Hejsa!!
Uha, jeg syntes at vi lige nu herhjemme står i et stort dilemma!!
Sagen er, at min søn på 5½ år, har lidt talebesvær. Ikke hans ordforråd, men udtalemæssigt.
Han har de seneste år gået til sprogundervisning i børnehaven, hver 3.-4. måned kommer der en "rigtig" talepædagog, ellers er det en fra børnehavens personale der står for det.
Det er ikke fordi det skal forståes som om at han er voldsom svær at forstå - især ikke for mig - men der mangler klart nogle bestemte bogstaver at blive udtalt godt nok. Han er blevet klart bedre de seneste år, men sammenligner man ham med nogle af de jævnaldrene, kan man godt høre forskel.
Han er vellidt i børnehaven, ingen problemer der.
Men vi valgte alligevel for nogle uger siden, at lade ham testes at en privat tale/hørepædagog, da vi var meget uenige herhjemme om, hvorvidt han talte "for dårligt" eller ej. Han skal til sommer starte i skole, men da vi flytter, bliver de ikke sammen med kammeraterne fra Børnehaven. Så hvis vi kan hjælpe ham på vej, gør vi jo gerne det.
Den omtalte talepædagog testede ham igennem en masse ting. Ordforrådet er flot, han regner, staver, kan alle bogstaver osv. super flot og mere til. Men i følge hende, havde han problemer med det ene øre. Han kan sagtens høre, dog er der nogle frekvenser han ikke kan høre. Dvs. udtaleproblemerne kan ligge i, at drengen simpelthen ikke kan høre, hvordan udtalen skal være.
Løsningen kan være, at vi skal derop med ham rigtig mange gange. Første omgang ca. femten gange i træk hver dag a to timer - så en pause, så måske ti gange i træk osv.
Det vil - sandsynligvis - hjælpe, men er noget af en omgang. Både for os og økonomisk!
I dag har jeg så haft ham til en alm. hørelæge, for at få bekræftet, at der er noget knægten ikke kan høre. Der var ingenting - han prøvede både en alm. høreprøve og en såkaldt lyttetest...Superfint
.
Dog har han polypper - som vel også kan være årsag til at han har svært ved nogle ord.
Hvad hulen ville I gøre??? Det er jo noget af en omgang at skulle igennem, men vi gør det jo gerne, hvis det kan hjælpe ham.
Den alm. hørelæge i dag rystede på hovedet og mente, at han i løbet af et par år ville snakke fint og polypperne sikkert forsvandt ved syv års alderen.
Er godt nok forvirret - hvem holder man sig til???
Christine