Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Køb af islænder
Forfatter: 
Dato:  09-08-2010 19:03

Hej

Jeg er på udkig efter min første islænder og har været ude og prøve nogle stykker efterhånden. Jeg havde fundet en super sød hoppe der lige var mig, men hun gik desværre ikke igennem handelsundersøgelsen....

Nu er jeg faldet for en lidt lille herre på 133 cm, super sød at ride, dog ikke helt så trænet i tølt. Han er 11 år og redet meget på ture, i tung trafik siger han intet. Han har været med på nogle jagter og optog igennem gågaden. Hvad må man give for en sådan dreng?

Har læst under et andet indlæg at joras er oversvømmet af gode billigere (end for et par år siden) islændere. JEg har nu set nogle stykker og kan sige at ikke alle er som beskrevet i annoncerne.... Det er altså en skam man ikke er ærlig når man skal sælge sin hest og spild af tid for at sige det.

Jeg var oppe og se en ved Thisted den skulle være idiot sikker på tur og natur tølter.... Det kan også meget vel være, men den blev kun vist frem i en roundpen, hvor den ikke var så samarbejdsvillig... Og tølt så vi kun en halv omgang af, så ville den ikke det mere....

Er der andre der er ude for noget lignende i deres søgen?

0
0
Svar på denne tråd

kigger...
Forfatter: 
Dato:  09-08-2010 19:38

også efter en islænder og markedet er stort p.t. Jeg tror mange gerne vil af med deres heste hurtigt og overvuderer deres hestes evner....

Skal en tur til www.kvistur.dk og se på en.

Pris og evner hænger også sammen.

Hilsen Jeanett

0
0
Svar på denne tråd

heste søgen
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 09:39

Ja desværre er islænder verden lige så uærlig som så mange andre heste verdener

Da jeg for et par år siden ledte efter en efterfølge til Ægir, havde jeg skrevet en lang række ønsker og krav til især sind og vilje. (roligt sind og styrbar vilje)

Og der var en ung pige som blev ved at skrive side op og side ned at det altså bare var hendes hest som var den rette for mig..

Så til sidst så startede jeg bilen og tog en veninde og gamle dressur underviser med mig.

Vi kom derud, og hesten var til at fange (hvilke var et 100% krav) og så blev den sadlet op og der begyndte den er virke urolig..

Da hun så tog den ud på den græsmark og satte sig op så snurrede hesten rundt og bukkede og stejlede jeg var paff, da sælger jo netop havde understreget at her var tale om en meget rolig hest som "aldrig" kunne finde på den slags.

Hun prøvede derefter at komme med en historie at det var fordi at hesten havde stået stille i 2 dage > Come on en hest med en roligt sind opføre sig altså ikke sådan efter blot at have stået i 2 døgn!!

Hun tilbød mig en tur som jeg straks afslog, da jeg ikke leger russisk roulette med mit liv, ellers tak.

Og min veninde var helt vildt, hun er til de ustyrlige heste, hun satte sig op og blev hurtigt kastet af (uskadt) jeg spurgte sælger om den hest var tjekket af en dyrlæge incl kiropraktor ?

Sælger holdte på sit om at hesten var 100% iorden og at den blot havde extra energi pga 2 dages fri.

Så jeg valgte at sige tak for denne gang og kørte derud af stadig helt paff over at være uærlig om noget SÅ vigtigt, troede hun ikke at jeg ville opdage at hesten dansede rundt under mig

Så hver gang jeg læser annoncer, så vælger jeg at stille en sælger en hel masse spørgsmål og ser om de kommer til at ændre hestens "historie" længere henne i samtalen..

Trist at det egentlig er sådan, for det skulle jo være sådan at sælgerne var en slags ambassadøre for race og skulle sørger for at udvise høflighed og hjælpsomhed overfor købere, istedet for at bringe skam over den islandske verden..

Trist rigtig trist

F.eks ham Prímus jeg har til salg, når folk spørger til ham så fortæller jeg ALT helt ned til mindste detalje, så en evt køber føler sig tryg, og hjulpet godt på vej rundt i junglen af salgsheste, for selvom de måske ikke ender med at købe min, så mener jeg stadig at man skal behandle hinanden med respekt hele vejen igennem

Har faktisk så set som idag sagt nej til en intresseret køber, da jeg ikke tror at de ville være et godt match, der ville de fleste jo blot have løget og skyndt sig at sælge hesten, men nix han skal ikke ende med at blive kastebold imellem mange hjem, men istedet gøre mit bedste for at finde det helt rette hjem til ham fra start af

Mvh

Henrietta Joye & Skálmar frá Skeggsstöðum & Ægir fra Toftdal

& Freyja frá Akureyri & Stjarna frá Gili med Prímus fra Toftdal

0
0
Svar på denne tråd

Ærllighed er en svær en...
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 10:38

Uha ja, der findes masser af sælgere som ikke er ærlige. Jeg har utallige gange oplevet at komme ud og kigge på heste, som langt fra svarede til det sælger havde beskrevet - og det er altså vel at mærke sket både hos private og professionelle. Jeg synes efterhånden, at jeg er begyndt at kunne genemskue en del annoncer, hvis det lyder for godt til at være sandt, så er det det ofte. Fx kan det virke påfaldende og mistænkeligt, når en hest, som egentligt lyder fantastisk i annoncen, bliver ved med at være til salg måned efter måned, og bliver sat ned i pris hver gang - så ved man at der er noget galt, og at det højest sandsynligt ikke er den beskrevne hest, folk kommer ud og prøver.

Engang imellem kan man også læse annoncen og tænke "hey, det lyder jo perfekt" og så scroller man ned på billedet og ser en hest, som på ingen måde matcher det der står i annoncen. Fx er det altså ikke noget stort salgstrick at skrive "fantastisk naturtølter" og så vise en hest på billedet, som går den reneste grissepas...

Jeg tror, at der kan være to årsager til uærlige annoncer. Den første er selvfølgeligt, at folk pynter på hestens dårlige sider, eller helt undlader at nævne dem, i håb om, at evt købere ikke opdager det, når de kommer ud og prøver hesten. Markedet lige nu er svært, og det gælder virkeligt om, at fange folk i første linje i annoncen. Men det hjælper selvfølgeligt ikke meget, hvis annoncen er direkte løgn.

Den anden grund er, at folk simpelthen ikke er i stand til at vurdere deres hest obejktivt. Jeg synes, at jeg oplever meget meget ofte, at folk selv synes, at deres lille guldklump er den bedste i verden, og de er simpelthen ikke stand til at se, at den hest der står ude på marken er både 100 kg for tung (i stedet beskriver de den som "islænder af den gammeldags slags"), går grissepas (beskrives som "dejligt bløde gangarter") og generelt er uopdragen og deraf halvvejs livsfarlig at være i nærheden af (beskrives som "hesten har et unikt sind og er helt sin egen"). Det er jo egentligt ikke ond vilje, men det er satme trælst når man kommer ud som evt køber.

Når alt dette er sagt, så har jeg oplevet de gange jeg har haft heste til salg, at det med uærlighed går begge veje. Der findes EDDERMAME mange købere, som ikke har den ringeste grad af selverkendelse, og som deraf kommer ud og kigger på heste, som de slet ikke er i stand til at håndtere! Jeg havde på et tidspunkt en vallak til salg, som var temmeligt følsom, og derfor krævede en meget rutineret rytter. Det lagde jeg på ingen måde skjul på. På et tidspunkt henvender en pige sig, hun skriver stolpe op og stolpe ned om, hvor meget hun bare ønsker sig en følsom hest, som hun kan træne helt fra bunden i div former for horsemanship. Hun beskriver, hvordan hun har stor erfaring med følsomme islandske heste. Jeg synes jo, at det lyder helt perfekt, og beskriver for hende, præcis hvordan hesten er, bl.a. at den ofte stikker af i panik, og at den nok vil kræve en komplet omskoling. Pigen kommer med offentlig transport helt fra Sjælland for at prøve hesten. Vi tager den om på banen, jeg rider lidt først, hun hopper op, er spændt som en fjeder, hesten springer lidt fremad og stopper så op igen, pigen begynder at tude, springer af, og nægter at sætte sig op igen. Det var noget helt andet, end hun havde forestillet sig. WHAT???!!!

På samme måde, har jeg oplevet folk som beskrev dem selv som rutinerede ryttere, der ikke engang viste hvordan man kom op på hesten, folk der troede at nytilredne heste til 20.000 kr kunne gå en T.1 (der stod ordret i annoncen, at hesten nok aldrig ville vinde de store gangartskonkurrencer, men til gengæld ville vinde hjerter hvorend den nåede frem) osv osv osv.

Summasumarum må være, at det selvfølgeligt er vigtigt som sælger, at beskrive hesten på mest ærlige måde, men det er saftsusme også vigtigt, at man som køber kigger lidt indad, og hvis ikke man er i stand til det, så skulle man måske spørge sig lidt omkring, hvilken hest andre folk mener man skal have!

0
0
Svar på denne tråd

Mht pris
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 11:34

Mht pris på den vallak du nævner, så er det svært at sige noget om når ikke du giver flere oplysninger. Hvem er hesten fx efter? Når du skriver "ikke trænet i tølt" betyder det så, at den slet ikke viser tølt? At den aldrig har gjort det? Hvad viser den i stedet (det er ret væsentligt om det er pas eller trav)?

Umiddelbart trækker det op, at hesten har et godt sind, men det trækker ned, at den ikke er større og i særdeleshed, at den er så gammel og endnu ikke trænet i tølt (igen, alt efter hvad der menes med det). Jeg vil umiddelbart sige en pris på omkring 20.000 kr. (såfremt det er en hest MED papirer - har den ingen papirer er det jo reelt bare en lille pony, og så vil jeg mene, at prisen skal ned under 10.000 kr).

0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 21:55

Ja det er også vigtigt som køber at gøre helt op med sig selv hvad man selv kan håndtere.

Den lille vallak, kan tølte (jeg har aldrig redet islænder og jeg kan sagtens få den til det)Nuværende ejer bruger det bare ikke rigtigt. Men syntes da ikke den er gammel overhovedet....

Jeg har ikke set på en eneste af denne kaliber til den pris du foreslår (på de 20.000 kr), men vil da gerne have nogle links til sider hvor de forefindes :-) Den billigste jeg har set på var en hoppe til 25.000 kr, men den kunne ikke gå gennem bøje prøve desværre....

0
0
Svar på denne tråd

ny hest
Forfatter: 
Dato:  11-08-2010 09:25

Joel hvilke sider har du allerede kigget på ?

Så er det nemmere at give dig salgs links

Mvh

Henrietta Joye & Skálmar frá Skeggsstöðum & Ægir fra Toftdal

& Freyja frá Akureyri & Stjarna frá Gili med Prímus fra Toftdal

0
0
Svar på denne tråd

Måske vi har kigget på den samme......
Forfatter: 
Dato:  11-08-2010 09:40

Hej Joel.

Kan se vi bor i samme by, måske vi har kigget på den samme hoppe ?

Sender dig lige en privat besked....

0
0
Svar på denne tråd

Det fungere ikke......
Forfatter: 
Dato:  11-08-2010 09:47

Hej igen.....

Jeg kan ikke få privat beskeden til at virke......hvor så du på hoppen henne, måske det er hende jeg har købt, prislejet lå på det samme......

0
0
Svar på denne tråd

Hej Igen
Forfatter: 
Dato:  11-08-2010 10:09

Jeg har skrevet en privat besked til dig pia7

Jeg har kigget nærmest dagligt ;-) på Joras, Dba, hestegalleri og her.....

Glæder mid til et par links :-)

Hilsen

Anita

0
0
Svar på denne tråd

Jubii....
Forfatter: 
Dato:  13-08-2010 11:24

Hej Alle

Jeg købte i går Lille Reddi, han er bare så kær ;-). Nu kan jeg skrive lidt flere fakta om ham.

Han hedder Reddi fra Stærbogård, er efter Angi, han er 5 gænger, 133-34 cm høj (får ham målt ordentligt først i næste uge), brugt til mange lang ture, både til vandet, i skoven og by. Han er 100 % trafik sikker også i meget tung trafik, fremadgående og har to tempo i trav, lidt hurtigt og meget hurtigt ;-). Hans tølt mangler stadig lidt træning, men er meget nem og finde. Han er i topform, gik sidste søndag jagt på 25 km og har været på et par ture i ugens løb. Nå ja han er 11 år og rød med lysere man og hale.

Der skal nok komme et par billeder når jeg får taget nogle gode :-)

Hilsen
Anita

0
0
Svar på denne tråd

Til lykke
Forfatter: 
Dato:  15-08-2010 06:36

Jeg sad også og så på Joras- og der var jo lige en hoppe i fol- og billig. Desværre/heldigvis havde de glemt alderen.

Der var også en flot rød vallak- desværre med spat.

Nå JEG SKAL ikke have hest.

Medmindre jeg møder en trafiksikker gammel billig vallak- og skimmel.

Med væmlig hilsen
xtiny

"Den, der kun venter på, hvad fremtiden vil bringe- har ingen"

0
0
Svar på denne tråd

Købte for 1. måned siden
Forfatter: 
Dato:  15-08-2010 20:49

Jeg er også helt ny i islænder verdenen. Jeg har desværre også oplevet uærlige mennesker og heste der slet ikke svarede til annoncerne.

Mht. pris så er det svært, jeg synes ikke jeg har kunnet finde nogle til 20.000 der levde op til mine krav (meget lig dine krav)

Jeg endte med at finde en fin 12 årig vallak (synes overhovedet ikke det er gammel i øvrigt) på den lokale islænder rideskole (Nordjysk ricenter) og er super glad for ham.

5 gænger - vil gerne passe så vi arbejder hårdt med at finde tølten. Det er en HELT NY verden ;-)

Mvh. Lise D

Mangler du ordentligt og seriøs transport til hesten (i lastbil) til fornuftig pris i/omkring Nordjylland så kontakt mig ;-)

0
0
Svar på denne tråd

LISE D
Forfatter: 
Dato:  16-08-2010 00:08

Tillykke med din nye islænder. Håber du bliver rigtig glad for dit nye ridedyr ;-).

Men nej syntes heller ikke jeg kunne finde nogen til de 20 som en skrev længere oppe. Men hva jeg regner med at have fundet hesten jeg skal bruge de næste min 10 år, så prisen bliver jo ikke så stor hvis man regner ud på års basis ;-)

0
0
Svar på denne tråd

søgning af islænder
Forfatter: 
Dato:  08-09-2010 12:27

jeg har brugt 4 måneder på og køre rundt i det meste af landet for at købe hest... og ja, jeg har prøvet det samme som dig... har flere gange kørt rigtig langt og så lever hesten slet ikke op til det som stod i annoncen... den ene katastrofe efter den anden, og jeg var ved og give helt op...

Det er så dårligt og jeg kan ikke forstå at folk tror man gider og købe en hest som ikke er i nærheden af og passe på beskrivelsen!!!!

jeg endte som Lise med og købe en vallak på Nordjysk ridecenter, som ligger 4 km fra hvor jeg bor...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider