Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

 HJÆLP Hvor ligger gangarterne?
Forfatter: 
Dato:  13-11-2014 20:32

Jeg har fået min 1. Islænder ? wee

 

og var i skoven og ride totalt fedt..

Jeg kender skridt tølt trav og galop.

men HVIS den skal slå i pas hvor ligger denne gangart??

jeg galopperet og så tog jeg hende ned i tempo men det var ikke trav ?? Enlig en rimelig rolig bevægelse. Kan det være pas?

Jeg ved ikke om hun er 4-5 gænger ?

 

håber der er nogle som kan hjælpe mig..

er død nysgerrig for hvad det var for noget hehe ?

 

info: hun er 5år og tilredet i sommer hos sælger. Som ikke havde forstand på islænder.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Halløjsa
Forfatter: 
Dato:  13-11-2014 22:37

Er der ikke nogle der ved hvornår de forskellige gangarter optræder/starter??

0
0
Svar på denne tråd
 
 Muligvis pas....
Forfatter: 
Dato:  14-11-2014 00:02

Hvis hun har været ude af balance i overgangen og du ikke har formodent at hjælpe hende, er der en god sandsynlighed for at det har været pas. Dog er det ikke ønskeligt at tage en hest ned i pas, da den langsomme pas opfordre hesten til at stive sig i overlinen og placere ekstra vægt på sin forpart. Derfor vil det være mere gavnligt for jer begge hvis du hjælper hende over i trav eller tølt efter galop.

Pas er som sådan ikke en gangart, men en beskrivelse af en takt fejl, og kan derfor optræde i både skridt, tølt, trav og galop. Flyvende pas er en gangart og kræver at hesten har talentet for denne gangart = er 5 gænger. Dette er ikke en gangart man tager ned i fra galop - man lægger en hest pas = øger stræk og fremad søgningen i bevægelsen.

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  14-11-2014 19:09

Det super korte svar er, at du skal ikke forsøge at ride pas på din 5-års.

 

Den eneste pasart, der er ønskværdig er flyvepas og for at ride en ordenlig flyvepas, så skal hesten have anlægget og være veltrænet. Det kan ske, at din hest går grissepas, og det gør den stiv, så det skal du helst undgå.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Halløjsa
Forfatter: 
Dato:  15-11-2014 18:54

Det var bestemt ikke min mening at ride pas.

Hvis det var det det var!

Det undrede mig bare hvad det var hun lavede. :-)

og ville høre om der var nogle som viste om det kunne være pas??

For jeg har ikke en dyt forstand på det,

da det er min første islænder :-)

 

jeg eg ville være meget opmærksom på at få hende ned i trav med det samme efter galoppen :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  17-11-2014 16:07

Får du noget undervisning?

 

Det er altid godt at have nogle andres øjne på hesten, mens man rider, så man kan finde ud af hvordan de forskellige gangarter skal føles. Plus når hesten er så ung og relativt nytilredet er det godt at få en god start, så 'knapperne' til de forskellige gangarter bliver installeret korrekt.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej igen
Forfatter: 
Dato:  23-11-2014 00:40

Ja ja for undervisning. Nu hvor hesten er så ung og jeg er helt ny inden for islænder verden ?

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider