Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

De rige har mange glæder-og børn
Forfatter: 
Dato:  16-12-2010 17:48

Sådan blir det for fremtiden..

I alt fald hvis det står til regeringen..

Nu er det slut med gratis behandling for os der ikke selv kan lave børn.. Nu skal der seriøst spares sammen hvis der skal være råd til behandling..

Glædelig jul til alle dem der stemte for forslaget.. Må jeres flæskesteg være fyldt med salmonella...

Super lækker

OX HINGST SÆLGES

Ring for yderligere oplysninger

24259994

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  16-12-2010 20:24

på sin vis sys jeg da det er fair at det kommer på linie med adoption - der er der meget strenge krav og økonomiske omkostninger forbundet. På sin vis er det vel fair det gælder hele vejen rundt.

MEN de skriger på flere unger, men gør det vanskeligere for folk at gøre det... FLOT.

Dermed ik sagt jeg mener nogen af delene burde koste noget- for jeg mener begge dele burde være gratis

RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har været heldig
Forfatter: 
Dato:  16-12-2010 20:41

er nået igennem systemet inden det begyndte at koste, men skal vi have nr to, hvis ellers nr. 1 synes den skal bages færdig uden flere problemer, så skulle vi jo betale alligevel.

Jeg synes det er en utrolig kortsigtet besparelse.

Hvis 10% af en årgang kommer til at mangle i fremtiden, ja ok, så sparer vi da lidt på selve behandlingen, institutioner og skoler i første omgang, men vi får ikke flere skatteborgere ud af det på lang sigt.

Man kunne jo også argumentere at folk med livstilssygdomme såsom fedmepatienter eller folk med rygerlunger så også selv skulle til at betale for deres behandling, når det er noget de har påført sig selv.

At være barnløs er jo ikke noget man selv vælger at blive og så at blive straffet dobbelt fordi man har en diagnose der ikke længere er tilskud til synes jeg ikke er fair på nogen måde.

De rammer folk der i forvejen ligger ned.

0
0
Svar på denne tråd

behandling
Forfatter: 
Dato:  17-12-2010 02:02

Jeg kender en del, der har været i behandling, inkl. mig selv. Vi kunne alle betale for behandlingen selv. Om ikke andet, så efter at have sparet sammen. Men hvorfor gøre det, når det offentlige betaler? Jeg tvivler på, at det er mange børn, vi kommer til at savne på den konto, folk betaler selv eller adopterer i stedet.

Jeg synes, det er et rigtig fornuftigt sted at spare. Det er ikke nogen sygdom at være barnløs, og jeg synes, at vores skattekroner skal gå til de ting, som er virkelig virkelig virkelig nødvendige. Det mener jeg ikke, at fertilitetsbehandling er. Hvis det virkelig var sådan, at folk satte sig ned og tudede resten af livet uden børn, fordi det offentlige ikke vil betale, så kunne vi snakke om det... men jeg tror simpelt hen ikke på det! Lad os se på tallene om en 5-10 år og snakkes ved :-)

Jeg går heller ikke ind for fedmeoperationer. Men samfundsmæssigt kan jeg godt se det smarte i, at man måske investerer for at undgå nogle andre udgifter til følgesygdomme. Dog ville jeg foretrække, at man tog et ordentligt tag for at gøre det attraktivt at leve "ufedt" med høje skatte på usunde madvarer - og for den sags skyld også på tobak. Hvis de tredoblede prisen på cigaretter, tror jeg endda at det ville få mig til at kvitte de sidste 5-6 cigaretter om dagen, og det ville da være fint :-)

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

jamen der
Forfatter: 
Dato:  17-12-2010 03:07

... er jo ikke andet at gøre ved det end at stemme S ved næste valg. De har jo lovet at de vil gøre noget ved det.

0
0
Svar på denne tråd

Hvad koster
Forfatter: 
Dato:  17-12-2010 08:14

det bare sådan ca.?

0
0
Svar på denne tråd

Fertilitetsbehandling
Forfatter: 
Dato:  17-12-2010 09:29

Tjahhh har man råd til at have børn, så har man vel også råd til at betale for dem...??

Er det ikke også det vi plejer, at sige til dem som gerne vil have hest; men ikke vil betale det den koster????

Men det er jo selvfølgelig helt anderledes eller er det???

Uanset hvem som kommer til magten så kan man godt begynde at belave sig på kraftige besparelser de næste par år, men så tror jeg heller ikke at vi har det dårligere her i DK ellers skal vi nok prøve at løfte blikket fra vores egen navle og skue ud i verden.....!!!

0
0
Svar på denne tråd

Det var lige
Forfatter: 
Dato:  17-12-2010 09:34

netop min tanke, Mette. Derfor kunne det også være interessant at få prisen med, så vi kan få sat det i perspektiv.

Koster det 10.000,-, 50.000,-, 100.000,-...?

0
0
Svar på denne tråd

Prisen...
Forfatter: 
Dato:  17-12-2010 09:43

Jeg mener, det bliver sådan, at man skal betale op til 30.000 kr. pr. år. Så det er jo lidt afhængig af, hvor meget hjælp man har behov for.

Jeg synes, det er en svær diskussion. Men jeg tvivler på, at der er ret mange, som ikke vil være i stand til selv at betale - selv om det selvfølgelig er rart at få gratis.

Jeg mener slet ikke, man kan sidestille det med operationer for livsstilssygdomme og rygerlunger - det er jo livreddende og en helt, helt anden snak. Heldigvis har man da stadig ret til sit liv i Danmark!

mvh Stine

http://www.sk-farm.dk

Tremmeseng, puslebord og bæresele bortgives - skal afhentes!

0
0
Svar på denne tråd

30.000,-?!
Forfatter: 
Dato:  17-12-2010 09:57

Synes i så fald, Mettes eksempel med hestekøberen er meget rammende.

0
0
Svar på denne tråd

Betaling
Forfatter: 
Dato:  17-12-2010 09:57

Hej,

Selvfølgelig er det trist, at vi selv skal til at have dankortet med på hospitalet - og det kommer nok også hos lægen osv.

Men når det er sagt, så er 30.000 / år, jo mindre end en vuggestueplads årligt. Eller langt mindre end selve udgiften ved at have et lille barn (også selvom man får børnepenge, der hjælper lidt på det)

Så helt ærligt, har man ikke de 30.000 til behandlingen, har man så råd til barn???

Der skal jo spares nogle steder, vi kan ikke få alt.... Og ja selvom S måske lover denne behandling gratis - jamen så betaler vi jo andensteds.

Mvh Lene

TOPPONY sælges. Hoppe 6 år, 147cm - dressur potentiale i top.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ved
Forfatter: 
Dato:  17-12-2010 12:24

heller ikke helt, hvad min holdning er til det, men jeg vil sige dette: Hvis det ikke var lykkedes os at få mig gravid inden 2011, så så det noget sort ud for os, fordi vi troede at vi selv skulle betale den "normale" pris og den hedder 50.000 for 3 behandlinger med ISCI, men med en pris for et år på 30.000, det ville vi godt kunne få råd til selvom vi begge er ledige pt. Der ville ikke være råd til meget sjov ved siden af, men en pris jeg gerne ville betale for at få et barn. Det er for det meste et spørgsmål om prioritering. Der er mange hestefolk der betaler samme pris for en hest, selvom de heller ikke lige er ved muffen.

Selvom der er nogen partier, der lover at ændre det, hvis de kommer til magten, så ved jeg ikke lige, hvor de så havde tænkt sig at spare....

Hilsen,

Anja

Strong body and mind

Øreakupunktur, kostvejledning, TFT

www.strongbodyandmind.dk

0
0
Svar på denne tråd

Her er nogle konkrete priser
Forfatter: 
Dato:  17-12-2010 14:07

http://www.ouh.dk/wm338930

Fra Odense Universitet.

Så vidt jeg kan forstå er det 5000,- pr ægudtagning, 3000,- oplægning af fryseæg og 15000,- egenbetaling til medicin, så lykkes det i første forsøg og medicinen lander på ca. 15.000, hvis det er den dyre man får, så kommer 1. forsøg til at koste ca. 20.000,-

Så kan jeg så ikke gennemskue hvad de efterfølgende forsøg kommer til at koste - 5000,- + medicin, men kender ikke tilskudsreglerne.

Hvis man får to behandlinger med ÆU på en år, så er det 10.000,- for den del også måske 2-3 fryseforsøg til 6000-9000,- i alt + medicin min 15.000,-, så bliver det jo også et pænt stykke over de. 30.000 på et år, men for nogen lykkes det jo heldigvis tidligt i forløbet.

Og er man uheldig og gå over et kalenderår i forløbet starter regningen forfra.

Jeg håber for parene at "Sygesikring Danmark" stadig giver tilskud til medicinen for så kan man hente en del af medicinudgifterne hjem der.

Selvfølgelig er det også dyrt at have børn, men dem der kan få dem selv har jo ikke denne ekstraudgift på forhånd som folk der skal i fertilitetsbehandling eller skal adoptere har.

At sidestille det med rygerlunger eller fedme var mere for at få gang i en debat omkring at nogen mener at det at være barnløs ikke er en sygdom - for nogen er det en følge af en sygdom som eks. kræft eller endometriose som i forvejen ikke er nemme diagnoser at slås med...

0
0
Svar på denne tråd

Prisen...
Forfatter: 
Dato:  17-12-2010 14:21

Jeg har forstået det sådan, at det der koster ud over de 30.000 betaler det offentlige stadig. Men jeg ved det ikke med sikkerhed. Jeg ved heller ikke, om medicin er indregnet i prisen.

mvh Stine

0
0
Svar på denne tråd

Lovforslag
Forfatter: 
Dato:  17-12-2010 14:35

Google var min ven. Her er lovforslaget, men om det så præcis er det, som blev vedtaget, det ved jeg ikke. Men max. 30.000 i alt inkl. medicin.

Nu er lovforslaget kommet i høring og indeholder følgende forslag:

Egenbetaling til medicin:

Tidligere fik patienter i Fertilitetsbehandling 100 % refusion af medicin efter de selv havde betalt de første 3490 korner. Nu vil de først få tilskud efter patienten har betalt 15.000 kroner inden for et år. Så får de 100 % refusion.

IVF/ICSI behandling:

Her skal patienterne efter lovforslaget betale 5000 kroner per forsøg og 3000 kroner per fryseforsøg.

Inseminationsbehandling:

For insemination skal patienterne betale 1271 kroner og hvis det er donor sæd skal de yderligere betale denne udgift.

Reglerne for antal forsøg i det offentlige er uændret maksimalt 3 IVF forsøg.

For inseminationer hos speciallæger i praksis falder Sygesikringstilskuddet også væk, så patienterne må betale her, ligesom der gælder de samme regler for medicin betalingen.

Hvad kommer dette til at betyde for patienterne i det offentlige sygehusvæsen:

En patient til IVF/ICSI i det offentlige skal for 3 forsøg betale:
Egenbetaling for medicin
15.000 kroner

Egenbetaling for IVF/ICSI forsøg
15.000 kroner

I alt
30.000 kroner

En patient til insemination med mandens sæd per gang:

Egen betaling af medicin
500 kroner

Egen betaling af insemination
1271 kroner

I alt per behandling
1750 kroner

En sædonations behandling med insemination.

I alt
3.200 kroner

mvh Stine

0
0
Svar på denne tråd

Så skal
Forfatter: 
Dato:  17-12-2010 14:42

Altså når nu der er kommet brugerbetaling på fertilitetsbehandling på de offentlige sygehuse, så vil antallet af behandlinger klart falde. Måske ikke kun fordi, det koster penge, men fordi det bedre kan svare sig at bruge en privatklinik i stedet for det offentlige. Det offentlige tilbyder kun standardbehandlinger, hvorfor de har en lavere graviditesprocent end privatklinikkerne.

Og så er det bare, at jeg tænker... Hvis ansøgerne til det offentlige falder, så vil der også blive lukket fertilitetsafdelinger, og jeg er helt sikker på, at de par, som nu kommer i behandling ikke vil deltage i diverse videnskablige forsøg, som man ellers kan blive spurgt om. Derfor vil der også ske et fald i udviklingen af behandlingerne.

Det kan godt være, at 30-40.000 kr. ikke er mange penge for nogle. Men husk lige, at det jo er pr. år. Så hvis man kommer i behandling i efteråret 2011, og der ikke er gevinst i 1. forsøg (hvilket faktisk er sjældent), og der startes op igen i januar 2012 - så skal der betales igen ved kasse 1. Derfor kan man sagtens komme til at betale 60-100.000 kr. for et længere behandlingsforløb i det offentlige, og stadig stå uden barn, når det er slut.

Der vil helt klart sikert blive ansøgt mere om adoption. Der er bare mange, som bliver kasseret pga. lidt latterlige sygdomme eller tidligere sygdomme.

Det er gratis at adoptere et dansk barn, og det koster let 200.000 kr. før man er hjemme med et udenlandsk barn. Heldigvis yder staten et tilskud på 45.000 kr. til udenlandsk adoption.

Venlig hilsen

M

Hestetrailer udlejes (7000 Fredericia) - se mere på min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Brugerbetaling
Forfatter: 
Dato:  17-12-2010 17:44

Nu er infertilitet en anerkendt sygdom ifølge WHO

Det er cancer også.

Hvis man ikke kan få børn bør man have krav på behandling, ligesom man har det hvis man er storryger og mere eller mindre selvforskyldt syg.

Jeg lever ikke supersundt, jeg kan finde på at både ryge og drikke alkohol , men alligevel er begge mine tøser kommet uden problemer. OGSÅ selvom jeg er "gammel"! (28 med Lea, 29 NÆSTEN 30 med Lulu, uha da da)

Det er for tarveligt at bruge alder som undskyldning.

Jeg har selv flere barnløse veninder, og har derfor valgt at donere æg.

AV

Venlig hilsen Stina.

Mor til de to charmetrolde

Lea og Louise.

0
0
Svar på denne tråd

Betaling
Forfatter: 
Dato:  17-12-2010 22:14

Nu er det som Stina ganske rigtig siger at infertilitet er betegnet som en sygdom hos WHO..

Så for mig er det ikke så meget de penge jeg skal betale, men princippet i at man ikke længere kan blive behandlet på lige fod med andre syge..

Jeg betaler altså også skat til de danske sygehuse og hvorfor skal jeg være med til at betale for at andre kan få behandlet deres, i mange tilfælde, selv påførte livsstils sygdomme.

Det er her det rammer mig..

Måske det ikke er livstruede sygdom at være infertil.. Men det forringer i den grad mange menneskers liv ikke at kunne få det barn man så brændende ønsker sig fordi man ikke som andre selv kan lave det.. I mange tilfælde vil folk måske fålængere varende depressioner m.m...

Super lækker

OX HINGST SÆLGES

24259994

0
0
Svar på denne tråd

spare vi virkelig 200 mill?
Forfatter: 
Dato:  18-12-2010 08:02

Det kan godt være at staten spare 200 mill ved at kræve brugerbetaling på kunstig befrugtning. Men problemet er er ikke de 100 - 200 mil staten bruger på det nu bliver sparet. Det er at man indføre et tungt administrativt system der kommer til at koste kassen, og som de forskellige fertilitets afdelinger pt ikke gearet til at håndtere.

Jeg har lige været i gennem mit sidste IVF forsøg på holbæk og har gennem de sidste halv år jævnligt snakket med sygeplejskerne om dette her emne og de aner stadigvæk ikke hvad der skal ske med dem og lovforslaget træder i kraft den 1 januar næste år. Dvs om 14 dage.

I følge sygeplejesker og andre på afdelingen, så er der stadigvæk mange uafklaret forhold, Bla. hvornår tæller et forsøg som et forsøg. Er det et vellykket forløb hvor der lægges æg op, eller er det også når ægoplægning aflyses pga manglende befrugtning og deling af æggene der skal betales 5000,- m.m.

Personalet frygter en masse administrativt bøvl, som i sidste ende kommer til at koste langt mere end den 100 - 200 mill det koster at drive landets fertilitetsklinikker.

I øvrigt køre der en spændende debat under hyggesnak om samme emne som dette. Linket er her hvis nogle har lyst til at læse.

www.heste-nettet.dk/forum/1/2140910/ 2140910/

Som en skrev. lad os se om 5 - 10 år hvor mange der børn der kommer til verden efter kunstig befrugtning.

læste at nogle sidestillede køb af hest med det at skulle betale for kunstigbefrugtning samt om hvor vidt man har råd til at have børn eller ej, hvis man ikke lige kan finde 30000 kr på ens om året på budgettet.

Det kan ikke helt sammenslignes da børnefamilier får tilskud til at have børn og er lidt "forkælede" i mine øjne. De får en skattefri check 4 gange om året på ca 3000 kr pr barn. Dvs at de får penge for at få børn. Det gør du ikke med hesten. Der er ingen tilskud kun udgifter.

0
0
Svar på denne tråd

Fertilitetsbehandlinger
Forfatter: 
Dato:  18-12-2010 11:43

Det er heller ikke fordi, jeg synes, det er en god idé. Tværtimod. Jeg har en god veninde, som har været igennem en masse behandlinger, og jeg ved, at det tærer hårdt på psyken, og jeg kan godt se, at det for mange vil være endnu hårdere, hvis der kommer en økonomisk spekulation oveni. Så jeg synes da på ingen måde, det er i orden.

Men der skal bare spares, og mange af de andre steder, der skæres ned - jamen, det er da mindst ligeså forfærdeligt. Vi må jo bare indse, at vi har oplevet mindre og mindre velfærd, der bliver skåret både på skolerne og på sygehusene fx. Og helt ærligt, så er der vist bare ikke så meget at gøre ved det. Men det er jo en meget lang diskussion, som bliver alt for politisk

mvh Stine

0
0
Svar på denne tråd

I en perfekt
Forfatter: 
Dato:  18-12-2010 20:49

... verden er der råd til det hele. Men desværre er kassen tom lige pt., og det går desværre ud over nogen. Man kunne så argumentere, at det måske havde været mere fair, at lægge brugerbetaling på abort eftersom at det er bevist, at nogle kvinder vælger den som en form for prævention.

Eller at fjerne tilskudet til høreapperater.

Alternativt bare sætte antallet af forsøg på det offentliges regning ned til til to ...

Det eneste der hjælper her, er at vælge nogle politikere, der har andre prioriteringer. Heldigvis er der jo snart valg igen :-)

0
0
Svar på denne tråd

mig, mig, mig
Forfatter: 
Dato:  18-12-2010 21:29

Med hensyn til who's liste, så findes der vist ikke den dårligdom, der ikke står på den - ikke alle er behandlingskrævende.

Og så tror jeg altså, at det er vigtigt, at vi snart lægger mig, mig, mig-holdningen på hylden. Vi har som samfund betragtet ikke råd til alt, og pengene skal gå til de ting, som samfundet (og ikke mig, mig eller mig) får gavn af.

Som tidligere skrevet, tror jeg ikke, at barnløse opgiver at få børn - de finder andre veje. Altså "batter" offentlig betaling ikke så meget her, som på andre områder. Jeg synes også, at man må vælge - det er administrativt SÅ meget lettere, hvis folk skal betale hele gildet selv.

Er jeg den eneste, der tænker på, at med alle de tilskud, små og store, som vi får til næsten alt her i livet (nklusiv familiecheck og børnetilskud, tilskud til medicin, tandlæge osv.) så bliver der også brugt en del administrative kroner? Tænk hvis vi kunne fjerne måske bare 25 procent af de offentlige tilskud, som måske ville blive til 30 eller 35. Tænk hvis det bonede ud på skatten, og at vi så selv hver især kunne finde ud af, hvad vi ville bruge de penge til?

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

Betaling
Forfatter: 
Dato:  19-12-2010 11:18

Tina: Nu ved jeg ikke om du er en af dem der har været/ er i behandling..??

Men hvis du ikke er, så må jeg lige fortælle dig at det er noget af det værste jeg nogensinde har oplevet..

Èt er at man ikke selv kan få børn, det i sig selv er helt forfærdeligt, ens kvinde/mandlighed ryger sig en tur..

Men man skal leve sit liv efter sin krop.. Dvs man kan ingenting tilrettelægge så længe du er i behandling.. Fertilitetsklinikken siger spring og du siger hvor højt.

Du skal fylde din krop med hormoner som gør dig underlig og som belaster dit system.Gå i håb og uvished, en ret stressende tilstand skal det siges.

Du skal leve med skuffelsen hver gang der ikke kommer de 2 gyldne streger.

Du skal blive ked af det hver gang en ven/bekendt proklamerer at de skal have en baby.. Stille op med et falsk smil og sige stort tillykke.. For jeg lover dig det ikke er sjovt..

DERUDOVER skal vi nu til at tænke økonomisk.. Skal beregne hvor mange forsøg der nu er råd til.. Og hvornår der er råd til det.. Og hvis det nu ikke lykkes, så skal der spares op igen..

Det kan godt være at det ikke er en livstruende sygdom,men vi betaler altså skat lissom alle andre danskere, og fertilitetsbehandling kan været den eneste behandlingsmulighed for nogle infertile.

Jeg ville gladelig betale mere i skat hvis det kunne gøre tricket.

Jeg kan igen ikke se hvorfor jeg skal betale for at andre kan blive behandlet for deres dårligdomme når jeg ikke selv kan !!!!!

Super lækker

OX HINGST SÆLGES

24259994

0
0
Svar på denne tråd

sannie...
Forfatter: 
Dato:  19-12-2010 14:11

6x insemineringer, 3x ivf. Jo, jeg har vist været møllen igennem. Jeg er desuden alene, og jeg ville godt have haft råd til at betale - faktisk kom det som en overraskelse for mig, at jeg ikke skulle.

Desuden er det jo et valg, man tager, om man vil gennemgå behandlinger. Man kan jo vælge at lade være og leve uden børn eller at adoptere.

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

Antal forsøg
Forfatter: 
Dato:  19-12-2010 20:26

nu er regler jo sådan, at man for det meste kun får 3 forsøg på det offentliges regning og behandlinger efterfølgende skal man selv betale. Så reelt er det jo ikke så meget mere man selv skal betale, det er max. 30.000. Det er selvfølgelig også en slat penge, men som det er blevet nævnt er jeg enig i, at det er vigtigere at have penge til at behandle livstruende sygdomme end barnløshed. Jeg ved godt, det kan være ekstrem hårdt at være barnløs og det kan give mange psysiske problemer og slider på parforholdet. Vær glad for at vi overhovedet kan få hjælp til at blive gravide, det er sådan jeg vælger at se på det. Peter og jeg har også været i gang med at søge til at blive plejefamilie for nogle af de mange danske børn, der har det meget svært. Hvis vi ikke fik vores egne børn at give kærlighed og omsorg til, så ja der er brug for vores kærlighed og omsorg, så mange andre steder.

Mht. til det, at du skal sætte et falsk smil op og sige tillykke, hvorfor melder du ikke ud og siger, at det magter du slet ikke nu? I stedet for at gøre dig selv endnu mere ked af det? Hvis du får sagt tingene på den rigtige måde, vil du for det meste også møde stor forståelse for din situation. Det har i hvert fald været vores oplevelse igennem de 5 år, vi har vidst, at vi ikke fik mig gravid på egen hånd.

Hilsen,

Anja

Strong body and mind

Øreakupunktur, kostvejledning, TFT

www.strongbodyandmind.dk

0
0
Svar på denne tråd

Sannie ♥Dalicio-C A Mezat♥
Forfatter: 
Dato:  20-12-2010 19:39

Meget rørende det du har skrevet, især det falske smil husker jeg tydeligt. Har et vennepar, der gik i gang med projekt baby samtidig med mig og min kæreste. De har lige fået barn nr. tre, vi fik den første i juli.

Dit indlæg, har rørt mig, sidder med tårer i øjnene, og husker de mange gange jeg har taget køreturen til Skive.

Betaling eller ej, ved ikke lige hvad jeg skal synes om det. Men jeg har ikke anskaffet mig en ridehest, efter jeg fik slagtet den gamle, da jeg hellere vil have penge til evt. behandling til lillebror/søster

Venlig hilsen

Maia

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider