Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

Børn med talebesvær
Forfatter: 
Dato:  29-11-2006 21:04

Hejsa!!

Uha, jeg syntes at vi lige nu herhjemme står i et stort dilemma!!

Sagen er, at min søn på 5½ år, har lidt talebesvær. Ikke hans ordforråd, men udtalemæssigt.

Han har de seneste år gået til sprogundervisning i børnehaven, hver 3.-4. måned kommer der en "rigtig" talepædagog, ellers er det en fra børnehavens personale der står for det.

Det er ikke fordi det skal forståes som om at han er voldsom svær at forstå - især ikke for mig - men der mangler klart nogle bestemte bogstaver at blive udtalt godt nok. Han er blevet klart bedre de seneste år, men sammenligner man ham med nogle af de jævnaldrene, kan man godt høre forskel.

Han er vellidt i børnehaven, ingen problemer der.

Men vi valgte alligevel for nogle uger siden, at lade ham testes at en privat tale/hørepædagog, da vi var meget uenige herhjemme om, hvorvidt han talte "for dårligt" eller ej. Han skal til sommer starte i skole, men da vi flytter, bliver de ikke sammen med kammeraterne fra Børnehaven. Så hvis vi kan hjælpe ham på vej, gør vi jo gerne det.

Den omtalte talepædagog testede ham igennem en masse ting. Ordforrådet er flot, han regner, staver, kan alle bogstaver osv. super flot og mere til. Men i følge hende, havde han problemer med det ene øre. Han kan sagtens høre, dog er der nogle frekvenser han ikke kan høre. Dvs. udtaleproblemerne kan ligge i, at drengen simpelthen ikke kan høre, hvordan udtalen skal være.

Løsningen kan være, at vi skal derop med ham rigtig mange gange. Første omgang ca. femten gange i træk hver dag a to timer - så en pause, så måske ti gange i træk osv.

Det vil - sandsynligvis - hjælpe, men er noget af en omgang. Både for os og økonomisk!

I dag har jeg så haft ham til en alm. hørelæge, for at få bekræftet, at der er noget knægten ikke kan høre. Der var ingenting - han prøvede både en alm. høreprøve og en såkaldt lyttetest...Superfint .

Dog har han polypper - som vel også kan være årsag til at han har svært ved nogle ord.

Hvad hulen ville I gøre??? Det er jo noget af en omgang at skulle igennem, men vi gør det jo gerne, hvis det kan hjælpe ham.

Den alm. hørelæge i dag rystede på hovedet og mente, at han i løbet af et par år ville snakke fint og polypperne sikkert forsvandt ved syv års alderen.

Er godt nok forvirret - hvem holder man sig til???

Christine

Nu med Fisker-manden

0
0
Svar på denne tråd

Talebesær
Forfatter: 
Dato:  30-11-2006 05:34

Min kærestes søster og mand har netop fundet ud af at grunden til at deres søn ikke taler så godt ligger i at han er skæv et sted i kroppen - han går nu til kioprakter og det lyder til at hjælpe - han bliver så vidt jeg husker 4 til marts.

Ved ham her fandt de tilfældigt ud af det, da lille bror (født i år) var så skæv at han græd næsten konstant og han ville ikke rigtig amme osv - han er nu rettet ved kioprakter...

Rytter søges, gerne dressur på LA niveau

0
0
Svar på denne tråd

lægen ret?
Forfatter: 
Dato:  30-11-2006 11:28

ja... da jeg var ca 2 år var jeg også til ørelægen.

Min mor er/var pædagog og mente ikke at mit sprog var udviklet nok!

Hun var oppe til den her læge og fik taget en test. Han mente ikke der var noget, jeg skulle jo alligevel ikke være statsminister... ( øøh hvorfor dog ik!??!?!?)

Min mor mente dog stadig der var noget galt! Og tog mig til hillerød sygehus.

Her fandt de ud af at jeg var hørerhæmmede. 50 % på det ene øre og 60% på det andet øre...

Det siger måske lidt om hvor meget en ørerlæge kan tage fejl!?

Selvfølgelig er det mange år siden - men alligevel...

Jeg er dog 19 år idag og har ingen vanskligheder med sproget...

Det jeg ville sige, var at du skal følge dine instinker... du skal ikke gå på kompromis med noget...

og ang. det med jeres økonomiske side af sagen... Kan i ikke få hjælp fra kommunen?

Jeg ved at jeg havde en tale/hørerpædagog. Men jeg var selvfølgelig også hørerhæmmede ;-)

Ved ikke om du kan bruge det til noget ...det var bare et udpluk fra mit liv om at lægen ikke altid har ret

Støt de græske hunde
www.graeskehunde.dk
Nu med part på Bella
0
0
Svar på denne tråd

ghtyuio
Forfatter: 
Dato:  01-12-2006 20:53

at kunne høre bestemte lyde hænger ikke nødvendigvis sammen med hørelsen - det lyder underligt, men jeg kender flere ( godt nok ældre end din dreng) som har haft svært ved at lærer at læse, man troede så at de var ordblinde, men efter en undersøgelse hos en lydterapeut, blev det konstateret at visse lyde ikke kunne høres/erkendes hos dem. de fik så et bånd/cd med "underlige" lyde på som de hver morgen skulle lytte til, gerne i søvne. Det hjalp, nogle af dem jeg kender er nu voksne , andre store børn, fælles for dem har været at de talte dårligt ( altså udtalelsesmæssigt - ikke indholdsmæssigt) og at de alle fik problemer med at lærer at læse og stave.

min egen datter ( trilsen - hendes log-on jeg har stjålet) havde svære udtale problemer, havde T.P i mange år, indtil vi fik vores vilje og fik hendes stramme tungebånd skåret over - og vupti- mindre end 3 måneder efter talte tøsen perfekt - desværre ventede vi til ungen gik i børnehaveklasse - så i mange år var hun svær at forstå og hendes sprog indeholdt fantatisk mange D`er

mvh

bonnie

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  02-12-2006 10:16
Her i vores kommune, får alle børn tilbudt et besøg af en talepædagog, når barnet fylder 3 år. Det tog vi imod, da hun siger T istedet for K, når K er begyndelsebogstavet. Hendes sprog var fint og godt, og hun sagde bare, at hun nok ikke kunne høre hvordan K skulle udtales, så hver gang hun f.eks sagde Tasper, skulle jeg sige Kasper, og sagde hun så JA, så var det temlig sikkert fordi hun ikke kunne hører det. SÅ vi skulle gå igang med rim og remser der isære havde med K at gøre ( f.eks klappe klappe kage), og det har virket så godt, at hun nu 3 mdr senere, slet ikke har problemer.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider