Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

Registrering af travheste.
Forfatter: 
Dato:  19-10-2009 21:26

For nogen tid siden læste jeg, her på HN et sted et indlæg fra én som forklarede hvordan man "aflæser" frysemærket på en travhest. Og hvordan man på en eller anden travside på nettet så kan finde frem til en bestemt travhest, altså ud fra frysemærket. Da jeg læste det tænkte jeg: Det ka jeg sagtens huske hvor står!! - MEN nu ka jeg ikk finde det igen... ØV ØV ØV!!

Hvis nogen kan hjælpe mig med at finde indlægget vil jeg blive rigtig, rigtig glad!!

Venlig hilsen Karina.

Hvis ikk´hunden skal ligge i sengen, hvor ska´den så ligge??

0
0
Svar på denne tråd

Frysemærke
Forfatter: 
Dato:  19-10-2009 22:18

Kan det være mit svar til Tanya, du har i tankerne?

Du skal lige være OBS på, at den metode, jeg beskriver, kun gælder søgning på de svenske heste.

Er det en dansk hest, der er tale om - d.v.s. hvor frysenummeret begynder med DK - kan du søge på den nyåbnede danske side www.trav.dk.

Hilsen

Annelise

0
0
Svar på denne tråd

Registrering.
Forfatter: 
Dato:  20-10-2009 15:06

Hej Annelise.

Jo, lige præcis! - det var det jeg ledte efter... Tak! - har skrevet en HN-besked til dig.

Men - nu har jeg aflæst hans nummer igen, og det jo ikk sådan at jeg ikke forstår hvad du skriver... Men jeg kan stadig ikke få noget fornuftigt frem på den svenske side dér. Og jeg er helt sikker på at hans nummer er: 9007s

Har du nogen ide om hvad jeg gør forkert?

Venlig hilsen

Karina.

0
0
Svar på denne tråd

Aflæsning af frysemærke
Forfatter: 
Dato:  20-10-2009 17:30

Hvis du er 100% sikker på frysemærket, så er det ham her.

Han er godt nok registreret død i STC (Svensk Travsports Centralforbund) - men det kan han godt være, hvis han er solgt som ridehest.

Frysemærket skal du læse sådan her:

9-tallet står for fødselsåret - det må være 89 eller 99, da 2009-føllene ikke er mærket endnu (og jeg ved ikke engang, om de bliver det, eller kun bliver chippet).

007 er registreringsnummeret (han burde jo næsten hedde James Bond! ).

Men som jeg forklarede i den anden tråd, så er registreringsnummeret altid 4-cifret - derfor må man putte et ekstra 0 ind foran, når der kun er 3 cifre i frysemærket.

Det giver så to mulige registreringsnumre - 89-0007 eller 99-0007.

Når man slår dem op inde på ATG's hjemmeside, så kan man i det felt, der hedder "Fakta från STC" se, at hesten med reg.nr. 89-0007 er frysemærket S9007, mens hesten med reg.nr. 99-0007 er frysemærket 9007S.

Derfor må det være den sidste af dem, der er den hest, du søger.

Det kræver lidt øvelse at vænne sig til at aflæse de svenske frysemærker, men når først man har fundet "fidusen", er det ikke så svært endda.

Hilsen

Annelise

0
0
Svar på denne tråd

Öhn Pålle :- )
Forfatter: 
Dato:  20-10-2009 19:26

Aij Annelise, nu blir jeg altså helt ivrig.... - haha! Altså - jeg har jo ikk en s... forstand på alt det her, men jeg kan se Store står registreret som hingst. Det er han jo altså ikk i dag... Men han står oss med et avlsindeks på 102, og så står der 0.74 bagefter. Ved du hvad det betyder? Altså betyder det at han har avlet - eller har det bare været en svipser? ;- ) Og de der Öhn Hästar, HB Strömsund som har opdrættet ham - er det nogen du kender? Altså jeg tænker - nogen som opdrætter travheste? Jeg kan ikk finde dem på nettet...

Venlig hilsen

Spørge Jørgen :- )

0
0
Svar på denne tråd

Avlsindeks
Forfatter: 
Dato:  21-10-2009 16:42

Avlsindekset betyder ikke, at han har avlet - det er en metode, hvor man matematisk beregner, hvor god afstamningen på hesten er.

Ud fra oplysningerne om mor og far, og deres respektive afstamninger, kan man regne sig frem til et indeks for, hvor god man tror, hesten er - jo højere indeks, jo bedre.

Og hvad kan man bruge det til? Ikke en dyt, vil jeg påstå!

Det er ren matematik, og der er så mange andre faktorer, der spiller ind på, om en hest bliver til noget eller ej: opvækst, fodring, benstilling, træning o.s.v.

Det er overhovedet heller ikke sikkert, at man fremavler nogen verdensstjerner, bare fordi man krydser en hingst og en hoppe med høje avlsindeks.

Hilsen

Annelise

0
0
Svar på denne tråd

Avlsindeks
Forfatter: 
Dato:  21-10-2009 21:23

Ok - aij hvor ærgeligt at han måske ikke har været brugt i avlen. Nu har jeg lige gået og pralet om at James Bond har flere afkom efter sig.

Tak igen for dit/dine svar, det er virkelig pænt af dig du gider hjælpe.

Venlig hilsen

Karina.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider