Jeg er meget enig i Malenes fine svar.
Mht foder, så burde wrap og en god vitamin/mineral blanding kunne gøre det, såfremt hesten ikke har tendens til at blive tynd, eller har andre skavanker som gør at den kæøver ekstra foder. I såfald kan det blive nødvendigt at købe en müsliblanding el.lign. Men langt de fleste heste klarer sig fint på god wrap og vitaminer/mineeraler (fx Regulator Complete, Travo E eller tilsvarende).
Mht andre udgifter, som Malene ikke har nævnt, så er der også forsikring. Det er sikkert en god idé som minimum at få livs- og dyrlæge forsikret hesten. En livsforsikring dækker hvis hesten skal aflives, og en dyrlægeforsikring dækker 75% af dyrlægeregninger. Den er HURTIGT betalt hjem med en søndagsbesøg af dyrlægen. Derudover er der jo nogle udgifter til udstyr, der skal købes sadel og hovedtøj mv. og så køber man jo også ting løbende. Undervisning skal der nok også til, når I ikke er mere rutinerede. Det plejer at koste fra et par hundrede i timen og opefter. Så er der vaccination en gang om året, ca 700 kr. Ormekure som også bliver nogle hundrede hvert år. Og ja, sidst men ikke mindst, uforudsete udgifter, som kan være alt mellem et par hundrede om året optil mange mange tusinde kr, hvis man er uheldig. Her kan en dyrlægeforsikring som sagt hjælpe meget på det.
Mht den hest I leder efter, så bliver det nok ikke helt nemt, og nok heller ikke helt billigt. Den slags hest du søger er temmeligt eftertragtet, og der findes ikke så mange af dem. En af islænderens kendetegn er netop deres store vilje. Selvfølgeligt findes der heste, som den du beskriver, men de koster også kassen. Som du selv skriver, er det nok en rigtigt god idé, at finde en hest som er lidt oppe i årene. Hvis I skal være sikre på nogle gode rideår endnu, så ville jeg nok gå efter en på 15-17 år. Gerne med en rigtigt god grunduddannelse, som har prøvet en helt masse. En pris for en sådan hest vil selvfølgeligt afhænge af om det er en hoppe eller en vallak, afstamning, alder osv. Men selvom det er an ældre hest, skal I nok regne med 25.000 kr og opefter.
Mht papirer, så kan jeg kun erklære mig enig med Malene - KØB FOR GUDS SKYD EN HEST MED PAPIRER, I vil ikke fortryde det! Selvom du skriver nu, at I ikke vil deltage i arrangementer, så siger min erfaring mig, at I hurtigt skifter mening
Islandshestearrangementer er SÅ meget mere, end kedelige banekonkurrencer. Hvert andet år afholdes der en kæmpe stor ridelejr for både børn og voksne, med alle mulige former for aktiviteter (skovture, undervisning, børnekonkurrencer osv.), der afholdes juniorlejre med undervisning og masser af socialt samvær, fællesture med lokalklubben osv osv osv. Når du først kommer ind i islænderverdenen, så vil du hurtigt finde ud af, at det er en meget social verden, hvor folk går umådeligt meget op i den lille hest, og dyrker masser af aktiviteter som ikke har noget med konkurrence at gøre. Og dem er du tildels udelukket fra, hvis ikke hesten har papirer (selvfølgeligt ikke hygge i det daglige, men alle arrangementer som er arrangeret af Dansk Islandshesteforbund).
Derudover, så er det bare sådan, at man kun ved hvad man får, hvis man køber en islandsk hest. En ting er, at man aldrig kan sige, hvorvidt en hest uden papirer er ren eller ej. Der sælges masser af ponyer som "islændere uden pairer" som aldrig har set skyggen af islænder, fordi sælger så kan få et par tusinde kr mere for den. For det andet, kan man let blive snydt mht hestens alder, sygdomshistorie mv, fordi det er fuldstændigt umuligt at spore, hvad det egentligt er for en hest man har med at gøre. Hvis hesten har papirer og er chippet, ved man præcis hvad det er for en hest, og dermed er det meget lettere at spore oplysninger om den, ligesom det er sværerer at forhindre oplysninger i at komme frem.
En hest uden papirer kan sagtens være sød og rar, og måske også i første omgang opfylde jeres behov. Og så kan den selvfølgeligt erhverves lidt billigere. Men i det lange løb, er jeg sikker på, at I vil blive gladere for en hest med papirer.
Jeg vil anbefale dig at kigge på http://www.joras.dk som er Danmarks største marked for islandske heste. Evt kan du indrykke en købesaannonce med de krav I har, hvad I kan tilbyde og en maximum pris.
God fornøjlese med det hele