Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

 Spørgsmål fra en uvidende løbs-fan
Forfatter: 
Dato:  05-04-2013 11:58

 

Hej alle sammen

 

Jeg synes galopsporten er meget fascinerende og få ting er så fantastisk som stemningen ved banen under løb. Dog er jeg newbie og ved meget lidt om sporten - og jeg håbede at i ville hjælpe mig lidt på vej

 

  • Hvordan er det liiige med alv - skal bedækning foregå naturligt indenfor galopsporten? Og hvad med trav, må de benytte frostsæd?
  • Er det lovligt at eje en hest og ride den i løb? Jeg ved at reglerne varierer fra land til land, så her tænker jeg Danmark.
  • Hvordan bliver man træner? Kræver det licens, som det at være professionel jockey?
  • Hvad koster en (galop)løbshest i Danmark? Priserne må variere enormt, så jeg prøver lige at være mere specifik:

 

  • Hvor vil prislejet for en åring der ser godt ud og har en stamtavle over middel ligge?
  • En to-års der har fået en ok placering i sine første løb og som vuderes til at have potentiale?
  • En 4-års hest der allerede har vist hvad han/hun er værd på banen og som har vundet nogle at de store løb i Skandinavien?

Selvfølgelig går alle efter noget forskelligt når man kigger hest, men hvis vi siger at overstående forklaringer er de ord køber ville bruge til at beskrive hesten, hvad tror/synes i vil være et godt bud på pris?

Ikke at jeg skal ud og købe Bare nysgerrig

 

  • Hvilken slags bid bruges ofte i sporten?
  • Og som det sidste, bare for sjov: Hvilken galophest har vundet jeres hjerte?

 

På forhånd, tusind tak for hjælpen!

 

- Anne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-04-2013 15:43

Du kan finde reglementet og en del info på Dansk Galops hjemmeside :)

-Bedækning skal foregå naturligt, hvilket også er grunden til de høje bedækningspriser :)

Jeg ved ikke hvordan reglerne er i travsporten.

-Man må gerne ride sin egen hest i et løb (man skal selvfølgelig ha licens)

 

-For at blive træner skal man tage licens, du kan blive enten amatør træner eller proff. træner.

 

Åringsaktionen afholdes hvert år i starten af September på Stutteri York selvom der dog er tale om en fælles skandinavisk åringsaktion fra år 2014. (Spændende, spænende ;) )

Priserne varieere fra 10.000-300.000+


Prisen for et skandinavisk opdræt har jeg ikke helt nok forstand på, jeg har set mange heste jeg selv syntes var spændende blive solgt for 20-30.000, krisen kradser lidt og det kan man selvfølgelig mærke.

Her kan du se resultatet for sidste års åringsaktion :) deborah.dk/wp-content/uploads/2012/ 09/dg_auktion2012_resultat.pdf

 

Gennemsnitsprisen var 54.611

 

Prisen stiger selvfølgelig efter hesten viser noget på banerne, ved ikke hvad en 2 årig med resultater vil koste, det kommer såmænd anden på meget.

Der er ikke mange der sælger en 4 årig løbshest der har vundet store løb, så aner ikke hvad prisen ville være.

Der bliver købt en hel del 2-3 årige og ældre hjem, fra auktionerne i England og Irland hvert år, det er en god måde at få nyt, spændende blod og priserne kan være ret gode :)

Der er tit salgsannoncer på galopsport.dk, så der kan man måske få en idé om priserne.

 

 

Der bliver brugt mange forskellige bid, jeg ser oftest de helt almindelige todelte bid og det er også hvad jeg selv fortrækker at ride med.


Og det er selvfølgelig SEABISQUIT der har vundet mit hjerte! :)

(snakker vi nyere tid er det selvfølgelig heste som Black Caviar, Zenyatta og uhhhh Frankel!)

 

 

Galopsporten ER fascinerende, man bliver nemt bidt af den ;) -Der er intet blod som Fuldblod.

 



For where your treasure is, your heart will be also.

 

Musik komponeres til kur programmer, hjemmesider, videoer MM.

Send pb for info.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Taktak
Forfatter: 
Dato:  05-04-2013 21:09

Nøj hvor lækkert - Hurtigt og ikke mindst super svar! Tusind tak

 

Og du har helt ret, man bliver nemt bidt af sporten. Det er som en helt ny verden.

Og kan kun sige til dine heste-valg. Black Caviar tog mig med storm og både hende og Zenyatta (speaking of which, nøj en lækker dreng hun -igen- har fået!) spillede en stor rolle i at få mig revet ind i sporten. Jeg har godt nok heller ikke fortrudt at jeg valgte at læse Laura Hillenbrands bog om Seabiscuit. Den gjorde da i hvert fald bestemt ikke min interesse mindre

 

Mange tak igen!

 

-Anne

0
0
Svar på denne tråd
 
 galopløb
Forfatter: 
Dato:  19-04-2013 03:42

ja man bliver bidt af det vi startede med en enkelt galopper som ikke kunne holde til at gå løb mere, nu har vi 3 og kommer da jævnligt på JVB. har ingen kommentarer til dine spørgsmål andet end dem du har fået, men har du ikke været til åringsauktion kan det varmt anbefales at tage en tur derover det er helt spændende. Vi sætter vores hoppe i fol i år med Binary File og ang. ynglingsvæddeløberen så bliver jeg "herhjemme" og vælger Berry der er søn af vores hoppe og derfor lidt i familie ;)

 

hilsen

Vipse

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider