Barylerne var vildt sent på den med at spise. Jeg tror, de var 10-11 måneder, da de var nået op på fuld skrue. Indtil da ondulerede de godt en liter mælk om dagen og så lige lidt smagsprøver. Barylerne startede ellers flot ud med grøden, men så gik de i strejke og nægtede at have noget med grøden at gøre.
Jeg valgte at fokusere på gode oplevelser med mad og plantede dem i højstole, selv om frederik motorisk ikke var helt klar til det. De havde fået grøden i skråstole, og der havde været mange dårlige oplevelser med det der, så jeg ville give dem en frisk start i et nyt "setup". Så sad de der ved bordet, når jeg spiste, og fik udleveret stumper af agurk, tomat, brie, pølse, røræg, rugbrød, kogte grøntsager og hvad jeg ellers overhovedet kunne komme på at give dem, som ikke var alt for hårdt.
De syntes, at det var SÅ hyggeligt at sidde der og kramme brien, så den blev klemt ud imellem fingrene, pille pølsen fra hinanden, sutte på agurken og smide alle tingene på gulvet. Meget spisning blev det bestemt ikke til de første mange mange uger, men jeg holdt mig selv fast i, at de vigtigste var, at de fik gode oplevelser med mad - så skulle spisningen nok komme senere.
De begyndte da også så småt at spise senere, men jeg skulle godt nok nogle gange træde mig selv over tæerne for at lade være med at stresse og kommandere spisning NU, når yngre børn i mødregruppen spiste rugbrødshapsere og drak lidt mælk til, imens mine barylere knugede en brie, suttede det bløde af en agurkestav og smagte på lidt banan og hældte mælk på for resten!
Nå, men den gode nyhed er, at de spiser i dag - ikke nok med det, de ææææææælsker mad, og der er kun en handfuld eller to af ting, som de i dag ikke lige synes skal være på deres madplan, alt andet lige fra kidneybønner til stuvet hvidkål og (stadig!) brie, ryger rask ned.
Nå, det blev lidt langt. Hvis det var mig, ville jeg lade hende køre eget tempo, men have hende med ved bordet, når I spiser og præsentere hende for alt muligt. Men det kræver nok lidt is i maven, specielt i det øjeblik, hvor sundhedsplejersken og familien begynder at spørge til, om hun ikke snart skal til at spise ordentligt. Hvis det bliver ved, så prøv at kigge lidt denne hjemmeside om børn med spiseproblemer: www.lebahn.dk. Det anbefales i udgangspunktet ikke at presse børn til at spise - men som forældre kan man godt blive presset til det alligevel 
mvh. tina