Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

hjælp med træning til mit føl
Forfatter: 
Dato:  25-12-2013 11:02

hej jeg har fået et føl for et par måneder siden, og er i tvivl om hvor meget hun skal ud og hvor meget hun må lave, hvad synes i? og hun skal blive trænet til kørehest, hvor gamle skal de være for at man må begynde træningen, og hvornår de må få vogn på?

0
0
Svar på denne tråd

føltræning
Forfatter: 
Dato:  26-12-2013 20:57

Nu synes jeg det er vigtigt lige at understrege at der ikke findes nogen regler eller faste retningslinjer på området. Det afhænger helt ogaldeles af personlig holdning.

I min overbevisning er det vigtigt at de får tid til bare at være føl og gå med flokken. I deres første 2 leveår vil jeg ikke lære dem andet end det nødvendige: blive trukket, stå bundet, blive berørt over det hele, få løftet ben. Det kan man starte med omkring den tid føllet vendes fra.

Når hesten er fyldt 2-2½ kan man gå igang med jordtræning og tilkørsel hvis man vil. Personligt ville jeg dog nok ikke køre rigtig med en hest før den er fyldt 3, fordi den jo også har mange andre ting der er vigtige at indlære først, og det er (i min optik) ekstremt vigtigt ikke at overvælde hesten med alt for meget nyt på én gang.

Mine fremgangsmåder og træningsplaner veksler altid efter hestens personlighed og fysik. Nogle har bedst af ikke at starte for sent, nogle har brug for lang tid med hver indlæringstrin, og nogle er simpelthen bare ikke klar til træningen før de bliver ældre. Jeg synes man bør vise hensyn til hvordan den enkelte hest er, og ikke bare tro at den passer ind i en bestemt ramme eller tidsplan. Heste er lige så forskellige som mennesker.

2
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-12-2013 13:02

Enig med Julie.

Nu har jeg ikke forstand på tilkørsel, men jeg ville ikke lade den trække eller bære noget før efter den vinter den fylder 4.

Du kan jo når den bliver 3 øve i at gå med køreliner bag ved den.

Husk føl skal være føl og ikke lære andet end at løfte ben, stå bundet og blive trukket i tov når den er klar til det og endelig ikke for lang tid af gangen. Jeg har lært mine føl at blive trukket lidt på folden hvor de er mest trykke.

Når du nu ikke har nogen erfaring med føl, så ville det være godt for føllet og dig hvis du har nogen voksne til at hjælpe omkring dig.

Vh Charlotte

Heste lyver aldrig

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider