Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

 Hest kontra rytter str?
Forfatter: 
Dato:  15-10-2014 12:11

Hej HN!

 

Jeg har kig på en Islænder hoppe, men jeg er i tvivl om det skal være hende... Ikke pga hendes temperament, for hun er en fantastisk lille hest, med masser af personlighed, men samtidig er hun blid og fornuftig...

Det er pga hendes højde... Jeg er 175 cm høj, og hun er vel.... Hm... 130-132 i stg. Jeg er tidligere storhesterytter, og har ikke haft islænder før, men min tidligere hoppe blev betragtet som klein - hun var altså 164 i stg...

 

Hoppen her er ret bred og robust, ikke nogen moderne sporty type. Jeg er slank, ikke tynd, men normalvægtig til den slanke side, og har okay lange ben.

Ville det blive for meget? Jeg går ikke ud fra at hun vokser meget mere, da hun er 5.

Hvis man går ud fra tommelfingerregelen med at en hest kan bære 20% af sin vægt, så skulle hun gerne kunne bære 60-80 kg uden at det skulle genere hende, så det passer helt fint.

 

Hjælp! :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjahh.....
Forfatter: 
Dato:  15-10-2014 19:05

Tommelfingerregelen hedder max 20%, så hvis man vil følge denne bør man holder sig noget under dette. Desunden er der fornylig blevet lavet et studie angående rytter vægt, hvor de påviste at man skulle helt ned på 10-15 % for ikke at være til besvær for hesten, men synes det var svært at gennemskue om dette studie tog højde for andre faktore (hestens bygning, udstyr, rytterens evner osv.), og derved gav et realistisk billede af rytter vægtens indflydelse.

 

Udfra den vægt du nævner i dit indlæg kan jeg se at du regner med at hun vejer et sted mellem 300-400 kg? - her skal du huske at det er hendes ideal vægt du skal bruge, og jeg har endnu ikke mødt en islænder der havde en ideal på 400 kg - så mon ikke hun vejer tættere på de 300? Husk at hvis hun er overvægting, hvilket mange desværre lader deres islænder blive, bør denne overvægt fratrækkes fra både hendes og din vægt!

 

Jeg synes der i tilgangen af storhesterytter er kommet et helt sygeligt fokus på højden - nogen mener at bare 2-5 cm. kan gøre en forskel for bære-evnen?!!! I min verden er der mange andre faktore der spiller ind, før højden!

 

Den primære faktore for mig er om man uddanner sin hest - holder den i form og gør den smidig + stærk så den har de best mulige forudsætninger bære sin rytter. Hvis man ikke er interesseret i at gøre et sådan arbejde med sin hest, synes jeg man skal holde sig fra ponyer!

 

Så hvad du vil bruge hesten til synes jeg er meget væsentligt?!

 

Jeg er selv en 172/62 og jeg synes jeg er for stor til en pony, ikke grundet jeg ikke mener de kan bære mig (har redet islænder i alle størrelser de sidste 20 år), men grundet at jeg synes jeg har for meget indflydelse på deres balance og derfor har for meget "magt" over hestens krop når je rider.

 

Hun lyder ellers til at være en dejlig dame

2
0
Svar på denne tråd
 
 Billede eller "reel vægt"
Forfatter: 
Dato:  15-10-2014 23:54

Om du føler dine ben blir for lange er jo noget du selv må mærke efter fysisk :-) Ellers, har du ikke et billede af hesten, hvor du sidder på den? Eller en mere præcis vægtangivning, både mht dig og hest?

 

Nu er det ikke for at være personlig, at jeg beder om vægten, men der er bare stor forskel på om hesten skal bære 60 kg + udstyr eller 80 kg + udstyr, og desuden kan en mere præcis vægt på hesten, eller endnu bedre et billede med dig på, sige en del om hvordan det hele passer sammen. Jeg er til dels enig med det tidligere indlæg, det handler ligeså meget om bygning og muskulatur, som om størrelse, men det er altså kun til en hvis grænse.

 

De to islændere ude ved os der er 138-140 høje vejer omkring 360 som idealvægt. Så jeg tror godt du kan regne med at en på 130 der er normalvægtig vejer omkring 325 kg (dvs 20% er kun 65 kg, måske endda inkl udstyr..)

 

Noget jeg ville gøre inden islænderkøb: Vær sikker på, hvad længde sadel du selv kan sidde ordentligt i. For det er nok de færreste islændere på 130 der kan gå med meget mere end en 16". Min er 5-10 cm højere end din og kan max gå med 15,5"-16" alt efter hvilken type sadel det er. Jeg er 172 høj og kan heldigvis passe ponysadlen som den lille går med ;-)

 

Gof fornøjelse med indkøbet!

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Til T1NE...
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 01:45

Mit indlæg skal ikke forståes som at jeg ikke mener størrelsen spiller ind i forhold til bæreevne, for det mener jeg bestemt den gør, og dette er jo også grunden til at jeg med min størrelse, til hverdag holder mig til heste på 145+, og at min næste hest skal være 160+. Men jeg mener ikke 2-5 cm. gør en forskel, ment på den måde, at er man for stor til en pony på 138, er man altså også for stor til en på 142.

Desuden kan en hests højde variere flere cm. alt efter dens træningstilstand og hvor i dens skonings periode den befinder sig, hvilket jo ikke nødvendigs øger dens bæreevne.

Håber det forklarede min pointe lidt bedre

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider