Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

 Islændere og sko. Boots???
Forfatter: 
Dato:  01-10-2016 11:54

Jeg er ved at købe min første islænder :)

Mit indtryk er, at rigtig mange islændere går med sko. Og at mange har den holdning, "at det skal en islænder". Og det undrer mig.

 

Er der ikke nogen af jer, der rider uden sko eller bruger boots?

 

Hesten skal bruges til hygge, tur, let dressur og distance. Jeg har ingen planer om at ride gangartsstævner.

 

Jeg har snakket med min smed om det, og han mener ikke at det er pga hovkvaliteten, at så mange islænderen går med sko.

 

Hvad har i andre af meninger og erfaringer?

 

Mvh Maibrit :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tror primært,
Forfatter: 
Dato:  04-10-2016 14:02

at det handler om, at mange islænderryttere rider lange ture på deres heste, og de derfor slider hovene på asfalt/grusveje. Derudover har jeg mange gange oplevet, at ungheste fik bedre gangarter, når de fik sko på, hvilket jo kunne tyde på en vis ømhed uden sko.

 

Men selvfølgelig kan du bruge boots i stedet - det gør mange islænderryttere også.

 


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

1
0
Svar på denne tråd
 
 Boots.
Forfatter: 
Dato:  05-10-2016 20:56

Mange tak for dit svar :)

 

Dejligt at høre, at boots også kan bruges :)

 

Mvh Maibrit.

0
0
Svar på denne tråd
 
 iiiiii
Forfatter: 
Dato:  06-10-2016 12:29

Jeg har islændere uden sko. Jeg har også kort stiftet bekendskab med boots, men lige pt. er de faktisk ikke nødvendige, fordi mine heste går på grus og asfalt uden at vise tegn på ømhed - det er jo sådan, at man kan træne hestens hove op til at kunne gå på stenede underlag. Jeg er igang med at anlægge et lille stykke med sten på min vandrefold, så hestene dagligt får stimuleret hovene. Hvis du køber en hest, der er skoet, vil det sikkert være den bedste løsning, at få boots til den ved afskoning, og hvis den aldrig har gået med sko før, kan det være, den kan klare sig uden. Det kommer an på den enkelte hest, hovenes kvalitet og tilstand + hvad og hvor meget du vil bruge den :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Boots.
Forfatter: 
Dato:  08-10-2016 08:53

AS 4. Tak for dit svar.

 

Jeg har også tit tænkt på at lave et stykke med grus i vores stisystem på folden. Netop for at styrke hovene. Det er dog aldrig blevet til noget...

Min fjordhest gik med boots i de 8 år jeg havde ham. Hans hove blev aldrig stærke nok til at jeg kunne ride ham uden.

 

Jeg må se på det, når jeg finder en islænder :) Jeg undrede mig bare over, at så mange islændere gik med sko ;)

 

Mvh Maibrit.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sko fordi
Forfatter: 
Dato:  10-10-2016 09:10

Jeg forstår ikke, hvorfor du undrer dig over, at mange heste (også islandske) går med sko.

 

Hvis man vil ride og bruge sin hest optimalt, så er sko en ret vigtig investering.

En hest bruger sig ofte mere korrekt, når den ikke har ondt i hovene. En ridehest kan ikke selv bestemme hvor eller hvor meget den skal bevæge sig og derfor er beskyttelse af hovene vigtigt

 

Jeg har set flere gange, at heste gik småt og stikkende uden sko og pludselige kan de fx trave og får større gang, når skoene kommer på.

Jeg har også set det modsatte, hvor en hest får taget skoene af og selv efter flere år som barfods, har den mindre gang end da den havde sko på.

 

Sko er gennemprøvet gennem mange mange mange år og de er udviklet også gennem tiden.

 

Hvis du kigger på bots, så "stopper" det glidet, når hesten går, det gør skoen ikke. En boot er ofte ret klodset og en boot kan ikke sidde på hesten i 24/7 uden at give skader/slid.

Ser du på en brugt sko, så kan du se, at den også bliver slidt og at hove giver sig.

 

Ja det koster meget mere at have en hest med sko end en uden sko og derfor kan jeg godt forstå, at nogle vælger sko fra - men det er sjædent lige så godt for hesten, som det er for pengepungen.

 

Hvorfor vælger du sko fra?

0
1
Svar på denne tråd
 
 islændere uden sko
Forfatter: 
Dato:  02-11-2016 11:25

Jeg er også støt på den der "islændere SKAL have sko på" som ny islænder rytter, men min har ikke sko på, jeg bruger boots på tur og ellers går han uden.

Nu blev fordelene ved sko så fint remset op i indlægget lige over mig, så syntes jeg da også man skal have bagsiden af medaljen:

 

Langt flere heste med sko får slidskader på bevæg apperatet da man ødelægger hestens naturlige affjedring med sko

du får dårligere hovkvalitet da venepumpe funktionen i hestens ben bliver nedsat(dårligere blodomløb)

man slå hul i hovens naturlige barriere, dvs der er lettere adgang for bakterier (eks white line disease)

og er man heldig kan man også bruge timer på at lede efter tabte sko rundt omkring

den der med at det er billigere at have heste uden sko - den holder så desværre ikke - beskæring hver 5 uge samt boots til 3000 kr + for et sæt med 4 og ekstra udgifter til de folde hesten skal opholde sig på (du får ikke en barfodshest ved at stille den på en mudderfold)

 

og tilsidst lidt læsning

www.eurodressage.com/equestrian/ 2013/02/09/keeping-horses-barefoot- healthy-horse-ground

 

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider