Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

tilridning, hvornår????
Forfatter: 
Dato:  10-12-2001 10:31
Jeg vil gerne høre nogen meninger om hvilken alder man kan begynde at tilride sin hest i???? Jeg hører så mange forskellige meninger og nu vil jeg gerne høre fra nogen af jer hvad i mener? Min hest fylder 3 år til april men han er meget udviklet af sin alder af være. Han er vant til sadel og hovedtøj og han er meget arbejdsvillig. Vi går ture et par gange om ugen og han er meget lærenem. Håber at høre fra nogen .
0
0
Svar på denne tråd

Re: tilridning, hvornår????
Forfatter: 
Dato:  10-12-2001 10:48
Min mening er, at jo længere du venter med at tilride din hest, jo længere holder han i den anden ende.

Min lille hest er blevet tilredet, da han var ca. 3½ år. Det tog en måned og så kom han et ½ år på fold. Da han så var lidt over 4 år, så købte jeg ham og jeg har vel redet ham 3 (nogengange 4) gange om ugen indtil videre. Resten af tiden har han fået fri og gået på fold.

Jeg vil mene, at det er er ret "traditionel" tilridning han har fået og med gode oplevelser.

Du skal tænke på, at selvom din hest ser færdig ud, så vokser han stadig frem til han bliver ihvertfald 6 år. Så du kan jo nok se, at din hest er kun halvvejs :-) Spørgsmålet er også, om han er parat til det rent mentalt!

Jeg ville vente, uanset hvor fristende det er. F.eks. har jeg selv fundet ud af, at min Felur enormt gerne vil springe, så jeg løsspringer ham, og traver over cavalettis. Spring under rytter venter jeg med, til han bliver 5 år her til foråret. det er svært at vente, men jeg ved at det kommer igen i den anden ende :-)

Camilla & Felur

En ekspert er en person, som har begået alle de fejl, som det er muligt at begå inden for et begrænset område! Niels Bohr

Glædelig Jul

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-12-2001 12:05
Hej..
Jeg har selv en unghest som kun er 1 ½ år nu, men her er min "plan".
Indtil hun fylder 3 skal hun gøres sadel og trensevandt, og ellers bare være så meget i hænder som muligt.
Hun fylder 3 år til April år 2003, og det er min mening at hun i sommeren 2003 skal gøres ryttervandt, sådan liggen ind over ryggen, lige sidde op og skridte lidt rundt.
Sådan skal sommeren gå, og skal skal hun have lov til at gå og være baby indtil sommeren 2004.
Så er hun 4 år og så skal tilridningen påbegyndes.
Det er selvfølgelig kun min foreløbige plan, nu må vi jo se hvordan hun udvikler sig ...
Hilsen Marlene Tandrup..Tja.. Hva' skal jeg sige??(i)

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-12-2001 13:30
Min Shalil-bølle bliver også 3 til foråret, og hun er både hovedtøj/sadel og "kørevant", dvs. jeg går bag hende med køreliner så hun ved hvordan biddet fungerer, det er jo en stor fordel. Jeg har planlagt det sådan, at jeg til sommerferien vil begynde med at sætte mig op på hende, og så derefter give hende en pause, ca en måned hvor jeg går ture/rider en lille smule, hvorefter jeg så vil begynde at ride hende et par gange om ugen - og når hun så bliver 4 vil jeg begynde at ride lidt tiere.

Hygge - mvh Vinnie

*You don't know what you've got till it's gone*
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-12-2001 13:39
Hejsa jeg går så en anden vej....Min blev allerede som 2 års vænnet til sadel - det er meningen at han skal rides i grime eller bosal så han bliver kun trænet i grime. Her i Dec satte jeg mig op uden sadel. Min kæreste holdt ham i grimen. Vi gik så ca 45 m. Jeg vil bruge 2 år mere på tilvænning af rytter. Først som 4 års skal han bruges lidt mere. nok det som I kalder tilridning. Som 5-6 års skal han bruges ti langdistance.
VH SusanneVi nyder alle tiden med vores heste...så hvorfor bruge tiden på at nedgøre hinanden??
http://www.myhorses.subnet.dk
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-12-2001 13:51
Hej,

Jeg tror ikke, det skader hesten at man sidder på den når den er 3 år eller for den sags skyld 2 eller 4. Jeg tror, at det der er ødelæggende er, når vi stiller for mange krav til hesten for tidligt.
At du sætter dig op på din unghest og rider 10-15 minutter gør efter min mening ingen skade - bare den har lov at være barnlig og ikke skal pakkes sammen. Det kan du jo så gøre 1-2 gange om ugen.
Selvfølgelig skal man ikke starte alt for tidligt, men det har også noget at gøre med, at hesten skal være mentalt moden til at arbejde sammen med dig. Er den det, så bare gå i krig.

Nina
0
0
Svar på denne tråd

nina/madjar
Forfatter: 
Dato:  10-12-2001 14:38
Det er jo også det jeg mener. Jeg har bare fået på puklen af andre ryttere (ikke herinde) når jeg siger at jeg sætter mig op. Men jeg mener jo også at så længe der ikke kræves noget af den udover at bære vægten så sker der ikke så meget.
VH SusanneVi nyder alle tiden med vores heste...så hvorfor bruge tiden på at nedgøre hinanden??
0
0
Svar på denne tråd

Re: nina/madjar
Forfatter: 
Dato:  10-12-2001 17:13
Jeg har lige læst en artikel om nogle undersøgelser der viser at hestes holdbarhed bliver bedre hvis man rider dem til før de er udvoksede!
Det er noget med at muskler og skelet skal forberedes på at belsates mere.

Min dyrlæge sagde på et tidspunkt at det taget 1 år før hestens sener og led er trænet op til baneridning - uanset hvornår hesten bliver redet til - så personligt ville han foretrække en tidlig tilridning hvor man tog hensyn til hesten, dvs ikke noget med små volter ol. men skovture og ligeud ridning.

Når jeg får min scanner til at virke skal jeg sætte de andre artikler ind
0
0
Svar på denne tråd

Re: Svala
Forfatter: 
Dato:  10-12-2001 17:26
Jeg vil ihvertfald gerne se dem. Jeg har også hørt om de undersøgelse men kan ikke finde dem.
0
0
Svar på denne tråd

tilridning
Forfatter: 
Dato:  10-12-2001 21:37
så kan i lige få en anden "metode" sådan mest for diskussionens skyld:-)

jeg rider min unghest nu, han fylder 3 til foråret!!!!
dvs ride og ride er vel så meget sagt, jeg sidder på ham i skridt (og skal da også indrømme at vi tager nogle meter i trav ind imellem....) ellers lære jeg ham bare at flytte sig for mine ben også ellers bare hygge med ham...jeg kræver ikke noget af ham overhoved! det kommer først til sommer/forår.
det er vist mere normalt at gøre sin hest tideligt ryttervant indenfor westernverden....og jeg mener ikke at have hørt at "skadesprocenten" er større der end ved en normal tilridning!

Det fungere utroligt godt for mig, og jeg satser da på at han holder mange år endnu
0
0
Svar på denne tråd

Re: tilridning
Forfatter: 
Dato:  11-12-2001 08:57
Hej sedoj

Bla. i Landsbladet hest nr. 4/01 og nr. 6/99, er der artikler om tidlig træning af hesten. Du skal da være velkommen til at komme en tur her ud og læse dem :-)

Mvh
Annette
0
0
Svar på denne tråd

Men...
Forfatter: 
Dato:  11-12-2001 09:41
...Noomi: Du sidder osse bare på ham, tuller rundt etc... Det, mange forbinder med tilridning er vist, at man "pakker hesten sammen", kræver, den samler sig, går i holdning etc... Det er der ikke så mange unge heste, der er klare til. Hvis man som du og Susamme ikke kræver andet end at de skal blive ryttervandte og styrbare - så er det vist ikke det store problem - og du er jo heller ikke så tung, at han har svært ved at bære dig...

Hug Your Horses!

99E

(Og så med parelli-grøn farve...)

Se mine tegninger mm HER!
0
0
Svar på denne tråd

Annette
Forfatter: 
Dato:  11-12-2001 10:53
Hejsa jeg kunne ikke finde emailadresse og har ikke lige den store ide om hvem du er lige nu.....*tænker kraftigt* Og kunne heller ikke præsentation.
Så hjælp mig lidt mere.....hvor bor du?
0
0
Svar på denne tråd

Annette er...
Forfatter: 
Dato:  11-12-2001 11:57
....HER:
http://www.westernrytter.dk
http://www.westerninfo.dk

Hug Your Horses!

99E

(Og så med parelli-grøn farve...)

Se mine tegninger mm HER!
0
0
Svar på denne tråd

Re: til rikkefol
Forfatter: 
Dato:  12-12-2001 07:41
Hvis din unghest er så udviklet som han er, vil jeg tage den lidt med ro. Hellere som de fleste af dem som skriver til dit indlæg, tage det stille og rolig. Fordi igen; han kan sagtens se udviklet ud, men det er IKKE sikkert han er det. Istedet vil jeg hellere bruge tiden mellem 3 og 4 års alderen til at, gøre ham godt vant med en masse forskellige ting. Og det er ikke kun ridning jeg tænker på. Det er noget som trailer, vænne ham til at blive vasket på benene, gøre ham godt sadelvant/hovedtøj, gå lange ture med ham ude i terrænet. Så alt det trygge fra jorden, også kan bruges når du skal rigtig ride på ham. Samtidig med kan du godt hænge på ham, og når han viser tegn på, at det røre ham ikke, jamen så er det helt op og sidde. Altså tage lidt ad gangen, ikke noget med at forhaste sig, fordi han tager det hele positivt. Men hvis jeg var dig, vil jeg få hjælp af én som er erfaren. Og du er tryg ved. - jeg har altid stået med det hele selv, og derfor ved jeg erfaring, at det vil være dejligt hvis der er en ekstra hånd.

Held og lykke med din unghest, du er velkommen til at skrive mere om hvordan det går med ham.

Venligst, Lotte.*lev mens du lever og elsk mens du er*
0
0
Svar på denne tråd

Re: til rikkefol
Forfatter: 
Dato:  21-12-2001 08:40
Jeg har hørt at hvis man belaster hestens ryg for tidligt kan den muligvis få alvorlige ryglidelser, da musklerne endnu ikke er udviklet. Men som alle andre har påpeget tag den med ro, så du ikke får en nervøs og stresset hest.
0
0
Svar på denne tråd

tilridning (lidt langt)
Forfatter: 
Dato:  22-12-2001 10:45
hejsa

jeg har en plag på 1½år (fra sommeren 2000)... og hende har jeg både vænnet til hovedtøj og sadel...

det må vist hellere lige nævnes at hun er af racen: JYDSK HEST

elleres går vi lange ture en meget sjælden gang her om vinteren (hvor hun egnetlig bare går og hygger sig i stalden), men til sommer skal hun på lidt flere udflugter hvor jeg agter at gå med hende, og trække hende med som håndhest efter den gamle...

desuden har jeg også prøvet at sidde på hende, men kun i et par sekunder af gangen, og har i den forbindelse aldrig krævet noget af hende...

til sommer vil jeg nok sidde på hende igen, og så kan hun MULIGVIS få lov til at gå 10meter med mig på ryggen...

Men mit primære mål for sommeren 2002 er at hun skal lære at blive mønstret korrekt og alt i den retning, da jeg gerne skulle have hende med til Aabenraa dyrskue...

vinteren efter bliver den vinter hun gerne skulle tilkøres, jeg forsøger mig IKKE selv, da jeg ikke har noget begreb om det, men har fået en "profi" overtalt til at tilkøre hende, og samtidigt lære mig det...

og så kommer sommeren hvor hun bliver 3, hvor jeg forventer at "tilride" hende, dvs. sidde på hende og skridte nogle ture, men stadig uden at kræve noget vildt aaf hende, hun skal da bare lære at "adlyde" mig på en sådan måde at hun kan gå lige ud og dreje rundt (hvis vejen nu drejer til højre, skal hun jo ikke gerne fortsætte ud i marken)...

i løbet af efteråret der, vil jeg også begynde at kræve at hun kan trave og galopere med mig på ryggen, samt gå galop gennem galgen... (men kun i korte, rolige og vante omgivelser)...

ikke at forglemme er jo at dette er sommeren hvor hun skal kåres, og jeg ved på nuværende tidspunkt at hun bliver kåret som raceren, så er det jo bare pointene deet kommer an på, dog har jeg ikke i sinde at bruge hende til avl, men man kan jo aldrig vide... og selvfølgelig ved jeg også at det ikke er nogen let sag sådan en kåring, og har derfor allerede nu spurgt om hjælp til det fra folk der har prøvet det før...

vinteren mellem 2003-2004 skal hun igen gå og hygge sig, og måske rides en tur i ny og næ, men nu er jeg ikke lige den store vinter rytter, heller ikke engang over for den gamle...

sommeren 2004 er det så meningen at hun skal starte sin "karriere" som ringridderhest.

HVad synes i om denne "plan"???

Knuzer Birgit
Birgit (Gipsy&Molly) ;-)

ringridning det er noget det vil noget B-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider