|
|
| Unghestekøb...dum idé? |
|
|
Nu skal I høre... var ude og kigge på en hest i går hos hestehandler, og har ikke sovet hele natten i frygt for den ville blive snuppet for øjnene af mig, så måtte bare ringe i morges og sige "DEN TAGER JEG!" Men er nu bange for at jeg er alt, alt for hurtig! Og må indrømme...det er ikke det mest fornuftige køb. Okey, jeg har brug for hjælp Hvad skal jeg gøre? Jeg havde sat hele dagen af i dag til at kigge hest hos forskellige hestehandlere, men alle jeg ringede til havde ikke lige noget hjemme, eller jeg kunne ikke få fat på dem, eller var det en prisklasse over de 100.000. Så endte med ikke at ha set en eneste, og nu har jeg lovet at ringe tilbage i morgen og fortælle hvornår dyrlægen kommer til den hest jeg så i går. Men jeg siger jer den hest kan blive lækker!  Ok nu kommer det: Det er en Holstener vallak på ca. 168 i stg., den bliver 3 år til februar, så den er selvfølgelig helt rå...også i opførsel, den er bestemt ikke opdraget. Men den har papirerne i orden, en flot gang, stor personlighed og jeg er sikker på den vil blive helt lækker at ride (men ved det jo ikke?), og så koster den 25.000 kr. Den er en smule overbygget, betyder det ikke at den vil vokse mere? Hvor meget koster det at få den til professionel berider til at tilride den? Er det ikke meget billigt? Er bekymret for at noget er galt...hvordan kan det være en sådan hest er endt hos hestehandler? Hvad råder I mig til at gøre? Den er forresten lige gået ren igennem røgten. HJÆLP MIG! Er allerede faldet pladask for den.  Josefine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ville |
|
|
helt klart følge mit hjerte... hvis du elsker hesten og er faldet pladask for den så kan i nok komme igennem det meste sammen. det er i hvert fald sjovere at arbejde med en hest man elsker end en hest man har fordi det var et fornuftigt køb. -Men det må jo gerne både være et fornuftigt køb og en man elsker vildt meget. Bare husk at green and green makes black and blue Men ved selvfølgelig ikke om du har redet hele livet eller i 2 uger - kender dig jo ikk... køb den du elsker er mit bud
If you allways do what you allways did, you'll allways get what you've allways got
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
| Forfatter:  |
Lineni |
| Dato:  |
11-12-2005 19:20 |
|
Hvis dyrlægen siger ok for den og den er ren i røngten osv. synes jeg da du skal gøre det. Hvis du har tiden og lysten til at have en unghest.
Jeg har for nylig købt en 2½års og det fortryder jeg ikke. Hun er utrolig nem at have med og gøre selvom hun var rå da jeg fik hende. Og så kan man selv "forme" sin egen hest..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg købte |
|
|
en rå 4-års i sommer efter at have set hende på en mark. Det var bestemt heller ikke et fornuftsbetonet køb, men jeg var ikke et øjeblik i tvivl! Mit eneste krav var at hun gik igennem dyrlæge tjek hos min dyrlæge istedet for sælgers, og det gjorde hun. Og som Lineni skriver får man så muligheden for selv at forme den. Jeg siger som regel at de eneste dårlige vaner hun har er dem jeg har ladet hende beholde  -Men nu har jeg selvfølgelig redet i mange år og har også selv tilredet hende i løbet af efteråret, og hun bliver bare bedre for hver dag der går! Jeg har ikke fortrudt et eneste øjeblik!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gør det |
|
|
Gør det da!! Efter dine oplysninger lyder det som en ok pris, hvis det er det du vil, så synes jeg helt klart du skal gøre det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ved det... |
|
|
Jeg har redet siden jeg var 7 år, men har holdt pause i 4 år. Og først genoptaget ridningen for 1½ år siden, hvor jeg lagde ud med at være part på en hest, men det var ikke mig. Men jeg fik derefter tilbudt part på en stor holstener/hannoveraner vallak, som jeg faldt for. Jeg er flyttet derefter og min søn har købt en lille pony, som han er helt pjattet med (ikke fyldt tre endnu og galoperede for første gang i går )...er blevet lidt hooked på at få en også i min egen størrelse. Men har siden i sommers sagt til mig selv, at jeg ikke skulle ha en unghest (det ville tage for meget af min tid), men nu står jeg her, og hva nu? Har jeg tid til den? Det håber jeg virkelig. Men der var én der sagde til mig, at hun synes det er dyrt, eftersom før jeg kan komme til at ride den, har den allerede kostet mig en del...hun mente ikke det kunne betale sig. BETALE sig tænkte jeg så, og så har jeg tænkt lidt. Det er jo ligepræcis det det kan, måske ikke økonomisk. Men den forandring man oplever, en hest man selv former, som I siger. At have hesten fra den er helt barnlig (hvis man kan sige det) og ranglet, til forhåbentlig at få en hest man stolt kan vise frem. Men hvis jeg gør det vil jeg nu helst have en prof til at tilride den... kender I nogle gode, og hved I hvad det koster? Synes I det er dyrt 25.000. Den kan intet!!! Hverken longeres, bindes op eller trækkes. Josefine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej... |
|
|
Mener IKKE 25.000 er dyrt, når den har gode papire, en god størrelse og hvis den går igennem dyrlægetjek! Der er ikke lang tid til den kan startes i ridning - Det vil selvfølgelig koste lidt penge, og en hel del tid! Men hvis den er så lækker som du siger, og er til at arbejde med, vil den kun stige i pris de næste år, så skulle det gå helt galt, skal du nok få dine penge ind igen! Synes du skal gøre det - Lav din heeelt egen ridehest 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det lyder |
|
|
jo som om den er sund og rask. Men der ligger stadig meget arbejde i at have en unghest. Så synes du skal gøre op med dig selv om du virkelig har erfaring og tid nok til at håndtere en hest der er så rå, eller om det du dybest set søger er en hest som du kan kravle op på nu. Jeg var selv ude at se på heste indtil for en måned siden, meget overbevist om, at jeg skulle have en som var tilredet. Kom forbi køge og så en ikke tilredet 3 års.. og ja for at gøre en lang historie kort er det ham der idag står i stalden. Og det køb glæder jeg mig over hver dag, for han er simpelthen alt jeg kunne ønske mig, med sine sære ideer og påfund, ville ikke undvære ham for en million.  Hvad min pointe nok er, at føles det som det rigtige køb og har du mod på at lægge meget arbejde i den, så køb den og lad vær med at regne ud, hvor mange penge den står dig i i kroner og ører, inden du kan ride den, for de penge er jo godt givet ud på det samvær du får med hesten indtil da. At få tilredet hesten koster et sted mellem 2500- 5000 de fleste steder. Den kan jo være endt hos hestehandler af mange grunde- måske tidsmangel? der er mange muligheder. Du kan jo spørge hestehandleren. HELD OG LYKKE!!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| unghest |
lulubalu |
11-12-2005 20:56 |
|
tjaeh, overvejer faltisk også selv at købe en unghest, delvist fordi de er så "uspolerede" og min veninde har kontakt til en berider, så, men mine forældre, der ikke har en pind forstand på heste, mener at jeg bør købe en ældre hest
Stor allroundhest søges om et halvt år, gerne oldenborg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| størrelsen |
|
|
Er der nogen af jer som har en idé om hvor meget en hest i den alder og str. vil vokse endnu...ville jo egentlig helst ha en over 170? Men jeg giver jer ret...skal jo følge mit hjerte.  Det eneste jeg er lidt bange for er et det stort set er den eneste hest jeg har set på. JEG GØR DET! Ringer til dyrlægen i morgen, og så må jeg bare krydse fingre. Hvis den så ikke går i gennem, vil jeg tage det som "Det var bare ikke ment to be" Go plan ik?  Tror virkelig jeg vil få meget udfordring, og det er jo egentlig det jeg søger...gider ikke ha en, som bare siger ja og amen. Det er nok lidt det samme som man sager ved en mand: de skal formes som man vil have dem, men det skal være udfordrende  Josefine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen.. |
|
|
tag da ud og se nogle flere heste så inden du beslutter dig? Har svært ved at forstille mig den lige frem bliver flået væk fra markedet, når den er 3 år og rå. Tænk dig grundigt om inden du beslutter dig.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg havde |
|
|
ikke siddet på et hest i 3 år da jeg købte min, så det der med at have holdt pause behøver altså ikke være et problem. Det er nok mere et spørgsmål om man har været vant til at håndtere ungheste når man rent faktisk red  De kræver mere lige i starten, og det tager jo også et par år før man er oppe på det plan som man naturligt havner på ved køb af en velredet hest. -Her tænker jeg rent konkurencemæssigt... Men som sagt jeg søgte en tilredet 4- 8 års og købte en RÅ 4 års der hverken kunne stå bundet, løfte hove eller noget af det andet man normalt ønsker sig i den alder. Nu 5 måneder efter tror jeg næsten hun ville slå kolbøtter for mig hvis jeg bad hende om det  Mht højde kan du roligt regne med at han snupper en 5 cm endnu. De fleste heste ligger et par cm oveni alene ved tilridningsfasen, og som tre-års er den jo slet ikke færdig med at vokse, den er jo stadig en baby!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlægen kommer |
|
|
Nu har jeg aftalt med dyrlægen at han kommer torsdag, men under alle omstændigheder er pengene vel lagt godt ud, ik? Godt nok har jeg snakket med flere hestehandlere, som får nogle heste, måske machende til mine kriterier, i denne uge. Og Thomas Dresler har ringet og ville prøve at finde noget til mig. Men jeg kan jo godt ta ud og kigge lidt mere i løbet af ugen og hvis jeg falder over noget, kan jeg jo altid ændre mødested med dyrlægen...eller kan man ikke tillade sig det? Josefine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Selvfølgelig |
|
|
kan du tillade dig det. Det er jo en stor investering så det er bare med at være sikker på det er den rigtige hest du får med hjem. Det er jo som at få et nyt familiemedlem 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er det ikke tit sådan... |
|
|
..At man får kigget på en masse heste, men alligevel trækker hjem med den første man så?  Den hest jeg har, som jeg holder allermest af, og ALDRIG vil skille mig af med igen, ja den fik jeg ved et uheld, det var slet ikke meningen og lige pludselig meget impuls-agtigt men jeg elsker ham over alt på jorden! Det fortryder jeg ikke et øjeblik i dag, selvom jeg godt nok blev noget i tvivl i starten. Jeg købte også en ung krikke for 1½ år siden. Vi havde ikke kigget på mange andre, kun lidt billeder, og hvorfor skulle vi når nu hun stod der og var helt perfekt?!? Det har jeg heller ikke fortrudt. Prisen var nogenlunde det du samme som det du skriver, og hun er alle pengene værd! Jeg var faktisk villig til at betale ekstra for en rå hest. Det er vist ikke helt normalt, men jeg ville have en hest jeg selv kunne forme. Det er både godt og skidt, men sådan er det jo. Held og lykke med ham, jeg synes nu det lyder som om at uanset hvad vi siger, så flytter han snart hjem til dig!  Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er der nok noget om |
|
|
Ja må indrømme at jeg glæder mig til at hører hvad dyrlægen har at sige om ham, når han kommer til den på torsdag  Jeg har ellers snakket med forskellige hestehandlere efterfølgende, men endten har de ikke liiige noget hjemme, eller også har de ikke tid, ellers er det en helt-oppe-at-ringe-prisklasse. Tænker det da er helt utroligt...hmm...tror det er meningen at det skal være ham, men nu får vi se. Men jeg vender helt sikkert tilbage og lader jer vide, hvad det er blevet til  Josefine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Jose |
Elif |
13-12-2005 20:42 |
|
Du har da vist fundet drømmehesten  Det lyder rigtig spændende, du må lige fortælle hvad dyrlægen siger på torsdag. Hvis du har tid til en unghest så synes jeg du skal gøre det, helt sikkert. Det lyder som et godt køb, og så til den pris! Hvem er den forresten efter ??? Mange hilsner Elif P.S Jeg er ved at blive sindssyg over vores projekt !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ungheste.. |
Matilde B D |
08-01-2006 17:15 |
|
Jeg glæder mig da meget til at høre hvordan det går!! Jeg synes også at du skal følge dit hjerte.. Det er rigtig godt hvis du har en til at hjælpe dig med hesten.. Lige meget om man er vandt til ungheste eller ej, er det en enorm god hjælp hvis man har en underviser eller andet der er god til ungheste.. Bare et lille fif. Selv ved jeg ikke om jeg vil købe en unghest, når jeg om et par måneder skal ud og kigge på hest. Jeg vil vildt gerne forme min egen hest, jeg synes man får mere for pengene og jeg har redet mange ungponyer... Er så bare i tvivl om jeg vil kunne gå fra ponyer til en stor ung hest?? Held og lykke! Synes også helt klart at du skulle kigge på lidt flere heste hos private måske, det skader bestemt ikke...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
hejsa thjaa umiddelbart ville jeg også sige følg dit hjerte jeg købte en for et år sidne og har da nok lige fortrudt et sted men der er også sket meget undervejst som har resultere i jeg faktisk ikke har redet en dyt på ham før nu og hold da op det kræver altså noget de skal jo lære ALT, og når man nu har været van til hest som bar ekunne det hele så mp jeg indreømm jeg føler jeg ikke kna eller ve dmere end den gang jeg for mange år siden bnegyndte at ride... men eler så er der lige et link her til en som også har rigtig mange heste det er abr eet lille udpluk af dem han har som er på hans hjemme side, og har han ikke hvad du søger så finder ahhn det www.lindberg-heste.dk/...sheste.htm hilse anita
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg går nok imod |
|
|
strømmen. Jeg fik en rå hest i hænderne sidste år (eller det er vist snart forrige år). Det startede fint, med at læe de, at en grime ikke var farlig, at man gik pænt når man blev trukket, at det ikke var farligt at komme væk fra de andre etc etc.. Men Det viste sig, efter knap et år, at rent temperaments mæssigt passede vi på ingen punkter! Og det er altså ærgeligt nå rman nu har brugt al den tid! En anden af mine veninder købte en unghest utilredet, men vant til det ungehste nu er trænet i. Og hun måtte også sige, at det ikke altid er lykken at købe noget, men ikke kan prøve først. For der passede hest og rytter heller ikke sammen. Så jeg vil nok ikke anbefale at købe sådan en hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| køb af unghest |
Maria Kappers |
08-01-2006 22:35 |
|
Hej Josefine Som så mange andre siger, følg dit hjerte 100 %. For 2 mån. siden købte jeg min Oldenborger som nu er 7 år, han er meget rå, og blev først kastereret da han var 6 år. Jeg var overhovedet ikke vant til at ride ungheste, men jeg følte i mit hjerte at han var den rigtige hest for mig. Han var flot, gode gangarter og virkede sød, og jeg følte virkelig han var en hest for mig, så hvorfor ikke ? Men det er hårdt arbejde, små skridt af gangen, men når den så en dag er god, er man jo skide stolt og har formet sin egen hest. Jeg fortryder på ingen måde, det er en udfordring og man bliver så pokkers glad når hesten gør fremskridt. Mvh Maria
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej med dig |
|
|
Jeg har en super dejlig vallak til salg hvis det er ! smil men du kan se ham her på profilen og prisen ja jeg er til at snake med men min. er 55000 kr hvis det er . knus her fra
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad er dit mål med hesten? |
Helene Andersen |
09-01-2006 10:49 |
|
Nu kan jeg ikke se hvor meget du har redet, på hvilket plan, hvad dine mål og ambitioner er med hesten hvilket gør det sværere at råde dig. Men uanset diise ting så skal man altid have tid til at tænke sig om inden man køber hest! - der er SÅ mange heste på markedet at det vil være ren og skær dumhed at "forelske" sig blindt i en bestemt hest. Hvis den ene bliver solgt før man har tænkt sig om, så er det fordi der er en anden derude som er meget bedre til en! - sådan bliver man nødt til at se på det. Jeg har handlet mange heste - også for andre og oplevet adskillige situationer som din. Der er ikke andet end at slå koldt vand i blodet. Det er meget sigende at du allerede nu er blevet i tvivl - muligvis fordi du allerede har sagt at du vil købe den. Deter altid en god idé at se en masse forskellige heste både i uddannelsesgrad, alder, størrelse, prisklasse - især når man som dig har holdt en længere pause. Såfremt du ønsker en hest som du kan ride stævner på, hvadenten det er dressur, spring eller military vil jeg HELT UDEN TVIVL råde dig til at købe en ældre hest som du kan lære af! - den bedste læremester du kan få er en øvelsestærk og rutineret hest. Først herefter er man rustet til at gå igang med en rå hest. Du skriver også at den HELT rå opdragelse - det siger lidt om hestens opvækst, som højst sandsyligt ikke har optimal hvis den senere skal bruges sim ridehest. Ikke at det er umuligt, men det gør bestemt ikke tingene lettere! - Du får brug for MEGET professionel hjælp inden du overhovedet får din første ridetur og også herefter. Det er vigtigt at tage med i overvejelserne og koster også mange penge! Jeg vil på baggrund af ovenstående helt klar råde dig til at bruge pengene på en lidt ældre hest som er redet og som kan nogle ting - og vigtigst af alt giv dig den tid der skal til så du ikke handler over hals og hoved. Det vil du få meget mere glæde af i det lange løb. Herefter kan du så starte op med en unghest, hvilket bestemt er et spændende, men krævende og hårdt arbejde. Det er i mine øjne en stor misforståelse (men meget romantisk og flot tankegang) at købe en unghest så man sammen kan vokse med opgaven - det kan KUN frarådes!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spænd hjelmen, du har jo købt hesten... |
|
|
Hele denne debat er jo faktisk ligegyldig .. for du har jo købt hesten.. og det kan du ikke springe fra hverken moralsk eller juridisk. En aftale er juridisk bindende i det øjeblik den indgås, hvad enten den er skriftlig eller muntlig, og du har jo selv meddelt sælger "DEN TAGER JEG!" så du har jo købt hesten...
Det er menskeligt at fejle - det er bare ikke en undskyldning Barfodsbeskæring NEJ TAK - jeg kan lide min hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Begge veje... |
|
|
Det kan jo gå begge veje, både godt og skidt, men jeg synes også at det er bekymrende at den INTET kan... Og hvis du drømmer om rideture sammen med dit barn så kan du godt slå den ud af hovedet foreløbig. Jeg har også købt en 4-års engang og tilred hende med hjælp fra en underviser der kom 2 gange ugentligt. Efter 1 år da hun var blevet ret fin gik det op for mig at vi ikke passede sammen... det er altså RET surt at have brugt SÅ meget tid til ingenting. Og hver gang vi skulle noget var det FØRSTE gang for hesten og krævede stor omtanke og koncentration og det KAN være lidt trættende for den alm. hyggerytter. Dét der er fordelen ved at prøve mange heste er at du finder ud af hvad du IKKE vil have .
KatrineH Det bedste er bare islandske uldtotter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Her er et link til en historie... |
|
|
om en som har købt sig en unghest, og hvilke spørgsmål hun nu har, efter at have haft hesten i et år. www.heste-nettet.dk/fo...97/961757/ Linket har jeg valgt at henvise til, for at man kan se hvilke overvejelser man skal have FØR man køber en unghest. Nogle af de ting som beskrives i linket kunne selvfølgelig også være sket, selvom man havde valgt at købe en ældere hest - men mange af tingene er specifikt forbundet med at købe en urutineret ung hest, og kan ,som det ses i linket, udemærket føre problemer og bekymringer med sig, selvom man er en erfaren hesteejer. MVH Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øhh david... |
|
|
Er du sikker på det?? ja det er du vel men så vil jeg gerne vide hvad den paragraf hedder og om den holder i retten.. Så vidt jeg ved er der intet der kan betraktes som værende købt før det er betalt.. og jeg kan ikke se nogen steder at hun har betalt den.. Man kan vel ikke hænge folk op på at de har sagt "den tage jeg" før de har betalt og hesten er gået igennem dyrlæge chek kan man?? For øvrigt.. hvordan gik det med den hest.. Vi følger stadig med..
Stald Rohan. PRE. Nu også forhandler af Regulator på fyn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sv. mette |
|
|
Ja Mette det er jeg sikker på, det er helt basal juridisk viden.. uddrag af aftaleloven: § 1. Tilbud og svar på tilbud er bindende for afgiveren. Reglerne i §§ 2-9 kommer til anvendelse, for så vidt ikke andet følger af tilbudet eller svaret eller af handelsbrug eller anden sædvane. Hvis hesten kasseres af dyrlægen, så lever den jo ikke op til aftalen, og så hænger du naturligvis ikke på hesten.
Det er menskeligt at fejle - det er bare ikke en undskyldning Barfodsbeskæring NEJ TAK - jeg kan lide min hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hestekøb |
|
|
Hej Køb en ældre hest. Du har et lille barn, som har pony og døgnet har kun 24 timer. At købe en unghest kræver tid. Med venlig hilsen Hanne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Praktik... |
|
|
David: Jamen rent praktisk så SKER det at køber ikke lader høre fra sig igen, eller trængt op i en krog, ikke vil have hesten alligevel. Og det bliver der ingen retssager af. Det er for dyrt og de fleste vil hellere sælge hesten til nogle der gerne vil købe. Jeg gætter på at en hestehandler vil lade det passere ligesom nogle har fortrydelsesret. Det er bedst for forretningen. Jeg solgte engang en hest (som var ude i kommission) og blev ringet op af køber at hun alligevel ikke ville have hesten (den var købt OG betalt og med underskrifter), da de ikke kunne få hende i traileren. Vi havde selv altid fået hende i traileren. Der var megen snak frem og tilbage i regnen og jeg havde loven på min side, men i sidste ende gav jeg mig fordi hesten ikke skulle havne hos nogle mennesker der ikke kunne håndtere hende (hesten blev meget stædig hvis først hun havde fået sin vilje). Hun blev solgt senere, leveret på købers adresse idet jeg ifm. med det første salg havde brugt mange penge på at lære hende at gå i trailer. Efter hun havde sluppet for det den ene gang var hun blevet strid hvis ikke man var rutineret og bestemt. Og så havde jeg også transportmandens ord for at hun kunne læsses eftersom hun var leveret til adressen.
KatrineH Det bedste er bare islandske uldtotter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Drømmehesten... |
Badusen |
13-01-2006 19:51 |
|
Tja, jeg så min drømmehest her på HN. Han var blot 2 år, men jeg vidste, at ham måtte jeg have. Betalte halvdelen af prisen, endnu før jeg havde mødt ham "live". Har ikke fortrudt et sekund! Han er det skønneste og jeg nyder at arbejde med ham fra jorden og gøre ham klar til den dag, hvor jeg for første gang sætter mig op på ham! Badusen
- Smilet fra en Samojed gør hver dag til noget særligt -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
ishest2 |
13-01-2006 21:04 |
|
Jeg synes du skal følge dit hjerte og lyt til dig selv. Jeg købte i sommers en unghest (helt rå) og har ikke fortrudt det. Han var bare lige den jeg søgte efter og han tog mig med storm *G* Er enig i det Badusen skriver 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sorry, men gjorde det! |
|
|
Som I kan se har jeg ikke været herinde lææænge, grundet køb af denne unghest jeg beskrev for jer  Jeg har ikke fortrudt endnu og har haft den en måned nu. Må tilstå at jeg ER meget impulsiv og spontan...det kan være skidt, men stoler nu på fornemmelsen jeg havde i maven, da jeg første gang var ude at se den. Det er en super skøn hest, som desværre hverken kunne det ene eller det andet, da jeg fik den, men den er enormt lærenem. Status: Kommer når jeg kalder på ham, følger efter mig på folden, samt til og fra, kan stå bundet på staldgangen, blive striglet over det hele, gå ture med ham, hvor det "vildeste" der kan ske, er at han danser i cirkler rundt om mig og jeg kan tilmed løfte hove på ham (også baghovene, næsten uden problemer)...jeg er meget stolt! Det jeg fortryder mest indtil nu, er at jeg købte ham i vintermånederne, idet det ikke er hver dag jeg kan komme ud og gå med ham pga. isglatte veje (har desværre ikke ridehus). Selvfølgelig er der den faktore at jeg ikke kan vide mig sikker, når jeg en dag kommer op på ryggen af ham, om vi overhovedet passer sammen rent temperamentmæssigt, og der må jeg indrømme at det måske godt kan være tilfældet. Kan forestille mig at han nok vil være den mere rolige type, når han bliver det ældre. Ser I, jeg er til den meget varme hest, med krudt i røven, men det betyder ikke nødvendigvis at jeg vil fortryde, eftersom jeg jo som sagt har en lille dreng, som også skal kunne omgås ham uden jeg behøver at være bange for der sker ham noget. Og indtil videre ser det lovende ud. Jeg vil sætte billeder ind af ham snarest, men mit digetalkamera er der noget galt med, så når den er i vinkel, skal I bare se løjer!  Håber I kan tilgive mig for sådan at trodse jeres gode råd, men de kom desværre lidt for sent, da var han allerede min. Josefine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tillykke |
|
|
Stort tillykke med den nye! Jeg er selv meget spændt... skal på onsdag til sdr. jylland og se på adskellige ungdyr af lækker springafstamning (2 salgsstalde). Jeg er desværre også god til at købe med hjertet og måske en anelse impulsivt. Så håber jeg kan holde hovedet koldt og vælge den rigtige for mig. De første 3 gange jeg har købt, var den første den bedste men har dog aldrig fortrudt. Har stadig de 2, ponyen solgte jeg for nogle år siden... Held og lykke med ham...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tillykke med det.. |
|
|
og held og lykke med ham.. Glæder mig til at se billeder..
Stald Rohan. PRE. Nu også forhandler af Regulator på fyn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tillykke... |
|
|
Og du skal da slet ikke undskylde, at du har "trodset" vores råd om evt. ikke at købe en unghest. Det lyder til at du har fået en dejlig en af slagsen, og at det jo bare går godt - og så ER det også godt  Heldigvis er der jo mange, som fint kan finde ud af det med ungheste, opdragelse og (til-)ridning - og så kan vi gamle, forsigtige krykhusarer jo heldigvis en gang imellem få lov til at købe sådan en godt opdraget hest  Personligt er jeg i hvertfald lykkelig for at Medoc's tidligere ejer har lagt sådan et flot stykke arbejde i ham opdragelsesmæssigt. Det ridemæssige har så ikke fungeret - men det har jeg så klaret  Så held og lykke med den "lille ny". MVH Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| super godt |
|
|
jeg vil gerne gå stik imod ALLE... jeg mener at eng unghest er det bedste køb man kan få.. jeg har altid kun haft ungheste, og rider heste til for folk nu, hvis viljen og hjertet er med kan man klare det meste... og de er altså ikke wså slemmme som folk gør dem , det er min mening.. jeg er selv 155 cm høj.. og jeg vil helst ha dem over 170 også... jeg har været nød til at købe en hingste plag for at få lidt fut i den... mankan sagtens få en ung en som er så rolig og medgørelig som ældre heste-- og ældre tvære heste som er værre end unge heste!... jeg synes du har gjort det rigtige.. samtlige af mine har været impulskøb, og jeg har haft de dejligste heste overhovede... pøj pøj sabine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tillykke.. |
fitou3 |
02-02-2006 22:44 |
|
jeg har lige været herinde og læse om dit køb og vil sige tillykke,jeg er selv på nr 2 unghest,den første købte jeg da hun var 2,startede tilridning da hun var 3 et halvt men fandt senere ud af vi slet ikke passede sammen med hensyn til temperament,hun havde lige lovlig meget... har nu solgt hende og købt en ung vallak på 4,han havde kun været redet 4 måneder da jeg købte ham,han er nu 5 og jeg har aldrig fortrudt købet af ham,vi passer perfekt sammen Men det kræver meget tid og tålmodighed at have en unghest,men når resultatet så bliver godt er det alt arbejdet værd!Held og lykke med det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg mener |
|
|
jeg giver sabine18 ret i at ikke alle ungheste er så slemme... jeg købte klepholms pegasos af hende og han er kun 3 ½ men gør ikke en flue fortræd men kan da godt lide at være fræk og drille...men man skal vise hvem der bestemmer så siger han okay du bestemmer... hvis vi sammenligner klepholms pegasos med min gamle hest Andy bakholdt... pegasos er 148 cm og 3 ½ år gammel.. andy er travhest på papir men han ligner sku en oldenborg, han er 172 cm og bliver 13 til april..men de er lige så forskelige som dag og nat... andy er mere varm i hovedet end pegasos...så min unghest er 10 gange mere rolig end min den gamle på snat 13... det op til den enkelte hest hvordan de er...nogle unghest er meget rolige mens andre er mere vilde i det og nogle ældre kan sagtens være varme i hovedet mens andre er rolige nok... knus elisabeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Josefine! |
|
|
Tillykke med din unghest. Jeg stod selv med samme dilemma for snart 1½ år siden. Jeg ville ha en 8-10 års hest som kunne en hel masse i forvejen. Men blev så anbefalet at ta ud og se en 2 års, fordi hvis den ikke var noget så kendte avleren måske andre heste som kunne være noget. Og der stod Mondea så, skruphysterisk var hun, for hun var helt alene inde i stalden og alle veninderne var på fold. Men da hun så kom ud og blev mønstret og vist i longe, hvilket hun ikke rigtig havde prøvet før, gik hun rundt som om hun aldrig havde lavet andet. Hun vrinskede lige da de andre vrinskede inde fra folden men ellers var hun meget koncentreret om at blive longeret. Det endte med at jeg købte hende efter at ha overvejet om jeg havde mod på en unghest. Og jeg har ikke fortrudt et sekund. Hendes temperament, som jeg havde fået en klar fornemmelse af da jeg så hende, passer helt perfekt til mig og hun er super at ride. Jeg lærer at ride helt fra bunden igen, men på en helt anden måde fordi jeg lærer at lære Mondea tingene. Rigtig meget held og lykke med din unghest.
Karin Dansk varmblod - heste der vil til ryttere der kan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 121212121 |
|
|
25.00 kr. eller der over, er da tit prisen på føl og åringe, hvis papirene og gangen er iorden. Så vis hesten er ok, er det da ikke købsprisen, der skal holde dig tilbage. Men det er måske heller ikke det, der "plager" dig. Hvis du har tid, tålmodighed og mulighed for hjælp, ja, så lyder det spændende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|