Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

 Jerntilskud, hvor mange...?
Forfatter: 
Dato:  17-10-2006 08:28

Hey...


Ja jeg er så i uge 11 og min blodprocent er lige på grænsen for at være for lav, så jeg er startet på jernpiller før man "skal"... kan ikke komme igennem til lægen, derfor spørger jeg herinde, nogen der ved hvor mange der skal indtages hver dag?


Mia

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jernpiller
Forfatter: 
Dato:  17-10-2006 09:05

Mon ikke det står på pakken???


Jeg tager en om dagen før aftensmaden, men det er også hvad der står på pakken at man skal.




Karina
(tidligere KarinaKnudsen)

Smart 2 års oldenborg hingst sælges. Kig på min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd
 
 lsdjfp
Forfatter: 
Dato:  17-10-2006 09:29

Nej der står forbyggende 1 om dagen og behandlende 3 om dagen men ikke noget om graviditet... og jeg ved ikke om det er forbyggende eller behandlende...


Mia

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis din blodprocent
Forfatter: 
Dato:  17-10-2006 09:49

er for lav, så ville jeg (i hvert fald i en periode) gå efter den behandlende dosis. Du kan evt. lige ringe til din læge eller JM og forhøre dig.


Jeg tog selv i en periode tre om dagen, og da jeg følte det hjalp, gik jeg ned til 1 om dagen.



Christel
(Nu, mor til to vidunderlige unger.... For FILAN da, jeg er ved at blive gammel:)!!)




0
0
Svar på denne tråd
 
 jern..
Forfatter: 
Dato:  17-10-2006 10:14

Står der ikke hvor mange mg én pille indeholder???


Man skal have mellem 50 - 70 mg jern hver dag.


Stine



0
0
Svar på denne tråd
 
 Forresten
Forfatter: 
Dato:  17-10-2006 10:23
Hvordan ved du selv om din blod procent er for lav? (Spørger af uvidenhed)


Christel
(Nu, mor til to vidunderlige unger.... For FILAN da, jeg er ved at blive gammel:)!!)




0
0
Svar på denne tråd
 
 blodprocent
Forfatter: 
Dato:  17-10-2006 10:49

min blodprocent svinger også meget, jeg opdaget det ved at jeg var ved at dejse om 2 gange på en uge, var lig bleg konstant, så jeg har nok fået taget 50 blodprøver en til vidre, og bliver scannet 1 gang om måneden, for at se om lillepigen har det godt.


jeg er blevet sygemeldt pga for lav blodprocent,da jeg var elev i hjemmeplejen, og lægen mente ikke det var så smart at, jeg skulle rende rundt og besvime hos mine borger .


min blodprocent har været helt nede på 5,2


du skal nok gå til tjek hos din læge, jeg startede også med 1 jernpille om dagen, men spiser nu 3 om dagen.


hilsen ditte

0
0
Svar på denne tråd
 
 jern...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2006 13:48

Cristel:

Jeg var hos lægen i sidste uge til det første graviditetstjek og fik bagefter taget blodprøver hos sygeplejersken men der kunne jeg ikke komme til at snakke med lægen igen... den er på 7,4 og fik at vide at den skal ligge mellem 7,4-10 så den er som sådan god nok, men skal helst ligge lidt højere... og tak for info


Stine:

Tak for info, det var lige det jeg skulle høre


Ditte:

Det er da den grimme måde du kan mærke det på hva... hvor langt er du henne?



Mia


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-10-2006 15:02

Hej Mia


ja min er meget lav.. jeg er i uge 28


hilsen herfra

0
0
Svar på denne tråd
 
 jern jern jern
Forfatter: 
Dato:  17-10-2006 20:12

Nå men har lige kigget på bøtten, de indeholder 100 mg pr tablet så een om dagen burde være nok...


Tak for svar og pøj pøj med det hele Ditte


Mia

0
0
Svar på denne tråd
 
 Som normalt menstruerende kvinde
Forfatter: 
Dato:  17-10-2006 21:16
Skal din blodprocent (hæmoglobinindhold i blodet) være mellem 7 og 10. Er den under skal man spise jerntabletter som forebyggende for anæmi (mangel på jern som er en byggesten til at danne hæmoglobin, som transporterer ilt rundt i kroppen).

NB: Dette afhænger naturligvis af hvad lægen mener man bør gøre i en sådan situation (blodprocent under eller omkring 7,0) og hvad lægen mener man skal have af dosis i jerntabletter. Man skal altid gøre som lægen siger, men man skal også huske at spørge, hvis man er i tvivl om noget som helst. Hellere spørge for mange gange end spørge for få gange.

Min egen blodprocent er på 7,3 og min læge mener at det er ganske udmærket for en gravid. Jeg er absolut ikke enig med hende!!!
Jeg spiser jerntabletter, nogen der hedder Ferro Duretter 100 mg Fe2, som ikke giver så hård mave igen. Men jeg spiser kun 1 om dagen og de er beregnet til gravide og blod donorer. De kan klart anbefales.

Jeg selv mener at min blodprocent er for lav som gravid, da jeg er vant til at den ligger på omkring 8 stykker.
Så nu vil jeg til at høre min jordemoder hvad hun mener om den sag. Hun ved trods alt lidt mere om blodtab ved fødslen, hvor meget baby ""spiser" af ens jerndepoter og den slags end ens egen almindelig huslæge.

Så spørg endelig også jordmoderen.

Men tilbage til jerntabletterne. Som gravid er det nok at forebygge, så en om dagen burde være rigeligt. Især hvis du husker dine gravitaminer.
Så vidt jeg husker, er man i behandling, hvis man er bloddonor eller har fået konstateret anæmi.

Hjalp det en smule eller er du blevet mere forvirret? ;-)

Hvad er det for nogen du spiser?


0
0
Svar på denne tråd
 
 jern igen...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2006 21:26

Hej Minna,


Tusind tak for dit lange svar, det var ikke forvirrende


Dem jeg spiser hedder bare jern C, 100 mg + 60 mg C-vitamin...


Jeg er helt enig med dig i at der skal rettes op på depoterne, andet er da dumt. Specielt hvis man kan mærke trætheden og svimmelheden...


Mia

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det var rart at vide.
Forfatter: 
Dato:  17-10-2006 21:40
At jeg ikke er forvirrende i mine svar.

Husk dine gravitaminer hver dag, for baby "æder" løs af alle vitamin depoter i ni måneder og der skal også være depoter til dig til bagefter. ;-)

Du er jo ikke i jernmangel pt, men baby vil komme i første række mht jern og vitaminer. Så guf du bare din ene pille om dagen, indtil lægen siger noget andet eller du kan få fat i ham/hende.

Mand, der kommer bare en masse gode råd fra mig nu. Visdommens sten og alt det der.
*skraldgriner*

0
0
Svar på denne tråd
 
 jern...e
Forfatter: 
Dato:  18-10-2006 21:03
Jamen det var jo også råd jeg søgte... sååååå... tak for dit venlige svar og visdoms tand eller var det visdoms ord... hæ hæææ
0
0
Svar på denne tråd
 
 Startede I først i uge 20
Forfatter: 
Dato:  19-10-2006 11:31

med jerntilskud ?

Jeg er begyndt at få en tilbagevende hovedpine, for 3. gang, ca. hver 14. dag. Den varer omkring 2 dage og er meget svær at få bugt med. Før jeg blev gravid spiste jeg kodimagnyler, hvis jeg havde hovedpine (sjældent). Pamol og Pinex virker ikke på denne type hovedpine - kun MANGE timer i sengen.

Jeg ringer selvfølgelig til lægen i morgen tidlig og hører hvad hun siger evt. ny måling af blodprocent.

Er der nogen af jer, der har prøvet lignende ?

Ved første lægebesøg, for 9 uger siden, var min blodprocent på 7,5, men den kan vel godt være faldet siden den dag, også selvom jeg "kun" er i uge 15+5 ?


Hilsen Malene

0
0
Svar på denne tråd
 
 Malene B
Forfatter: 
Dato:  19-10-2006 16:29
Det var interessant - jeg lider normalt også meget af hovedpine som du beskriver den, hvor kun kodier virker (har dog ikke taget nogen, efter jeg fandt ud af, at jeg var gravid). Da jeg var i 8. uge fik jeg målt blod%, den var på 7, og lægen rådede mig til at tage vitaminpiller dagligt og evt. supplere m. jern. Det gjorde jeg så: 1 vitaminpille m. ca. 20 mg. jern og 1 dagsration Kräuterblut, ca. 20 mg. jern. V. 20. uge satte jeg mængden op til ca. 60 mg. jern. Da jeg så var til 25 ugers undersøgelsen opdagede jeg til min store skræk, at min blod% nu var på 6,8!

Nu tager jeg så det maksimale 70 mg. jern fordelt over tre gange i løbet af dagen og aldrig sammen m. kalk (mælk, ost...), men gerne med et glas juice (c-vitamin)

Jeg har ikke haft ondt i hovedet siden uge 8, men har egentlig hele tiden troet, at det var pga. ændret hormonsammensætning (har heller ikke uren hud længere) - dvs. ind til i går og i dag, hvor jeg har haft mega hovedpine.

Jeg er derfor meget spændt på, hvordan min blod% er lige nu. Min læge mener, at jeg ikke optager jern særlig godt, men hvad gør man så? Hun siger, at hvis bare jerndepoterne er fyldt op, er det ok, men til næste besøg skal vi tage stilling til, om det er noget, der skal undersøges

/kirsten (26 + 6)
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider