hejsa
jeg har en plag på 1½år (fra sommeren 2000)... og hende har jeg både vænnet til hovedtøj og sadel...
det må vist hellere lige nævnes at hun er af racen: JYDSK HEST
elleres går vi lange ture en meget sjælden gang her om vinteren (hvor hun egnetlig bare går og hygger sig i stalden), men til sommer skal hun på lidt flere udflugter hvor jeg agter at gå med hende, og trække hende med som håndhest efter den gamle...
desuden har jeg også prøvet at sidde på hende, men kun i et par sekunder af gangen, og har i den forbindelse aldrig krævet noget af hende...
til sommer vil jeg nok sidde på hende igen, og så kan hun MULIGVIS få lov til at gå 10meter med mig på ryggen...
Men mit primære mål for sommeren 2002 er at hun skal lære at blive mønstret korrekt og alt i den retning, da jeg gerne skulle have hende med til Aabenraa dyrskue...
vinteren efter bliver den vinter hun gerne skulle tilkøres, jeg forsøger mig IKKE selv, da jeg ikke har noget begreb om det, men har fået en "profi" overtalt til at tilkøre hende, og samtidigt lære mig det...
og så kommer sommeren hvor hun bliver 3, hvor jeg forventer at "tilride" hende, dvs. sidde på hende og skridte nogle ture, men stadig uden at kræve noget vildt aaf hende, hun skal da bare lære at "adlyde" mig på en sådan måde at hun kan gå lige ud og dreje rundt (hvis vejen nu drejer til højre, skal hun jo ikke gerne fortsætte ud i marken)...
i løbet af efteråret der, vil jeg også begynde at kræve at hun kan trave og galopere med mig på ryggen, samt gå galop gennem galgen... (men kun i korte, rolige og vante omgivelser)...
ikke at forglemme er jo at dette er sommeren hvor hun skal kåres, og jeg ved på nuværende tidspunkt at hun bliver kåret som raceren, så er det jo bare pointene deet kommer an på, dog har jeg ikke i sinde at bruge hende til avl, men man kan jo aldrig vide... og selvfølgelig ved jeg også at det ikke er nogen let sag sådan en kåring, og har derfor allerede nu spurgt om hjælp til det fra folk der har prøvet det før...
vinteren mellem 2003-2004 skal hun igen gå og hygge sig, og måske rides en tur i ny og næ, men nu er jeg ikke lige den store vinter rytter, heller ikke engang over for den gamle...
sommeren 2004 er det så meningen at hun skal starte sin "karriere" som ringridderhest.
HVad synes i om denne "plan"???
Knuzer Birgit
Birgit (Gipsy&Molly)
ringridning det er noget det vil noget