Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

mange mange spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  15-08-2010 14:33

Hej alle

Jeg så er ny i ismule verdenen at jeg faktisk slet ikke er trådt ind i den endnu. Så først lidt om mig

Jeg har redet siden jeg var 5, men med lidt indlagte pauser undervejs, så alt i alt har jeg vel redet omkring 15 år, men aldrig på islænder, jeg har ej heller haft min egen hest før.

Nu forholder det sig så sådan at jeg for en måneds tid siden havde min debut på islænder, og jeg ER SOLGT!

Vi går nu med planer om at anskaffe os en ismule. Stedet den skal stå er fundet. Det er et stort sted med rigtig mange heste og der er lidt forskellige muligheder at vælge imellem

- løsdrift med adgang til læskur til 1000 kr

- adgang til fællesboks til 1200 kr.

- privat boks til 1300

priserne er incl wraphø, halm og vitaminer.

På stedet er der oplyste baner og det ligger tæt på både skov og strand, og ikke mindst tæt på vores hjem.

Jeg er ikke til løsningen med boks, men hvad skal man vælge af de 2 andre muligheder? og hvad skal man være opmærksom på når hesten går ude hele året?

Hvilke udgifter skal vi påregne udover opstalningen? Jeg er helt med på at man ikke kan forudsige store dyrlægeregninger etc, så jeg mener bare et ca overslag over hvad sådan en hest koster.

Vi skal ikke ud og købe hest nu og her. Først skal vi self finde ud af om det blot er øjeblikkets facination der får mig til at ville have hest. Så vi er kommet frem til at vi finder ud af hvad vi kommer til at ha af udgifter, og sparer så det beløb op det næste års tid, og tager endelig stilling engang næste sommer.

Vi skal ikke ud og have en konkurrence hest eller noget. Den skal være rolig, da mine børn på hhv 2 og 4 år skal kunne omgåes og lære at ride på den. Min søn på 4 har redet det sidste halve år og elsker det. Min 2-årige er ligeledes i den 7. himmel, når hun engang imellem får en skridte tur. Så hvad skal vi kigge efter og hvilket prisleje vil vi mon befinde os i? Er det helt skidt at købe en uden papir?

Det blev en længere smørre, respekt hvis du er nået helt til bunden Jeg håber du også vil tage dig tid til at komme med et par råd til en totalt nybegynder......

0
0
Svar på denne tråd

Islænder
Forfatter: 
Dato:  15-08-2010 19:14

Først og fremmest tillykke med din forelskelse :D man blvier sq bidt af det :P

jeg ville vælge en med papire :) så ledes at hvis du eller dine børn en dag får smag for de små lokale klubstævner har du mulighed for dette :) En islænder med papire og god børnevenlig og med ok behagelige gangarter er i høj kurs og kan være forholdsvis dyre, men ville evt forslå dig at kontakte Stutteri Tøndborg, de ligger vægt på avl af gode stabile familie heste til en rimelig pris, og de er rigtig søde og hjælpsomme :)

Kan ikke helt finde ud af hvad jeg ville vælge af opstadling og hvorfor, for hvad indbære fælles boks? :)

En hest koster smed hver 6-8 uge, alt efter behov og skal du ha sko på ligger det på ca 1000 +/- derudover ligger der en udgift på dyrlæge én gang om året min. på 1500 ca for vacc..

hvis i melder jeg ind i en lokal klub koster det ca 200-300 kr om året for hele familien, og DI ligger på 800 for hele familien :)

det er lige hvad jeg kan komme på pt :D, skal nok komme med flere indput når jeg kommer på noget :D

- Malene -

m. Bára fra Stårup og Frodo

www.jølver.dk - Amatørfotograf

0
0
Svar på denne tråd

tak for svar
Forfatter: 
Dato:  17-08-2010 08:34

Tak for svar

Jeg vil tro at der med "adgang til fællesboks" menes at det der i stedet for et læskur er en åben boks på folden, som hestene kan søge ly i. Altså tror jeg ikke de skal lukkes ud og ind hver dag, men stadig går ude dag og nat hele året.

Udover wrap og vitaminer, skal den vel også have lidt mere at spise?

Det vigtigste for os er at hesten skal være sød og rar, og skal kunne fungere både som børnehest og samtidig være sjov at ride på for mig. Hetien skal helst ha tølt som favoritgangart og vælge den selv, da det alt andet lige må være den bedste gangart når man er nybegynder og kun lige er ved at lære at finde balancen. Jeg vil tro vi skal ud og se efter en hest der er lidt oppe i alderen for at disse kriterier kan blive opfyldt, men hvor gammel må den være for at man kan regne med der er en 6-7 gode rideår i den endnu?

Jeg er så godt som sikker på, vi ikke får lyst til at starte den, så det skal ikke være det der gør forskellen på om den skal være med eller uden papir. Jeg tænker mere på om der er større sandsylighed for sygdom eller andre skavanker?

0
0
Svar på denne tråd

Svar...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2010 09:36

Jeg er meget enig i Malenes fine svar.

Mht foder, så burde wrap og en god vitamin/mineral blanding kunne gøre det, såfremt hesten ikke har tendens til at blive tynd, eller har andre skavanker som gør at den kæøver ekstra foder. I såfald kan det blive nødvendigt at købe en müsliblanding el.lign. Men langt de fleste heste klarer sig fint på god wrap og vitaminer/mineeraler (fx Regulator Complete, Travo E eller tilsvarende).

Mht andre udgifter, som Malene ikke har nævnt, så er der også forsikring. Det er sikkert en god idé som minimum at få livs- og dyrlæge forsikret hesten. En livsforsikring dækker hvis hesten skal aflives, og en dyrlægeforsikring dækker 75% af dyrlægeregninger. Den er HURTIGT betalt hjem med en søndagsbesøg af dyrlægen. Derudover er der jo nogle udgifter til udstyr, der skal købes sadel og hovedtøj mv. og så køber man jo også ting løbende. Undervisning skal der nok også til, når I ikke er mere rutinerede. Det plejer at koste fra et par hundrede i timen og opefter. Så er der vaccination en gang om året, ca 700 kr. Ormekure som også bliver nogle hundrede hvert år. Og ja, sidst men ikke mindst, uforudsete udgifter, som kan være alt mellem et par hundrede om året optil mange mange tusinde kr, hvis man er uheldig. Her kan en dyrlægeforsikring som sagt hjælpe meget på det.

Mht den hest I leder efter, så bliver det nok ikke helt nemt, og nok heller ikke helt billigt. Den slags hest du søger er temmeligt eftertragtet, og der findes ikke så mange af dem. En af islænderens kendetegn er netop deres store vilje. Selvfølgeligt findes der heste, som den du beskriver, men de koster også kassen. Som du selv skriver, er det nok en rigtigt god idé, at finde en hest som er lidt oppe i årene. Hvis I skal være sikre på nogle gode rideår endnu, så ville jeg nok gå efter en på 15-17 år. Gerne med en rigtigt god grunduddannelse, som har prøvet en helt masse. En pris for en sådan hest vil selvfølgeligt afhænge af om det er en hoppe eller en vallak, afstamning, alder osv. Men selvom det er an ældre hest, skal I nok regne med 25.000 kr og opefter.

Mht papirer, så kan jeg kun erklære mig enig med Malene - KØB FOR GUDS SKYD EN HEST MED PAPIRER, I vil ikke fortryde det! Selvom du skriver nu, at I ikke vil deltage i arrangementer, så siger min erfaring mig, at I hurtigt skifter mening ;-) Islandshestearrangementer er SÅ meget mere, end kedelige banekonkurrencer. Hvert andet år afholdes der en kæmpe stor ridelejr for både børn og voksne, med alle mulige former for aktiviteter (skovture, undervisning, børnekonkurrencer osv.), der afholdes juniorlejre med undervisning og masser af socialt samvær, fællesture med lokalklubben osv osv osv. Når du først kommer ind i islænderverdenen, så vil du hurtigt finde ud af, at det er en meget social verden, hvor folk går umådeligt meget op i den lille hest, og dyrker masser af aktiviteter som ikke har noget med konkurrence at gøre. Og dem er du tildels udelukket fra, hvis ikke hesten har papirer (selvfølgeligt ikke hygge i det daglige, men alle arrangementer som er arrangeret af Dansk Islandshesteforbund).

Derudover, så er det bare sådan, at man kun ved hvad man får, hvis man køber en islandsk hest. En ting er, at man aldrig kan sige, hvorvidt en hest uden papirer er ren eller ej. Der sælges masser af ponyer som "islændere uden pairer" som aldrig har set skyggen af islænder, fordi sælger så kan få et par tusinde kr mere for den. For det andet, kan man let blive snydt mht hestens alder, sygdomshistorie mv, fordi det er fuldstændigt umuligt at spore, hvad det egentligt er for en hest man har med at gøre. Hvis hesten har papirer og er chippet, ved man præcis hvad det er for en hest, og dermed er det meget lettere at spore oplysninger om den, ligesom det er sværerer at forhindre oplysninger i at komme frem.

En hest uden papirer kan sagtens være sød og rar, og måske også i første omgang opfylde jeres behov. Og så kan den selvfølgeligt erhverves lidt billigere. Men i det lange løb, er jeg sikker på, at I vil blive gladere for en hest med papirer.

Jeg vil anbefale dig at kigge på http://www.joras.dk som er Danmarks største marked for islandske heste. Evt kan du indrykke en købesaannonce med de krav I har, hvad I kan tilbyde og en maximum pris.

God fornøjlese med det hele :-)

0
0
Svar på denne tråd

åhh ja islændere er bedst ;)
Forfatter: 
Dato:  02-09-2010 18:29

islændere er den mest roligste race af alle heste :) efter min mening ;)

Elsker min lille Osk!! <3

Verdens dejligste islænder!!! <3

0
0
Svar på denne tråd

islænder
Forfatter: 
Dato:  05-09-2010 11:23

Til lykke med at du har fået øje på disse skønne dyr.

Som samlet familieaktivitet er det helt fantastisk at have islændere. Men pas på - glæden og lysten til islændere spreder sig som en virus.

Jeg vil sige som Nina og Malene. Køb med papirer, så ved du hvad du får. Og så kan du som sagt deltage i alle de mange gode tilbud fra DI og klubberne.

Mht. til alder: Det beror ofte på hesten vilje og erfaring samt uddannelsesniveau. Du kan nemt få en turbotølter på 17 år, som er svær at styre. Du kan også finde en rolig og stabil 8 års. Når du skal ud at købe, så få professionel hjælp.

Spar evt. op i lidt længere tid og køb en god hest. Købet er en engangsinvestering, det samme gælder udstyr. Opstalding osv. hører til løbende udgifter. De største omkostninger for jer vil være: Opstaldning, dyrlæge (vacc. og tandrasp en gang om året) og forsikring som de faste - smed, dyrlæge (sygdom), undervisning variable.

Slag på tasken pr. måned i faste omkostninger: Forsikring 350 kr (liv, uanvendelighed, sygeforsikring for 40.000. Er variabel ift. forsikringsbeløbet). Smed ca. 500 kr (Vi rider mange ture, det kræver 4xsko ca. hver anden måned). Dyrlæge - vacc./tandrasp/ormetjek - 200 kr(dækkes ikke af forsikring).

Dertil kommer din opstalding.

Jeg ville vælge løsdrift med læskur. Sådan lever mine heste. De fodres på samme måde - dog hø i stedet for wrap. Og de trives godt. De går ca. 30-40 km om ugen.

Jeg ville selv lægge 3000 kr/måned til side i et år. Så ville jeg have penge til en god hest, være i vane med udgiften til at have hesten. Og så vil der også være lidt til undervisning o.a.

Det sted du har fundet lyder optimalt.

Måske kan du i et par måneder leje "din egen hest" på omtalte sted, og så finde ud af, hvad der kræves af tid for at have egen hest.

Rigtig god fornøjelse fra en passioneret islænderrytter og hendes mand. Vi er begge pensionister (70+ og 60++) og har utrolig megen fornøjelse af hestene.

0
0
Svar på denne tråd

tak for svar
Forfatter: 
Dato:  07-09-2010 19:46

Tak for de fine svar der er kommet.

Vi har besluttet at slå koldt vand i blodet det næste års tid og er begyndt at ligge 2000 kroner fra hver måned, så vi er vant til at undvære pengene.

Vi skal helt bestemt ha en "kender" med ud og kigge når den tid kommer, ingen tvivl om det. Jeg vil lige skynde mig at sige, at prisen ikke som sådan skræmmer mig, og ikke skal være det afgørende når vi skal til at købe, Men indrømmet, jeg synes godt nok de er dyre de kære ismuler

Stedet jeg har fundet hedder seldrupgård

www.seldrup-islandsheste.dk

Jeg synes det virker som det perfekte sted.

0
0
Svar på denne tråd

hest........
Forfatter: 
Dato:  08-09-2010 08:54

har lige sendt dig en pb

Kongur fra litla-moshvoli - min læremester

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider