Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Er det dyreplageri??
Forfatter: 
Dato:  18-12-2001 21:26
Jeg er en af de ryttere der må lide under vinterens hårde, kolde vejr. Jeg har ingen ridehal og det er ikke muligt at transportere min hest til en hal, da den ikke er trailervant. Jeg vil gerne ride hver dag, så min hest ikke taber "mere" form og så den ikke bliver vild. Men vi har kun en sandbane (som blev lavet i Oktober)og den er hård når frosten har været over den. Dage som idag og igår er en tyndt lag på overfladen optøget, når jeg kommer hjem og rider, men den er alligevel hård. Er det synd for heste at den skal gå dressur på en hård bane? Slider det meget på kræfterne? Kan man godt tage en kort trav? Jeg har redet en tre, fire gange på banen med frost. hesten har ike haft hævelser i benene på nogen måde, selvom jeg har redet over en time. Hen er ikke meget for at løbe alt for stækt på den bane, men nogle gange gir han den hele armen af egen vilje. Nogle gange, når han glemmer at kigge snubler han, men det kan vel også være ukoncentrerethed. Han har nogle meget stærke ben, men hvor meget kan de holde til. Påvirker, ridning på frostbane, sener og led i hesten. Håber at i også har nogle alternative råd.

VINTEREN FÅR IKKE MIG, kun hvis det går ud over hesten!!!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Er det dyreplageri??
Forfatter: 
Dato:  18-12-2001 21:32
Hej
Rid dog ture i naturen....altså hvis det er muligt......find nogle stier, markveje eller lignende hvor din hest kan tage sig en "galopper", eller trave ligeud gennem længere tid. At skridte 1-2 timer dagligt giver faktisk rigtig god grundkondition og så bliver hesten vandt til at færdes udenfor "firkanten"
Træning og dressur er ikke kun noget, som foregår på en bane....det begynder allerede når du henter hesten på fold.
By the way.....selvom jeg kan køre eller skridte til en ridehal i nærheden foretrækker jeg at bruge min udendørs bane eller naturen hele året rundt.
God fornøjelse
Tulle
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-12-2001 06:05
Jeg mener, at risikoen for at din hest vrider om på en frossen, knoldet bane (og dermed måske pådrager sig fx en "sejlivet" seneskade) er væsentlig stor. Hvis den får en skade kan du jo blive nødt til at lade hesten stå HELT stille i LANG TID, så måske er det bedre at ride i naturen og i det hele taget tage den med ro i vintermånederne. Du kan i øvrigt sagtens bevare/opretholde (i hvert fald det meste af) hestens form ved blot at skridte nogle gode ture.

Jeg kendte engang en hest, som bare lige skulle gå på en frossen jordfold, imens ejeren mugede ud. Da hun ca. et kvarter senere ville hente hesten, havde den brækket koden på det ene forben... Mere skal der ikke til, hvis man er uheldig.
Forstå mig ret; jeg mener ikke, man kan/skal gardere sig ved at holde hesten inde i hi hele vinterhalvåret, men at man blot skal tænke sig lidt om - især når man rider.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-12-2001 15:07
prøv om i ikke kan gøre ud og salte banen ligesom man salter veje. Jeg har ikke selv erfaring med det men har hørt det skulle virke.

HEnriett

:-0 http://www.horsemanship.subnet.dk :-0
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-12-2001 15:43
Ja, man kan salte. Men i længden er det altså ikke særlig sundt for hestens hove. Salt udtørrer - og ætser.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  20-12-2001 07:07
Hej Loni.

jeg vil også ride ture om vinteren. Der hvor jeg har opstaldet hest, og har de også en lille ridebane. Og den er frossen nu. Derfor rider jeg ikke derinde. Fordi igen, den er ikke så stabil som i optøet stand. Og en masse gode rideture ude i terrænet, er lige så godt for hesten her i vinter-halvåret.

Venligst, Lotte.*lev mens du lever og elsk mens du er*
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  20-12-2001 13:28
Hej!!
Jeg tør simpelhen ikke at ride uden for banen. Vi havde i Sep. en meget dårlig oplevelse hvor hesten stak af med mig, jeg har ikke haft den fulde kontrol siden. Skritning på en bane er vel også fint eller hvad??
Lonni
0
0
Svar på denne tråd

Re: lonni
Forfatter: 
Dato:  21-12-2001 12:40
Skridtning på bane er ok., men det kan være kedeligt for hesten i længden, hvis det drejer sig om hele vinteren.
Det lyder som om, at grunden til du ikke har haft den fulde kontrol siden, er fordi du er blevet bange. Hvis du ikke overvinder din frygt, så bliver det aldrig anderledes. Selvom det gik galt en gang er ikke ensbetydende med, at det vil ske hver gang du forlader ridebanen. Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for at gøre det igen, men jeg syntes at du skal prøve.

En god måde til at vænne hesten til at skridte ture er, at skridte lidt ud fra banen hver dag og langsomt forøge distancen.

Du kan også få en til at gå med ud hved siden af hesten - måske først som trækker og når du er mere sikker så på en hest ved siden af.

Det er det værd hvis man ikke har muligheden for et ridehus om vinteren, så man ikke falder så langt bagud med trænningen.

Det kan selvfølgelig også være en fordel til sommer, hvor mange af de andre nok vil ride mange ture. Så vil det jo være rart, hvis man kan komme med. Også for hesten.

Held og lykke.

Sara
sk@besko.dk
0
0
Svar på denne tråd

Til Lonni
Forfatter: 
Dato:  23-12-2001 22:44
Hej Lonni
Jeg vil bare lige fortælle at jeg godt kan forstår dig.
For snart 1 år siden havde jeg en ulykke med min hest.
Vi var ude at ride en tur og der blev hun bange for en hund som kom farende ud af en busk, så hun satte i en vild galop med mig det endte med at hun gled og landede oven på mig,,,,
Hun fik en masse sår på ben og krop,,,og jeg linede ja,,hvad skal man kalde det?? jeg havde sår i ansigtet ja over det hele.
jeg gik med krykker i 3 uger,,og har stadig til tider problemer med mit ene ben...
Efter styret var jeg bange for at ride i nogle måneder,,men på grund af nogle søde ride venner kom jeg igang igen,,,
Det var sådan at når jeg red var der altid en med mig for at støtte mig,,,,først startede vi med skrit,,nogle uger senere red vi trav,,,og til sidst galop..
Der er først her i sommers at jeg blev helt tryg ved galopen fordi jeg gav hende lov til at løbe så stærkt som hun kunne,,
På den måde overvandt jeg min frygt,,,
På en måde så tror jeg at det måske kan hjælpe dig at du tager en anden med på tur sammen med dig,,så du kan nyde at ride tur igen.

Held og lykke :0)

Mvh Sandie
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider