Jeg har en sund og glad søn, på 5 år.
Han er ikke uopdragen - eller volder mig de store bekymringer generelt 
Men han er en "frisk og klog" dreng... Og har fundet et par ligesindede i børnehaven, som han elsker, at tumle rundt sammen med.
De 3 til sammen - måske især min søn og 1 af de andre - finder sommetider på narrestreger, som bevæger sig lige i kanten af, hvad der er okay, i børnehaven.
Jeg vil rigtig gerne bakke op omkring de ansatte og deres "konsekvenser", når drengene har været på spil - jeg har selv arbejdet i institution gennem en del år - og vil absolut ikke være en forældre, som ikke kan se "fejl" ved mit barn - for dem har vi alle 
Problemet er bare, at jeg ikke kan se fornuften eller det retfærdige i børnehavens konsekvenser...
En dag havde de ikke opført sig hensigstmæssigt i lego-rummet - som er deres fortrukne legerum - episoden var endt ud i, at min søn havde ødelagt noget, et andet barn havde bygget.
Og det er absolut ikke i orden - at det skal avle en konsekvens kan jeg ikke være mere enig i. Men konsekvensen var: 7 børnehavedage hvor han ikke måtte færdes i lego-rummet - altså over 1 uge!!!!
Det mener jeg er uoverskueligt for en 5-årig.
Resten af dagen - time out eller lign. ville jeg have fortrukket.
Det endte med, at de ikke kunne finde ud af, hvilken voksen, som havde givet "straffen" hvorfor jeg ikke kunne få en snak med vedkommende og at konsekvensen derfor blev opløst på 2 dagen....
I går da jeg hentede ham, var den så gal igen. Ham og hans makker var gået ind i en stald, hvor de udemærket godt vidste, de ikke måtte være og havde ryddet nogle ting ud - en del ting ud!!
Igen er jeg dybt enig i, at der skal være en konsekvens - men igen. Konsekvensen er, at de 2 drenge ikke må lege sammen resten af ugen - altså 4 dage!!!!
Da pædagogen fortæller mig om episoden og konsekvensen, siger jeg, at vi naturligvis bakker op omkring deres beslutninger, men at jeg mener det er en meget fejlagtig håndtering af 5 årige børn. Jeg kan i øjenkrogen se de 2 drenge hygge sig 10 meter fra os - og spørger let smilende om det så først gælder fra i morgen??? Nej, men jeg er jo ikke så skrap og de vil jo søge hinanden!!!!
Var det så ikke bedre, at lave en konsekvens for 1 time eller 1 dag - som også de voksne kunne overskue at håndtere og håndhæve - istedet for sådan noget on/off håndhævelse i 4 dage???
I morges da jeg afleverede ham, sad de 2 andre makkere og legede sammen.
Jeg var vild frustreret fordi jeg tænkte; jamen skal jeg så sige til min søn, at han ikke må lege med. På den måde er det en hårdere straf for ham og det kan da virkelig ikke passe, at jeg skal aflevere ham før tid, bare for, at han ikke kommer sidst og derved, er overladt til sig selv?
Herhjemme bruger vi vores sunde fornuft og som skrevet tidligere, er min søn ikke en af de drenge, som søger det yderste ALTID. Tværtimod....
Men gør han noget herhjemme, som ikke er i orden, falder hammeren da med det samme! Det medfører en konsekvens - oftest time out på værelset, med døren lukket - men når "straffen" er udtjent, så fortsætter vi altså også fremad... Jeg kunne da aldrig drømme om, at sige 15 min. på værelset hver dag, i 4 dage. Jeg mener absolut også der ligger noget opdragelsesmæssigt i, at kunne tilgive og komme videre - inden for en overskuelig tid.
Mener I, at "uge-konsekvenser" er iorden?