Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

Børn og kø-kultur -eller mangel på samme
Forfatter: 
Dato:  20-11-2010 11:26

Børn og kø-kultur - findes det?

Jeg kom til at tænke på det forleden da jeg var til gymnastik med Emma.

Jeg har altid gjort meget ud af at lære Emma at man skal vente på at det bliver ens tur, og at man ikke må snyde foran.

Personligt syntes jeg det er mere eller mindre dårlig opdragelse når man - børn som voksne - snyder foran i kø.

Hvis man vil have noget må man så sandelig også vente på at det bliver ens tur?!

Det er så ikke alle der deler den tanke ser jeg.

Især drenge ser ud til at have problemer med enten at lære det eller at udføre det i praksis.

For NØJ hvor de bare maser og snyder sig ind foran mange gange og hele tiden når de skal prøve nogle ting til gymnastik!

Emma er jo flink - måske for flink - hun lader dem gøre det.

Men når de maser og skubber sig frem syntes hun ikke det er sjovt længere.

Og så kommer dilemmaet - som mor finder jeg det dybt uretfærdigt at Emma skal vente endnu længere tid på de sjove ting og ikke mindst at hun nærmest bliver væltet af de over-ivrige.

Men "må" man som mor kommentere de andre børn?

Deres forældre lader dem gladelige mase sig frem også selvom jeg har kommet med en spydig bemærkning eller to ved de værste...

Nu er Emma så begyndt at sige til mig "ham/hende der går ind foran, mor..." - hvortil jeg så svarer "Ja, det må man ikke"

Nogengange har jeg været så "fræk" at trække Emma om foran vedkommende igen og sagt til barnet "man skal altså vente på at det bliver ens tur"

Det virker?!

Barnet ser lidt mut ud, men venter pænt - indtil næste gang selvfølgelig - medmindre det ser at jeg holder øje.

Men ja, sorry det er jo ikke mit job - man bliver bare lidt frustreret over at de andre forældre er ligeglade?

Men det er selvfølgelig heller ikke deres barn som bliver snydt eller skubbet eller væltet...

Hvad med dig?

Kan dit barn vente? Hvorfor/hvorfor ikke?

Hvad mener du ellers?

Venlig hilsen Christina

Små fødder sætter dybe fodspor...

0
0
Svar på denne tråd

den er sværere end den ser ud til.
Forfatter: 
Dato:  20-11-2010 12:19

Selvfølgelig skal man vente på at det bliver ens tur, Vente på at man bliver spurgt. Vente på at man får lov. Dele sit legetøj. Vide at når man er gået fra en legedims er der en anden der må tage den.

MEN. Hvis man så har et af de der artige børn, der IKKE maser. IKKE skubber. Accepterer at fordi man slap dimsen i en brøkdel af et sekund, så er det en andens - så står man med et artigt barn der bliver tromlet.

Jeg vil gerne have et barn, der deler, venter, er velopdragent. Men jeg vil ikke have en unge der bliver tromlet eller blindt finder sig i at skulle dele sit yndlingslegetøj fordi man SKAL - så jeg synes faktisk det er rigtig rigtig svært og håber på geniale indput i din tråd, Christina :-)

Christina ..Prinser og Prinsesser

Find mine billeder på

www.skingurs.dk

Stem på min unge

:-)

0
0
Svar på denne tråd

jeg kan ik svare
Forfatter: 
Dato:  20-11-2010 12:40

både fordi min unge ik er så gammel at vi er nået til det punkt endnu - men osse fordi jeg er helt og aldeles enig med Skingur.

RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010

Min søn mangler stemmer...

0
0
Svar på denne tråd

Mit barn er 2
Forfatter: 
Dato:  20-11-2010 13:20

Han kan ikke finde ud af det endnu.

Jeg ser ikke noget forkert i at sige til et andet barn at det vist ikke er deres tur endnu, på en pæn måde.

Det der med spydige bemærkninger i håb om at forældrene gør noget ved det er et no-go i min verden, jeg ville personligt blive hamrende fornærmet og sikkert blive lige så spydig i min tilbagemelding.

Tal med barnet, det virker også bedre når det er en fremmed der siger fra.

Man skal selvfølgelig ikke skælde andres børn ud, altid tale pænt men bestemt til andres unger, det har jeg aldrig hørt noget ondt for.

Og så skal man måske også lige huske at vurdere det andet barns alder og ikke bare blive egocentreret på sit eget barns vegne... alle børn kan komme til at begå fejl og børn ER meget meget forskellige.

Nogle har en tilbageholdende natur, andre en frembrusende og sådan er det bare.

Hilsen Golda Showers

0
0
Svar på denne tråd

Nu er min
Forfatter: 
Dato:  20-11-2010 14:04

bebs jo endnu kun en reje i maven, men det er da helt sikkert at jeg har tænkt mig at lære mit barn at man venter til det er ens tur.. og jeg ville aldrig bare ignorere at min barn maste sig forbi andre..

Synes selv det er super uhøfligt og dårlig opdragelse når folk maser sig foran..

Men selvfølgelig tager det for nogle lidt at lære, men hvis forældrene bare lader dem så lærer de det jo ikke..

Hilsen Signe Og guld klumpen Emma

0
0
Svar på denne tråd

Her...
Forfatter: 
Dato:  20-11-2010 15:14

Min den ældste har "altid" kunne vente. Dvs holde sin plads til gymnastik osv.

Den mindste på 4 1/2 år kan stadig have svært ved det.Hun har en helt anden personlighed, og tror simpelthen, at hun glemmer det eller ikke registrerer det.

Jeg siger gerne noget til de andre børn. Det er da bare at hey.. Du skal / må lige stille dig bag køen, den andre venter på række her. Kunne faktsik ekke drømme om, at "acceptere" at nogen bevidst maste sig ind foran.

Mor til Alexander 31.10.04 og Laura Josephine 29.04.06

0
0
Svar på denne tråd

uha uha
Forfatter: 
Dato:  20-11-2010 15:19

Årh den er svær synes jeg mine er også opdraget til at vi holder vores plads i køen, men det er bare svært hvis det er 20 unger og de ALLE virkelig gerne vil det her ( hvad det så end er) så kan der blive asen og masen.

Hvis det er sådan noget som til en gymnastik ting, vil jeg nok tage fat i den ansvarhavende, ( ved, ved min datter er det nogle store piger på 16-18 år) og lige bede dem sætte sig ind der og sige man holder sin plads, har sådan på fornemmelsen af hvis man selv gør det så kan man få onde øjne og idiotiske kommentarer fra "mase foran" barnets forældre.

Og lige som SKingur er jeg panisk for at min datter især bliver den her skubben rundt type fordi hun lader stort set alle slippe forbi, der føler jeg lidt at jeg må sige til hende hun må sige fra ....

www.tærten.dk

forummet der ikke censurer

0
0
Svar på denne tråd

HEst sagde manden
Forfatter: 
Dato:  20-11-2010 15:24

Og vil nu undskylde for mit komma fravær, de har været i restordre i nogle år nu, her er en stak ,,,,,,,,,,,,, bare brug løs :)

www.tærten.dk

0
0
Svar på denne tråd

her må jeg
Forfatter: 
Dato:  20-11-2010 15:39

... simpelthen lige fortælle en historie fra min Emmas børnehave :)

Vi var dernede og besøge dem forud for start, og et par af de store piger

var oppe og toppes om nogle klodser. De havde to hver, men den ene pige ville så gerne have tre, og forsøgte at stjæle den ud af hånden på den anden pige.

En pædagog forsøger at løse konflikten ved at forklare, at når nu de leger sammen, er det jo meget smart, at de har to hver.

Det argument blev ikke taget for gode vare, og pædagogen siger så, "ej, men så må du spørge om du må få klodsen. Du må ikke bare tage den".

Hvortil den lille klodsestjæler svarer:

"Det har jeg gjort. Så siger hun nej"

Jeg har også en lille "lovlydig" pige, men jeg er nu ikke i tvivl om, at hun godt kan sætte de andre børn på plads, hvis de tromler for meget.

Jeg tror du skal sætte ind på to fronter. Den ene er at få din Emma til at sige fra overfor de andre børn. Og dernæst bede træneren på holdet om at være mere opmærksom på køkulturen.

Børn i den alder kan ikke umiddelbart tænke længere end til deres egen næsetip. Men de skal jo dog lære det et sted fra. Det virker bare bedre at sådan fejl bliver påpeget af en anden end af "Emmas mor"

0
0
Svar på denne tråd

alderen
Forfatter: 
Dato:  20-11-2010 19:56

Glemte at oplyse om alderen kan jeg se - åbenbart ikke alle kender min verdensstjerne af en datter :P

Alderen på gymnastik holdet er 3-4 år.

Emma er 3 år og et par måneder.

Ja, jeg ved godt at man også skal passe på at ens barn ikke bare bliver en ja og amen type - helt klart.

Men der må jo også være en gylden middelvej fra ja og amen til FJERN dig det er MIG først!!! ? ;)

Den er selvfølgelig svær at manøvre ind på og ikke mindst blive på, men tror man skal opmuntre sit eget barn til at sige fra vej snydere og "tyve" (af legetøj) og så huske det på at vente og dele m.v.

En god ide med at høre instruktøren ad om hun vil melde det ud, der er 30børn + forældre og så én instruktør med en ung pige som hjælper. Så der er nu også rigeligt at se til...

Spydige bemærkninger er aldrig sjove nej *S* men andet hjalp ikke... Lige med dét barn havde jeg vist sagt det 2-3x uden respons fra moderen og selve barnet maste videre.

Samme barn som også tager den forkerte vej op af "rutchebanen" og derved skaber lang kø fordi de andre børn ikke kan rutche ned imens.

Det er sådan lidt manglende respekt for vi andre og vores børn...??

Venlig hilsen Christina

Små fødder sætter dybe fodspor...

0
0
Svar på denne tråd

Emmas mor .. :)
Forfatter: 
Dato:  20-11-2010 20:05

sådanne er der desværre i alle foreninger, vi har også en, men gør træneren opmærksom på det, så kan den person tage snakken med forældren, det tror jeg vil virke bedre end en andens mor kom og sagde .. indirekte" du opdraget ikke dit barn godt nok" ... selv om det er ikke det man siger.

www.tærten.dk

0
0
Svar på denne tråd

1216795455
Forfatter: 
Dato:  23-11-2010 11:02

For det første, så er jeg selv gymnastikinstruktør for både et hold 3-4½ årige og et hold 4½-6 årige og jeg oplever altså ikke vi har de store problemer med at holde køen.

"Mine børn" er rigitg gode til det, der er selvf altid nogle få små barylere som prøver at snyde foran, men de får venligt men bestemt at vide, at her venter man altså i kø og at man skal stille på den korrekte plads i køen. Alle accepterer det og jeg kan se på dem at de godt ved at de glemte kø-kulturen. Jeg er meget positivt overrasket over det mindste hold, de er virkelig gode til at stå i kø. Og kravler børnene den forkerte vej, får de også besked på at det ikke er i orden.

Jeg vil som instruktør ikke acceptere at børnene ikke overholder køen. Har været afløser på forældre-barn hold nogle gange og har også selv gået der med mine egen børn, og er der nogle forældre der ikke overholder "kø-reglerne", så får de det altså at vide. Men generelt så er det ikke et problem der hvor jeg kommer.

For det andet, så har jeg selv 2 meget forskellige børn. Den ændste er et mønster-barn som aldrig snyder foran og lader andre mere vilde komme foran, det kan også godt være et problem, for så får han jo aldrig prøvet, da alle andre kommer foran... Den yngste på 3½ godt kan finde på at gå foran.

Jeg har forklaret hende det mange gange, og hun overholder det også for det meste. Hun aser og maser ikke for at komme foran, men er der et lille slip fordi en foran er uopmærksom og der er plads i fx. rutchebanen, går hun foran.

Jeg holder mig heller ikke tilbage for at sige det til børn, der maser foran i kø på legepladser, Legoland og lignende stedet. Altid i et pænt tonefald, og sådan " Hey, det var vist ikke din tur, de andre her i køen kom før dig, kom lige bag i køen og vent til det er din tur" eller lignende.

- Komet

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider