Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

hvad maven gemte (fb)
Forfatter: 
Dato:  20-01-2011 23:39

I går klokken 16.28 fik jeg endelig min datter nr. 2 i armene.

Fødselen gik hurtigt og nemt og var helt anderledes end da jeg for tre år siden fik Emma. Dengang var vi på fødegangen i godt og vel otte timer, og fødslen endte med at hun kom i én ve med den ene arm over hovedet, så jeg sprækkede fra a-z (spinchterruptur). Jordemoderen nåede kun lige nøjagtigt at gribe hende. Jeg har aldrig opfattet den fødsel som traumatisk eller hård, men jeg kan da se nu, at den var væsentlig værre end nr. 2 her. Jeg var i hvert fald meget mere mentalt påvirket af smerterne dengang.

Min største bekymring var altså, om jeg ville sprække igen denne gang, og jeg havde egentlig besluttet mig for, at jeg ville have en epidural denne gang og havde derfor i mange måneder sagt, at jeg ville bede om "menukortet", når jeg kom ind.

Tanken var at det ligesom ville lidt ro til mig så jeg ikke ville være så edderspændt på at få det overstået, når presseperioden kom. Jeg tror nemlig at en del af årsagen til, at jeg sprækkede sådan sidst, var at jeg simpelthen havde meget kraftige presseveer, som jeg også selv sparkede lidt for godt til, fordi jeg bare ville have det overstået.

Jeg nåede dog aldrig at tænke epidural. Vi blev indlagt på Skejby klokken 13.00 med gode veer og ca. fem cm åben. Efter lidt tid hvor jeg havde ligget på deres fødebriks med varmepuder, valgte jeg at hoppe i badekarret. Der lå jeg så og hyggede mig resten af tiden, og Sine endte med at blive født der.

Vi havde en jordemoderstuderende - også ved navn Sine - som vores primære person og hun måtte flere gange sidde med en hånd på maven, for at registrere veerne, mens hun undrerne spurgte om jeg godt kunne mærke, at jeg havde en ve? jojo det kunne jeg da, men jeg kunne også snakke imens :-D.

Den måde jeg reagerede på dem på, var åbenbart så stille, at det ikke afslørede noget af betydning.

Hvilket også blev bekræftet da den jordemoder, som var hendes støtteperson, kort kom ind på stuen, da jeg var ved at være fuldt åben. "Er det gået helt i stå herinde?" spurgte hun helt skuffet ...

- næh vi var snart klar til at presse, men jeg var bare ikke så påvirket af veerne, og kunne følge med i samtaler og vittigheder hele vejen.

Klokken 16.06 gik vandet og 10 minutter efter kom pressetrangen, og jeg fik besked på at "puste hende ud". Altså kun presse med, når jeg absolut ikke kunne lade være.

Så var jeg knapt så kålhøgen, for de veer gjorde dælme nas og jeg måtte da også lige pruste lidt på toppen af veerne for at holde dem ud, og mens jeg lå og tænkte, at "det her holder jeg ikke til ret meget længere", blev hovedet født. Kroppen kom i næste ve og jeg klippede selv navlesnoren over, inden jeg kom ind på briksen for at føde moderkagen. Meget surrealistik at vandre fra badekarret og ind på briksen med en navlesnor med to klemmer i hængende ud forneden :-P

På briksen viste det sig så, at jeg heller ikke denne gang er sluppet for at briste. Dog ikke så slemt som sidst - denne gang kun en mild grad 2-bristning. Jeg tænker, at det må være noget af det gamle sår, som er sprunget op.

Det eneste der har været at klage over i forbindelse med denne fødsel er, at jeg forinden havde haft modningsveer on/off i 14 dage, hvilket er pænt irriterende. Heldigvis er resultatet ikke til at stå for:

Sine 3750 gram og 52 cm. Født en dag over termin

0
0
Svar på denne tråd

der tog du
Forfatter: 
Dato:  21-01-2011 07:44

skisme fusen på mig*FNIS* Bare sådan at føde helt uden forvarsel

Tillykke med en datter, der ser dejlig godt potstret ud

RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010

0
0
Svar på denne tråd

Tillykke
Forfatter: 
Dato:  21-01-2011 10:06

Stort tillykke med hende og tak for en dejlig fb. Åhh hvor er det godt det snart er min tur Der er intet bedre end den kærlighed der er mellem mor og nyfødt!

Julie

Frederik 07.11.2001

Cirkeline 24.04.2008

Termin (Alfred) 18.04.2011

0
0
Svar på denne tråd

Tillykke
Forfatter: 
Dato:  21-01-2011 11:36

Hvor er hun fin :-)

Var det egentlig ikke også dig, der skrev i en anden tråd, at du planlagde en drømmefødsel? Godt planlagt! :-D

Pyha, jeg tror, der er mange, der er misundelige på dig over den omgang der - jeg er i hvert fald! :-)

mvh. tina

Ventetøj str. 38-40 sælges, sommer- og vintertøj, 28 dele.

Heste bøger sælges, bl.a. Den store Foderbog, Ridelære og stort opslagsværk om heste: www.dba.dk/boeger-om-heste-nanna/id- 71040875/

0
0
Svar på denne tråd

heh...
Forfatter: 
Dato:  22-01-2011 12:55

... nej tror ikke at jeg har skrevet, at jeg planlagde en drømmefødsel. Generelt går jeg ind for at man ikke kan planlægge så vanvittigt meget i forbindelse med fødsler. Hvilket denne her jo også viste - jeg havde planlagt at ville have en epidural, men kom ikke i nærheden af overhovedet at have brug for den.

Kan i øvrigt konstatere at det er sandt, at 2. fødsel går hurtigere. Ved Emma var vi på Skejby i 8 timer fra indlæggelse til fødsel. Denne gang var vi der kun i 4 timer. Bliver der er en nr. 3 må vi se om vi kan klare det på 2 timer :D

0
0
Svar på denne tråd

Tillykke
Forfatter: 
Dato:  22-01-2011 13:27

Tillykke med en veloverstået og god fødsel.

Hvor hyggeligt billede af en lille en, der putter Hun ser fin ud!

mvh Stine

http://www.sk-farm.dk

Puslebord, blå skråstol (næsten ny) ammepude (ny) bortgives - skal afhentes!

Forskelligt babyudstyr sælges, bl.a. tvillingeklapvogn, voksipose, og Baby Skies madras.

0
0
Svar på denne tråd

jeg håber ik
Forfatter: 
Dato:  23-01-2011 09:34

det går hurtigere 2 gang- jeg var på hospitalet i knap 1 time og 47 min. så var han ude Var dog 7 vm åben da vi kom, men det gik osse ret stærkt vil jeg sige.

RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider