Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

 Min hest bider i haleroden
Forfatter: 
Dato:  15-08-2017 13:54

Vi købte vores islænder i april 2017. Han blev fra maj indsluset på en mindre jordfold sammen med ca. 15 andre islænder-vallakker, som var meget nysgerrige omkring den nye. Min hest syntes ikke om al den opmærksomhed og tændte ligesom af, ved at gå efter haleroden på de andre heste, med nogle grimme sår til følge.

Han fik da efterfølgende mundkurv på, da opstaldningsstedet krævede det.

Han har i sommer været på græsfold andet sted, og uden problemer. Nu er han retur igen, og på en anden fold med andre vallakker, da jeg håbede at dette ville hjælpe, men desværre. Han bider igen og jeg må desværre igen give ham mundkurv på.

Det skal lige siges, at han er i boks 16-09 hvor han spiser min mad, så han går ikke og sulter.

Han trives helt sikkert ikke på stedet, men vi vil meget gerne blive, da det er et super sted for børn, og jeg er lidt nervøs for min datter skal miste interessen hvis vi flytter hesten. Jeg rider ikke selv mere. Jeg håber meget at han falder til og at hans unoder ophører og mundkurven tages af, ellers vil jeg selvfølgelig bide i det sure æble og flytte ham.

Er der nogen, som har prøvet noget tilsvarende og måske med gode erfaringer?

Gider ikke høre sure opstød!!!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke prøvet...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2017 23:40

Hej

jeg har ikke prøvet noget lignende - heldigvis da for det lyder ikke rart

 

Umiddelbart lader det ikke til at din hest trives der hvor han står. Som du jo også selv skriver.

Det virker til at det betyder meget for dig at han bliver stående pga din datters interesse, og så ville jeg hvis jeg var i dine sko som udgangspunkt kigge på følgende(ud fra din beskrivelse)inden jeg besluttede at flytte ham:

1. Er 15 foldkammerater for mange? Hvor meget plads er der på folden?

2. Er 16-09 for lang tid på boks for en hest af hans kaliber? Kan det være en årsag til frustration?

3. På hvilken måde var sommerfolden/sommeropstaldningen anderledes end jeres faste sted? Måske det kan hjælpe at udpensle forskellene?

4. På hvilken måde kan opstaldningsstedet honorere fx behov for løsdrift, færre heste på folden, enefold etc. Er der muligheder for fleksibilitet og samarbejde omkring hestens trivsel? (synes nemlig mundkurv er lige drastisk nok)

 

Hvis ikke det løser sig, bør I nok overveje hvorvidt det er rimeligt at se til at en hest mistrives. Så er mulighederne jo at prøve at flytte stald eller hvis opstaldningstedet betyder mere end hesten, at udskifte hesten.

 

Jeg tror desværre ikke du skal regne med at problemet/adfærden ændre sig af sig selv på sigt uden tiltag. Der må være noget der trikker ham siden det ikke var et problem på sommerfolden.

 

God vind til jer - det er altid så træls når der er problemer og dilemmaer.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider