Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

 Erfaringer med salg/køb
Forfatter: 
Dato:  27-12-2014 23:53

Nogle der har erfaringer med køb af galopheste, og bruge dem til normal brug?

Hvor meget nyt udstyr skal man købe?
Er der noget ekstra foder man skal have?

Noget dyrlæge man skal tjekke op på?

Og 4 sko?

Hvis der er nogle der ved noget må i meget gerne fortælle nærmest alt om det :) Har planer om at købe en ekstrem dejlig galopper :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 laaangt indlæg
Forfatter: 
Dato:  28-12-2014 20:17

Puuh,- den er lidt svær fordi jeg er faktisk ikke sikker på, at jeg har forstået dit indlæg korrekt men vil gerne prøve. Jeg går udfra at når du skriver "normalt brug" så er det ment som alm ridehest og ikke løb.

 

Jeg har lidt erfaring med galopheste fra for mange år siden...Jeg har lidt mere erfaring med travheste og rigtig meget (synes jeg selv) med alm rideheste. Har haft med heste at gøre i næsten 40 år.

 

Det kræver lidt at omskole en væddeløber til ridehest,- man skal første og fremmest være meget sikker i sin grundridning og almen uddannelse af en hest. Fx en ting er at starte en rå unghest op, noget helt andet er at stå med en hest, der skal "aflære" en adfærd den er blevet indprintet fra meget ung af og så lægge ny "lærdom" i den.

Og når du så spørger ang. udstyr, sko og foder, så kan jeg da godt blive lidt betænklig...Ved du i hele taget hvad det vil sige at have en hest??

Du skal i hvertfald have en grime + grimeskaft, børster og strigler, trense og en sadel (der passer)og sadelunderlag er også en god ting, hvis du vil ud at ride. Evt dækken her til vinter og måske nogle gamacher og noget sårsalve o.lign til at behandle småskrammer osv med.

Ang foder, så spørg dem du køber hesten af, min erfaring er at både trav og galopheste er ret nøjsomme når de ikke er i løbstræning. Og det samme gælder sko, men du skal nok regne med min. forsko, der skal lægges om/skiftes hver 6.-.8. uge.

Og så vil jeg sige, at hvis du skal give penge for hesten skal den være ren i bøjeprøven og det skal være på fast underlag og det skal være en dyrlæge der godkender prøven. Ikke noget med sælger der liiige tilbyder at få udført bøjeprøven ude på marken el.lign med begrundelses i, at så spare du de penge. Så hvis du ikke selv har erfaring nok til at se om hesten er ren så få en dyrlæge til at hjælpe dig, så du ikke får købt en hest med en skade der måske betyder, at den alligevel ikke kan bruges som ridehest. Jeg håber du kan bruge det her til noget

Og så vil jeg lige tilføje,- er selv i gang med at omskole en 7 års travhest, har redet den i ca 14 mdr. pt og han er så småt ved at have styr på galoppen dvs nu går han nogenlunde afslappet rundt med bæring og til bidet uden at "panikløbe", han kan så småt rides ind i versade/kontraversade og laver nogen rigtige fine parader og tilbagetrædninger. Jeg er fløjtende ligeglad med alle de folk, der fortæller mig (jævnligt) at en travhest ikke kan gå dressur. Jeg er glad for min (væddeløbs) hest.... Held og lykke...


Sælges:

Reinmanns Reinning (luksus)sadel, ekstra bred og ca 69 cm lang. brun med egeløv. Med alu-bøjler, fortøj og Reinsmann filtunderlag. Skriv en besked for mere info.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Lllllll
Forfatter: 
Dato:  31-12-2014 22:10

der er en del ting du skal tænke rigtig grundigt igennem inden du overhovedet begynder at kigge på væddeløbs heste...

 

og om vi så snakker galopper eller traver går sådan set ud på et .

 

en væddeløbs hest er en yderst velopdragen hest som har et fantastisk sind..

de har været i hænder siden de blev født og selve træningen starter allerede når føllet tages fra moderen ..

 

du finder nok ikke en lettere hest at arbejde med, når det gælder kørsel i trailer , almen opdragelse og håndtering i stald og på fold, og ved smed og dyrlæge....

 

men når det så er sagt så skal du være forberedt på at en top tunet væddeløbs hest er en yderst aktiv hest som både er fysisk men også er psykisk stærk, den er avlet og trænet til at løbe ...

 

men du kan få en fantastisk ridehest hvis du virkelig brænder for det... Men det kræver rigtig meget grund ridning og træning og træning og atter træning ...

 

jeg er selv stor fortaler for væddeløbs heste om det så er galop eller trav vi taler om,

men det er absolut ingen begynder hest og ikke en hest som du bare kan lade stå en uge eller 14 dage og så tro du bare lige kan ride den fra der du slap den sidst,..

 

og det er her rigtig mange går galt i byen , da de simpelhen glemmer hvad det er de har med at gøre ...

 

selvfølgelig er der forskel på hver enkelte hest , og ja nogle er mere rolige en andre,

 

men du skal bare altid huske at en væddeløber er avlet til at yde og vinde ...

og det må du aldrig glemme ... Det er fantastiske heste men de er stadig avlet til løb ....

 

men ved træning kan du få en super hest som er en fantastisk all round hest om det så gælder spring , dressur , distance , jagt , tur eller western , de kan sagtens lære det men skal lære alt fra bunden af , og det tager tid at omskole dem .

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Godt beskrevet
Forfatter: 
Dato:  03-01-2015 00:06

Nuller, helt korrekt, ku ik have beskrevet det bedre ?

 

Absolut kun for erfarne ryttere, med god tålmodighed.

 


XXère vil altid stå mit hjerte nært

R.i.p Chantelle 1999-2011

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider