Nu synes jeg det er vigtigt lige at understrege at der ikke findes nogen regler eller faste retningslinjer på området. Det afhænger helt ogaldeles af personlig holdning.
I min overbevisning er det vigtigt at de får tid til bare at være føl og gå med flokken. I deres første 2 leveår vil jeg ikke lære dem andet end det nødvendige: blive trukket, stå bundet, blive berørt over det hele, få løftet ben. Det kan man starte med omkring den tid føllet vendes fra.
Når hesten er fyldt 2-2½ kan man gå igang med jordtræning og tilkørsel hvis man vil. Personligt ville jeg dog nok ikke køre rigtig med en hest før den er fyldt 3, fordi den jo også har mange andre ting der er vigtige at indlære først, og det er (i min optik) ekstremt vigtigt ikke at overvælde hesten med alt for meget nyt på én gang.
Mine fremgangsmåder og træningsplaner veksler altid efter hestens personlighed og fysik. Nogle har bedst af ikke at starte for sent, nogle har brug for lang tid med hver indlæringstrin, og nogle er simpelthen bare ikke klar til træningen før de bliver ældre. Jeg synes man bør vise hensyn til hvordan den enkelte hest er, og ikke bare tro at den passer ind i en bestemt ramme eller tidsplan. Heste er lige så forskellige som mennesker.