Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Johannes Sørensen....
Forfatter: 
Dato:  01-11-2001 22:37

Hejsa..

Da jeg har læst dette:

"Med mellemrum får jeg også heste, som har haft en ubehagelig oplevelse under sin tilridning. Det er vanskeligt at rette op på. Nemt nok for mig, men vanskeligt for hesten."

i et tidligere indlæg, har jeg et spørgsmål, jeg håber du kan hjælpe mig med.
Jeg har for ca 2 mdr siden købt ny hest, en 7-årig vallak. Han har haft en mærkelig tilridning, blevet sendt rundt til 3 forskellige steder. Den første berider der skulle tilride ham nåede at gøre ham ryttervant, hvorefter han døde. Derefter har der været en masse små piger der har redet ham. Det 2. sted blev han opgivet, og det 3. sted var for "problem-heste" hvor han blev redet ok af en.

Det er nu sådan at efter han var det første sted (hvor forskellige piger red ham) kunne han ikke stå stille når du skulle op. Det var så slemt at han virkelig prøvede at smide en af (krummede ryggen og bukkede helt vildt, til du faldt af) og det blev han ved med... nu har jeg købt ham (4 år efter) og han kan stadig ikke stå stille. Det er ikke kun fordi han er fræk, han er virkelig bange når man skal op. Han er så godt nok blevet bedre, men går stadig lige når man sætter foden i bøjlen (han er en meget følsom hest, og er bange for at man skal stikke foden i siden på ham, tror jeg) Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre... har du nogle forslag ?

Hvis der er nogen der prøver at holde ham imens, går han helt i baglås.. jeg ved ikke hvad han har været ude for under tilridningen, men jeg håber sådan at jeg kan få ham vænnet af med det.

Mvh Elif
0
0
Svar på denne tråd

Re: Johannes Sørensen....
Forfatter: 
Dato:  01-11-2001 23:17
Kære Elif. Jeg har masser af forslag, men det ville være omsonst at begynde en længere udredning her i et forsøg på at hjælpe dig og din hest videre. Jeg er nødt til at se jer, for hvis´jeg ikke har `læst´ din hest, vil mine eventuelle råd intet være værd.
Men du kan sende mig en mail - johsdressur@sport.dk - så vi kan finde ud af, hvordan vi skal gribe misseren an.
Varme hilsner. Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-11-2001 00:23
hej Johannes.
Jeg har sendt dig en mail!
MVH Allan
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-11-2001 08:48
Hvis vi andre også må komme med et lille forsigtigt forslag.....

Vores unghest reagerede også meget i starten på en fod i stigbøjlen. Vi gjorde det, at vi tog sadlen på hende og hev, lagde vægt (ikke med foden!!) osv. i sadel og bøjler. Og fra begge sider. Det var simpelthen fornemmelsen af sadlen det blev "trukket", når man lagde vægt i den ene bøjle hun ikke kunne lide. Prøv også - hvis du har på fornemmelsen at det er foden hesten er bange for at få i siden - at lægge forsigtig pres på stedet, når du strigler oa. Væn simpelthen hesten til at der ikke sker noget ved prik i siden, ryk i sadlen osv.

Nu ved jeg godt at det her også kan være omend meget svært med en hest der bukker, men;
Når du sætter foden i bøjlen - stå der indtil hesten står stille og hop så ned (gør det svært for hesten at gøre det forkerte, dvs. gå frem) - på den måde belønner du hesten for at stå stille (belønning = du hopper ned og letter derved trykket). Lyder åndsvagt - ved det godt....Men det har ihvertfald virket på min hyp.

Og så sidste forslag; har du tjekket om hesten har ondt i ryggen el. lign? Det gør jo så ekstra ondt, når den bliver "trukket skæv", når rytteren skal op.

Held og lykke med hyppen.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-11-2001 09:07

Hej Pia...

Jeg har faktisk prøvet det du skriver. Altså han bukker ikke mere. Det er han stoppet med, men han går "bare".
Så nu er det sådan når jeg skal op at jeg spænder stigremmen et par huller ned i venstre side, så jeg har lettere ved at komme op, uden at prikke ham nogen steder... det virker også meget godt. Han går ikke i panik mere (som han gjorde lige da jeg fik ham...)... men jeg synes bare han skal lære at stå helt stille når jeg skal op, og ikke være bange for bange for at man stiger op...
Hans ryg er også blevet tjekket, af dyrlægen da jeg købte ham. Og så har jeg haft sadelmager ude og tjekke sadlen osv. Det hele var iorden. Men jeg tror ikke det er fysisk... jeg er sikker på at det er noget der ligge i bevidstheden hos ham.. jeg ved bare ikke hvad det er...

Så nu må vi se hvad jeg kan gøre.... men tak for rådet ellers :-)

Hilsen Elif
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-11-2001 09:35
Hvad med at prøve at undgå at stige op i bøjlerne?

Jeg kan på grund af mine knæ ikke bruge bøjlerne til at stige op i og jeg bruger derfor en skammel. Det har hjulpet på min.
Min kunne ikke lide, at man trak i sadlen på den måde og hans vaden rundt er stoppet efter jeg stoppede med at stige op på ham ved hjælp af bøjlerne.

Det er selvfølgelig et irreterende problem og måske vil en pause fra opstigningen hjælpe? Jeg ved det ikke, da jeg i dag meget meget sjældent bruger bøjlerne (jeg kan dårligt gå bagefter, hvis jeg har knækket for meget sammen i knæene). Gør jeg det i dag, så er der en, der står som modvægt i den anden bøjle for at undgå at sadlen bliver trukket i. Det hjælper også på min, men hvis din er bange, så vil det sikkert ikke hjælpe.

MVH

Wivian
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-11-2001 15:39

Tjah.. Jeg sad også og fik fornemmelsen af at hesten måske ville sætte pris på at du steg op fra en "skammel" eller andet, så trækket i stigbøjlerne ikke bliver så hårdt eller langvarigt.

Men om det overhovedet kan lade sig gøre, afhænger jo selvfølgelig også af om hesten kan stå stille ved siden af en evt. "opstigningsting"

Min hest står meget hellere stille når jeg stiger op fra vores bænk i ridehuset, end hvis jeg gør det fra jorden. Hun HAR opdaget at det er mere behageligt.

Noget helt andet er jo, at hverken hesten eller sadlen i øvrigt har godt af trækket når man stiger op fra jorden.
Med Venlig Hilsen
Scarface

Den der kun ta'r sjov for sjov, og alvor kun alvorligt, -Han har fattet begge dele lige dårligt.
-Piet Hein.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-11-2001 17:02

Kan heller ikke bruge en skammel, han vil ikke stå stille...
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-11-2001 07:24
Hej Elif

Jeg syntes det lyder til at du allerede efter ca. 2 mdr er nået langt med hesten og du skal nok få den lært at stå nogenlunde stille under opstigningen. Måske bliver det aldrig helt "prefekt" men det skulle jo gerne blive bare lidt bedre.

Mit bedste råd er at du sætter dig op med alle de problemer det nu er og så får hesten til at stå roligt og afslappet efter du er kommet i sadlen hvorefter du roser hesten og stiger ned måske trækker en lille hygge tur/tage sadlen af/sætte den på fold eller i stalden og så prøver/øver igen igen igen.
Lad hesten finde ud af at det ikke er så farligt, hvis du har mulighed for det så prøv evt. at øve inden eller i forbindelse med at hesten skal på fold/fodres eller noget andet der kan virke belønnende på hesten.

Jeg har selv benyttet det med en ældre hest som var meget skræmt/ophidset under opstigning og det kan tage lang tid men det virkede på min "gamle skrubbe" som til sidst stod med løse tøjler når jeg steg op, den kunne ind imellem tage et enkelt skridt eller to men det er da til at overleve.Alle heste har krav på registrering også din

http://home19.inet.tele.dk/fuha

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-11-2001 04:22
Hallo Hallo

Det lyder til at du har et problem der ligger lidt dybere end du nok regner med.
Dit omtalte problem har jeg set flere gange.
min Samleverske og jeg driver en en stald hvor vi primært tilrider ungheste, dermed også tit problemheste,dvs heste der er opgivet af optil flere, heste der har haft en voldelig tilridning, også videre. Vi tilrider ca. 30-45 ungheste om året, så dit problem er ikke ukendt.
Problemet med din hest ses typisk når tilridningen ikke er lykkedes første gang, og især hvis det er foregået lidt voldsomt.

Efter at have læst nogle af de andre svar du har fået vil jeg Give pia ret et stykke hen af vejen.
Når du med den motode hun har foreslået er kommet så langt som du skriver i dit svar til hende, så er du virkelig på vej.

Mit råd til dig vil således være. Glem alt om skamler og så videre, for selvfølgelig skal du da kunne stige op i bøjlen uden hesten farer forvildet rundt, det er kun et spørgsmål om vane for hesten.
Først og fremmest skal hesten være rolig og afballanceret, med andre ord, den skal føle sig tryg.
Når du så står med hesten og skal til at stige op, sørg for den er rolig, tit er den bange for dit ben på der bliver løftet op i bøjlen, og hvorfor mon, den har garanteret fået nogle los i i mave på et tidspunkt tidligere i tilridningen og er derfor meget utryg ved at have dit ben oppe på siden.
Det du gå er når du sætter foden i bøjlen, så lad være med at stige op og vent med at lægge vægt i bøjlen, lad først hesten blve fortrolig med at du løfter benet op i bøjlen, Når den står stille roser du den og tager sætter benet til jorden igen.
Først når hesten accepterer dit ben på siden er den klar til det næste skridt nemlig vægten i sadlen.
og frem for alt undgå hesten bliver skræmt af dit forehavende, sørg for det bliver en vane for hesten en god vane hvor den føler sig tryg.
Hust på det gamle ordsprog . Hvor volden tager fat, standser kunsten brat.

Man kan ikke uddanne på en hest nå den er bange.

Held og lykke Med venlig hilsen Regin Mathiesen
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-11-2001 18:18

Hej Regin...

Tak for dine gode råd. Jeg er efterhånden også blevet klar over at det ikke "bare" er kuller, der er sket noget på et tidspunkt, det er jeg sikker på...bare jeg vidste hvad !

Jeg har gjort som du også skriver, bare sat foden i bøjlen uden at stige op. Selvfølgelig passet meget på ikke at berøre ham i siden, men bare haft foden i bøjlen så han kunnne se/mærke at jeg ikke gjorde ham noget. Han begyndte selvfølgelig at vade rundt, men jeg blev der til han stod helt stille, og tog så derefter foden ud af bøjlen og roste ham. Det var også med til at han begyndte at slappe af... han har også fået meget tillid til mig nu, i forhold til da jeg fik ham... og det vil jeg selvfølgelig ikke ødelægge, så jeg slår ham ikke !

Lige et spørgsmål, når du skriver :

"tit er den bange for dit ben på der bliver løftet op i bøjlen, og hvorfor mon, den har garanteret fået nogle los i i mave på et tidspunkt tidligere i tilridningen og er derfor meget utryg ved at have dit ben oppe på siden."

Kan du fortælle mig HVORFOR de mennesker losser en hest i maven ? Altså sådan helt ærligt, er der noget de prøver at opnå ved det.... elller er det "bare" for at sætte den på plads, så den ved hvem der bestemmer ?
(de må da for pokker kunne tænke så langt at, en hest der skal lære og acceptere at have rytter på ryggen, ikke bliver bedre af at få nogle los i maven.... jeg undre mig over hvorfor de ovehovedet arbejder med heste så..?!)

Sidder og får helt ondt af de stakkels heste, for nu har jeg set hvor panikslagene heste kan blive af det !

Mvh Elif
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-11-2001 21:17
Hej igen Elif.

Hvorfor nogle folk opfører sig på den måde overfor heste,det er faktisk også en gåde for mig, Men vi har vel alle oplevet / overværet sådanne situationer på stævnepladser osv.
Jeg er ret sikker på sådanne reaktioner skyldes flere ting bla.
Temperament, afmagt og ikke mindst UVIDENHED.
Træning af unge eller problemheste er et område med hårfine marginaler mellem succes og total fiasko.
Hesten er et flugtdyr og dens naturlige reaktion ved angst / panik er flugt, og her bliver det farligt, så det ultimative er at bevare roen fatningen, lægge temperamentet på hylden, samt at have masser af tid.
Det er der vist ingen der kan have indvendinger imod.
Mvh Regin
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider