Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Håndhest; gode råd?
Forfatter: 
Dato:  03-11-2001 23:15
Heisan

Nu har jeg erhvervet mig en ung hoppe, som jeg havde tænkt mig at tage med som håndhest en gang i mellem, så den unge dame kan se andet end folden og ridehuset.

Hvad har I af erfaringer og gode råd til håndteringen af en ekstra hest på tur. Det skal siges, at jeg selvfølgelig kun har tænkt mig at ride langs små stille veje og på ridestier. Min egen super rolige hoppepige skal være den "erfarne" hest for den lille, og da hun er 100 % trafikvant, tror jeg ikke det bliver noget problem.

Hilsen Louise

Araberen blev skabt af Vinden.

Han er den vind, jeg lever af...

Zijanas side
0
0
Svar på denne tråd

Re: Håndhest; gode råd?
Forfatter: 
Dato:  03-11-2001 23:36
Jeg tror nok jeg ville øve mig i folden først, og til at starte med have en hjælper til at trække med hesten, før jeg selv ville tage "føregreb" på ryggen af en anden hest.
For år tilbage kan jeg mindes at jeg prøvede at have en lille pony "på slæb", og det var ikke bare noget man lige gjorde, eller også havde jeg ikke talent for det.
Hilsen irene
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-11-2001 11:08
Hej!

Jeg har gode erfaringer med at ride med håndhest. Jeg har bla haft min yngste med i et grimeskaft på vores ponyer. Min unghest ser osse den omkringliggende verden som håndhest. Dette har aldrig skabt de store problemer.

Det er dog vigtigt, at din hest har tillid til dig og respekt for dig, og kan trækkes helt uden problemer fra jorden først. Den skal adlyde dig; osse et NEJ! Det er en nødvendighed, at den adlyder din stemme, ellers kan der opstå nogle farlige situationer; specielt hvis den bliver skræmt er det nødvendigt, at den stoler på dig og kan beroliges via din stemme. Det er lisså vigtigt, at du har fuldt styr på hesten, du rider på.

Min gamle hest kan godt være lidt muggen, hvis det er nogen tid siden, vi har haft håndhest med. Han vil nemlig helst gå forrest; og så må den anden bare holde mulen bag ham. Ellers kan han godt finde på at nappe lidt efter sidemanden! Så er det heldigvis nok med et bestemt "NEJ" et par gange, så stopper det.

Jeg bruger aldrig bidet til at trække i, når min unghest er med på tur. Jeg vil ikke, at hun bliver bange for sin mund. Da hun ikke er tilredet; så er hendes forståelse for biddet selvfølgelig ikke rigtigt til stede; og hendes erfaringer med bid skal naturligvis ikke være smertefuld. Jeg bruger istedet en rebgrime.

God fornøjelse.

Hilsen May-Britt.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-11-2001 15:36

Jeg havde min ung hest med hele foråret, når vi var ude at køre med vogn og det var over alt! Første gang sad jeg bagerest i vognen og hun luntede med og da det gik fint satte jeg mig foan men et 2 m. træktov, skulle det ske hun stoppede op for trav af, eller blev bange var der et par meter at gi af.......det har aldrig voldt problemer, hun fik set en masse og blev trakfikvant og en kæmpe fordel når hun skal køres til! Man skal bare huske det skal være en stabil hest der bliver kørt/redet med og hvis i køre skal det være alm. bilhjul og sidde lidt under vognen.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider