Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

 Træning af "spøgelses hest"?
Forfatter: 
Dato:  29-01-2014 13:25

 

Hvordan vil i træne en IS-hest som har tendens til at se spøgelser og "heste-ædende-ting-alle-vegne"?

 

Den har været meget i hænder, er tilredet problemfrit, (acceptere rytter osv.) men har altid haft en svaghed for at finde de største fare, hvor der ingen er.

 

(Det skal lige tilføjes, at jeg hader at ride på bane, så jeg rider i naturen og har tilredet de sidste mange heste på vores grusvej, stubmarker og skovstier. Hvis han vil være tryg på en bane, så betyder det vel heller ikke, at den vil være tryg i naturen og det er dér jeg har brug for lidt mere intelligent opførsel fra hesten. )

 

En dejlig hest, men bestemt udfordrende at ride da den forsøger at stikke af, når den bliver skræmt.

 

Jeg kan ikke rigtig finde ud af om jeg syntes den er sjov eller irreterende at ride på, men hvis jeg ikke får den lært en mere forudsigelig opførsel, så vil der gå meget lang tid inden min datter kan overtage ham, som planen er.


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

 

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

 

STOP pirat avl. ~ Vælg dine købere med OMHU!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-01-2014 15:24

Jeg ville tage den med som håndhest hvis du har en stabil turhest som du kan ride på. Ellers ville jeg sørge for at ride sammen men nogle der har rolige heste. Det er farligt at ride ud alene på sådan en hest, så jeg håber du passer på dig selv.

 

Jeg har læst at flere har gode erfaringer med at give magnesium til nervøse heste , det kræver selvf en test på om den er i underskud af det, men de bliver åbentbart mere spooked hvis de mangler magnesium.

 

Vh Charlotte


Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 
 nervøs hest
Forfatter: 
Dato:  31-01-2014 17:26

Miljøtræning! introducer hesten for en række potentielt "farlige" ting derhjemme på ridebanen og lær den at gå til det med nysgerrighed istedet for at blive bange.

Jeg kan også anbefale Ute Lehmans bog "I harmoni med hesten" Den beskriver en masse gode øvelser som kan hjælpe både dig og hesten til at blive mere trygge sammen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Islænder
Forfatter: 
Dato:  10-02-2014 18:15

Tak for svar.

 

Charlotte/ Jeg kan ikke ride med ham som håndhest. Den anden hest jeg rider er 4 i år og godt nok er han mere "cool" men jeg vil ikke tage ud med to utrænede ungheste!
Jow tak, jeg skal nok passe på! . Jeg red for nylig med en anden, men det gik slet ikke. Jeg red den anden unghest og ham her gik så med en bekendt og det har jeg altså ikke nerver til! Uanset hvor meget erfaring personen har (eller ikke) så havde jeg det virkelig skidt med ikke at have fat i tøjlen, så at sige. Turen blev ikke ret lang og min yngste var med på cykel. Det var et helvede og jeg gør det aldrig igen!! Når jeg rider ham så har jeg SLET ikke de problemer som jeg oplevede på den tur.

 

Egentlig er han IKKE nervøs anlagt og han har gået mange ture alene mens vi har haft ham. (Han er født her) Kommer han væk hjemme fra så bliver han utryg og fokusere på alt muligt. Sidst jeg red ham gik han i baglås over nogle vindmøller som var ca. 4½ km væk... . En idiot i en Audi (det bilmærke er sjældent heldig med føren... ) var ved at få ham op som kølerfigur og så var hele turen krydret med en gevaldig regnbyge... .

Han får det samme som de andre så hvis der var tale om magnesium mangel så ville de andre vel også vise tegn på det?

 

 

JulieHoffmann / Han er egentlig ret cool herhjemme. Han er den søde med overblik og lidt bestemmende-agtig og bider gerne lidt i de andre hvis de ikke lige makker ret. Når han bliver trænet på ridebanen er der ikke problemer som sådan, de starter først når vi rider uden for matriklen til trods for at han har en del erfaring i at færdes uden for folden.

Den bog du anbefaler vil jeg helt sikkert studere.

 

Egengtlig så fik jeg også den idé at få Tove Nielsen ud. Hende har jeg før haft god erfaring med så måske det var værd at prøve.

Er der andre der har brugt hende til islændere?

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

 

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

 

STOP pirat avl. ~ Vælg dine købere med OMHU!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-02-2014 20:21

Hmmm, det lyder som om han bare skal trænes siden han normalt er rolig. Jeg ville have taget snor på den urolige hest i det tilfælde du beskriver, men det er selvf ikke så nemt hvis den du red på ikke var/ så rutineret selv.

 

Et foreslag: Kunne du måske finde en ridemakker med trailer som så kunne komme hjem til dig med hendes trafiksikre hest, så i kunne ride ud sammen? Det skal selvf være en hest som matcher din for hvis ikke de kan lide hinanden er det ikke til megen hjælp.

 

Vh Charlotte

 



Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ridemakker
Forfatter: 
Dato:  11-02-2014 09:02

Charlotte/ Det var da en god idé at få en ridemakker, men måske det er lige gyldigt om jeg kører eller der kommer en anden her? Jeg har nemlig mulighed for at låne en trailer så jeg har faktisk mulighed for at tage ham med ud. :)

Mht. til omtalte ridetur så tror jeg bare at jeg fik indtryk af at personen reelt VAR mere erfaren end tilfældet så var. Hesten er jo på ingen måde en problem hest i mine øjne, han er bare en 'Torpedo-kylling' altså en hest som gerne vil løbe væk fra det der skræmmer ham. Om det så er en lille bunke jord, et væltet træ eller noget helt 3'je..

 

Den anden unghest jeg rider er super cool, (ofte har jeg oplevet at HAN ikke bemærker ting der skræmmer den anden.) men to unge knægte kan nemt og hurtigt "piske en stemning op" i fællesskabets navn og det gavner ingen.

 

Jeg tænker også lidt, hvorfor skal jeg bruge tid på ham, når jeg kan sætte mig op på den anden og bare tulle en hyggelig og afslappet tur..

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

 

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

 

STOP pirat avl. ~ Vælg dine købere med OMHU!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 isfyr + pintopige bliver vilde!
Forfatter: 
Dato:  12-02-2014 14:55

puha din isfyr, lyder akkurat som min pintopige -.-

 

 

igår havde vi besøg på banen under træningen af min veninde der kom med sin unghest på 4 år.

 

og min venindes hest var mere cool en min pony på 14!!!

 

ahg! Lotus (min pony) løb forvildet rundt, og jeg kunne ikke få hende stoppet, og hun var bange selvom unghesten var 3½ meter væk og hun prøvede også at sparke ud efter min venindes unghest. oh God! det gør jeg heller aldrig igen.

jeg har også haft hende med på ridetur i skoven, og det er det samme som på banen. men når der ikke er nogen, er hun super sød på banen!

jeg har virkelig trænet meget med hende, at være sammen med andre heste. og det hjælper ikke.

 

og jeg går også og overvejer som du, at få en ud der kan lærer hesten at være stille og rlig i andre hestes nærvær.

nu har jeg haft hende i 2,5 år snart og jeg har ikke kunne vænne hende af med, at være sådan. så jeg følger lige med her!! :)


mvh

Eriksen

Margueritten og Västgötaspidsen

 

 

¤BLLSL¤

 

med Västgötaerne

August QQ

og

NILAS SEVERIN

 

North Star 23.4-1990 - 17.11- 2010 elsket og savnet * Jaz 8.1-2012 - 5.12-2012

for altid i mit hjerte

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-02-2014 12:20

Det bedste er nok at lukke hestene sammen så de kan lære hinanden at kende inden man rider ud. Ellers har den rolige hest muligvis ingen effekt på den urolige.

 

Du kan da sagtens køre ud til en ridemakker, men som jeg forstod det var hesten mest rolig hjemme??

 

Og jeg kender godt det med at hvorfor bruge tid på en umulius hvis man har en der er nem, men du må ikke opgive for så bliver det aldrig til noget

 

Vh Charlotte


Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rolig..
Forfatter: 
Dato:  17-02-2014 10:17

Margueritten / Det lyder ikke rart! Slet ikke i betragtning af at det er en pony som burde have alder til, at have noget erfaring at 'tage af'.

Jeg overvejer dog ikke at få en ud som kan lære hesten at være "sød". . Jeg overvejer at få Tove Nielsen, Naturgaarden ud. Du kan google hende. Hun har før "kurreret" en ungehst vi havde af egen avl, men vi har brugt hende mange gange når vi har været kørt fast eller stået med syge heste som dyrlægen har opgivet... Bl.a. en hoppe som efter 3½ år ikke anede, at det var en hest og opførte sig både uheldigt, uforudsigeligt og farliget. Vi overvede aflivning, men inden fik Tove frie hænder til at gennemgå hesten. HUN var forbløffet over at VI havde holdt hesten ud så længe.. Hesten blev helt normal efter bare een behandling og efterfølgende blev den solgt som westernhest til Schweitz..

Tove kører over hele landet så jeg må hellere se at blive skrevet op til et besøg.

 

Charlotte/ Han er næsten altid rolig i sine vante omgivelser. .

 

Jeg vil ikke lukke ham sammen med en fremmed hest inden en ridetur. De kan stå ved siden af hinanden i stalden, ved en striglebom osv. men ikke løse sammen, medmindre de skal opstaldes samme sted.

 

Jeg ved snart ikke hvad jeg gør, for pigen er glad for ham og han er en fin hest. Jeg er ikke bange for ham, men han er heller ikke min "drømme-hest". Desværre.

 

Det bedste ville nok være, hvis jeg fik en kompetent part til ham. Jeg prøvede sidste år, men det var en lidt for urutineret og en i fremøde var meget ustabil person som ikke rigtig turde sætte sig op.. Hesten er sød og velopdragen, en rigtig bamse-kramme-lækker islænder, men desværre meget frygtsom i nogle situationer på tur. ..


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

 

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

 

STOP pirat avl. ~ Vælg dine købere med OMHU!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 magnesium
Forfatter: 
Dato:  18-02-2014 23:51

Jeg ville altså alligevel prøve med magnesium. Heste og mennesker for den sags skyld, optager ikke ens.

Èn i flokken eller i familien kan sagtens have mangler, uden de andre har.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Islænder
Forfatter: 
Dato:  20-02-2014 13:21

Rosenholm / Er der ikke noget med at magnesium er helt VILDT længe om at blive øget i kroppen ved mangel? Jeg mener, at vi gav hans mor Magnesium, fordi det dengang blev hævdet, at det var årsagen til sommereksem. Jeg fik oplyst af forhandleren (hippolyt) at jeg nok skulle regne med at bruge det i "nogle år" inden der var nogen effekt af det... Hesten dødede af alderdom inden vi fandt ud af OM det hjalp...

 

 

Der er ikke redet meget i år her, og sidst at det var ham der kom med ud, var det "bare" på en træktur.

I dag red jeg ham dog igen og han var, om end ikke super fantastisk så i det mindste rigtig, rigtig sød og rar, eller rettere rigtig hyggeligt!

Han gik flot forbi 'jordbunken', men da der lidt senere var dukket en mere op, så puste-rallerede han lige lidt, kikkede på den, men gik pænt videre. .

 

Jeg har dog fundet ud af at jeg ikke skal have den store hund med når jeg rider ham. Den har aldrig rigtig lært at gå med hesten og den kan finde på at, stikke af eller at løbe imod hesten og gø (hyrdehund) for at stoppe eller vende hesten... At sidde på hesten og skælde hunden ud, og ingen hører efter er start på kaos! . Kom i tanke om at jeg nogle gange rider med dén hund og det skal jeg nok lade være med sammen med dén hest!

 

Min lille Jack Russel Terrier er super glad for at komme med ud og ride og hun skal ikke irettesættes undervejs. Fordelen er forresten, at jeg ofte kan få hesten til at gå forbi noget "farligt" blot hunden går forrest. . (det har jeg også brugt ved trailerlæsning. )

 

Oveni så skulle det til at regne da jeg gik i stalden, men det klarede op og vi fik en tur uden regn. Da vi var hjemme igen så vendte regnen tilbage så det var jo perfekt.


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

 

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

 

STOP pirat avl. ~ Vælg dine købere med OMHU!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Man kunne nemt blive helt glad-i-låget.
Forfatter: 
Dato:  07-03-2014 21:36

 

Sidst jeg red Atli, så havde jeg faktisk en rigtig dejlig og afslappet tur. Jeg ved virkelig ikke, hvorfor han lige pludselig var så "sød" men han vippede nærmest ikke med et øre.

 

Ej, det er måske ikke helt sandfærdigt for, hvis han så noget som var lidt spookey så kom "raderen lige på".. Hvis det, er det eneste som sker så er det nu helt OK!

 

Billede

"Rader" scanner lige et væltet træ tv. .

 

Denne tur gik helt ud i et område som Atli ikke tidligere havde været i. Det eneste problem var at det faktisk var piv koldt. .

 

Billede

 

 

Elsker hans små fine "plettede" øren.

 

Håber at hans tid som "spøgelses hest" nu er et overstået kapitel, men flere og nye udfordringer venter. Den endelige "eksamen" bliver når han kan gå uanfæktet forbi et sted som er hjemsøgt og skræmmer de fleste heste, men dén tur venter vi med til en anden dag. .

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

 

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

 

Ridevant Welsh Cob, 4 år/157 cm i stg. sælges

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-03-2014 23:15

Godt gået :)


Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 
 STOR lille hest
Forfatter: 
Dato:  19-03-2014 11:49

Charlotte/ Tak. Jeg er ved at blive godt og grundig forelsket i den "lille" bandit. Hvorfor vi skulle have så vanskelig en start har jeg ingen ide om, men måske og mest sandsynlig, det er pga. mit manglende islænder-kendskab! .

 

Jeg red ham en lille kort tur igen i dag og vendte kun om pga. vejret og så virkede han lidt 'øv-agtig'! Tilgengæld så fik vi prøvet at galopere en smule. . Han er ellers mest til trav og tølt (tror jeg).

 

Han er nu den jeg helst vælger når jeg skal ud og have lidt kvalitetstid på hesteryg. .

 

Nu kommer der jo bare nok en dag, hvor min datter vil kræve sin hest for sig selv... . .

 

Billede

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

 

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

 

Ridevant Welsh Cob, 4 år/157 cm i stg. sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har selv sådan en :b
Forfatter: 
Dato:  09-05-2014 09:52

Nu har du fået mange svar, håber du kan bruge noget af det :)

Men har selv sådan en hest.. han lærte fra tidligere ejer at hvis noget var farligt så vendte de om og red hjem, pludselig var selv børsterne farlige, så han står og ligner en med et nervøst sammenbrud/angst når der er noget nyt.. eller faktisk bare af og til nu.

Vi trænede bare noget jordtræning, som gik ud på at lytte, finde ud af at jeg var leder, og han bør følge mig. Nu 'trygger han sig en smule når der er noget, men det er ikke på den dårlige måde.. han putter sig bare lidt og ryster som en der er ved at *skide grønne grise* ^^. Før vendte han om og løb, eller sprang til siden.
Vi lavede også en masse afslapnings og tålmodigheds/koncentrationsøvelser :) Det hele har hjulpet ekstremt meget! Og så tager vi det bare op engang i mellem når vi ikke rider tur eller bane :)


Ridning på hestens præmiser!<3
Hellere samarbejde end kamp..

Forny din viden, istedet for "i gamle dage..."

Hesten skal være din ven -ikke din slave (;

 

Emillia & Jóki Foraltid i mit hjerte!<3

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 har ikke læst alle
Forfatter: 
Dato:  14-07-2014 11:24

trådene, men jeg har også en der tror alt er farligt hvis jeg rider på ham men går vi tur er der ikke noget så her er det selv sikerheden der mangler på min. så jeg fik et godt råd som var den skulle have en magnesium kur (den fra equisana er god nok 1 skefuld om dagen i 1 mdr) og derefter en god zink kur (havens er bedst efter som der er organisk og den skal have 15 g pr dag prisen er 179 for 1 kg hvor i mod salvana 500 g til 179 kr)MEN du ska regne med at give den det 3-4 mdr inden effekten viser sig 100% nogle heste skal have det op til et år.

Jeg har ret god effet efter 3 mdr men har flere gange tænkt nu gider jeg ikke mere det er pjat og virker ikke så stoppede jeg og kunne faktisk på 1 uge mærke forskel til det dårlige igen så nå ferien er slut og vi starter op igen skal har havde det igen for han er kylling over ret mange ting. tænkte bare det kunne være en billig og god løsning på lidt af problemerne.

 


Jane Brask Larsen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pose-tricket!
Forfatter: 
Dato:  21-07-2014 23:58

Lyder meget, som min islænder! Jeg har haft utrolig godt udbytte af, at udsætte ham for rigtig mange ting fra jorden. Derudover har jeg også taget ham rigtig meget med, som håndhest, hvilket også har givet pote! Kan læse, at du ikke har mulighed for at have den med, som håndhest, men trækture i skoven hjælper også.

Derudover så bruger jeg en pist til min hest, ikke for at tvinge ham frem. Når han bliver nervøs, og ikke ved, hvor han skal sætte sine fødder, så får han lige en lille "skub", når pisken lægges bagpå. Han lærte hurtigt, at det var et tegn på, at alt var okay, og han godt kunne gå fremad igen.

Jeg havde desuden også en kanon ridelærer, som hjalp mig med at longere ham med poser. Jeg bandt simpelthen bæreposer i stigbøjlerne, bag på sadlen, og andre steder, omkring sadlen. Da jeg så longerede ham, blæste og larmede de, og i starten farede han op, men efter nogle få omgange, blev han roligere, og var til sidst ligeglad med dem! Det var et fantatisk trick, som gav mig kæmpe udbytte, og hvis han engang i mellem virker nervøs inden jeg skal i skoven, tager jeg lige en runde med poserne.

 

Håber du får styr på bassen :-)

1
0
Svar på denne tråd
 
 en fed tråd
Forfatter: 
Dato:  10-11-2014 19:27

super fed tråd det her.. gud hvor er han altså en lækker lille sag..

 

håber han bliver bedre.. og flere billeder tak.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fin hest, dårlig rytter
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 10:57

 

Dejligt med flere bidrag.

 

Camilla /Den med poserne har jeg ikke hørt før, men syntes det lyder som en god idé. En form for mental styrke træning.

 

Netop det at man pakker dem ind i vat og bomuld gør dem nok mere ræd for ting, end hvis man tager udfordringen op og vænner dem til børster, poser og alt det andet, lige fra starten af.

 

Rider nu og da en hest til folden og i guder, hvor de kan blive bange for alt muligt, når man sidder på ryggen, hvor de slet ikke opdager noget, når man går ved siden af...

Kan godt finde på at grine højt af dem og det tager de vist som tegn på at de er blevet for fjollede!

 

Vicki F / Tak!

 

Status er at problemet ikke længere ligger hos hesten, men rytteren. Hun kommer simpelthen ALT for sjældent afsted på tur. Helbredet er simpelthen ikke til at passe, fodre, muge, trække til og fra fold OG ride.

Har valgt at sælge min unge Frieser snarrest, aflive den gamle (når den rigtige dag kommer! Vi har trods alt været sammen i over 21 år!) og sælge min unge Welsh Cob ridehest, hvis eller når der dukker en seriøs køber op!

 

Dét skulle frigive den nødvendige tid og energi til at få redet væsentligt mere på isbamsen.

 

Lige med billeder er der ikke rigtig taget nogle længe, men har da det her fra sommerfolden.

Billede

Ser de ikke bare dejlige ud... Vala tv. er min søn's hoppe og Atli min datter's som tråden omhandler. :)

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider