Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Understimuleret Hest
Forfatter: 
Dato:  03-12-2001 17:26
Hejsa !

Jeg flyttede for nyligt min hest til en større rideklub og er faktisk glad for at være der, de accepterer det faktum at min hest er krybbebider som ikke kan stå med rem, og det er skønt
(altså at det bliver accepteret ikke at min hest er krybbebider)

Nå, men problemet ligger i at min hest er utrolig aktiv og legesyg, derfor er han vandt til at gå på fold stort set hver dag. Men han kan IKKE gå selv derude, så flipper han fuldstændig, der skal gå nogen på foldene ved siden af da han ikke kan gå sammen med andre heste om vinteren pga. han ødelægger deres dækkener. Problemet er at der ALDRIG er nogen heste på fold ude på rideklubben, så jeg kan ikke få min ud. Jeg har prøvet at lukke ham ud og så stå ved folden, men det hjælper intet. Kan en hest vænnes til at gå selv ?

Eller nogen der har nogle krative forslag til hvad man kan foretage sig med sin hest fra jorden ? Andet end at gå ture....

Lad være med at forslå jeg skal flytte ham til et mindre sted med foldmulighed hele dagen, jeg har simpelthen det problem at de fleste steder ikke vil acceptere en krybbebider u. rem, desuden har jeg et behov for ridehus og undervisning.

Mvh. Caroline
0
0
Svar på denne tråd

Re: Understimuleret Hest
Forfatter: 
Dato:  03-12-2001 18:33
Hej Caroline.

Kan du ikke forklare nogen af de andre om fordelene ved at deres heste kommer ud og at det er imod hestens natur at stå inde hele dagen?

Ellers så kan han nok godt lære at gå ude alene - det kunne min hest i hvert fald godt, da jeg for en del år tilbage flyttede på en rideskole med min hest. Han gik alene på fold, da de andre vist var bange for skader (eller var det bare fordi de ikke måtte blive beskidte?). Det endte dog med at man næsten ikke kunne få sin hest ud, da det pludselig blev meget populært at lukke hesten på fold.

Vores heste synes der er sjovt at have et stykke brænde at gnave i og lege med! Desuden får de stråfoder på folden.

KH Camilla L
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-12-2001 23:02
Hej Caroline !

Hvorfor kan hesten ikke gå med rem ?

Man kan få lavet en lille operation, så hesten ikke kan sluge luft !
Den kan jo godt få vindkolik, hvis den får for meget luft i maven og det er meget pinefuldt evt. dødeligt !

Det kan også være en ide, at give den legetøj i boxen, i form af en stor boldt i en kort snor f.eks.

Hvis hesten ikke prøver på at springe ud af folden, er der ikke noget i vejen for at den går alene.
Det kan da godt være, at den vil drøne rundt og have ondt af sig selv, men den bliver træt på et tidspunkt og så finder den sig i det. Har du så lagt lidt rart ud til den som den kan tygge i, så skal det nok gå !
Det er også en ide, at du ikke skal stå og se på din hest så den kan se dig ;-)

Hilsener Susanne W. A.

.
(y) Det er bedre at lugte af hest, end af hash ;-) (y)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-12-2001 23:37
De fleste heste kan vænne sig til at gå alene på fold. Men det må da være kedeligt for dem. De vil da gerne have nogle artsfæller, som de kan pille grimen af, nappe i haserne eller løbe lidt om kap med. En enlig foldhest mangler også en til at holde vagt, mens den slapper af/sover.

Har du en lillebror? Så snup et par af hans fodbolde. De er fortrinlige som legetøj i folden, også når de er punkterede.

Et fældet æbletræ e.l. gør også lykke, men mest til at gnave i og flytte rundt med.

Inde i boksen kan du få hesten til at hjælpe til med at tørre støv af. Du skal bare give den en gammel sæk e.l. En "Hestebold" i snor er også super.

I øvrigt kan bokse jo indrettes, så der ikke er noget at sætte tænderne på. Det kunne du jo også overveje.

Det allerbedste er dog, som en anden har nævnt, at du får overtalt en anden hest til at komme på fold med din. Det er trods alt noget, de har godt af (Jeg mener ikke, man kan være bekendt ikke at sætte hestene på fold, (og der er også regler på vej om det)).

Hilsen Lise
0
0
Svar på denne tråd

Susanne
Forfatter: 
Dato:  04-12-2001 08:47
Hej Susanne !

Problemet er at han kan finde på at gå igennem hegnet eller springe over....

Har også prøvet hvor jeg ikke står derude, men det hjælper ikke rigtigt....

Mvh. Caroline
0
0
Svar på denne tråd

Re: Susanne
Forfatter: 
Dato:  04-12-2001 11:59
hej Caro

kan du slet ikke spørge om du kan "låne" en af de andre heste. Altså at du lukker den på fold ved siden af din. Du lukker den ind og ud!????
Måske de så siger ja fordi de så ikke selv skal have alt besværet!

Og caro kender godt det trælse problem med en hest der ikke synes livet er fedt hvis man ska gå alene!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-12-2001 15:47
Hej Caroline
Der findes steder....f.eks. hos mig.....hvor det er helt ok at der står en "krybbebider uden rem". Hos mig kommer hestene ud tidligt om morgenen er ude i faste flokke hele dagen og tages ind sammen, når det bliver mørkt. Selvfølgelig "ryger" der dækkender i ny og næ....én af mine ungheste ødelægger ikke kun dækkener han synes ligeledes grimer skal have et rustikt look *ggg*.
Vi har dog pt. ingen krybbebider, væver, vindsluger el. på stedet, da den slags stereotyp adfærd har det med at forsvinde så snart en sådan hest har været her et kortere stykke tid!!.
Nå men til dit udlukningsproblem.....
Du kunne jo f.eks. tilbyde at lukke en legekammerat med ud og tage denne med ind når du tager din egen hest med ind...det ville begge heste have glæde af og så kan det jo evt. være sådan at ejeren til den anden hest og dig kunne skiftes til at lukke ud/ind.
En anden mulighed er at give hø og halm til hesten på fold.....det er altid en god ting for hestene at have mad på fold...uanset foldens størrelse.
god fornøjelse
TulleStutteri RAGN
v/R. Gadeberg og A. Nielsen
tlf: 2259 7212
opdræt og salg af dressurheste
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-12-2001 11:18
Har de ikke en eller anden lille pony, der ikke er klippet (så kan han ihvertfald ikke bide dækkenet i stykker =)).
Ellers må du, som de andre også har nævnt, igang med de store overtalelses evner, og overbevise de andre privatryttere om, at heste på fold er SUNDT!

Hvis det er fuldstændig umuligt, må du forsøge at aktivere ham på folden, gerne med en masse stråfoder, han kan gå og gumle i, evt. en "legebold" - hvis han finder dem interessante.

Med hensyn til, at han ikke kan være alene på fold, er der ikke andet at gøre, end at væbne sig med tålmodighed, og træne det gennem længere tid... Dog skal du være opmærksom på, at hvis han keder sig på folden, også kan begynde at sluge luft her...

Sidst men ikke mindst kan du, hvis der er mulighed for den type opstaldening på stedet, enten sætte ham i en udensdørsboks, hvor han kan hygge sig med at følge med i hvad der sker, eller i løsdrift (løsdrift forhindrer jo ikke at hyppen går med dækken osv.)

Mvh lady

- All my life I wanted to be someone; I guess I should have been more specific.... B-)

www.hesteviden.dk

Se foresten mit indlæg under "Opstaldning søges"....
0
0
Svar på denne tråd

sandie
Forfatter: 
Dato:  23-12-2001 23:33
Hejsa
Min hest går sammen med en vallak og han er virkelig slem til at ødelække dækkner, men nu har ejeren til ham købt noget til at sprøjte på dækkenerne som skulle smage meget Grimt og sjovt nok holder han sig nu fra hendes dækken,,, jeg kan ikke huske hvad det hedder,,,men spørg i en heste butik de har det sikkert.
Det er pengene værd.

Mvh Sandie

PS Glædelig jul og et godt nytår
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider