Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

 Kolik - hvordan viser det sig?
Forfatter: 
Dato:  26-01-2008 20:14

Kolik for spædbørn - hvordan er det?


Hvad er symptomerne?


Med venlig hilsen

Gitte

- mor til Tera 8/2-05 og Lian 28/12-07


Naturlig bedækning tilbydes på erfarne 9. år af pintohingst Jack D. ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-01-2008 20:37

Sakset fra netbaby.dk:


Nogle babyer græder mere end gennemsnittet. De kaldes ofte for kolikbabyer. Man kender ikke grunden til, at nogle børn lider af kolik, og der findes ingen medicin, der kan kurere det. Kolik starter som regel, når barnet er 2-4 uger gammel, og det fortager sig ofte, når barnet er ca. 3 måneder gammelt.


Symptomer

Hvis du kan nikke genkendende til en eller flere af følgende punkter, så er der stor sandsynlighed for, at dit barn har kolik.

Barnet græder uden nogen forklarlig grund (barnet er i øvrigt raskt og får rigelig mad).

Barnet græder uafbrudt i 1-2 timer om dagen.

Barnet græder på samme tidspunkt hver dag.

Barnet er som regel til at trøste, når det tages op.

Barnet opfører sig normalt, når det ikke græder.

Hvad kan jeg gøre, hvis mit barn har kolik?

Vær tålmodig!

Prøv alle de ting du normalt prøver for at få dit barn til at holde op med at græde.

Put et blødt tæppe om barnet og læg barnet på siden (helst i et mørkt stille rum hvis muligt).

Prøv at tage barnet med udenfor et øjeblik. Den pludselige forandring kan få barnet til at tænke på noget andet.

Du kan af og til få dit barn til at slappe af og lade være med at græde, hvis du tænder for støvsugeren, så dit barn kommer til at koncentrere sig om noget andet. Det hjælper som regel i et stykke tid.

Få hjælp og gode idéer fra forældre der selv har eller har haft et barn med kolik.

Tag en pause. Få et familiemedlem eller en god ven til at passe barnet lidt hvis muligt, så du selv kan slappe lidt af.

Hvornår skal jeg søge læge?

Når dit barn lyder som det har meget ondt.

Når dit barn er mindre end 2 måneder gammelt og virker syg.

Når dit barn græder uafbrudt i mere end 3 timer, eller når det græder i mere end 3 lange perioder om dagen.

Når dit barn er mere end 3 måneder gammelt og stadig græder meget.

Når dit barn har diarré eller kaster op mens det græder.

Når dit barn ikke tager på i vægt og virker sulten.

Når du ikke kan få barnet til at holde op med at græde.


Kh

Maria


Errare humanum est - sed perseverare diabolicum est...


Mor til skønne Kathrine, født 24.08.06

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange gange
Forfatter: 
Dato:  26-01-2008 21:21

hjælper det at tage den lille til kiropraktor.

MVH Dorthe



Dygtig HMS handler om at have den samme hest i mange år,

ikke at have mange heste på få år.


Vores kat Pjevs er bortløbet under en pasning i Rødby.

Se billede på mit HN.

Øremærke nr. ZGO383

Dusør gives

0
0
Svar på denne tråd
 
 har haft kolikbarn
Forfatter: 
Dato:  26-01-2008 21:34

Hejsa

Min datter var kolikbarn, fra ca. 2-3 ugers alderen og frem til 3 mdr.


Jeg har hørt forskellige teorier omkring kolik, altså årsag. F.eks. ondt i maven og skævhed i kroppen.


Jeg prøvede både kiropraktor og zoneterapi. Kiropraktor gav ikke rigtig noget, mens zoneterapien tog toppen, så det blev til at holde ud (hun havde maveproblemer, 10-15 lortebleer om dagen, så hun havde jo aldrig ro). Nogle bruger også kraniosakral terapi.


Den dag Catalina blev 3 mdr. gik hun ned til 1-3 lortebleer, skrigeriet ophørte ligesom hun pludselig kunne sove mere end 30-45 min af gangen.



Det er drønhårdt med et kolikbarn, men heldigvis går det over igen på et tidspunkt. En ringe trøst når man står i situationen, men trods alt rart at vide.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Åh nej hundegittemor
Forfatter: 
Dato:  26-01-2008 21:43



Christel

"snooorrrk, zzZ, snooork, zzZ"
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tror ikke det er det vi
Forfatter: 
Dato:  27-01-2008 16:43

har her i huset så..


Lian kan bare godt græde en del mere end jeg husker Tera græd - men han stopper når han slår nogle prutter... Tænker det er luft i maven så?


Suk - de små altså :-)



Med venlig hilsen

Gitte

- mor til Tera 8/2-05 og Lian 28/12-07


Naturlig bedækning tilbydes på erfarne 9. år af pintohingst Jack D. ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider