Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

Er det normalt?
Forfatter: 
Dato:  12-04-2008 15:07

I dag da jeg kørte på arbejde kørte jeg som sædvanligt forbi en mark med en masse travere, plage, følhopper og også nogle få heste der er i træning. Kender de fleste af dem af udseende da jeg ser dem hver uge, og især har fulgt føllene fra sidste år da de jo er lige så gamle som Escape.

Nå nu til sagen der på marken rendte to åringer fra ca april sidste år, den ene havde longegjord og kørehovedtøj med bid og skyklapper på, den havde desuden en, heldigvis, løs indspændning på. Men den rendte som sagt rundt og så ret panisk ud mens den forsøgte at forsvare sig mod sin legesyge foldkammerat.

Jeg er ikke inde i travtræning og ved ikke om man begynder tilvæningen allerede når de er et år, men jeg synes godtnok det kun var en stor baby, og synes i hvert fald det er meget forkert at lukke den på fold med alt dette på. Kunne senere da jeg kørte hjem se at den ene indspændning var knækket, højst sandsynligt fordi den anden har stejlet igennem den og sprunget den.

Men ville lige høre hvad i siger til dette før jeg drager forhastede konklussioner.

Artesia
Sweet Escape
>> .Dejlig 2'er springpony til salg.<<
0
0
Svar på denne tråd

både og
Forfatter: 
Dato:  12-04-2008 16:06

Det er meget normalt at vi påbegynder tilvænning til seletøj når de er ca. 10 mdr.

Nogle giver dem det på og sætter dem i boks, mens andre lukker dem i fold med det på.

Personligt bryder jeg mig ikke om nogen af delene.

Vores "små" bliver først tilvænnet longering, og når de er helt dus med dette, får de seletøjet på, men kun i longen så de er under kontrol.

MVH Tine

0
0
Svar på denne tråd

Normalt....
Forfatter: 
Dato:  12-04-2008 16:57

Som tine ♥catalina♥ skriver, så er det meget normalt i den alder.

Vores skal så småt også vænnes til seletøj, inden længe.

Jeg bruger lang tid på det og selve tilkøringen skal først ske om nogle måneder hos en proff. træner på travbanen.

Men så har de haft god tid til, at vænne sig til gjord, bid osv inden de kommer rigtig i "skole".

Jeg lukker også vores ud i folden (de går i løsdrift) med det i starten.

Men altid kun, når jeg er hjemme. I starten har de kun udstyret på i 5-10 min for derefter, at vænnes mere og mere til det.

Hilsen Michala.

Stutteri Holmsminde

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-04-2008 19:51

Okay, tak. Meget rart at hører det fra folk der ved noget om det. Men må indrømme jeg synes det så farligt ud da de rendte og legede om den ikke kunne forsvarre sig ordentligt eller græsse pga indspændningen

Artesia
Sweet Escape
>> .Dejlig 2'er springpony til salg.<<
0
0
Svar på denne tråd

Er det normalt? Desværre ja!!!!
Forfatter: 
Dato:  23-04-2008 16:07

Det er simpelthen mishandling at lukke føl (eller heste i det hele taget) ud med den slags. Det er meget godt at man er hjemme men kommer de til skade går det ofte så hurtigt at man i bedste fald kun kan mindske omfanget af skaden, ikke forhindre den i at opstå.

Og til dem der synes indspænding er ok, prøv at gå rundt med hovedet nedad i 15 minutter uden tage det op eller bevæge det frit. Hvornår får du ondt i nakken???

MVH,

Majken og Seven

"Rigtige kvinder rider klassisk"

0
0
Svar på denne tråd

Mishandling
Forfatter: 
Dato:  23-04-2008 17:51

vil jeg nu ikke kalde det. Nu er det ikke sådan at traverne går med en indspænding som når en ridehest evt bliver longeret. De har et par SLAPPE liner og en nogen gange har de en SLAP tjek på og det er ikke altid de har den på, men på den måde lære de at have bid i munden og bevæge sige med seletøj på. Det er på ingen måde synd for hesten og den kan bevæge sig frit.

0
0
Svar på denne tråd

Enig med Galloway ♥Hi-cut♥
Forfatter: 
Dato:  23-04-2008 18:09

Majken, jeg kunne aldrig finde på, at spænde mine plage så meget ind, så de ikke kan bevæge hovedet. Og det tror jeg faktisk ikke, at der er nogle travfolk der gør. Jeg er ked af, hvis du har opfattet det sådan...

Mine plage får en plagsele med halerem på, samt et hovedlag med lang tjek! (i starten ingen tjek!)

Indspændingen består på vores sele, af gamle cykelslanger, som er meget elastiske. Og de er bestemt ikke stramme!

De har et meget blødt bid i munden, for at vænne sig til det.

Det hele foregår i et meget langsomt tempo, så plagen ikke bliver stresset og får god til til, at vænne sig til det hele!

Og så vil jeg lige pointere, at det er plage og ikke føl, som man kører til.

Og ja, det ser måske hårdt ud, fordi de ikke virker særlig store, men der er ikke nogen travfolk som bevidst mishandler deres heste. Det får vi bestemt ikke noget ud af.

Vores heste er topatleter og de bliver behandlet sådan!

Hilsen Michala.

Stutteri Holmsminde

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider