Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

 Er fødsler "arvelige"?
Forfatter: 
Dato:  11-08-2008 18:53

Hmm, mystisk overskrift, men lige hvad jeg kunne finde på :)


Det jeg tænker på er, om man kan "forudse" sin fødsel i forhold til hvordan ens mor, mormor, moster, søster osv. har født?


Selvfølgelig er ingen fødsel ens, men kan hurtigheden af fødslen f.eks. ligge i generne? Det mener flere jeg har talt med, altså hvis ens mor har født hurtigt, -med hurtigt mener jeg indenfor sådan ca. 3-5 timer fra start til slut, så er der stor sandsynlighed for man også selv føder hurtigt?


Det er vel i virkeligheden svært at svare på, men måske I der har født, ved hvordan jeres mor/mormor osv fødte, hurtigt eller langvarigt, og så kan en sammenligning måske alligevel laves, eller hur?


I mit eget tilfælde ville det være skønt, både min mor, mormor og moster har haft lynfødsler, ikke at det altid er at foretrække, men hvis alt ellers går vel, er en hurtig fødsel da at foretrække, tænker jeg ... smerter så kort tid som muligt


Kom gerne med jeres erfaringer..




NYD VEJRET... Så længe du kan trække det.


Baby på vej, termin d. 23.10.08


0
0
Svar på denne tråd
 
 Også nysgerrig
Forfatter: 
Dato:  11-08-2008 19:57

Jeg er også nysgerrig på det område.


Jeg har en veninde, som selv er født hjemme, fordi de ikke nåede på sygehuset, inden hun var kommet til verden. Hun fødte sit første barn i bilen på vej til hospitalet. Så det er da et tegn på arvelighed!


Det er det eneste eksempel, jeg kender...


mvh Stine


Avl af arabere og pintoarabere

http://www.sk-farm.dk


Føl fra 2008 sælges:
Pintoaraber hingsteføl - smukt broget, emne til ridning og avl!

Ox araber hoppeføl - super lækker!


Se hjemmesiden...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Da min mor ventede mig
Forfatter: 
Dato:  11-08-2008 20:00

vente jeg forkert, og hun fik vendt mig rette vej mange gange, men jeg vendte mig hurtig igen, så jeg blev født med numsen først. Da jeg ventede Liva for 2½ år siden, mente jordmoren hun lagde som hun skulle, men lægen kunne mærke at hun vendte forkert, så jeg kom til scanning, og rigtig nok, hun sad med numsen ned ad. De kunne ikke lave vendingsforsøg ved mig, der jeg manglede fostervand, så jeg fik KS 3 uger før tid. Det var jordmoren der sendte mig til scanning, hun var stadig sikker i sin sag med baby vendte rigtig, men da lægen havde sagt det modsatte og jeg selv vendte forkert, skulle det jo tjekkes. HUn sagde det ikke var bevist arveliget, men hun troede personligt selv det kunne være arveligt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-08-2008 20:07

Da min farmor skulle føde min far fik hun ingen presseveer og det endte med de måtte tage ham med en tang, de fik den ind i hans mund hvilket gør at han den dag i dag stadig har en skæv mund!

Da min søster skulle føde kunne hun ikke udvide sig nok, hun fik ingen presseveer og gik i stykker fra den ene ende til den anden!

Og ja, da jeg så skulle føde spurgte jeg min jordemoder om det kunne være arveligt, men nej det var det ikke.... Men gøt selv hvad der skete med mig...

Ingen presseveer, kunne ikke udvide mig nok så hun sad fast under mit skamben og brækkede kravebenet, og jeg gik i styker fra den ene ende til den anden...

Bagefter sagde min jordemoder at det måske godt kunne være arveligt alligevel...


Hilsen Katrine


En gang fjordhest, -ALTID fjordhest!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min mor og mig....
Forfatter: 
Dato:  11-08-2008 20:34

har begge født hurtigt hver gang - jeg er dog endnu hurtigere end min mor ;-)


Min mors fødsler (5 stk) har været på ca. 5 timer i snit - mine to første på hhv. 48 og 28 MINUTTER (jo, den er god nok) og min 3. fødsel varede 11 timer fordi sønnike stod skævt og veerne derfor forsvandt efter et par timer.

Da veerne kom igen gik der 3 timer så var han født - åbnede mig fra 5 til 10 cm OG FØDTE HAM på knap en halv time.


De to første gange nåede jeg ikke engang at få sved på panden, fik "bare" en kort vestorm og så presseveer (det har været rent held at jeg begge gange var på fødegangen af andre årsager end veer).

Den tredje fødsel var mere normal og nok også derfor jeg syntes den var hårdest


TinaR


Mor til Filippa 060603, Mikkeline 260205

og Bertram 250108


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar..
Forfatter: 
Dato:  11-08-2008 20:37


Nej, man får nok ikke en læge eller jordemoder til at sige at fødsler går i arv, men jeres historier kunne da godt tyde på noget arveligt. Har ikke læst om nogen undersøgelser på det område som sådan :)


Havde ikke tænkt på det med at vende rigtigt, åbne sig osv. også kunne gentage sig.. Spændende..


Katrine; avs, din erfaring lyder noget smertefuld, uha da, super at din jordemoder bagefter måske mente det alligevel godt kunne være arveligt, tsk tsk, det fik du lært på den hårde måde






NYD VEJRET... Så længe du kan trække det.


Baby på vej, termin d. 23.10.08


0
0
Svar på denne tråd
 
 TinaR...
Forfatter: 
Dato:  11-08-2008 20:47

Ok, 48 og 28 minutter!!! Det er da for vildt, vidste slet ikke det kunne gå stærkt, men skønt at få det overstået så tjept :)

Endnu et eksempel på nogenlunde ens fødsler...




NYD VEJRET... Så længe du kan trække det.


Baby på vej, termin d. 23.10.08


0
0
Svar på denne tråd
 
 Annokat
Forfatter: 
Dato:  11-08-2008 20:57

Ja, det gik meget stærkt - første gang var jeg indlagt og var blevet sat igang, men fødslen kom bag på ALLE.

Jordemoderen løb afsted med mig i sengen, da jeg pludselig efter kort tid med murren over lænden, fik presseveer - var nær skvattet ud da hun drejede rundt om hjørnet!

Min mand var ikke længere på sygehuset, var kørt en time tidligere da der ingen tegn var på noget - han nåede lige akkurat tilbage fordi jeg kæmpede imod presseveerne i starten.


Anden gang var vi deroppe, fordi jeg havde det underligt - ingen veer før jeg gik på wc 23.30. Herefter vestorm (MEGA vestorm) og fødsel 23.58.




TinaR


Mor til Filippa 060603, Mikkeline 260205

og Bertram 250108


0
0
Svar på denne tråd
 
 Det lyder vildt..
Forfatter: 
Dato:  11-08-2008 21:16


Og især når det er 1. gang. Tænk hvis du ikke havde været indlagt de gange, så havde din mand skulle agerer jordemoder?!

Heldigt han nåede tilbage. Ih, det er så "sjovt" at læse fødselsberetninger, de er så forskellige og man aner ikke selv hvordan det kommer til at gå..


-Håber dog på hurtigt og smertefrit! LOL, temmelig urealistisk, men så bare hurtigt i det mindste. Det gør nærmest ondt at læse om de kvinder der ligger i smerter i 18-24 timer.. Gees, kvinderne er ski det stærke køn!!!!!!!




NYD VEJRET... Så længe du kan trække det.


Baby på vej, termin d. 23.10.08


0
0
Svar på denne tråd
 
 man siger jo at man
Forfatter: 
Dato:  12-08-2008 07:48

ligner sin mor...


da jeg fik oliver var jeg kun 1 cm. åben (efter 57 timers veer)indtil presseveerne startede, fik så afvide at jeg ikke måtte presse, for jeg kunne bestemt ikke være åben endnu... men det var jeg....


de 3 fødsler min mor var igennem forgik på samme måde, men nej det kunne ikke lade sig gøre fik min mor afvide de sidste 2 gange, og vi fik det afvide til olivers fødsel(min mor var med).


men ved daniella var det dog helt anderledes, her åbnede jeg mig stille og roligt på 2 timer, og så kom hun, så der lignede jeg ikke min mor...


MVH.

Stella Jakobsen

mor til

Oliver 30/06-04

Daniella 24/11-05


nu ejer af mango...

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  12-08-2008 07:55

tja jeg kan godt se at det ser lidt arveligt ud det ehr.. men ked af at skulle bryde denne tildens:(


Min oldemor, mormor, farmor og mor har alle været hurtige til at føde, de harfaktisk alle født på under 6 timer fra første ve til barnet var ude.


Yes tænkte jeg så da jeg var gravid...


Men jeg blev klogere, jeg brød alle mønstre i forhold til arv;)

vandet gik, ingen veer i starten, kom små veer, fik ve drop og så endelig skete der lidt, 18 timer efter vandet gik var drengen født.


ved godt det kunne være meget værre.... men det var hverfald ikke arvelig.. spurgte også min mor bagefter om hun var sikker på jeg ikke var adopteret... hehe.. hun grinte bare:)


Nå men undskyld jeg ødelægger tildensen:S




kærlig hilsen Stine


- Mor til dejlige Rasmus 17-10-06. Se vores hjemmeside på: www.123hjemmeside.dk/ rasmuswilladsen

undervisning til og med la niveau 50731996


0
0
Svar på denne tråd
 
 Samme her...
Forfatter: 
Dato:  12-08-2008 10:00

Min mor, mormor og oldemor har også alle født på under 6 timer, med den første.


Det brød jeg så også lige. Fra vandet gik, til hun var ude gik 46 timer. Det indbefattede også både vedrop (meget) og en epidural (ellers var jeg død i mit smertehelvede, er jeg sikker på). Havde veer i godt 24 timer, og var stadig kun 1 cm åben. Lorteveer jeg havde, de lavede ikke en skid, andet end at gøre ondt. Ingen på fødegangen ville se mig før efter 30 timer, for veerne var jo ikke regelmæssige (de kom med 10-15 min mellemrum). Så det var ikke så sjovt.


Havde ellers også hørt det med at man ligner sim mor på det punkt, men bare ikke lige mig.


Mette



Husk militarystævne i midtjydskrideklub 20/9

nemit.dk/MJR/prop200908.pdf


Ejer af Colamulen og Skrummeldyret.Sidste nye skud på stammen , er en hoppe, men hun har stadig intet øgenavn.


Nu med baby Michelle.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke arveligt
Forfatter: 
Dato:  12-08-2008 12:10

Min mor var 36 timer om at føde mig (sædefødsel).


Min den første tog 2 timer og den anden 22 min. Så har er det heldigvis ikke arveligt.



Anne





13årig kåret NF hoppe sælges. 2ér pony på max mål. MA-spring på B-niveau. Aldeles unik pony, intelligent og 100% nervefast - skriv for mere info.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Argh... :)
Forfatter: 
Dato:  12-08-2008 18:33


Anne, Mette og Stine, så fik I lige brudt den gode statistik dér..


Ej, jeg regnede heller ikke med at det var en 100%'s teori, men bare det at mange har oplevet ligende fødsler som deres mor osv. er da lidt spændende, og som sagt, et lille håb om at min fødsel kommer til at gå tjept


Uha, Mette, din fødsel lyder ikke lige som drømmeoplevelsen..




NYD VEJRET... Så længe du kan trække det.


Baby på vej, termin d. 23.10.08


0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg lavede
Forfatter: 
Dato:  12-08-2008 18:42

... et indlæg herinde med nøjagtigt samme spørgsmål kort før jeg fødte :-D


Jeg håbede nemlig også på en kort fødsel - ligesom dem min mor har haft: min storebror på tre timer og mig på fem timer.


Men jeg - ja jeg havde veer i omtrent halvandet døgn. Til gengæld kom Emma på én gang, ikke noget med først at komme med hovedet og så med skuldrene, nejnej hun kom som en smuttet mandel.



0
0
Svar på denne tråd
 
 lidt statistik
Forfatter: 
Dato:  12-08-2008 22:33

så holder jeg til gengæld statistikken, der siger at mange førstegangsfødende har den samme alder som deres mor havde da hun fødte den første....... :-)


Anne





13årig kåret NF hoppe sælges. 2ér pony på max mål. MA-spring på B-niveau. Aldeles unik pony, intelligent og 100% nervefast - skriv for mere info.

0
0
Svar på denne tråd
 
 den bryder jeg så ASAP
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 08:28

for min mor var 20 og jeg er 35 ;-)


Christina & Alle Prinsesserne



Count your blessings

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 09:48

Har en veninde som er fuldt og fast på at hun ville føde før tid for det havde hende mor og mormor gjort og vi taler 3-4 uger før men hun har termin den 15 aug og der er ikke sket noget endnu så tror hun må revidrer sin opfattelse


Går gennem ild og vand for mine heste


28-11-07 blev Emma født

0
0
Svar på denne tråd
 
 Den med alderen....
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 13:15

... kan jeg altså også godt være med til at bryde.... Min mor var 21 og jeg 32 så den holder ikke stik her...


Mvh. Maiken

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min....
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 11:25

..jordemoder sagde at der aldrig var lavet egentlige undersøgelser på det, men i alle de år hun har været jordemoder kunne hun ikke se noget mønster i hvad folk fortalte om familie og hvordan de selv fødte.

Hun mente dermed, at det var helt og aldeles tilfældigt.


Dog fik jeg ingen veer og blev sat i gang efter 3 fulde uger. Det samme blev min mormor med det første barn og min fætters kone med deres første barn. Måske er det tilfældigt, men så stor er min familie heller ikke, så der kan vel være noget om den side af sagen i ihvertfald.

Selve fødslerne kan man jo dårligt sammenligne, da det jo blev sat kunstigt i gang. Og jeg tror bestemt heller ikke man kan sammenligne en kunstig fødsel fra 50'ernes England og en i 2008 i DK.


0
0
Svar på denne tråd
 
 her er den go' nok
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 12:58

har født for 3 måneder siden og min fødsel var lige så hurtig og nem som min mors og min mormors fødsler har været så her holder den stik

4 timer så var det overstået

og hvis det bliver som min mors og mormors 2 gang tja så er det jo ingen sag for så kommer det kun til at ta den halve tid...



Sjælen er stedet hvor vores sande jeg bor.

Den indeholder de evner og kvaliteter som vi er født med.



hvad hjertet er fuldt af, løber munden over med.
0
0
Svar på denne tråd
 
 ved ikk
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 16:24

med hurtigheden af fødslerne i min familie, men her er der en tendens til at vi ikke går tiden helt ud og ikke for særlig store børn. Min den først + min søsters var før tid + maks 3000 g. Da min søster og jeg blev født det samme. Min moster fik heller ikke store børn.


Så nu da jeg er gravid nummer to, forventer jeg ikke at gå tiden ud og kun få en der vejer max. 3000 g. Men nu får vi jo se.


Jordemoder var enig i at det kunne sagtes være det var mønsteret i min familie.


Lisbeth


Venter føl efter elitehingsten Gribaldi DVE 657 og Florist DVH 964 i 2009


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg håber også....
Forfatter: 
Dato:  19-08-2008 23:08

at jeg følger min mor og mormors eksempel.

De havde begge let ved at føde, men det skulle ikke undre mig, at min fødsel kommer til at gå stik modsat ;)






Mvh Carina Gøttler

{som ligner sin mor, og er stolt af det!}


Pax gik bort i foråret 2007.

Jeg elsker dig min skønne pony.

- du bliver aldrig glemt!


R.I.P Carsten Junior<3

- min lille skat.





0
0
Svar på denne tråd
 
 ostehaps
Forfatter: 
Dato:  20-08-2008 12:48

Jeg fulgte også min mors eksempel...

Både med at gå over tid og med en hurtig fødsel..

der gik 4 timer fra jeg første gang ringede til fødegang og fik at vide af jordmor at det umuligt kunne være fødsel der var gået igang til Laura var født :) og reelt set var der ca 15 min det var "slemt" og der gik ca 1 min fra jeg nåede til "nu kan/vil jeg ikke mere" punktet til Laura var ude ;)


så jeg har vist intet a brokke mig over


//anne


ja ja, jeg er kun nøgen fordi jeg lovede at være en from hvid heks og der var kun sort i klædeskabet

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider