|
|
| baring |
|
|
hvad syntes i om *barring? er selv imod fordi jeg syntes det er synd for hestene og det er ulovligt men har hørt meninger fra forskellige så vil også godt høre jeres meninger om det! *barring er det hvor man slår en bom/pind op i benene på hesten hen over springet eller alt andet hvor man skader hesten for at få den til at løfte benene...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejhej |
|
|
synes det er noget være @!#$, desværre er det enormt udbredt!
[Sandra Louise Elfort] Islænderrytter og heavymetal-tilhænger
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Når man taler |
|
|
baring hvad indebærer det så? Jeg har hørt ting som at løfte bommene når hesten var næsten ovre og pigge på overbommen. Men er det det? Jeg forstår nemlig ikke hvorfor en hest der er udsat for gentagen barring går på et spring hvis den ved det er ubehagelig/gør ondt. Det kunne være sjovt at høre fra nogen der udøver det men det er jo nok ikke muligt?!?!?!?! Pia PS det er kun idioter der kunne finde på det!!
Pia Nielsen Cavallo støvler sælges str. 40 - se præs. Jodphur støvler sælges, sorte nye str. 40 - se præs. Til minde om Brutus, 1991-2002 og Bettemand 1996-2005. Den der elsker-lever.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Klart imod |
|
|
men ved det er meget ubredt i den form hvor man med vilje rider hesten ind i det sidste spring under opvarmning (altså får den til at slå sig) så den er mere forsigtig på banen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det indebærer... |
|
|
barring indebærer man sætter et vildt højt spring op og man rider en dårlig afstand men får hesten til at springe med vilje så den slår sig... det kan også være hen over et spring slår man en lille pind eller bommen op i hestens ben... det kan også være man med vilje for hesten til at stoppe og derefter får den til at gå igennem springet... jeg tror at hestene bliver bange for at springe men alligeve bliver tvunget til det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| der er jo forskel |
|
|
der findes baring og der findes touchering. baring er konceptet hvor en bom eller andet løftes op og rammer hesten. Gøres dette rigtigt slår hesten sig ikke, man rammer hovene og det er lyden man går efter. Det er klart at størsteparten af dem der udfører dette langt fra er dygtige nok og derfor ikke får løst det rigtigt. At ride en barret hest kræver meget mod, da hesten med tiden mister tilliden til om den kan bedømme springet ordenligt. man skal være utroligt dygtig for at bevare springet i en sådan hest. touchering er det meste andet. En af de mest udbredte er at springe oxere med højere forkant end bagkant. her står et spring som hesten kan se, den har blot meget svært ved at bedømme det. Det er de færeste heste der behøver at rive et sådant spring ned or siden at bliver mere opmærksomme på hvor de planter deres fødder. alene det at de opdager at de skal tænke efter de er sat af, giver som regel udslaget. At ride hesten ind i et spring tjener sjældent et formål. og da slet ikke hvis man først stopper den. det har jeg hverken hørt om eller set, nogen sinde. jeg har set ryttere der bevidst red helt i bund for at få en forbensfejl eller trak den ned i bagkanten. Om man kan lide det eller ej, så er det jo ikke stort andeledes når en urutineret springrytter rider rundt og springer. Når jeg ser almindelige c-stævner, vil jeg vove at påstå at de fleste af de ryttere, der flere gange på en sådan bane for plantet hesten i enten for eller bagkant, gør det fordi de ingen afstande ser. dette er vel ligeså synd og vel næsten endnu værre end hvis man gør det en gang bevidst, Men derefter giver hesten chancen for at springe rigtigt ved at give den nogle gode afstande. Det kommer jo meget an på hesten om den kan tåle det eller ej. hvorfor rigtigt mange mennesker er alt for urutinerede til at bruge den slags metoder. de får gjort det med de forkerte heste og får derfor heste der ikke springer. Gør man det rigtigt og på den type heste der kan tåle det, får man en mere forsigtig hest der stadig er glad ved at springe. Jeg tror ikke på at man kan tæve en hest til at springe, hvis ikke den vil så får man den ikke over. Man ser det jo ind imellem at nogle ryttere ikke kan tæve deres hest hen til første spring. Selvfølgelig er nogle ryttere hårde ved deres heste, men alt andet lige så er hesten stærkest og hvis den ikke vil så gør den det ikke. Langt de fleste metoder til at få hesten til at springe mere forsigtigt handler ikke om at få hesten til at slå sig, men om at få den til at se sig for. aluminiumsbomme er meget brugt, de larmer helt vildt hvis de rammer, gangen efter tænker hesten noget mere når den sådan skal hen over et spring. En anden meget brugt metode er at vifte med bommen det sidste galopspring før hesten sætter af. på den måde bliver hesten også usikker på hvad den ser og springer mere til. Af og til når vi kommer ud til stævnerne ser vi heste der er gjort helt vildt klar. normalt holder det op ad sig selv, da det er ganske uhørt at komme med en sådan hest til de store stævner. selvfølgelig vil nogle ryttere fortsat bruge det. mit indtryk er dog at det er den gamle generation som efterhånden er ved at være helt ude af sporten. Den yngre generation har udviklet andre metoder eller også har de flere penge at købe bedre heste for. Personligt tror jeg ikke at Linses heste er gjort klar, i hvert tilfælde ikke i et omfang hvor de springer helt unaturligt. de springer alligevel med stor forsigtighed. Jeg er ikke fortaler for barring, men jeg finder at alt for få rent faktisk ved hvad det indebærer. og denne tråd bekræfter denne mistanke. Jeg har aldrig set ryttere ride hesten ind i et spring efter at have stoppet den foran. Det har så vidt jeg kan se ikke noget formål overhovedet. Det er efterhånden mange år siden jeg har set en rytter sætte en hest i en bagkant, også på opvarmningen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis man |
|
|
har forstand på det, så kan man få en yderst velspringende hest ud af det... Lige som Line Calano siger, findes der mange måder at barre en hest på. Vi har gjort hingste klar til Herning ved hjælp af barring, hvor bommen blev løftet op, og hesten slog den ned med enten for- eller bagben. Aldrig har nogen af hestene mistet lysten eller noget, så det gælder om at kende grænserne og den rigtige måde, at barre på...
***Pejtersen*** Flere gode heste og ponyer til salg. Se mere på min hjemmeside
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det sker derhjemme |
|
|
der hvor man med vilje rider ind i springet sker jo ikke på en stævne plads det sker jo hjemme... og der er ikke mange der bruger den metode men har hørt om nogle stykker der har brugt den og fik og vide at det også var barring og ja der er forskel på hvordan man gør for der er jo de bløde metoder og de hårde metoder og ja hesten er jo nok bange derefter men det tror jeg ikke dem der skal have nogen heste solgt og tjent nogen penge ikke tænker så meget på... men okey tog fejl med barring troede at alt der havde med heste man skader med vilje for at få dem til at springe højere var barring så sorry...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er jo nok... |
|
|
-desværre de færreste der er så heldige som mig at have en hest der fra naturen er så forsigtig at bare tanken om barring er bandlyst!!! Tine, -der kan pudse glorien og sige at hun ALDRIG har gjort det mindste for at gøre sin hest mere forsigtig!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejhej |
|
|
Maria og Line: kan bare ikke se en grund til det.. man burde virkelig kunne træne sin hest på en anden måde!
[Sandra Louise Elfort] Islænderrytter og heavymetal-tilhænger
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjahh jeg er egentlig |
|
|
ligeglad hvad i kalder det, i mine øjne er det umoralsk og forkert og Maria jeg ville være ualmindelig flov hvis jeg var dig direkte at indrømme at det er noget du med glæde gør, føj siger jeg bare i mine øjne er det bare en nem løsning for ryttere og trænere der ikke kan løse tingene på en ordentlig måde (lige som diverse hjælpetøjler i dressur). Og at urutinerede rytter i nogle tilfælde ubevidst gør det er jo ikke en undskyldning, de gør det jo netop ubevidst. Synes snart man konstant høre om vold, tvang og diverse uetiske træningsmetoder som bruges mere og mere, ikke kun af professionelle men også alle dem der ser op til dem hvad er der blevet af samarbejdet med hesten og at få den til at ønske at gøre sit bedste ??? TIne: håber det samme ville være gældende hvis den ikke var så forsigtig fra naturens hånd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja timon |
|
|
som jeg også skriver er alubomme meget brugt og det kan man da dårligt kalde baring. det gør jo ikke mere ondt at ramme dem end det gør at ramme alle andre bomme, de larmer bare mere. nelly: Jeg har efterhånden været i en del springstalde, og jeg må skuffe dig med at dem der er frække nok til at gøre det hjemme, ganske ofte også gør det til stævnerne. så er det bare kl 4 om natten eller i den tredje hal hvor vi i virkeligheden slet ikke må være. Heldigvis er mange ryttere blevet gode til at spotte om en hest er gjort klar eller ej. hvorfor færre og færre køber sådanne heste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Signe... |
|
|
der er du godt nok helt forkert på den, for VOLD bliver der mindre og mindre af, der vil ALTID være nogen som vil bruge ufine metoder, men hvis man står på en opvarmningsbane i dag og sammenligner med for bare 5 år siden så er det næsten en hel fornøjelse at stå og se på i dag... hvis det er lands stævner, C stævnerne er også efterhånden blevet meget, meget bedre.. Vil du se noget skal man tidliget op eller hen de steder som ikke hører under stævnepladsen, og der kan man godt se "sjove" ting og det er faktisk ALTID de samme man kan møde der. Ligesom det også er sent om aftenen man handler med de "sjove" ting som ikke er tilladt at bruge til stævnerne. Og så foregår der såmen også en del "sjove" ting ved dressurstævneren som egentlig er værre end at provokere en nedrivning. Til klubstævner ser man godtnok meget af det som i denne tråd af nogen kaldes baring, og fordi folk gør det ubevist eller i uvidenhed gør det IKKE mere i orden. Og grunden til at man hører om de ting nu er at det er blevet moderne tider hvor alting skrives på nettet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja signe |
|
|
som jeg skriver i mit indlæg så synes jeg at metoderne i høj grad er på vej ud af sporten igen. Det er mest rytterne af den gamle skole der stadig benytter sig af den slags grimme metoder. selvføglelig er det ingen undskyldning at nogle andre gør det ubevidst. men det er nu engang svært at gætte om det er bevidst eller ej at en rytter gætter en afstand forkert. så sent som på vilhelmsborg gættede tina helt forkert i omspringningen i grandprixen, dette var med garanti ikke med vilje da det jo kostede hende førstepladsen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jytte og Line |
|
|
Jytte: Når jeg skriver at man høre om flere og flere ubehagelige metoder sagde jeg skam intet om at det kun var i springning, jeg mente generalt i ridesporten. Men troede egentlig at barring ikke fandes ret meget mere, så bliver lidt forarget når folk så skriver, at sådan klargør de hingstene når de skal til Herning, vel for at få dem til at løfte fødderne lidt mere og så lige få en karekter højere  Jeg har heller aldrig sagt at det var til store stævner man så det, jeg kommer selv mest til klub og distrekts stævner og har desværre ligefrem hørt folk snakke om at de lige fik den til at rive sidste spring i opvarmningen for at den skulle løfte fødderne bedre. Line: Desværre ser/hører man også om unge der benytter det på lavere plan, måske de har fået undervisning af nogle af den gamle skole ?? Nej det gør det selvfølgelig ikke rigtigt fordi det er ubevidst, men det forarger mig nu alligevel mindre at folk er dårlige end at de med vilje bruger ufine metoder for at vinde. At folk så ikke bør springe ret højt før de har afstandene på plads er en helt anden sag. Jeg tvivler på at nogle gør det med vilje midt i en omspringning og alle kan jo tage fejl ind imellem. Jeg kan fx slet ikke læse afstande (pga. synsfejl) og derfor springer jeg meget meget sjældent og kun meget lavt eller med underviser på, da jeg ikke vil gøre noget galt for hesten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Baring |
|
|
...i dag er vist noget mere raffineret end de metoder, som en del af jer nævner. Jeg hørte fra Herning i år om tunge gamascher under opvarmningen, som blev fjernet når hesten gik på banen. Resultat: meget høje karakterer, som vi som avlere ikke kan bruge til noget. Da det ikke er medfødt teknik/forsigtighed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vægt gamacher m.v. |
|
|
Vægtgamacher er jo derfor også blevet forbud til championaterne. De har været brugt i flere år, jeg så dem flittigt brugt til bl.a. Junior DM i 2002. Forbløffende virkning, hesten ramlede 4 bomme i MB så kom tærnerer til pladsen og gamacher blev hurtigt skiftet i 10 min og bagefter gemt væk i en stor taske og pludselig sprang heste 0 i MA.. Og det er der nogle som desværre får succes med og som folk kalder talenter ?? Der er også nogle som klemmer lidt så de rigtigt løfter benene.. Jo der er MANGE ting og der er mange ting som kommer indunder "begrebet" barring... Tegnestifter i gamacherne !! eller galsskår, blistring m.v. men de fleste af tingenen er jo ikke nye.. Der er også en rytter (kendt og meget værdsat af en del) som rider med en meget tynd snor op over nakken på hesten og så sat fast.. en form for "hjælpe" tøjle. Smart!! når man nu ikke mere må bruge hjælpetøjler på opvarmningen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jytte H. |
|
|
Man må gerne som hesterytter bruge hjælpetøjler i opvarmingen. Der står i DRF´s reglement: alle former for hjælpetøjler med undtagelse af ringmartingal er forbudt. For ponyer: alle former for hjælpetøjler undtagen ringmartingal er forbudt også på opvarmingen. Det kan tolkes på flere måder, men de fleste tolker det som, at det er forbudt inde på banen og ikke på opvarmningen som det står hos ponyerne. Jeg mener at den "hjælpetøjle" du snakker om har været forbudt. Jeg var til et stævne engang hvor dommeren diskvalificede en rytter som red med den. Men jeg mener at man godt må ride med den nu. Jeg har i hvert fald set ryttere med den uden at blive smidt ud af banen.
Hilsen Carina Ja og nej er enkle ord, men ofest dem der kræver den største beslutning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Signe... |
|
|
Maria jeg ville være ualmindelig flov hvis jeg var dig direkte at indrømme at det er noget du med glæde gør, Signe... Inden du sviner folk til, så skulle du måske kende baggrunden til deres udtalelser. Jeg har ingen steder nævnt, at det er noget jeg med glæde gør. Men som sagt, så var der ingen af hestene der led overlast og tror langt hovedparten af hingstene i Herning er "gjort klar" hjemmefra. Nu kan det godt være jeg får nogen over nakken, men det er også et spørgsmål om buisness... Og du har sq ikke så meget og skulle have sagt, som en 16 årig hestepasser, der er vidne til barring. Men derfor synes jeg, at den form for barring jeg omtaler, hvor hesten rammer med hoven er OK... Så må jeg jo være dyremishandler eller noget? Maria... Der stadig tager afstand fra dicideret vold og grov barring af heste!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Maria ... |
|
|
Jeg sviner ikke nogle til, skriver bare min mening, som jeg har fuld ret til. Og hvis jeg stod som heste passer og så noget jeg ikke kunne forliges med, så var jeg ikke heste passer der mere, så det med at man ikke kan gøre noget holder ikke, jeg har forladt et job i en stald fordi de mente at ponyer der ikke ville spring bare skulle have nogle over bagbenene med en longe pisk, nej jeg kunne som 15 årig ikke stoppe dem, men jeg kunne lade være med at hjælpe eller se på og forlade stedet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Signe.. |
|
|
At sammenligne barring med brug af hjælpetøjler, er efter min bedste overbevisning, helt hen i vejret. Jeg er varm fortaler for hjælpetøjler, såfremt de anvendes korrekt. Samtidig er jeg indædt modstander af ALLE former for barring, hvor hesten ikke får chancen for at undgå nedslaget, samt "unaturlig/kunstigt fremstillet" springteknik (vægtgamacher o.l) Jeg mener personligt, at hvis man ikke kan få hesten til at springe godt nok uden denne form for træning, så må man nedsætte kravene eller give hesten et andet job!! Det kan jeg selvfølgelig sagtens sige, eftersom at jeg i mange år har haft det privilegium at sidde i sadlen på Verdens Bedste Dansk-avlede springhest, men min holdning er stadig den samme idag, hvor jeg sidder på heste der ikke har samme kvalitet. Dermed ikke sagt at mine heste aldrig river ned, for det gør de jo Både til stævne og til træning. Jeg forsøger så bare, så godt som muligt, at få det til at ske på en måde, så de lærer af det, uden at miste motivationen. En god træningsøvelse jeg ofte bruger, hvis hesten ikke selv er så opmærksom på "futterne" er at springe et dobbeltspring med 2 lodrette, flere gange i træk. Når hesten så tror den "kender vejen/opgaven" laver jeg udspringet til en lidt bred, lige okser. Langt de fleste heste tøffer lige i "fælden" og river bagkanten ned fordi de troede det stadig var en lodret Bagefter er de som regel meeeget opmærksomme.. Kigger sig for, tænker sig om og gør sig vældigt umage.. Måske fordi de tænker "Hvor dælen kom den fra?? Jeg må hellere holde øje med om der kommer flere".. Forskellen på denne lidt mere raffinerede måde og så at løfte bommen op i benene på hesten mens den springer ( ) er at her har hesten FÅET CHANCEN for at undgå nedslaget. Hvis hesten er den dygtige, stræbsomme elev, der altid gør sig umage så SER den jo at springet er ændret, og tilpasser sit afsæt efter det.  Så kan man jo bare klappe den og skridte af = beløning til den dygtige elev. Min sidste tanke ang at løfte bommen op når hesten springer (for liiige at få lidt ekstra) er at hvis man nu har den dygtige stræbsomme elev, der bedømmer springet og tilpasser sit afsæt korrekt, og så alligevel får bommen i benene.. Hvor DEMOTIVERENDE må det ikke være  Mvh. Susan, som pudser sin glorie og mener at barring er som at tisse i bukserne på en kold vinterdag. Først luner det så dejligt, men ret kort efter, bliver det HULENS koldt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MiniCB |
|
|
Tja.. nu var jeg til et møde forleden dag og i det nye reglement bliver de ikke tilladt. Der kommer en del opstramninger omkring nogle ting...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Okay... |
|
|
Jeg snakkede ellers med min gamle kærestes mor idag, som arbejder inde i DRF og hun nævnte ikk noget om det. Ikke andet end det kan tolkes som det vil, men det blir da spændende og læse hvad der står i det nye reglement. Jeg har selv brugt glidetøjle under kyndig vejledning af min gamle træner Susan Kjærgård også til opvarmning under stævner og i hverdag. Dette var et godt redskab for mig og min hoppe, så jeg synes at det både er godt og skidt hvis de forbyder det.
Hilsen Carina Ja og nej er enkle ord, men ofest dem der kræver den største beslutning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Susan ... |
|
|
Nu ligger du faktisk ord i munden på mig og drager forhastede konklusioner, jeg har intet sted nævnt hælpetøjler... Det jeg snakker om i dressur er ting som roll kur, kæbetræk voldsomt brug af spore og pisk og lignende. Min mening om hjælpetøjler er at martingal er helt okay og det samme er en løs indspænding under longering,glidetøjler kan bruges af virkelig dygtige ryttere til helt specielle problemer (og det er ikke få at få hesten hoved ned) men bruges alt for tit af ryttere med for lidt rutine og til forkerte ting, ville aldrig selv bruge det. Og elastik chambon burde aldrig i nærheden af en hest. Og så findes der en masse forskellige afskygning som jeg ikke kender. Man bruger jo så hjælpe tøjler af samme grund som du mener at de bruger barring over, nemlig at de ikke formår at ride hesten uden og det mener jeg er forkert.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| barring |
| Forfatter:  |
muz4 |
| Dato:  |
30-12-2005 23:16 |
|
folk burde have samme behandling når de kan finde på gøre sådan noget.. OG TIL MARIA: uanset hvad du siger i gør v de heste når i gør det, er det svineri. tænk hvis det var jer det blev gjort det ved. tro mig i kan ødelæg hestene godt og grundigt. jeg fik aflivet en fuldblodshoppe i sommers(havde hende i 7 uger),vi kunne ikk forstå hun havde ondt i forbenet, hun blev røgenfotograferet og der var stor skade på forknæet som stammede fra barring.. det gir et gys i mig når jeg læser at folk kan finde på det.. min hoppe blev 5 år også måtte jeg sende hende afsted på de evige græsmarker det gør ondt special når man tænker på hvad der sket.. lær hesten springe på anden måde end gør den ondt, det ris i egen røv en dag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er da positivt, |
|
|
at det går den rigtige retning i med ufine metoder i springsporten. Det er så nok mere dressur-rytterne, som er på vej ud på et sidespor med roll-kuren...  Og nej, efter min mening helliger målet IKKE midlet! Hilsen Dixonfan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Muz4... |
|
|
Du kan jo ikke udtale dig om noget, du ikke ved noget om... Du skulle jo nok have set hvordan det foregik!!! Maria... Der ved hvordan man gør UDEN at skade hesten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| er ikke enig nelly |
|
|
*barring er det hvor man slår en bom/pind op i benene på hesten hen over springet eller alt andet hvor man skader hesten for at få den til at løfte benene... Jeg er absolut ikke enig i din beskrivelse af barring - at barre - eller at skærpe hesten behøver overhovedet ikke være et overgreb på den. Der er langt finere metoder end dem du beskriver - men ja dem du beskriver bør under ingen omstændigheder finde sted
I'm gonna live my life Like everyday's the last Without a simple goodbye It all goes by so fast
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| barring |
muz4 |
01-01-2006 21:11 |
|
MARIA: det noget fis du skriver at du kan gøre det uden skade hesten, for på et tidspunkt få den et eller andet .. og jeg vil IKKE være stolt af at fortæl man gå ind for det og at du kan gøre det uden skade hesten.. det er svineri i mine øjne, stakkels dyr. tænk hvis du skulle udfører en ting og ikk kun få ben eller arme højt nok op og der stod en og slog til dig. det vil du ikk syntes om heller. prøv lær hesten det på en anden og pæner måde istedet for barre den.. har du set det program heste sladder ikke?? der er om barring og det er ikk noget der fået god kritik så... tror det en rimelig forkert metode at bruge det min mening
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er det ikke det samme??? |
kimse |
01-01-2006 22:07 |
|
Helt ærligt så mener jeg at det er helt okay at røre dem med en lille TYND pind inden et stort stævne.! Det er jo det samme som når fx. Hasse Hoffmand eller Jon D går efter deres heste og slår dem på bagbenene for at få dem til at træde mere.. Det er det samme.!!! Der for man jo også heste til at tænke/arbejde mere??? Og giver Susan min ven ret, hjælpetøjler og barie er IKKE det samme!!! Vh. Kim som ser en stor ligehed!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kan aldrig nogensinde |
|
|
retfærdiggøres på nogen måde. Barring skader et eller andet sted. Hvis ikke fysisk, så pyskisk. Om man løfter bommen, rider med vilje forkert til springet eller hvad man end gør, er det hamrende forkert, og man skader tilliden mellem hest og rytter. Noget helt andet er, som Susan (tror jeg det var) beskrev med at ride til et dobbeltspring flere gange, og så ændre det sidste spring. Men jeg ser det kun som i orden, hvis der rides til det spring, som ville man springe en okser, og ikke en stationata. Hvis det gøres på den måde, så er det at lege lidt med hestens hjerne og koncentration. At retfærdiggøre barring med at "dygtige" dressurryttere slår deres heste på bagbenene inden de tager til stævner, er da helt hen i vejret. Det er lige så slemt som barring efter min mening. Men okay - jeg er blød, men kunne ALDRIG finde på at bruge ufine metoder over for min hest. Rossetterne betyder så heller ikke noget for mig. Jeg lever ikke for/af resultaterne på banen. Og det var så igen min ydmyge mening...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Muz4... |
|
|
Nu smadre vi jo ikke bommen op i benene på de stakkels heste. Man rammer hoven med en hul bom, og det er lydeffekten man går efter. Vi slår dem jo heller ikke over benene 20 gange. Nej, en eller to gange er nok... Og som Kim siger, så er det vel ikke værre end de dressurryttere, der slår hesten på bagbenene med en kæp, fordi den skal have et højere løft i piaffen... Du får det til, at lyde som om, at jeg voldtæver mine heste, for at få dem til at yde sit optimale. Men snydt, for det gør jeg så absolut ikke!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kimse og Maria og SHvitfeld |
|
|
Maria: Der er jo heller ingen her der har sagt at det er okay at slå en dressur hest for at få højere løft vel, så hvad har det med sagen at gøre ??? Men egentlig vil jeg mene at barring faktisk er en del værre, da du misbruger hestens tillid til dig, den tror den kan stole på at du hjælper den bedst muligt over springet, og så får du den med vilje til at fejle, bare for nogle skide kårings point eller en roset  Tror ikke en hest mister tillid på samme måde til rytteren fordi den bliver prikket lidt på bagbenene med en pisk (kommer jo også an på om vi snakker berøre eller slå) da den ikke får en "fejl" oplevelse ud af det. Og du må altså forvente at folk vil sige dig imod når du åbenlyst indrømmer at bruge uetiske og (er de egentlig ikke også) forbudte metoder. Desuden skrev du tidligere at du jo intet valg havde haft, men nu mener du så at det er helt i orden. Kimse: Tjahh undre mig egentlig ikke over at se dit svar herinde efter at have læst at du også benytter roll kur på din hest, der er åbenbart ikke meget du ikke vil gøre for at vinde  Helliger målet altid midlet for dig ? Ja du får hesten til at tænke på hvorfor pokker den skulle stole på dig en anden gang når du svigter den. Synd at så ung en rytter som dig allerede har fået en så forkert indstilling til samarbejdet med heste... SHvitfeld: Helt enig. Den metode er jo reel nok hvis man giver hesten den rigtige tilridning, så er det jo bare en måde at skærpe dens opmærksomhed på. Alle: Ja jeg havde ellers bestemt mig for ikke at blive harm over denne tråd, men når folk giver udtryk for at deres heste bare er sportts rekvisitter som bare skal yde deres optimale lige meget hvad, så bliver jeg sku harm, tænk at kårings point og rosetter betyder så meget for nogle mennesker 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stop lige her |
kimse |
02-01-2006 13:38 |
|
nu tager du fejl signe.. der er MEGET stor forskel på at ligge en MEGET tynd liste på den ølverset bom eller at smide en bom i hovedet på hesten. 1 : det gør ikke ondt på hesten 2 : det er lyden der for dem til at tænke lidt mere næste gang. 3 : det for en lidt kold hest, som ellers er god ok til at tænke mere på hvor den har benene. jeg rider heller ikke Roll-kuren, men ligger min hest meget dybt, og bag lod i ca 4-5 min og så rider jeg den i normal holdning igenb i 15-20 min.. min hest er personlig blevet bedre og mere løs i hele kroppen af det. alle røre jo deres heste på bag benene når de skal til store stævne hvis de ikke træder rigtig. giver maria P ret.. kim.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og hvis alle... |
|
|
springer ud fra en bro, så gør du det måske også, fordi alle andre gør det jo... Jeg mener stadig at det skader psykisk på et eller andet plan, og det skader også tilliden mellem hest og rytter. Men hvis det virkelig er sådan man skal gøre, når man skal til stævner, så er jeg endnu mere glad for, at jeg har takket af som konkurrencerytter...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Har arbejdet i stalden ved Phillip Loven i Tyskland, og han bruger alle de her metoder, han kunne ikke smide bommene op i hesten da jeg var der, pga, jeg ikke ville være med til det! Men han havde MANGE metoder, han havde bly gemacher, en speciel samling sten til at putte under gemacher(alle skarpe sten), en bly bom, ved ikke hvad den vejer, men der skulle to til at løfte den op, et læder bid, eller et bid med skarpe kanter, til at skære dem i munden inden et stævne, alle disse metoder er ufine, og over grænsen til mishandling, på den måde han brugte dem! Jeg havde da et valg, jeg var også kun 16, men jeg valgte ikke at hjælpe ham, og da han blev ved, stoppede jeg med at arbejde der, og har meldt ham, så han gør ikke klogt i at komme tilbage til Danmark! Der er metoder jeg ikke syntes er ufine, som f.eks. heste der bare løber gennem vandgrave, kan man lige før den springer smide lidt jord i vandet, for at gøre den opmærksom på det skal springes, eller sprøjte lidt vand på benene med en vandslange. Har også selv brugt den med at få ponyen til at pille en bom, på opvarmningen, men vi sprang næsten altid 10 cm mindre end på banen, og den pillede altid indenfor de første 5 spring, sttoppede bare når den havde pillet, gjorde ikke noget forkert for at få den til at gøre det.
Slesvig?? Det tror jeg nok frisør. You'll never walk alone!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| barring |
|
|
Jeg kan vist lige så godt indrømme, at jeg er indædt modstander af alle former for barring! Jeg mener ikke det kan retfærdiggøres, og hvis man er nødt til at gribe til den slags metoder for at få hesten til at springe højt nok, så skyldes det nok at man stiller krav til hesten som den ikke kan honorere. Jeg tror ikke på, at en hest river ned, bare fordi den ikke gider springe højt nok, det er nok snarere fordi den ikke magter det fysik eller psykisk! Og at nogen heste ikke er helt så forsigtige som andre, det er der nok ikke så meget at gøre ved, jeg tror i hvert fald ikke man på en (for hesten) fornuftig måde, kan LÆRE den at være forsigtig! Og som Susan Kærgård så fint skrev: "hvis man ikke kan få hesten til at springe godt nok uden denne form for træning, så må man nedsætte kravene eller give hesten et andet job!" Den holdning kan jeg helt og holdent tilslutte mig, for det er altså ikke alle heste der har evner til det helt store i spring, og det må man så acceptere. Men jeg mener dog godt det kan forsvares, at man for at gøre hesten lidt mere opmærksom, ikke rider alle afstande helt perfekt, for her giver man stadig hesten en chance, idet den kan se hvad den skal!
Wildly ~~~ Fighting for peace is like fucking for virginity ~~~ Besøg min nye hjemmeside!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nogle heste vil være fejlfri |
|
|
andre er lidt mere doske og vil ikke. tråden her har udviklet sig til kun at diskutere den ene metode hvor mere eller mindre kompetente personer løfter en bom/liste/pisk you name it op i hoven/benet på hesten. dette giver en meget ensformig debat. man opnår jo forskellige ting med de forskellige metoder, og som jeg skrev langt oppe så kræver det en meget dygtig rytter at ride en hest der er blevet barret for alvor. hvor en hest der er blevet bedt om at tænke sig om enten ved at ride den dybt eller ved at lave for lidt plads i dobbeltspringet ikke på samme måde føler sig uduelig. som med alt andet kan det overdrives. og jeg kender da ingen mennesker der hver eneste uge flere måneder i træk barrer den samme hest. det foregår en gang lige op til eller under selve stævnet. ellers får man jo en hest der ikke tør springe. jeg synes det er synd og skam at det er så udbredt og jeg synes det er noget rod at vi til de større stævner, som det på vilhelmsborg lige før jul skal have al den ballade. jeg håber at den possitive udvikling fortsætter og at det efterhånden bliver udfaset.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| barring |
muz4 |
02-01-2006 19:12 |
|
jeg helt enig med signe, hestens tillid minskes når folk gør nnoget ubehageligt ved den. og barring er svineri uanset hvad. der ER andre metoder.. fatter ikk at maria stolt fortæller at hun kan gøre det uden skade hesten, for det gør man på en eller anden måde. hesten lærer på et tidspunkt at stop m stole måske pga det der foregår. JEG ER IMOD BARRING OG ALT HVAD DER GØR DYRENE ONDT. det min meningen er glad for der andre der har samme mening.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er... |
|
|
TOTAL IMOD!  Synes det er sååå forfærdeligt. Dem der gør det skulle blive tæsket med et bum... så kan de måske selv mærke hvor ondt det gør... jaa, jeg siger bare STAKKES HYP!  Knuuuz Stine 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Muz4... |
|
|
Det er helt sikkert et emne vi ALDRIG bliver enige om. Men hvor fremgår det, at jeg stolt fortæller om barring? Jeg har fortalt om den erfaring jeg har med emnet, og står ved min mening... Du vil jo ikke engang sætte dig ind i, hvordan det er foregået. Så det er jo som, at snakke for døve øre. Enmet er uddebatteret. Det er ligesom tråde med roll-kur, pirathingste osv. Der vil altid være flere meninger om sagen. Jeg gider ikke blive svinet til eller nedgjort, fordi jeg har en anden holdning og erfaring. Jeg vil give Line-Calano helt ret. Hun ved da hvad hun snakker om!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Maria ... |
|
|
Nu er det jo et åbent debat forum, så det er egentlig ikke op til dig at bestemme at nu er emnet uddebbateret. Du skriver at du ikke er stolt af det, hvorfor pokker gør du det så ? Du skriver at du ikke vil svines til for din erfaring og holdning, men når vi ærgumentere for at vi synes det er uetisk og forkert får vi jo bare at vide at det er fordi vi ikke ved hvad det drejer sig om, så du mener jo bare at alle der er uenige med dig er uvidende. Du skriver det er helt okay at slå hesten over hovene, men det vil efter min bedste overbevisning stadig få hesten til at tro den har gjort noget forkert og at dens rytter ikke gav rigtig signal, derfor vil den også miste tillid til rytteren. Og der skal faktisk ikke meget til at give en hest en dårlig oplevelse, min hest sprang fx alt uden tøven, men lod (desværre) på et tidspunkt en rytter springe ham, som ikke havde så meget erfaring som jeg troede/hun sagde hun havde, og fordi hun gav ham nogle dårlige tilridninger der et par gange (få) resulterede i at han rev en bom (og det var heller ikke voldsomt) ja så stopper han nu hvis han bliver usikker på rytteren.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg mener nu stadig, at barring er forkert, lige meget hvordan det bliver udført! Så kan det godt være, at man "kun" rammer hestens hove, men selv det er nok ubehageligt for hesten! For hvis det ikke generede hesten at ramme med hoven, så var der nok flere heste der rev ned end tilfældet er! Slaget på hoven giver vel vibrationer op i hestens ben, som nok ikke er særlig behagelige... Og desuden finder jeg det forkasteligt, at man vil gribe til den slags, blot for at forbedre fx nogle kåringskarakterer! Der er vel trods alt vigtigere ting her i verden, for eksempel hestens velbefindende! Det er i hvert fald for mit vedkommende en del vigtigere end alverdens resultater på stævnepladserne, men for nogen er det eneste der tæller åbenbart hestens præstationer. Så kan det godt være det kun er "en gang imellem" folk barrer deres hest, men jeg tror heller ikke der skal mange gange til, før hesten mister troen på både sig selv og rytteren!
Wildly ~~~ Fighting for peace is like fucking for virginity ~~~ Besøg min nye hjemmeside!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rooolig nu.. |
|
|
Det, der ellers startede som en god og saglig debat, omkring et interessant emne, er snart ved at koge over. Så dæmp lige gemytterne. Signe, det hjælper ikke meget at du hidser dig op på Maria over hendes oprigtige udmelding. Nelly startede tråden med et spørgsmål om folks holdning til barring. Det har Maria svaret på. Som jeg skrev tidligere, så er det IKKE en træningsmetode som jeg går ind for/benytter. Men, når i hidser jer op, og mener det er synd for hesten/gør ondt på hesten hvis den bliver slået på hoven med en bambus pind, så tror jeg egentligt ikke det gør mere ondt på dens ben, end når den står og HAMRER benet ind i bokslågen når fodervognen kommer?? I internationale kredse, er Nelson Pessoa (Rodrigo´s far) med respekt omtalt som "Mr. Bamboo Man" Det er fordi han, efter sigende, er verdens dygtigste til at barre. Han kan ramme hver enkelt hov individuelt i ét spring.. klak, klak, klak, klak.. Og hvis hesten har tendens til at hænge i f.eks venstre forben, så er det klak.. på venstre forben! Når man ser Rodrigo til stævner, er der vist ingen tvivl om at hans heste er selvgående, trækker på springene og udviser højt humør. Så må man konkludere at i dette tilfælde, hvor barringen er udført kompetent og indfølt, ikke har skabt ulykkelige heste med ondt i benene? Det er når folk kaster sig ud i noget de ikke har begreb om, det oftest går rigtig galt. Det lyder for mig, som om Marias heste ikke har lidt nogen overlast, og hvad der end er gjort, er gjort indfølt og forsigtigt. At jeg så selv ville gå, ad andre veje, for at opnå samme resultat, er jo kun op til mig. På samme måde som at andre mener det er forkert, hvis jeg anvender glidetøjle i træningen af en af mine heste!
Til slut en lille sidebemærkning ang den hest der før sprang alt uden at tøve, og nu stopper, hvis han er usikker på rytteren: En hest er som en bankkonto. Hvis du hele tiden "sætter ind" (i form af gode oplevelser) så er der også lidt at "hæve af" den dag hvor rytteren eksempelvis laver en grov fejl, uden at den går i minus...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige en tilføjelse |
|
|
Har aldrig anvendt metoden på heste under rytter, kun under løsspring... Susan: Tak
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Susan kjærgaard... |
|
|
Flot flot skrevet... kunne ikke have sagt/skrevet det bedre selv ... gælder begge dine svar . Dog har jeg lige en kommentar til emnet. De aller aller fleste heste er forsigtige dertil deres kapacitet rækker. Ingen hest ønsker at slå sig, så stort set alle heste, gør deres bedste. -Desværre bliver de ofte forhindret i det, af den smølf der har valgt at sidde på ryggen af dem. Citat: Arly Gunnersen. Jeg kan kun give nu afdøde Arly ret i overnævnte. I alt den tid jeg har haft med heste at gøre, har jeg kun mødt to stk. som var/er disederet uforsigtige, og direkte kolde i stængerne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| styr dig dog!!! |
|
|
synes at Maria og susan har ret... du har ingen ret til at begynde og sige den slags om andre SIGNE... det her en debat, hvor man kan diskutere barring ikk beskykde folk for at nyde at udføre barring... det er helt hen i hegnet... det er selvfølgelig ondt bare at hive bommen helt op i hesten når den springer eller ride med en helt latterli afstand, men det er der heller ikke nogen herinde der har sagt de ha gjort vel???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen jamen |
|
|
Nu er der vel også forskel på hvordan man rammer hestens ben under et spring. Hvis barring bliver udført med et let "klak" fra en tynd bambuspind på et forben, for lige at fortælle hesten at den godt må løfte det pågældende ben lidt mere - Ja så kan jeg ikke se at det er mere ondt overfor hesten, end et tryk med venstre schenkel for at bede hesten om at vige lidt til venstre. Eller lign. I virkeligheden foregår træningen af hesten jo som oftest ved at lægge et let pres på hesten til man opnår den ønskede reaktion, hvorefter man fjerner presset og roser. Hele humlen i det er så bare at det pres man lægger på sin hest ikke overskrider grænsen for hvad der er rimeligt over for hesten. Hvis i forstår. Ja det var bare en tanke fra mig. Det skal lige tilføjes at jeg er dressurrytter og aldrig har udført eller set barring udført, så det er ikke fordi jeg har forstand på metoden. Hilsen Hanne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hovsa!! |
|
|
Ups har skrevt forkert  Jeg vil selvfølgelig have min hest til at vige til højre når jeg lægger venstre schenkel til.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og hvad så med touchering? |
|
|
når der trænes piaffe og passage? der bliver øfrst toucheret med ben og spore, og er der ikke reaktion bliver der toucheret med pisken - ikke så det gør ondt, men nok til at lave lyd???
er det så også dyremishandling??? for så er der ikke ret mange der ender i intermediare psg og gran prix klasserne (det er der i øvrigt heller ikke i forvejen :-p)
Karina82 Den, som ikke laver fejl, laver som regel slet ingen ting min hjemmeside
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| folk ser det forskelligt karina |
|
|
Det er noget lettere at ramme præcist når hesten 'står stille' og bare flytter benene end når den kommer i meget højt tempo hen over et spring. Som alt andet kan det vel overdrives, men bruges det rigtigt kan jeg som med de fleste andre ting ikke se problemet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Barring udføres meget ofte... |
|
|
... på opvarmningsbanen ved små stævner, hvor der måske ikke lige er en banebygger med forstand på tingene. F.eks. er et opretstående kryds meget brugt - men når det er lavet, så bommene rører hinanden i krydset, så er det rent faktisk barring. Det skal, for at være lovligt, laves sådan at der er omkring 10 cm imellem bommene. Det er der efter min overbevisning sjældent. Så måske har du endda barret din egen hest uden at vide det? Det er ikke min mening at starte en diskusssion om banebygning - men blot at tænke sig om, inden man skyder med skarpt. Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sif... |
Sheila (Javalonica) |
24-10-2006 01:10 |
|
Nu er jeg bare nysgerrig.. Hvordan kan det været at "barre", at man laver et kryds hvor bommene røre hinanden?
/Sheila Maria Schade Rideudstyr sælges -Tjek præsentation.. -Læs om mine ildere/mink og heste.. HN - stedet hvis du vil hænges ud 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| svarer for sif |
|
|
Krydset kan ikke rives ned med et let slag, såfremt det er den foreste bom der rammes, hvilket der jo er en rimelig sandsynlighed for at det er.
endvidere er et kryds hvor bommene rører hinanden forbudt på opvarmningen til stævner, jævnfør reglementet, at der så ikke er nogle officials der slår ned på netop brugen af dette spring er en helt anden snak.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak Line... |
|
|
... det var lige netop dét, jeg selv ville ha' skrevet  Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Barring ved kryds |
Sheila (Javalonica) |
24-10-2006 19:08 |
|
Okay, mange tak - det vidste jeg slet ikke.. Så har jeg da barret mine heste et par gange 
/Sheila Maria Schade Rideudstyr sælges -Tjek præsentation.. -Læs om mine ildere/mink og heste.. HN - stedet hvis du vil hænges ud 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Barrign af heste. |
|
|
Ja selvføgelig er barrin da synd. Synes så det latterligt - især hvis profferne - bruger disse grimme metoder til at få hestene til at hoppe højere. Det da godt nok noget underligt noget. Det hjælper jo ikke ligefrem på hestesn selvtillid at blive hakket sådan over benene hver gang den skal springe.. Og nej - jeg vil da absolut heller ikke mene at et alm. krydsspring er barrin? Det lyder underligt synes jeg godt nok. (OBS: Jeg har ikke læst hele tråden igennem)
Det Er Så Svært At Skilles Ad, Så Svært At Gå Sin Vej. Men Alle Mine Tanker, Vil Altid Følge Dig :'(-<3'
^ Hvil I Fred (Prinsesse) Snowy <3' - Elsker Dig Og Vil ALDRIG Glemme Dig :'(<3'
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jacqline... |
|
|
.. det er muligt at du synes det lyder underligt - men det er ikke desto mindre fakta  Du kan jo kigge lidt på springreglementet, hvis du ønsker yderligere uddybning. Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svært... |
|
|
Sådan som Susan beskriver at Pesseoa's far bruger barring som træningsmetode af sine heste, det lider hesten ikke overlast af, og kun et lille klak på hoven, med en bambuspind. For et lille klak på hoven gør ikke ondt, ellers må vi godt nok mishandle dem hver gang hovene skal beskæres..  Jeg ville så aldrig selv vælge at bruge disse metoder, men hvis man er dygtig, og hesten ikke lider overlast, mister tillid til sin rytter, og bliver "svigtit" af sin rytter, kan jeg ikke se at det skulle være dyremishandling.. Men jeg er modstander af det lige meget hvad, og hvor dygtig man er, men det er selvfølgelig bare mit valg... Godt Nytår..
To ponyer efterlyses, Pinto, 8 år, Kazan ca. 142 stang New Forest, Heart Queen, ca. 12 år, ca. 144 i stang (Der er billeder af dem begge på min præs.)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| barring |
|
|
Jeg er jo ingen ekspert - men vil da smide en klat med min mening i alligevel. Jeg har nu trænet mange forskellige heste. idag sprang jeg en lille oldenborg hoppe, og for H... hvor hun sprang godt. hun trækker på springene, og bruger sig enormt godt, jeg kan mærke hvordan hun virkelig gør sig umage. hun har ikke rørt en bom i 06 til de stævner vi har været til, og river meget sjældent til træning. dejlig hest. En anden jeg springer på er en stor DV som er meget selv stændig og ikke altid lytter, hun elsker også at springe men gør sig ikke nær så meget umage for at komme over, og tager en bom i ny og næ. Jeg synes det er frustrerende nogen gange, for jeg kan jo ikke tvinge hende til at gøre sig umage. når hun ignorerer mine halve parader og trækker på spring uden at tænke på afstanden, lader jeg hende finde den selv, hvilket tit resulterer i at hun river. og så tænker hun sig om næste gang. men min point er, at jeg synes bare man skal respektere at nogle heste har det i sig - andre ikke. kan nogle hjælpes på vej med bambus slag på hovene, så synes jeg det er ok. men jeg tror på at en god springhest gør sig umage for sin rytter, for ikke at rive ned. hilsen sandra
Nu med halvpart på Nerenia: Klubmestre 2006 i spring:-D Og den heldige springrytter til Okholms Gaia: Nr 2 i klubmesterskabet 2006 Lækker kat 1 dressur stjerne sælges. se præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|