Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Løber i galoppen
Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 11:16
Hej

Er der nogen som har et godt råd til mig. Min pony løber af med mig i galoppen. Dvs. i venster er han helt kanon. Men i højregaloppen løber han. Hvis jeg beder ham om at afkorte galoppen f.eks. for at han skal samle sig inden en parade, tager han bidet og stiver halsen (en fjordhest er faktisk ret stræk, når de gør det). Jeg kan vende han om i kontra (stadigvæk højregalop) og efter nogle volter kan jeg samle ham op, og han lystre en halv parade, men lige så snart jeg rider over midten til retvendt galop. Glemmer han at de halveparader findes. Skal jeg blive ved med kontraen, eller er der en anden metode, at få ham til at "fatte" at kan skal gå ind og "sætte" sig også i højregaloppen. I venstre galop har jeg ingen problemer med at få ham til at samle sig. Dette er ved at være et stort problem for mig, for jeg kan ikke rigtig komme videre, han går la4 nu. og skal han videre, skal vi have mere styr på galoppen.

Med venlig hilsen

Dorthe
0
0
Svar på denne tråd

Re: Løber i galoppen
Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 12:59
Kan det tænkes at du har en "stærk" højre side?

Når du rider i venstregalop støtter du jo mest på udvendige tøjle og dersom han gerne ligger sig til denne er det intet problem. Men har du så for meget fat i højre tøjle i højre galop?

Er det et problem for dig at holde bøjningen i en højregalop? Kan du ikke slippe højre tøjle?

Som jeg umiddelbart ser det, skal du have ham til at tage støtten på den venstre tøjle i højregalop alvorligt aå du kan slippe den indvendige.

Jeg vil foreslå at når din pony løber så leder du den ind på en 20 meter volte eller mindre med din højre tøjle. Støtter op på den udvendige tøjle sammen med den aktive indvendige shenkel og den forholdende udvendige shenkel. Når du føler din pony tager imod den bøjende hjælp skal du give lidt efter på den indvendige. Evt. bare et par galoptrin og så skulle du gerne mærke at den begynder at slappe af. Det skal selvfølgelig gøres nogle gange, men så snart den mærker at du ikke hænger i den indvendige tøjle i en korrekt bøjning, så bliver den mere rolig. Jeg vil ikke sige tag kampen op, men tag tyren ved hornene og galopper i retvendt højregalop konsekvent. Jeg er sikker på at hvis den mærker din eftergivenhed, så bliver den også mere modtagelig for dine anholdninger.

Jeg tror du skal være meget opmærksom på når du samler at du ikke fastlåser hesten foran. Giv jævnligt efter af og til når hesten går i den korrekte holdning, det vil den opfatte som ros og slappe dejligt af i eftergivenheden. Også selvom hesten løber må man ikke hænge eller trække i tøjlen hele tiden. Så må man ride lidt flere mindre volter og få den til at slappe af ved gentagne anholdninger.

Det var mit bud!

Mvh Tilde
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 13:09
Hej Dorthe.

Prøv at øve anspring i små sekvenser.

- spring an og ned i trav efter et par skridt. Husk at rose, hvis det lykkedes.
Rid nogle 10 m volter inden så han er godt rundet og spring så an i det samme du rammer hovslaget.

- Når / hvis det lykkedes så rid ham ind i en 10 m volte lige efter anspringet.

Husk at støtte ham godt på udvendige tøjle og med indvendige ben i volterne.

Jeg ved ikke om du kan bruge det men prøv.
Husk at det måske ikke virker de første 10 gange, men at det måske pludselig kommer.
Du skal nok forsøge dig med det første mange gange.

Peter
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-11-2001 15:25
Hej Dothe!
Jeg kender det alt for godt fra min egen hest.Den er godt nok kun 4 år og har været redet i ca.5 mdr.
Jeg har startet 4 dressur klasser på ham indtil videre-over 2 stævner-og jeg har vundet de 3 ud af 4.Den fjerde var en LC,og der er der jo galop og det gik da fint, men han gik ovenud.
Jeg skal starte her i weekenden og der skal jeg starte LC igen i den ene klasse.Og denne gang er det indendørs,og der har vi en farlig masse problemer i galopen.Han drøner rundt og ligger næsten ned i volterne og i hjørnerne på venstre galopen.I højre galopen går han nogenlunde pænt til bidet,øvelserne er pænere og jeg kan oz bedre side på ham der fordi der ik er så meget fart på der.
Men jeg håber da det kommer en dag......:*
Jeg skal træne for sidste gang i dag-jeg rider altid på tur dagen før stævnet-og der vil jeg prøve nogle af Tilde og Peters foreslag.
Men ellers håber jeg da du for din Fjordhyp til at gå pænt.
Hilsen Nancie;-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-11-2001 19:10
hej

Jeg havde samme problem medmin 7 års DV-vallak. faktisk blev det så slemt et problem at jeg var ret tæt på at sælge hesten.

problemet lå i at han totalt ignorede mine halve parader, så efter at ahve fået dem på plads, så skal de bare genopfriskes indimellem. Og hvis han bare lægger an til at ville bryde gennem en hakv parade, så er jeg modholdende på begge tøjler, lige meget på begge, og er modholdende i både tøjler og sæde indtil han gir sig og venter, når han venter slipper jeg den tilbageholdende kraft i tøjlen og lader ham igen gå lidt frem. Det hjælper faktisk...det værste man kan gøre er at læne sig vildt meget tilbage og lægge sin vægt i tøjlen. der skal bare være en lidt kraftigere mdostand, samt et sæde der er tilbageholdende og dybt!

intelligente mennesker keder sig aldrig! - hvorfor keder jeg mig så??? *GGG*

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-11-2001 20:22
Til Nancie

Som du selv er klar over så er det jo en unghest du har så der er ingen grund til bekymring.

I forbindelse med en unghest som løber i galoppen, ville jeg tage den ind på en 20 meter volte og lade den løbe krudtet af sig, dog med små anholdninger i forsøg på at sætte farten ned. Når du føler at den har mistet lidt af farten og er mere rolig på volten kan du lave en overgang til trav og lade den trave et par omgange til den slapper helt af og derefter laver du igen et nyt anspring. Led den rundt på 20 meter volten stadigvæk selvom du føler den løber, men pas på du ikke hænger i tøjlen. Lav nogle anholdninger af og til, går de igennem giver du lidt efter. Når den igen galopperer med ro, laver du overgang til trav igen. Derefter et nyt anspring. Jeg vil tro den så stille og roligt vil finde roen.
Med ungheste gælder det meget om at finde deres takt, en stabil fremaddrift og en ro over hver gangart. Din hest skal vide at det er okay at den går frem, men det er endnu mere okay at tage den med ro. SÅ derfor er det selvfølgelig også ekstremt vigtigt at du roser den når du kan mærke at der er ro over gangarten og den er i balance og slapper af.

Mvh Tilde
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-11-2001 21:32
Jeg prøvede lidt det i skrev om i dag,og det gik faktisk meget fint.Selvfølig forventer jeg ik mirakler første dag.
Men jeg er oz sikker på at det nok skal komme, da han er en meget fornuftig hest.
Jeg syndes-Tilde-at du giver nogle rigtig gode svar.Tak for det.
:-)-hilsen Nancie...
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-11-2001 11:37
Mange tak for roserne Nancie :-) :-) :-)

Mvh Tilde
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider