Et testamente behøver ikke være en stor udgift, men giver lige meget hvad ikke de samme muligheder som ægteskab. Og et ægteskab kan altså godt supleres med testamente mv., hvis man som en anden skriver har særlige forhold (særeje, tidspunkt for udbetaling ect.).
Da vi købte hus sammen fik vi lavet testamente, så en af os ved dødsfald ikke skulle købe den andens forældre ud af huset. Det ændrer jo ikke på at der stadig vil skulle betales arveafgift (ingen mulighed for uskiftet bo uden ægteskab).
Under alle omstændigheder - jeg købte en standardformular fra familieadvokaten.dk (vist nok 300 kr.). Der medfølger genpartspapir og vejledning til udfyldning mv. Dernæst skal man så en tur til notaren (kan ikke huske gebyret her, men ikke en formue) og så er der styr på det. Man kan også få testamenter beregnet til samlevende med børn, men som en anden skriver, det er ikke muligt bare tilnærmelsesvist at opnå den sikkerhed/nemhed som en vielse giver.
Jeg har termin midt i september og vi tager en tur på rådhuset. Jeg har ikke de store romantiske illusioner vedr. bryllup, så det er ikke et problem for mig, men ellers kan man jo lade være med at fortælle det til nogen og så holde "rigtigt" bryllup på et senere tidspunkt.
Griner lidt af mig selv. På trods af al min pragmatisme omkring emnet har jeg annonceret til kæresten at jeg altså gerne vil spørges. Har dog også sagt at hvis han ikke får taget sig sammen til dét, så bestiller jeg en tid på rådhuset engang i august. Det er ikke sådan når man har en kæreste der så gerne vil gøre det helt rigtigt og derfor strander til i tanker og aldrig får det ført det ud i livet 
Tillykke med den kommende familieforøgelse.
Line