Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

konsekvens for 5 årige drenge
Forfatter: 
Dato:  05-05-2009 12:11

Jeg har en sund og glad søn, på 5 år.

Han er ikke uopdragen - eller volder mig de store bekymringer generelt :-)

Men han er en "frisk og klog" dreng... Og har fundet et par ligesindede i børnehaven, som han elsker, at tumle rundt sammen med.

De 3 til sammen - måske især min søn og 1 af de andre - finder sommetider på narrestreger, som bevæger sig lige i kanten af, hvad der er okay, i børnehaven.

Jeg vil rigtig gerne bakke op omkring de ansatte og deres "konsekvenser", når drengene har været på spil - jeg har selv arbejdet i institution gennem en del år - og vil absolut ikke være en forældre, som ikke kan se "fejl" ved mit barn - for dem har vi alle :-)

Problemet er bare, at jeg ikke kan se fornuften eller det retfærdige i børnehavens konsekvenser...

En dag havde de ikke opført sig hensigstmæssigt i lego-rummet - som er deres fortrukne legerum - episoden var endt ud i, at min søn havde ødelagt noget, et andet barn havde bygget.

Og det er absolut ikke i orden - at det skal avle en konsekvens kan jeg ikke være mere enig i. Men konsekvensen var: 7 børnehavedage hvor han ikke måtte færdes i lego-rummet - altså over 1 uge!!!!

Det mener jeg er uoverskueligt for en 5-årig.

Resten af dagen - time out eller lign. ville jeg have fortrukket.

Det endte med, at de ikke kunne finde ud af, hvilken voksen, som havde givet "straffen" hvorfor jeg ikke kunne få en snak med vedkommende og at konsekvensen derfor blev opløst på 2 dagen....

I går da jeg hentede ham, var den så gal igen. Ham og hans makker var gået ind i en stald, hvor de udemærket godt vidste, de ikke måtte være og havde ryddet nogle ting ud - en del ting ud!!

Igen er jeg dybt enig i, at der skal være en konsekvens - men igen. Konsekvensen er, at de 2 drenge ikke må lege sammen resten af ugen - altså 4 dage!!!!

Da pædagogen fortæller mig om episoden og konsekvensen, siger jeg, at vi naturligvis bakker op omkring deres beslutninger, men at jeg mener det er en meget fejlagtig håndtering af 5 årige børn. Jeg kan i øjenkrogen se de 2 drenge hygge sig 10 meter fra os - og spørger let smilende om det så først gælder fra i morgen??? Nej, men jeg er jo ikke så skrap og de vil jo søge hinanden!!!!

Var det så ikke bedre, at lave en konsekvens for 1 time eller 1 dag - som også de voksne kunne overskue at håndtere og håndhæve - istedet for sådan noget on/off håndhævelse i 4 dage???

I morges da jeg afleverede ham, sad de 2 andre makkere og legede sammen.

Jeg var vild frustreret fordi jeg tænkte; jamen skal jeg så sige til min søn, at han ikke må lege med. På den måde er det en hårdere straf for ham og det kan da virkelig ikke passe, at jeg skal aflevere ham før tid, bare for, at han ikke kommer sidst og derved, er overladt til sig selv?

Herhjemme bruger vi vores sunde fornuft og som skrevet tidligere, er min søn ikke en af de drenge, som søger det yderste ALTID. Tværtimod....

Men gør han noget herhjemme, som ikke er i orden, falder hammeren da med det samme! Det medfører en konsekvens - oftest time out på værelset, med døren lukket - men når "straffen" er udtjent, så fortsætter vi altså også fremad... Jeg kunne da aldrig drømme om, at sige 15 min. på værelset hver dag, i 4 dage. Jeg mener absolut også der ligger noget opdragelsesmæssigt i, at kunne tilgive og komme videre - inden for en overskuelig tid.

Mener I, at "uge-konsekvenser" er iorden?

0
0
Svar på denne tråd

NEJ...
Forfatter: 
Dato:  05-05-2009 12:28

jeg giver dig fuldstændig ret! jeg sys ikke det er i orden, og er ikke sikker på børnene forstår det på den måde altså. time out i eks 1 time adskilt- helt fair. men flere dage hvor de IKKE må omgåes hinanden når de går i samme børnehave hvordan pokker vil de lige sørge for det...

www.nikon-pics4u.webs.com

Linamix problemer? www.heste-nettet.dk/forum/5/508026/ 508026/

Bokse udlejes 6040 Egtved

NU med termin den 18 dec 2009

0
0
Svar på denne tråd

Nej ....................
Forfatter: 
Dato:  05-05-2009 12:30

Og jeg ville aldrig gå med til, at venner ikke måtte omgåes!!!

Det er sygt - syntes jeg og ondt.

Jeg kunne forstå det, hvis de sloges og blev uvenner, men jeg havde nok forlangt en samtale, med det samme og ikke i næste uge.

Så I (Bh og jer forældre) kan finde en løsning/konsekvenser alle kan leve med.

Men at skille gode venner, nej!

Syntes pædagogerne virkelig, at de er ok, at små børn skal trynes sådan???

Jeg kan godt forstå, at du er utilfreds - jeg var blevet ked af det, hvis det var gået ud over mit barn.

Pia

Jeg har bestilt VIP-plads, til dette års største begivenhed :-)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-05-2009 12:33

Jeg tænker også på effekten af det???

For jeg mener absolut ikke, at en konsekvens af den længde, har en effekt.

På fredag har de da glemt hvorfor!!! Tænker jeg...

Og så bliver det også bare til manipulation i mine øjne!

0
0
Svar på denne tråd

fuldstændig
Forfatter: 
Dato:  05-05-2009 12:37

Jeg finder det faktisk mere og mere sygt

Pia

0
0
Svar på denne tråd

faglig stolthed
Forfatter: 
Dato:  05-05-2009 12:44

Jeg har siddet og ledt efter noget materiale - så jeg kan udfordre deres faglige stolthed, uden at blive negligeret, som ukompetent hønemor..

Men kan bare ikke finde noget!

Nogle som har en faglig indgangsvinkel?

0
0
Svar på denne tråd

nej - desværre
Forfatter: 
Dato:  05-05-2009 12:48

Jeg vælger i denne slagt pressede situationer, at være MOR og urokkeligt holde på mit.

Det er det eneste, jeg kan finde ud af

Du skal lytte til din mave og handle for dit barn.

Karina, man skal ikke gå rundt og være ulykkelig på sit barn vegne, slet ikke hvis man kan forhindre det.

Alle mine bedste tanker til dig og din søn

Pia

0
0
Svar på denne tråd

du skulle måske
Forfatter: 
Dato:  05-05-2009 13:05

nok bringe dem i tale om så det udsætter noget på deres faglighed el ej- vedr hva DU som mor mener er en passende straf- og at du IKKE vil lade dit barn straffe på den vanvittige måde.

De er måske uddannede ja- men du er mor for dit barn, kender dit barn bedst.

www.nikon-pics4u.webs.com

Linamix problemer? www.heste-nettet.dk/forum/5/508026/ 508026/

Bokse udlejes 6040 Egtved

NU med termin den 18 dec 2009

0
0
Svar på denne tråd

skældmindreud.dk
Forfatter: 
Dato:  05-05-2009 13:19

Jeg har i kke rigtig tid til at nærlæse artiklerne, men måske du kan hente lidt her?

Har surfet lidt på netsundhedsplejerske.dk uden det helt store held - men du kunne jo overveje at skrive til hende. jeg synes det er en god brevkasse.

.. og synes i øvrigt at det lyder som en håndfuld usædvanligt dumme pædagoger!!!!!!

Christina & Alle De Kongelige

Johannes Hjemmeside

chokolade-satin-marsvine-han søges

0
0
Svar på denne tråd

konsekvens
Forfatter: 
Dato:  05-05-2009 14:49

Nu er jeg pædagog og arbejder i en børnehave, så vil da gerne komme med lidt input.

Er enig med dig og pædagogerne i, at der skal være en konsekvens. Synes at udelukkelse fra Legorummet er en god ide, men højst resten af dagen.

Der ud over har jeg også valgt at skille legekammerater ad, hvis de gentagende gange lavede dumme ting sammen. Dette dog aller højst i en dag.

Det jeg finder problematisk er, at de laver en konsekvens som rækker langt ud over deres forståelsesevne, samt at de voksne ikke selv formår at håndhæve deres regel. Dermed falder konsekvensen fuldstændig til jorden.

Jeg ville bede om en snak, hvor de skal forklare deres argumter for deres måde at lave konsekvens på og at I markerer hvad I synes om deres metoder. Derefter finder I et fælles udgangspunkt.

Hilsen Tenna

Gallakjole sælges, se præsentation.

www.123hjemmeside.dk/ SarahSpiegelhauer

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-05-2009 15:06

Jeg synes det lyder som en flok meget pressede pædagoger, der har så meget at se til, at de kommer til at "straffe" uhensigtsmæssigt, og jeg vil give dig ret i, at det er uhensigtsmæssigt at straffe børn over flere dage. Det skal være her og nu, og straffen skal matche "forbrydelsen".

At drengene laver ulykker er et tegn på, at de ikke bliver aktiveret tilstrækkeligt i børnehaven, men det er også et tegn på, at drengene ikke har helt klare grænser for, hvad der er acceptabelt eller ej. Det kan dårligt hjælpe at pege fingre af pædagogerne, der konstant er under pres. Hvad pokker skal de gøre?

Hvis jeg var dig ville jeg tage en snak med pædagogerne, stille og roligt og spørge, hvad kan jeg gøre for at hjælpe.

I øvrigt ville jeg , hver gang der var sket noget, fortælle barnet, at jeg får besked om ulykkerne, og at det ikke er i orden.

Man skal ikke tale børn ihjel, men de tager ikke skade af at vide, hvordan man har det med det, de render og laver. Vi voksne må gerne vise børnene hele følelsesspektret; glæde, sorg frustration, lykke, ærgelse, skuffelse o.s.v. De må også gerne vide at deres handlinger kan fremkalde disse følelser, man skal bare huske at gøre barnet klart, at det er dets handling og ikke det selv der afstedkommer følelsen. Barnet er i sig selv elsket betingelsesløst, og ikke p.g.a dets handlinger.

Hilsen Maria

0
0
Svar på denne tråd

Uha det er
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 07:34

Da alt for langt tid.

En 5 årig kan slet ikke overskue dagevis.

De må tage sig tid til at forklare dig hvor i pedagokke bogen det står.

Der er urimeligt straf.

Illum !!

.

Foragter Fantasten....skal der

grines eller grædes??

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 09:09

Så har jeg fået en snak med børnehaven.

Det gik rigtig fint - og vi fandt en løsning alle kan leve med.

Jeg lyttede selvfølgelig til argumenterne - men holdte fast på, at jeg slet ikke anfægtede, at der var konsekvenser, når man ikke opførte sig ordentligt - men det var omfanget af konsekvensen, jeg ikke ville acceptere.

Tak for jeres input - og fordi i lagde "ører" til.

Er højgravid og stoler slet ikke på min egen dømmekraft pt. :-)

0
0
Svar på denne tråd

Godt at
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 09:19

I fik den samtale.

Illum !!

.

Foragter Fantasten....skal der

grines eller grædes??

0
0
Svar på denne tråd

Godt at du
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 11:55

Blev glad igen

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider