Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

Lidt hjælp søges?
Forfatter: 
Dato:  20-07-2007 13:28

Hej...

For 2 år siden byttede vi en stor plag til en pony på 117 i stg, vi gik meget op i at hun var godt ridevant, men pga en ulykke vi havde været igennem med hestevogn interesserede det os slet ikke om ponyen var kørevant. Men nu vender interessen tilbage, og vi vil begge gerne igang igen, men på den rigtige måde.

Vi synes begge at kunne huske at ponyen både var ride og kørevant. Vi har nu prøvet at lægge en gjord på hende og gå bag hende, løbe og stå stille og hun gør alt som har hun prøvet det før.

Nu er spørgsmålet så om det bedste ikke er at starte med hende som om hun ikke har prøvet det?

Har en bekendt som vil komme og tage hende når vognen skal efter, men vil jo så gøre alt forarbejdet selv.

Hilken vogn er den bedste at skulle spænde efter en sådan pony? skulle gerne kunne være 3 i den... Og så skal der være bremser på.

Hvilket seletøj skal man vælge? Stav- eller bringsele...

Og så er der hvilket bid er bedst at køre med.

Håber det går med de mange spørgsmål, men for 4 år siden kørte vi galt med en fjordhest, da den løb løbsk med os og kentrede. Så får man respekt for det. Men drømmen er her jo stadig.

Tak for at du læste med så langt, og håber på lidt gode råd og vejledning. Evt også gerne om steder der er godt at indkøbe de diverse ting.

Mvh Karina og Kasper

0
0
Svar på denne tråd

Ingen der ved noget...
Forfatter: 
Dato:  27-07-2007 19:30

Ingen der ved noget om det???

Trist...

0
0
Svar på denne tråd

hejsaho
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 23:34

Hej.

Det bedst ville være at tage det fra starten igen så du ikke kommer ud for en ulykke igen.

start med nogle dæk og når hun er rolig og forstår det så køb eller lav en lille jumbe at spænde for.

der sker ikke så meget med hverken hende eller vognen hvis hun løber løbsk.

start fra bunden det ville jeg gøre.

er også selv igang med at tilkøre min hoppe. gik godt til vi nåede dækne. det blev hun meget bange for, så sørg for at tage det stille og rolig.

Knus sacha

Det du har i dit hjerte,

kan ingen tage fra dig

0
0
Svar på denne tråd

tjaa..
Forfatter: 
Dato:  11-08-2007 14:04

Jeg ville sige som sacha start som hesten ikke har prøvet det før.

Jeg vil så ikke tilråde det med dækkene, nogle heste kan ikke klare sådan noget men har ingen problemer med en vogn. jeg ville personligt forslå en firehjulet vogn, de tohjulet er noget "urolige" og kan forskrække hesten.

Men mit ummildbare råd er find en rutineret kusk der kan give dig en hånd. det er mange gange svært at sige noget når man ikke har set hesten.

Held og lykke med det

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak for jeres svar...
Forfatter: 
Dato:  13-08-2007 08:51

Hun har prøvet dækkene både i skridt og trav og siger intet til noget, og selv om jeg løber bag ved hende og prøver at trampe hårdt i jorden, det rører hende overhovedet ikke. Hun fortsætter jævnt og taktfuld.

Nu er vi bare på jagt efter en vogn, som ja skal være 4-hjulet og med bremser.

Det er ikke denne pony som vi er kørt galt med, så ingen problem der.

Har en rutineret kusk der kommer og kører med hende den første tid, bliver så spændende...

Men gode råd om første gang hun skal spændes for modtages gerne. Altså hvordan og hvorledes, eller er det bare at få hende bakket til???

Mvh Karina B. Kristiansen

Det er sjovt at tage fjordhestene seriøst

Hoppeføl sælges, født 10 juni 07, forv. stg. 130. Kontakt for mere info.

Nyt vinterdækken sælges str. 135, 380 g. sort

0
0
Svar på denne tråd

Tilkørsel
Forfatter: 
Dato:  13-08-2007 09:53
Her syntes jeg også at du skal kontakte køreforbundet, mener at de har folk som hjælper med det. http://www.koereforbund.dk/
0
0
Svar på denne tråd

jumbe...
Forfatter: 
Dato:  04-10-2007 20:01

hej...

jeg ville høre om nogle af jer ved om man kan brugen en helt almindelig bringesele til en jumbe???

0
0
Svar på denne tråd

Nej - det er ikke nok!
Forfatter: 
Dato:  04-10-2007 21:46

Hej Ida

Til kørsel med en 2-hjulet vogn, da skal der bruges en saletsele med løs ydergjord. Denne saletsele kan sagtens være kombineret med et bringestykke. Men det er vigtigt at rygstykket er specielt beregnet til en 2-hjulet vogn. Desuden da skal der også være bagtøj på selen, hvis vognen ikke har bremser, det har 2-hjulede vogne som regel ikke.

Prøv at kigge i nogle af de ældre "tråde" i dette debat forum. Der er masser af gode indlæg, der beskriver forskellen på selerne. En "almindelig bringesele" kalder jeg for en arbejdssele, og den er beregnet til kørsel med en 4-hjulet vogn med bremser, eller foran markredskaber.

Mvh Helle

SeletøjsSalg - Seriøs og kvalificeret vejledning i køreudstyr. Speciale i små størrelser både inden for kørsel og andet shetlænder udstyr. Tlf.: 86 46 60 93.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider