Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

Ung pige i huset - Pris?
Forfatter: 
Dato:  02-09-2011 07:35

Ja hvorfor ikke spørge herinde, her får man svar på alt

Jeg tænker om det måske kan svare sig at få en ung pige i huset til 4-5 børn i stedet for at de går i vuggestue/dagpleje.

Jeg har skiftende arbejdstider og manden har fabriksjob. Vi har indtil videre 1 barn, men tænker på at få nr.2. Naboen har 3 børn, hvor mor og far arbejder alm. 8-16 job.

Nu ved jeg imidlertid ikke om naboen er interesseret i det, så derfor ville jeg lige regne lidt på det, inden jeg sætter forslaget op.

Vores anden nabo går arbejdsløs, og hun kunne måske være interesseret i det, uden dog at være 100% sikker.

Men hvad giver man i løn? Og er der noget man skal tage højde for?

Vi bor på landet og hvis sådan noget blev aktuelt, ville vi nok etablere en stor legeplads.

Andre gode råd, så kom endelig frem med dem

Ejer af Milancio S & Mor til en Noah 20.09.2009

"Vær nøgtern og gør altid det, som du sagde, at du ville, da du var fuld. Det burde lære dig at holde kæft"-Citat: Ernest Hemmingway

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  02-09-2011 12:39

Et ungt menneske til at passe 4-5 børn og uden uddannelse i ca. 8 timer om dagen.

Hvordan syns du selv dette lyder?

Men for at svare på dit spørgsmål, så er det jo bare at finde en timeløn som passer naboen og dig og så se om der er nogen der vil hoppe på den.

Jo mere man giver i løn, jo bedre kvalificerede faglige personer kan man tiltrække.

Kig på hvad en faglært pædagog får om måneden og se om dette ikke ville være et godt bud. Så er det jo bare at gange vuggestue/BH-takst med 5 og se om du sparer noget???

jeg tror det ikke.

Jeg personligt ville ikke overlade 4-5 børn til en ung uuddannet i så lang tid hver dag.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-09-2011 12:42

Jeg er helt enig med Raum. Jeg ville heller ikke synes det var den bedste ide...

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  02-09-2011 12:45

PS:
Hvis jeg ganger vuggestue-taksten fra min kommune med 5 så får jeg 13875kr.

Hvor mange vil gå for den løn som fuldtids-job???

og så er taksten endnu mindre hvis alle børn er over 3 år - nemlig 8850kr !!!!!!

men alt er da muligt, især som sort/orange arbejde........
.

0
0
Svar på denne tråd

tumle tum
Forfatter: 
Dato:  02-09-2011 13:55

Jeg var ung i huset da jegvar 17, plus jeg jobbede også i deres stald, Jeg stod for ungerne de var 1½ og 3 og stalden. Ofte var vi alene hjemme fordi mand og kone jobbede rundt omkring. Andre gange var manden hjemme og lave bokse.

Den gang for 16 år siden fik jeg 3500 plus alle de heste jeg ville ride. Oprindelige var lønnen 2500 men fordi jeg stod for stalden fik jeg det ekstra. Året efter fik de tilskud fra kommunen og der fik den ny pige vist 5500 fordi de havde fået det tilskud. Jeg ville nok undersøge om der kunne gives sådan et tilskud, og så derefter snakke med personen i tænke på hvad hun selv havde tænkt sig. Men tror måske 4-5 børn kan være meget hvis man er ung ..

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  02-09-2011 15:41

Har du prøvet at kigge på denne ordning?

www.ringsted.dk/Borger/ BornUngeOgFamilie/DagtilbudTilBoern/ TaksterOgTilskud/ Okonomisk%20tilskud%20...sning.aspx

Den gør jo at man kan give en meget bedre løn og dermed får man muligheden for en noget mere kvalificeret person. Det har jo også den fordel, at ordningen er fuldt ud legal og ikke det mindste sort/orange-agtig.

Missolga

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  02-09-2011 22:19

Plejer en au pair ikke at få omkring 3.000 i lommepenge?

Så kan man jo tage sådan en... Men så skal det nok kun være til sine egne, tror ikke sådan nogle må passe resten af børnene i kvarteret...

Ejer af;

• Narnia fra Lille Nørregård IS
  • Harpa fra Ytra-Vallholti IS (R.I.P.)
  • Álfur fra Danefeld IS
  • Diamant DV866

OS Oslo trense str II sælges!

Nypris 5.700,-

NU 4.000,-

ALDRIG BRUGT!!!

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  02-09-2011 22:32

Sne-ferrari:
Sakset fra nyidanmark.dk:

"Formålet med et au pair-ophold

Au pair betyder 'på lige vilkår'. Ideen med et au pair-ophold er, at udlændingen skal bo hos en værtsfamilie med børn under 18 år 'på lige vilkår' med resten af familiens medlemmer. Formålet er, at au pair-personen kan forbedre sine sproglige og evt. faglige kundskaber samt udvide sin kulturelle horisontved at få et bedre kendskab til Danmark. Som modydelse deltager au pair-personen i de huslige pligter (fx rengøring, tøjvask, madlavning, børnepasning) i værtsfamilien i minimum 3 og maksimum 5 timer om dagen, maksimalt 6 dage om ugen.

Ansøgeren skal modtage minimum 3.050 kr. i lommepenge pr. måned (brutto) foruden gratis kost og logi hos værtsfamilien."

Korrekt med lommepengene - men arbejdstiden holder ikke til hvad TS beskriver........

0
0
Svar på denne tråd

Raum.....
Forfatter: 
Dato:  03-09-2011 01:14

Hold da op, jeg var i Irland et halvt år som 18 årig som au-pair og jeg arbejdede da noget mere end det du beskriver der.. men ok, måske andre regler i andre lande

Hilsen Signe Og guld klumperne Karolina (datter) og Emma (guldhest)

www.min-mave.dk/boern/billeder/ 13821 stem på min datter :-)

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  03-09-2011 09:10

gizmomis (Signe Larsen):

Jeg er vidende om flere her i landet som er au-pair og arbejder mere end de max. 5 timer om dagen i gennemsnit.
Disse unge kvinder tør ikke sige fra overfor værts-familien, da de er bange for at miste deres plads.

Om den der med "på lige vilkår med resten af familien" er der vist ikke mange der lever under.
De fleste steder ses de som billig arbejds-kraft og børnepasning, ligeværdigheden er helt helt væk - desværre......

0
0
Svar på denne tråd

Priserne
Forfatter: 
Dato:  03-09-2011 19:49

Hmm, tror der bliver glemt at medregne det kæmpe tilskud som kommunerne betaler til en institutionsplads.

Ialt i alt giver vi 7020 kr for Karlas dagplejeplads, men får så et kommunalt tilskud på 5067 kr.

Så 7020*5 er lidt mere end de 13000 kr, der bliver nævnt..

Stutteri Vica

Forsøger at avle Welsh Cobs... !

www.stutterivica.dk

Mor til Super-Karla, der kom til verden d. 24.08.10

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  03-09-2011 22:01

mener du hermed at kommunen vil udbetale dette til forældrene hvis de tager børnene ud af institutionen - for ellers er dit tal jo ret ligegyldigt i denne sammenhæng.

men korrekt ja - kommunerne giver store tilskud til hvert barn hver eneste måned....

0
0
Svar på denne tråd

Ja....
Forfatter: 
Dato:  04-09-2011 11:23

Kommunen vil gerne udbetale ihvertfald en stor del af det tilskud. Så det er et helt andet beløb end forældrenes egenbetaling, der skal regnes med.

Det er den ordning der hedder "privat pasning".

Missolga

0
0
Svar på denne tråd

Privat dagplejemor
Forfatter: 
Dato:  04-09-2011 11:29

Måske kan I gøre det sådan, at I ansætter jeres egen private dagplejemor. Så kan I muligvis få kommunens tilskud til børnepasning. Taksterne er forskellige fra kommune til kommune, og tilskuddet er afhængigt af børnenes alder. Personen, I finder, skal muligvis godkendes af kommunen sammen med pasningsstedet?

Det kræver måske, at der er mangel på pasning i kommunen? I kan da prøve at ringe og undersøge det nærmere.

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  04-09-2011 15:57

så har jeg lige læst om privat pasning.

Der er tilskud på 6400 til under 3 år og 4000 til over 3 år (tal fra københavns kommune)

Lægger vi dette tal til de tidligere giver det da bestemt en bedre mulighed for at finde en person at ansætte til dette.

Alle børn (5 stk) over 3 år: ca. 12000 kr.

Alle børn under 3 år: ca 20000 kr.

Som jeg ser det kan det betale sig når børnene er små, men ikke når de er over 3 år.

Vi skal stadig huske på at det er en 40 timers stilling - muligvis mere - så der skal måske endda 2 personer til at udfylde tiden!!!

En kontanthjælp ligger på imellem 13500 og 15000 (uden tillæg).
Så der er da mulighed for at tiltrække arbejds-kraft til dette scenarie.
Meeeeen - det bliver vist ikke en proff-uddannet.

0
0
Svar på denne tråd

Raum...
Forfatter: 
Dato:  04-09-2011 19:35

Nu er jeg godt nok ikke matematiklærer, men 5 x 4 er da vist 20

Og 5 x 6400 32000.

Jeg forstår vist ikke helt din udregning, tror jeg

mvh Stine

Hestebokse sælges. To fronter, to sider, 3x3 meter - 4000 kr.

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  04-09-2011 23:15

hmmmm - sådan forstod jeg den ikke på KKs hjemmeside.

Så er det jo en guldgrube for forældrene - hvorfor er der ikke flere der benytter den mulighed??

.

0
0
Svar på denne tråd

Mit bud
Forfatter: 
Dato:  04-09-2011 23:20

Man kunne også ansætte to unge piger og lade dem passe og hygge sammen. Så er det heller ikke dødssygt for den unge pige at gå og nulre alene hele dagen :-) Desuden er det - i hvert fald her i kommunen - sådan, at hvis der er mere end to børn, skal kommunen ud og godkende noget mere. Så er man måske netop ovre i en privat dagplejer?

Jeg synes umiddelbart, at 4-5 børn lyder af mange børn at passe. Jeg ved godt, at dagplejere passer 4 og kan have et 5. barn i perioder, men for i hvert fald de kommunale er der en del krav til hjemmet og grej, der skal give færre løft og den slags - for eksempel stige til puslebordet og sådan.

Nu er der jo nok nogle af børnene her, der er ældre, og det letter jo på løftene - men jeg tænker at det også giver lidt en udfordring i at skabe aktiviteter for alle børnene på samme tid?

Jeg er i øvrigt enig , at Stines udregning er den rigtige :-) Men jeg er lidt i tvivl om, om der er forskellige regler for tilskuddet, afhængigt af, om børnene passes hjemme eller ude. Hvis alle børn skal passes sammen, er der jo nogle, der passes hjemme og nogle ude - så det skal I også lige have styr på.

Så er der lige lidt praktiske ting. I skal have CVR-nummer og betale ATP og feriepenge. Derudover skal I have en lovpligtig erhvervsforsikring, som dækker, hvis den unge pige kommer til skade på jobbet.

En anden tanke er, at hvis I sammen med naboen ansætter en ung pige (eller en dame) til at passe børnene - hvad gør I så, hvis naboen pludselig ikke stiller med sin del af lønnen? Det sker selvfølgelig ikke... men det er måske meget godt lige at have tænkt tanken, inden man kaster sig ud i fællesprojektet :-)

mvh. tina

Bytte?

Haves: Dreng på 15 måneder, altid glad, sover godt, elsker at kravle højt, kysse og kramme.

Ønskes: Barn, der holder af at sidde på gulvet og lege!

---

Søges: tremmmeseng, billig, med madras.

0
0
Svar på denne tråd

privat dagpleje
Forfatter: 
Dato:  05-09-2011 21:34

jeg må lige spørge, mener i at hvis man vælger at passe sit barn hjemme får man en del af det beløb de giver i tilskud udbetalt ??

jeg ville nok finde en voksen der ville ansættes som privat dagplejer, og så event ligge hus til (som kunne godkendes)

0
0
Svar på denne tråd

ibikus
Forfatter: 
Dato:  05-09-2011 21:46

Det er lige præcis sådan, det er. Egenbetalingen ved kommunalpasning er 25 procent, kommunen betaler de sidste 75 procent, og det er dem, man kan få udbetalt, hvis man vælger privat pasning. Der er dog krav om, at man selv rent faktisk betaler 25 procent - så man kan ikke bare sætte lønnen ned og selv betale ingenting. Man kan dog regne feriepenge, atp og forsikring med i udgiften, her i hvert fald. Her i kommunen er max-tilskuddet 5125 per barn. Her skal kommunen godkende kontrakten, og der skal blandt andet laves børneattest på passeren. Jeg har hørt om en anden kommune, hvor de kommer ud på tilsyn for at godkende hjemmet.

mvh. tina

Bytte?

Haves: Dreng på 15 måneder, altid glad, sover godt, elsker at kravle højt, kysse og kramme.

---

0
0
Svar på denne tråd

En sidebemærkning..
Forfatter: 
Dato:  05-09-2011 22:21

Lige en sidebemærkning til alle jeres udregninger og dollar tegn..

Har i tænkt på hvad børnene har lyst til, og ikke mindst har bedst af?

Hvordan skal de lære social kompetence i stor flok?

Hvordan skal de lære at det ikke altid er dem først?

Hvordan skal de lære at håndtere konflikter ud over søsters?

Hvordan skal de lære at lege med jævnaldrene, og udvikle sig gennem lige leg?

Hvordan skal de store sprogligt udvikle sig, ved kun at omgåes små børn og en enkelt voksen?

Er en enkelt etableret legeplads nok, til alle størrelser?

Skal man følge læreplaner og delmål som privat?

Hvad gør man hvis en eller flere af børnene ikke fungere med den pågældende person, eller hvis personen slet ikke egner sig til sådan en flok?

Kan man aktivere/stimulere/udvikle de største børn godt nok, når man også skal være nærværende med de helt små? Og omvendt?

osv osv osv..

Det er ikke for at være pesimistisk, men jeg ville aldrig gøre noget lignende... Hvis pengene er det afgørende, så syntes jeg i skal nøjes med et enkelt eller to børn ;)

Rikke - nu med Fellini ( Nynne og kresten)

Fotografering jylland? klik WWW.RIKKEJOHNSEN.COM

Heste.dk

0
0
Svar på denne tråd

Sparky....
Forfatter: 
Dato:  06-09-2011 08:33

Sparky: Det lyder alt sammen meget pædagog / institutions agtigt

Ikke at jeg selv syntes det er en god ide, men det er pga at jeg ikke tror et sekund på, at det ville gå med en´ ung pige og 4-5 børn..

Sørme ikke pga manglende læreplaner eller en evt manglende legeplads til alle aldre.

... Nu spørger ts jo egentlig om alternativ til vuggestue/dagpleje - de skal ikke være hjemme i huset de næste 10 år

Mor til Alexander 31.10.04 og Laura Josephine 29.04.06

0
0
Svar på denne tråd

oprah...
Forfatter: 
Dato:  06-09-2011 09:38

tror da også på det er godt for børn at komme ud blandt andre, men mange, mange børn har overlevet og klaret sig fint ved at gå hjemme ved mor til de startede i skole. VI havde ung pige i huset , så jeg er ikke blevet passet ude, min kæreste er landmand søn, så de gik også hjemme til de skulle i skole, og sfo var ikke noget de brugte.

Men selv om vi var hjemme i eget hjem havde vi da venner.

Men kan godt følge Sparkys pæd tanker ..

"Just because I don't care doesn't mean I don't understand." --- Homer S
0
0
Svar på denne tråd

Takker
Forfatter: 
Dato:  07-09-2011 13:27

Tak for jeres indlæg - både negative som positive

Nej jeg havde nok ikke lige tænkt ALT igennem, hvorfor jeg netop postede det herinde, for jo flere øjne på sagen, jo bedre!

Nu var min første tanke ikke lige en ung under 18, selvom det var hvad overskriften lød på.

Men jeg kan godt læse mig frem til at det er en dårlig idé, set i det lys at det bliver en værre gang bøvlen med kommune, diverse godkendelser, osv. Og der var en del ting jeg ikke lige havde tænkt over. Så super med jeres indput, jeg blev da meget klogere.

Men den der med det sociale, er jeg totalt uenig i. Der er da ved gud ikke nogen fra tidligere årgange der har taget skade af at gå hjemme hos mor. De sidste 30-40 år er vi jo netop blevet et institutionsland, hvor det er meget normalt at børn bliver passet i institution over 40 timer om ugen. Det er netop det jeg ikke bryder mig om og det set i lyset af at jeg blev passet privat indtil 3 års aldren og derefter gik i både børnehave og sfo.

Jeg fik netop barn for at være sammen med det. Og jeg er da glad for at jeg kun har halvdagsplads og nyder en del dage sammen med min søn. Jeg er godt klar over at ikke alle har den mulighed og netop derfor er det da skønt at vi har institutioner.

Ydermere så er alt det læreplan-fis jo ikke ligefrem ens i alle institutioner (vuggestue/dagpleje/privat) og ikke alle institutioner er lige dygtige/engagerede. Nu handler det jo også individuelt om hvordan børnene er.

Jeg selv der blev passet i hjemmet, er da hverken asocial eller småt begavet, jeg kan da både skrive, læse og bestride et godt arbejde og har færdiggjort både folkeskole, gymnasium, handelsskole og 2 uddannelser. Og meningen med dette indlæg var jo ikke at snakke om hvorvidt vi er tilhængere af institutioner eller ej.

Jeg ville blot vide om det måske kunne betale sig økonomisk, hvilket jeg nu er blevet klogere på.

Så tak for en konstruktiv debat

Ejer af Milancio S & Mor til en Noah 20.09.2009

"Vær nøgtern og gør altid det, som du sagde, at du ville, da du var fuld. Det burde lære dig at holde kæft"-Citat: Ernest Hemmingway

0
0
Svar på denne tråd

bøvlet...
Forfatter: 
Dato:  08-09-2011 00:11

Jeg oplevede det faktisk ikke som bøvlet - det svære var at finde ud af, hvor jeg skulle registreres og hvad jeg skulle betale til hvem og hvordan :-) Da det først var på plads, så var det ikke så svært.

Med hensyn til økonomien kan jeg ikke lige huske, om der er nogen, der har nævnt det, men der er også et søskendetilskud på cirka 900 kroner. Jeg tror, det er det, man får i rabat, når man får passet barn nummer to, men jeg ved ikke, om det udbatales til børn i alle aldre. Det er faktisk utroligt, hvor mange penge det offentlige bruger på pasning af børn :-)

mvh. tina

Bytte?

---

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider