Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

 Passer denne sadel i længden?
Forfatter: 
Dato:  30-04-2015 10:45

Hej med jer

Jeg er helt ny indenfor islænderverdenen, men har netop købt en skøn ung hoppe (bliver fem i år), som jeg glæder mig meget til at komme på skønne ture med.

Men først skal jeg have fundet en sadel til hende.
Og da jeg kun har redet store heste de sidste mange år, og aldrig har skulle tænke over sadlens længde, vil jeg gerne lige have jeres input på, hvad I synes om denne sadels længde, i forhold til min hest :)

Den kan returneres og jeg har ikke prøvet at ride i den endnu, da jeg først skal have skiftet kopfjernet til et smallere. Har bare lige lagt den på hende for billedernes skyld ;)
Sadlen er en 17" Wintec dressur og hesten er 142 i stg.

Håber I har lyst til at svare :)

Billede

 

Billede

 



Mvh. Mette

0
0
Svar på denne tråd
 
 obs...
Forfatter: 
Dato:  30-04-2015 10:47

Jeg er godt klar over at den vist ligger lidt for langt fremme på billede 1 (måske også på 2).
Tror det vil være nemmere at lægge den, når jeg får sat det smallere kopfjern i.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  30-04-2015 12:48

Først tillykke med din nye hest

 

Man kan aldrig rigtig vurdere en sadel uden at have fingerne i både sadel og hest, men udfra dine billeder, ser den ud til både at være for tæt på skulderen og komme udover lænden = alt for lang.

Din hest ser ud til at have en meget lang lænd kombineret med en meget kort ryg, så pas på du ikke kommer til at forveksle det første stykke af lænden med at være et bæredygtigt stykke ryg.

 

Sadler og islænder er altid en udfordring, specielt til den type der har en kort ryg, evt. kombineret med en lang/svag lænd, derfor må man nogen gange være lidt kreativ med sit sadel valg, så man vælger et design der aflaster ryggen de rigtige steder.

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Tak :)
Forfatter: 
Dato:  03-05-2015 17:11

Hej Jullebassen

 

Tak for svaret :)

Du satte faktisk lige ord på den fornemmelse jeg selv havde.

Syntes ikke det var godt, uden at jeg sådan helt kunne sige hvorfor.

Men din forklaring gav super god mening for mig, og gjorde at jeg nu er helt sikker på at det ikke er denne sadel jeg skal have til hende. Den virkede bare rigtig stor til hende

 

Så jeg leder videre.

 

Ville bare gerne finde en sadel, som ikke koster vildt mange penge. Ville være ked af at skulle op i 15-20.000, som alle dem jeg får anbefalet koster.

 

Hører meget gerne, hvis nogen har gode forslag til en sadel til hende

 

Jeg har set denne Tekna-sadel: jo-po.dk/shop/le-tek-by-5791p.html, som jeg tænker der måske kunne være noget.
Den er i hvert fald til islænder, hvor den anden var mere til store heste. Og skulle være kortere. Det er de andre islændersadler i det mærke i hvert fald, ud fra hvad der står på jo-po.dk.

Men jeg kender ikke noget til mærket i forvejen, så hører gerne, hvis nogen herinde har erfaringer.

Den anden mulighed er at tage hende med til den lokale udstyrsbutik, hvis bedste mulighed lød til at være en Fakur First, som skulle være rigtig god og have mange tilpasningsmuligheder.
Den koster så bare næsten 15.000


Så jeg overvejer lidt om det ville være smart at få den der Le Tek at se på hende, inden jeg kaster mig ud i den store investering...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Virkelig god sadel til 8.000 kr.
Forfatter: 
Dato:  04-05-2015 21:13

Jeg har en virkelig god sadel jeg har købt for ca. 8.000 kr. fra helt ny. Det er en Karlslund Kontakt 2. Der er ingen bom i, men der er kopfjern. Begge islændere, herunder en af samme statur som din, er super tilfredse med den.

 

Min favorit er lidt dyrere, og sådan en har jeg også ;) Det er en Sensation G3 med G4-sæde. Jeg tror man skal af med omkring 12.000 kr.

 

Jeg er også glad for min lammesadel, men det kan jeg ikke anbefale til den type islænder du har købt. Jeg bruger kun lammesadel til min den brede islænder der har en super muskuleret ryg.

 

Prøv at tale med Optimalsadel. Der kan du leje sadel nogle dage før du beslutter noget, og du kan få hjælp til at vælge den rigtige gjord. Det har også en betydning.


MEJ

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sadel .
Forfatter: 
Dato:  23-12-2016 23:16

Jeg synes, den er for lang, og så ligger den også i bagvægt. Sød hest :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa...
Forfatter: 
Dato:  29-12-2016 17:09

Jeg kan anbefale ph sadlerne til kortrygget heste. Bruger selv sådan en på min korte hoppe.

Man kan jo købe dem brugt :)


Besøg min side: https://www.facebook.com/bettefarm

- hvis du vil se masser af ponybilleder (updates)

 

Ponykørsel er vejen frem

- og som bonus får man ikke ondt i ryggen ;)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider