, der bumper dem i ryggen og hiver dem i munden og sparker dem i ribbenene o.s.v. Og meget ofte må de arme dyr også rende rundt med sadler (og andet seletøj), der på ingen måde passer dem (er f.eks. ofte for smalle og endnu oftere er de pilskæve). Og det er i høj grad også med til at gøre dem ømme og stive i ryggen og andre steder, hvilket igen er med til, at de ikke kan bruge benene orentligt. Og det gør så, at de ikke har mulighed for at gå frisk frem, for det giver jo flere smerter, eller også er dyrene bare blevet så stive i led og muskler, at de simpelthen ikke kan....medmindre rytteren slår den så eftertrykkeligt med pisken eller stikker den så hårdt med sporerne, at smerten fra det overdøver de smerter, hesten allerede har!
Prøv lige at se, hvor mange (læs: hvor få) rideskoleheste og -ponier, der ser glade og tilfredse ud, mens de jokker rundt i ridetimen!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  20-12-2001 11:37
hejza...

tak for rådene men for ca. et halvt år siden elskede han at starte stævner... især spring.. han vandt både 1. pladser i 40 og 50 cm...
og hver gang at vi skulle springe på holdet blev han straks megt vildere og friskere end da vi lavede dressur....
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  20-12-2001 12:17
Tyder denne ændring ikke netop på at der er noget galt??

Det kan være fysisk (ondt i ryggen, tænderne eller andet) eller psykisk (for ensformigt arbejde, træt af at være rideskolepony)

Det er ikke et problem der skal "løses" med vold - prøv at sætte dig ind i hvorfor hesten reagerer som den gør i stedet.
Hygge
£isbeth
******** :-0

It is easy to be brave from a safe distance.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-12-2001 22:42
Jeg er helt enig med Lisbeth, prøv at sætte dig ind i din ponys hverdag. Hvor sjovt er det egentlig at slæbe rundt på elever mens man måske har ondti ryggen.

Jeg kender problemet med en dover pony. Da jeg red på min "shetter" var han meget doven på ridebanen, men ligeså snart jeg red en tur i skoven så var der fuld gang i ham. Mu er jeg begyndt at køre med ham, det kan han meget bedre lide end at blive redet på!!!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider