Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

 Er jeg for stor til min islænder
Forfatter: 
Dato:  17-10-2014 14:31

Hej Alle

Jeg har haft hest i rigtig mange år, men har aldrig haft islænder og slet ingen forstand på denne dejlige lille hest.

Jeg har overtaget 2 stk. da ejer ikke ville have dem mere. Nu er mit spørgsmål om jeg kan ride på dem eller jeg er for stor.

Det drejer sig om en 5 årig vallak, som skal tilrides. Han er vidst almindelig af bygning og er ca. 129cm i stg. Jeg er selv 172cm og vejer ca. 65kg

Billede

 

Det er ham her. vil det være synd for ham at bære rundt på mig især når det også er tilridning det drejer sig om. Min søn på 2 år skridter på ham, så han har haft meget lidt vægt på ryggen.

Håber nogle kan rådgive mig lidt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Isheste
Forfatter: 
Dato:  17-10-2014 21:24

Det burde ikke være noget problem, du skal selvfølgelig ikke ride så lang tid på ham i starten, men han kan godt bære din vægt i kortere tid af gangen indtil han har fået opbygget rygmuskler under tilriding :)


 

Venlig hilsen

Kathrine


En god rytter kan høre hesten hviske - En dårlig rytter kan ikke høre hesten råbe!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 15:25

ikke ride så lille en hest regelmæssigt. Jeg er lidt højere end dig, samme vægt.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

2
0
Svar på denne tråd
 
 Det praktiske....
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 15:33

Om det er synd for ham vil du aldrig kunne få et entydigt svar på, da der findes rytter der mener en islænder kan klare hvad som helst, nogen der ligestiller dem med en pony og en masser der befinder sig midt imellem de til synspunkter.

Når jeg ser billedet tænker jeg mest om det sådan ret praktisk er muligt for dig at ride på ham. Han ser ud til at have en meget kort ryg, samt en stiv/svag lænd - så er der overhovedet plads til dig på ryggen af ham? Jeg har samme størrelse som dig, og min numse kræver min 16.5" for at det ikke går udover sadels vægtfordelings evne. Nogen islænder er helt nede på at have 30-35 cm. anlægsflade til sadlen, og så bliver det altså svært at være der for selv en lille voksen numse!

Han ser ellers rigtig flink ud

2
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 19:52

Ja jeg kan godt se der findes mange forskellige svar på mit spørgsmål. Hmmm. Jeg ville egentlig ride uden sadel på ham eller med en ride on pad også bare en hygge tur i ny og næ og måske lære ham grundridningen så børnene kunne bruge ham lidt mere. For han er nemlig helt fantastisk flink men et kanon godt sind ligesom sin mor.

0
0
Svar på denne tråd
 
 god plan
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 00:45
Din plan for hvad der skal ske med ham lyder rigtig fornuftig.

De fleste heste vil jo gerne have en funktion og lave noget sammen med deres ejer ;)




MEJ

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fornuftige overvejelser!
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 01:17

Dit andet indlæg synes jeg lyder rigtig fornuftigt, og han vil sikkert være glad for at kunne få dine børns opmærksomhed og give dem nogle gode oplevelser i fremtiden. Så personligt synes jeg det er helt forsvarligt at du tager nogle kortere ture på ham med henblik på at gøre ham klar til dem Det er jo et helt andet set-up end at ride timevis på ham hver dag, og mange af de tilridnings mæssige ting, kan du jo også gøre fra jorden.

Når jeg får en islænder i tilridning jeg synes lige det er mindste i forhold til mig, så rider jeg korte interevaller af 10-15 min. efterfuldt en en trække/arbejde for jorden pause, hvilket jeg synes er er fair måde at gøre det på og resultatet er ofte bedre, grundet hestene vender sig til at man hopper og ned hvor som helst på turen og på den måde gøre turene mere uforudsigelige.

Man kan også gøre meget af tilridningen via køreliner.

Go for it her fra

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider