Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

 Kørsel med håndhest
Forfatter: 
Dato:  24-08-2013 17:36


Hej alle i garvede kørefolk.

 

Først lidt forhistorie:

Herhjemme har vi shetlandsponyen Thais, han er godt tilkørt og meget fornuftig. Han er kun kørt i 1 spand.

Med ønske om at kunne køre to spand, har vi nu købt en ung shetlænder, han er også rigtig godt tilkørt, og meget fornuftig, dog stadig ung og derfor mere vågen.

Planer er at jeg skal have købt 2-spænder seler og vogn til dem, og så forhåbentlig få hjælp at kloge mennesker til at lære at køre 2 spand.

 

Men, omstændighederne har villet, at de penge der var sat af til seler og vogn, istedet er gået til at sende en hest en tur på dyrehospitalet. Derfor er seler og vogn sat lidt på hold, og jeg køre stadig med dem hver for sig, i min lille gig.

 

Nu kommer så spørgsmålet.

Kan jeg tage den ene med som håndhest, på samme måde som når man rider, eller bliver det for farligt, når der også er en vogn indvolveret. Hvis det kan lade sig gøre, hvem skal så være spændt for den gamle eller den unge.

 

Her er et billede af vores nuværende vogn.

 

Billede

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift.
Forfatter: 
Dato:  06-09-2013 16:49

Uden at vide noget om det ville jeg sige ja.

Hvis i er to ude at køre hvor den ene styre og den anden holder håndhesten kan den ene af jer da i nødstilfælde stige af vognen og gå lidt væk med håndhesten :)


Don't feed the bad wolf.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bare tag den sidste med :)
Forfatter: 
Dato:  04-10-2013 13:15

Vi har ofte haft en ung plag med som håndhest... jeg havde den i løst tov på udvendige side (inde i græsset i rabatten) og det gik fint...

Og har du den ældre foran, så er det jo bare at den der holder håndhesten er lidt vågen for alt det andet i trafikken...

 

Det kan ikke anbefales at have den til at løbe bagefter, da de så kan træde op i vognen hvis de bliver for ivrige, men vil dog alligevel tro den lidt ældre kan gå bagved uden at det giver anledning til problemer...

 

Vores plag kunne godt, men min venindes shetter absolut ikke kunne

Plagen begyndte bare at bide i os og vognen når vi kørte, så ud på siden med ham igen... og ved at den løber på siden vender de sig også til at løbe sammen, hvilket gør dem mere rolige når du skal til at have dem begge spændt for på et senere tidspunkt,...

 

Vi er nu på vej med tre på stribe, så det skal nok blive spændende :)

 

Held med det :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift...
Forfatter: 
Dato:  04-10-2013 13:41

Jeg ved ikke noget om kørsel, men jeg ser da travtrænerne kører rundt med håndheste konstant, så det er da muligt :)

 



For where your treasure is, your heart will be also.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Størrelse
Forfatter: 
Dato:  04-10-2013 15:10

Låner lige tråden. Håber det er ok.

 

Jeg kører med er 3er pony, med en maratonvogn. Jeg har overvejet, om min PRE plag kunne komme med på tur. Plagen er ikke trafiksikker, men er fornuftig i hovedet.

 

Er det et problem, at der er stor størrelsesforskel på de to heste?

 

Den unge er jo den største.


Hilsen Mette

 





0
0
Svar på denne tråd
 
 123...
Forfatter: 
Dato:  10-11-2013 21:11

Jeg har min hoppe på 110 cm som kørehest, mens min plag tit er med som håndhest. Han er 145 cm. Det har der aldri vært noget problem med. Faktisk går det riktig godt, fordi hun med sine korte ben løber langsomt nok til at plagen kan holde følge med hende :) Jeg er også alene uden der er problemer med det

 


Alltid med en

Appaloosa

 

Berta - Shetlænder/Islandshest hoppe 2003. Søger rytter

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012.

 

Skrivefejl? Ret mig gerne, jeg er nordmand.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja sagtens..
Forfatter: 
Dato:  16-11-2013 16:10

Vi kører med oldenborg heste & Ved siden af løber vores lille shetter & Hygger sig.. Så jeg vil mene det sagtens kan lade sig gører


Hilsen Karina J.<3

Sitta Hedelund & Tharsan Højbogaard!<3
Elsker jer! :-*

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa...........
Forfatter: 
Dato:  12-05-2014 11:19

Jeg kører tit med håndheste.

 

Jeg bruger det som en del af deres træning, inden de selv skal tilkøres, så kender de nemlig alle lydene fra vognen og lærer omgivelser at kende - og nå ja, de får motion ;)

 

Jeg binder sikkerhedsknude, så jeg hurtig kan hive i torvet og så er den løs.

 

Billede

 


Besøg min side: https://www.facebook.com/bettefarm

- hvis du vil se masser af ponybilleder (updates)

 

Ponykørsel er vejen frem

- og som bonus får man ikke ondt i ryggen ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123...
Forfatter: 
Dato:  12-05-2014 12:25

Video

 

Her er jeg på køretur med min unghest som håndhest. Han er ikke bundet, snoren er bare viklet om vognen. Så hvis han virkelig giver et ryk så falder snoren av.


"If a horse can do it, an Appaloosa has already done it."

 

Berta - Blandet hoppe 2003.

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider