|
|
| Indkaldelse til nf scanning hvornår? |
|
|
Jeg var til læge til den første officielle graviditets undersøgelse, for at lave vandrejournal mv. d 19 maj - i dag er jeg 11+1 (efter hva vi har regnet til altså). Men hvornår pokker skal jeg forvente at få indkaldelsen til nakkefoldsscanningen så??? Jeg ved godt det helst skal være mellem 11+0 og 13 og ikke senere selvfølgelig - men nu sys jeg da osse det snart er ved at være oppe over med at jeg vel må få brev om det, eller er det bare mig? Jeg har egentlig tænkt mig at rykke for det her onsdag evt hvis ikk jeg her har fået brev om det- det er vel så fødestedet jeg skal ha fat i omkring det?? Hilsen den uvidende førstegangsfødende 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg fik min |
| Forfatter:  |
Christina ♣Meiko♣ |
| Dato:  |
31-05-2009 09:00 |
|
indkaldelse hurtig, men også fordi jeg allerede var 11+2 da jeg var til den første undersøgelse, så der gik kun 4 dage inden brevet lå i postkassen. Hvis du ikke har hørt noget onsdag så ville jeg kontakte fødestedet for, at høre om de har modtaget dine papir. Og stort tillykke med maven Mvh Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja det var osse netop |
|
|
min tanke som jeg skrev at onsdag ville jeg rykke for det. Det er jo i forvejen sent for mig at se i og med jeg ofte er udsat for at post dk afleverer breve nogle dage over tid. Så er jeg nu HELT uheldig- så kommer brevet for sent med indkaldelsen og så kommer vi jo ikk til den scanning 8det skulle da lige ligne mit held netop). 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ring til dem |
|
|
Du kan prøve at ringe derud hvor du skal scannes og høre om de har glemt dig (det sker desværreøø), det gjorde jeg og sammen dag lå der brev til mig, så skulle bare have haft lidt mere tålmodighed. Man laver nf-scanninger indtil man er 14+0 og jo længere du skal vente, jo federe scanning får du, for jo mere kan du se. Da jeg ventede malthe blev jeg scannet da jeg var 11+6 denne gang da jeg var 12+6 og vi kunne se så mege mere denne gang. Held og lykke med det Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm... |
|
|
jeg har hele tiden fået at vide, og der står osse i bogen jeg fik fra lægen at man ikke kan nf scanne efter 13 uge... Ja det er korrekt at det kan smutte og vist ofte gør det- osse derfor jeg er ret obs på det må jeg sige da jeg er advaret fra et af vores vennepars kone om det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fra 12+0-13+6 |
|
|
i min folder fra skejby står der at de scanner nakkefold fra 12. fulde uge til 14.uge, altså fra 12+0 til 13+6, så du har et par uger at løbe på endnu. Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Her skal man selv |
|
|
Kontakte for både jordmoder og scanninger de kommer ikke af sig selv..så måske du også skal væree obs om delv skal henvender dig angående jordmoder da jeg kom til MD spurgte de hvordan mit første jordmoder besøg var gået og der havede jeg ikke været til jordmoder fordi jeg troede det var noget der gik af sig selv men nej jeg skulle selv have henvendt mig så mit første jormoder besøg kom jeg først til engang i uge 22 selvom det er normalt omkring uge 16.. Mvh Sprochi som har termin på Torsdag og ikke gider gå og svede længer KOM NU UD!!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm jo |
|
|
ved det ikk - ved bare min lille bog siger man kan inden uge 11+0 - men at det er bedst mellem 11+0 og 13+0 og man ikk kan derefter. Hva der passer kan jeg jo ikk svare på selv... Hi hi... Ja det kan da godt være jeg selv skal. men tror det abre ikk for min veninde fødte der og fik automatisk sin indkaldelse. Men dvs jeg nu jeg så alligevel er i gang både skal kontakte jordmoder og scannings afd på samme sygehus så?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke sikkert der nødvendigt |
|
|
At kontakte begge tó mine er bare to forskellige steder for de jeg bor i en lille bonde by hvor min jordmoder har konsultation men scannes og skal føde i en lidt større by ca 20 km væk så derfor er det ikke samme sted jeg skulle ringe + det er kendt jordmoder ordning ¨så jeg skal føde med "min egen" jordmoder hvor hvis ikke er med i kendt skal føde med vagthavende...så jeg ville starte med at ringe til Svanger amb hvor de scanner og så spørger dem. Menner også helt bestemt at NF er mellem uge 11 og uge 13. Men det kan jo være som man regner det ud for er du 11+5 er du jo i uge 12 men kalder det 11+5 så det er lidt forskellig hvilket tal folk går efter..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sprochi |
|
|
jamen så vil jeg klart lige gøre som du nævner der- så skal jeg ringe til horsens- det er der jeg har "bestilt" min fødsel  Ja det kan selvfølgelig godt være du som du siger at det er det der med at man jo reelt eks. når man er 11+1 som jeg er nu, så er i 12 uge jo. Måske det er der den ligger. I hvert fald må jeg jo gå ud fra det der står i den bette bog lægen gav mig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja ring til dem |
|
|
så kan de helt sikket råde dig, nogle læger er også enormt sløve til at få sendt papirene så det kan også være der den halter men, det er aldrig nogen skade til at gør opmærksom på sig selv. Og foresten tillykke med graviditeten, det bliver spændende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mange tak |
|
|
ja forhåbenligt blir det mere spændende end de sidste 5 uger - for her har jeg været syg og er det stadig desværre... Sprutter og spytter- så skal osse ha ringet til lægen i næste uge... Og går og venter på smeden ringer og siger han kommer, så skulle ikke undre mig det HELE skal falde sammen!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| på nettet |
|
|
Jeg bor i Roskilde, og skulle selv have bestilt tiden til NF (det vidste jeg så bare ikke... før jeg kom til lægen) så jeg endte med at få en akuttid fordi det ellers ville være for sent. Jeg kunne have bestilt tid på nettet, måske kan du finde svaret på dit sygehus´ hjemmeside.... det kan være det også gælder dig. Mine papirer var forøvrigt også forsvundet i systemet, så det var godt at jeg selv ringede derud... Hader bare når sådan noget sker, jeg plejer altid at have styr på mine ting  Held og lykke med NF det er super underligt (og dejligt) at se den lille stump derinde 
mvh Trine - mor til Mads 200506 - og venter nr. 2 d. 7/7-09.
Opsøg gerne dem der leder efter sandheden, men sørg for, at undgå dem der har fundet den....
Don´t let a fool kiss you ....or a kiss fool you
: ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| så har jeg ringet |
|
|
jeg er egentlig lidt skuffet nu... Måske det abre er fordi jeg er førstegangs og intet ved om hvordan det foregår normalt. Jeg ringede som sagt - og skal åbenbart både scannes og ha en læge samtale. Normalt hører disse to sammen, men de har så travt at dette ikke lader sig gøre så jeg skal stille både dd. 10 juni til svanningen og dd 17 juni til denne samtale som skulle ha været samme dag som scanningen... jeg fik så datoen for misdannelses scanning med det samme - og en jordmodertid er der på vej så den skrev jeg så ikk i kalenderen med det samme.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Træls at skulle |
|
|
afsted 2 dage men hvorfor skal du have en lægesamtale, har du diabetes eller sådan noget?? jeg har kun gået til mig egen læge uafhængigt af sygehus og jordmoder... Men dejligt at du nu har fået dine tide og glæd dig det er vildt hvad man kan se på den skanning selvom man intet kan mærke eller se det er en kæmpe oplevelse både for dig og for farmand 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg fik.... |
|
|
brev med tider til både NF-scanning, MD-scanning og første jordemodertid da jeg var omkring uge 9-10 stykker, ikke senere i hvert fald. Det er dog forskelligt fra kommune til kommune, og jeg har hørt om flere som er blevet glemt i systemet og derfor selv har måtte rykke. Rigtig god fornøjelse med scanningen, det er bare noget specielt at se dem derinde 
Mvh. Juliette
Andels rækkehus fra 2004 med god have + 2 terasser, 12 km nord for Århus sælges
Nu med verdens største guldklump i maven, som er sat til at melde sin ankomst 4. august 2009 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sprochi |
|
|
det jeg skulle tjekkes for på vejle sygehus kan man alligevel ikke gen teste for, og vi ved manden er bærer- men kan ikke forestille mig det er det, for der har jeg jo haft samtale på vejle sygehus vedr dette. De som ved mest netop. Men jeg forstår det heller ikke helt for hun sagde hun kunne SE jeg skulle ha en lægesamtale - men min egen læge jeg var til i dag for tjek af noget andet sagde at det var den samtale efter scanningen - noget med hvordan scanning er gået/de ting der er at tale om. Så jeg er egentlig bare møg hamrende forvirret lige nu desværre. Jeg har i hvert fald ikke noget påvist at tag hensyn til andet end min depression... De tskal siges at minlæge osse var utilfreds med de ikk havde sendt brev ud i og med jeg fik en tid den dag jeg er 12+5 henne som var første ledige tid - og det er altså sidst udkald som min læge osse sagde mere el mindre til nf scanning jo netop. Så jeg kunne i realiteten ha risikeret det ikke kunne lade sig gøre hvis de var løbet tør for tider inden de nåede til mig i bunken! Men nåh jeg glæder mig til vi kommer til at se bebs om en uges tid nu for første gang... Det blir vildt... Farmand er bedt tag fri begge onsdage da jeg ikk ved hva jeg skal forvente til samtalen + at det på min læge lyder som om det er meningen begge dele jo skulle finde sted samme dag- og osse på den sekretær der fiksede det for mig. Bare træls for ham osse...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Da jeg var til NF |
|
|
var det bare jormoderen der lavede risiko beregningen ud fra de tal hun havede fundet og så fik vi det af vide der med det samme - så kan ikke sige dig hvad den læge samtale skal til måske hvis du som du skriver har depression er man mere obs omrkring dig for at se hvordan graviditeten påvirker dig men det er bare et gæt. Det er en super oplevelse for din mand at se den lille på skærmen for så bliver det ligesom også virkelig for ham for man kan hovede fødder og arme meget imponerende når man intet kan se på kroppen endnu - her gik det ihvertfald rigtig op for min mand at der virkelig var et lille barn derinde og egentlig også for mig. Og en anden ting huske kontanter da billeder af bebs koster penge jer tror jeg det var 20 eller 25 kr og dem vil man jo gerne have med hjem  Men eller så tag tingene som de kommer og lad være og spekulere dig gul og grøn over alt muligt tænk sådan at så længe baby er i maven så kan du alligevel ikke gøre noget herudefra andet end at passe på dig selv uden at blive hysterisk jeg har verdens nemmeste graviditet og jeg har levet helt som jeg plejer (bort set fra jeg har holdt mig fra alkohol selvfølgelig), ikke haft en eneste sygdag og har så sent som idag været ude og ride og har termin på torsdag. Jo mere normalt du lever og forholder dig til det hele jo nemmer går det - det er ihvertfald min overbevisning 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ork min mand |
|
|
kan næsten bedre forholde sig til det end mig (fra starten af) Ha ha, ikk kan ses endnu- tag du et smut forbi mavetråden og se min form fra uge 5 og 10 du jeg har taget 3-4 kg på allerede og jo der er skam allerede mave. Fedtet sætter sig helt anderledes og KUN på et sted nu jo Min kære mand har siden vi fandt ud af det med det samme begyndt at gå og sidde og nusse mig på maven, den skøre mand (selvom han godt ved bebs slet ikke ligger oppe i maven endnu på den måde)  Jeg skal ha pengepung med om alle omstændigheder for der sidder mit buskort altid i- så det har jeg skam med. Jeg er heller ikke bekymret, mere irriteret- bl.a. fordi de har ahft så travlt de ikke ahr formået at sammensætte korrekt og det så går ud over andre. Og så går det mig da lidt på jeg måske ikke havde nået den første scanning hvis ikk jeg selv havde ringet. jeg er glad for jeg ahr hn- for jeg var nødt til at spørge herinde, ellers havde jeg jo ikk vist jeg skulle prøve og ringe selv Jeg ved jo INTET som førstegangs  Jeg har endnu heller ingen gener heldigvis. Det kvalme jeg har haft har været fordi jeg er syg (på 3- snart 4 uge). Men heldigvis er der kun hosten tilbage. Men det blir så osse bare ved. derfor var jeg i dag inde og blive tjekket for lungebetændelse, hvilket der ikk skulle være heldigvis. Men jeg glæder mig nu mest af alt til at se mandens reaktion når han selv SER bebs- faktisk mere end jeg næsten glæder mig til at se bebs selv- glæder mig sådan til at se ham stråle af glæde og stolthed 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| He he... |
|
|
Ja det er selvfølgelig stor forskel på hvor når det kan ses for mig måtte jeg i andre bukser da jeg var ca 14 uger henne men har kun tage 10 kg på i alt så jeg håber det er en fordel når det skal af igen  Ja man ved jo intet som første gangs og det ville da have været rigtig surt hvis du ikke havede fået ringet så du nåede at få en tid men så måtte de jo har sendt dig på et andet sygehus! Det var også helt fantastisk at se min mands ansigt da han så den lille på skærmen kiggede næsten mere på ham end på skærmen og var så stolt/glad over at jeg kunne give ham den glæde hans øjne viste det var så stort  Men tilgengæld jormdoder har jeg ikke haft min mand med til og syntes ærligt talt heller ikke han ville have haft en dyt ud af at komme med. Hun måler bt - mærker på mave - lytte hjertelyd og spørg hvordan det går det tager maks ca 20 min så det ville ihvertfald have været spild af min mands tid/arbejde at tage fri efter men til nf og md skulle han naturlivis med og det ville han heller ikke have undværet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg regner |
|
|
med at skulle ha manden med til jordmoder en gang i hvert fald- mest fordi hvis han selv har spørgsmål, osse vedr den sygdom hans datter jo har i hht dette barn HVIS den skulle ha det. Ellers ikke med mindre han selv vil selvfølgelig. Det kunne være han kunne få lov at lytte osse jo, og det vil han sikkert ikke gå glip af*LOL* Ja jeg er osse bare så spændt på hans udtryk, så kommer sikkert osse til at se mere på ham end på skærmen næsten... Ha ha...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| horsens.... |
Hanne GJ |
03-06-2009 10:25 |
|
jeg høre også til horsens sygehus og skal faktisk også scannes den 10. juni. Har også lægesamtale/narkosesamtale bagefter. Jeg tror ikke du skal gå og være bekymret eller forvirret over det med den ekstra lægesamtale. Det er simpelthen bare fordi de er så vanvittige grundige der ude. Jeg var selv til ekstra lægesamtale til MD scanningen. Jeg havde slet ikke skænket det en tanke og så det faktisk først få dage inden vi skulle være der. Det var pågrund af jeg er opereret for en diskusprolpas for 7 år siden. Det har så ledt til at jeg skal til narkoselægen for at snakke evt. rygbedøvelse ved evt. akut kejsersnit eller eupideral. Sådan at de ikke står midt i en fødsel og ingen ting vil gøre fordi de ikke kender mig historie. Jeg havde aldrig selv skænket en tanke at det kunne være nødvendigt. Det kan sagtens være din depression. At de vil være sikre på at du har det godt i hele graviditeten. Eller det kan være fordi din mand er bære af den der sygedom. Glæd dig til scanning der ude. Jeg synes de er vildt grundige og de bruger al den tid man har brug for. Tror jeg har lagt der 35-45 min begge gange. Og den 10. er der da også sat noget lignende af.
Hanne - med lille bebs i maven 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan ikke forstå |
Nenya |
03-06-2009 14:19 |
|
hvorfor at 12+5 er sidste udkald? Jeg var først til NF 13+2 hvilket var/er helt normalt? Bare en undren 
Nu med en prinsesse i maven - termin 1 september  Med solstråle hilsen stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| på grund af |
|
|
at abortreglerne sige at du ikke kan få en abort efter 12 uge så skal det tages op ved lægeetisk råd om du kan gives dispensation hvis man finder noget til NF. er du før udgangen af 12 uger kan du få abort ved bare at bede efter den men efter udgangen af 12 uge er det ikke noget du selv bestemmer og du kan "risikere" at få et nej fra etisk råd og skal så gennemføre graviditeten. Derfor er 13+2 faktisk for sent, hvis de havede fundet at noget var galt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja jeg behøver jo |
|
|
okke sige noget for min i denne tråd så gode og søde samtale ven har lige skrevet det hele  Ikke at i andre ikk var det osse altså...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nenya.. |
|
|
ps nf scanning kan kun udføres frem til og med 13+5 iflg mit brev- i min bog står der faktisk at 12 uge er sidste udkald. Man ser det bedst mellem 10/11 (alt efter hvem der spørges) til og med 13+0.
Men ellers ja netop som sprochi skriver.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|