Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Ingen stamtavle
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 02:50

Jeg har lige fået en skøn lille islænderhoppe i en byttehandel. Det var egentlig bare meningen at jeg ville få hende redet op, og så solgt hende igen, men jeg er bange for at jeg ikke kan skille mig af med hende igen, og overvejer derfor at beholde hende og sælge en af de to store.

MEN hun har ingen stamtavle, og jeg kunne nok godt tænke mig at trække et føl på hende på et tidspunkt (mest fordi hende jeg så vil skulle sælge, skulle have været ifolet til næste år, og så gå med føl sammen med min shetlænder i 2012, hvilket hende her så skulle istedet) Jeg vil jo selvfølgelig gerne have papir på føllet (fra farens side) og vil gerne holde mig til islænder. Men vil hingsteejere overhovedet tage islænderhopper ind uden papirer? Og kan jeg få lavet blåt pas ved det?

Et lille ekstra spørgsmål. Er det Landscentret der står for pasudstedelse, og hvor længe har mærkning været et krav hos islænderne?

Jeg fik nemlig lige at vide idag at hun havde fået at vide af tidligere ejer at der var pas til, hvilket der alligevel ikke var da det kom til stykket, så jeg tænker lidt om den kan være blevet væk, og er derfor lidt spændt på om dyrlægen finder en chip i hende allerede når hun skal chippes i næste uge.

Heidi K Nielsen

Avl og salg af shetlandsponyer

http://www.stutteri-bjorholm.dk

1
0
Svar på denne tråd

Papirløs...
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 09:09

Tillykke med din nye pony - dejligt at du blevet så glad for hende :-)

Først og fremmest, så bliver jeg nok desværre nød til at sige, at hvis ikke din hest har papirer, så er det højest sandsynligt fordi den ikke er ren islænder. Rene islændere har papir, længere er den ikke. Selvfølgeligt kan du være heldig, at papirerne er forsvundet på et tidspunkt, men det er en historie, som alle prøver at prakke købere på, og der er sjældent hold i den. Ikke dermed sagt, at din hoppe ikke er skøn, den er nok bare ikke islandsk :-)

For det andet, så er det ikke muligt at sende en papirløs hoppe til en hingst med papirer indenfor DI regi. Hvis hingsteejer bruger sin hingst til papirløse hopper, mister hingsten avlsgodkendelsen. Dansk Islandshesteforbund har lukket stambog, og da der ikke er bevis for din hoppes ægthed, kan den eller dens afkom ikke optages i stambogen. Det er derfor ikke muligt, at avle et føl med stamtavle på din papirløse hoppe, medmmindre det viser sig, at den faktisk har stamtavle.

Jeg synes du skal overveje meget seriøst, om du ønsker at avle et føl på hoppen. Det er drøn hyggeligt at avle, og føllene er jo fantastisk søde, men et papirløst føl er KOMPLET umuligt at komme af med. som markedet er for tiden, kan man ikke engang komme af med føl og ungheste med papirer. Derfor, vil du absolut avle på hoppen, så skal det være fordi du selv ønsker at beholde afkommet, ellers risikerer du at sætte endnu en lille papirløs hest ud i verden til en uvis skæbne.

God fornøjelse med din hest :-)

0
1
Svar på denne tråd

Hov forresten
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 09:11

Det er Dansk Islandshesteforbund som står for udstedelse af papirer til renavlede islandske heste. Men, hvis ikke din hest har papirer, så skal den bare have almindelig registrering hos Landscentret, som alle andre papirløse ponyer.

1
0
Svar på denne tråd

Ang papirer
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 10:03

Det var først noget jeg tilfældigvis fik at vide det med passet, så ikke noget køber har brugt som salgsargument.

Jeg ved godt hvordan det hænger sammen med stamtavle osv, at man ikke kan lave det på et afkom efter en hoppe uden papirer så afkommet kan kåres. Men man kan lave LU-papirer, altså blåt pas efter en kåret hingst, på en hvilken som helst hoppe, så fremt altså at racen tillader det. Jeg vil på ingen måde bruge en hingst uden stamtavle/der ikke er kåret, og kan ikke rigtig forestille mig en race man vil få noget ud af at blande med.

Vil en hoppe fra 2004 have chip hvis den har pas, eller anden mærkning? Jeg kan jo ikke få lavet nyt pas til hende hvis hun har i forvejen, derfor skal hun jo lige tjekkes inden dyrlægen chipper hende.

Heidi K Nielsen

0
0
Svar på denne tråd

Papirer...
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 10:19

Ja, en hest fra 2004 med papirer burde være chippet, så du kan være heldig, at dyrlægen finder hendes chip. Jeg ved faktisk ikke helt hvordan det så foregår med papirerne. Måske der kræves DNA af mor og far på hesten. Men du kan ringe til DI (http://www.islandshest.dk) og spørge.

Du kan, som skrevet, ikke bruge en kåret islandsk hingst, medmindre din hest har rødt hestepas fra DI.

0
0
Svar på denne tråd

Stamtavle eller ej
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 13:37

Så er det jo heldigvis ret nemt at afgøre om det var sandt det tidligere ejer havde fået at vide om at der har været et pas på hende (hun havde fået at vide at der var, men da vognmanden kom for at hende hende var der ikke, det var helt tilfældigt at jeg fik det at vide)

Finder dyrlægen en chip i hende, så må jeg tage den derfra hvordan jeg skal forholde mig, er der ingenting, ja så har jeg et helt år til at overveje om der skal føl i hende eller ej, hvis jeg altså beslutter mig for at beholde hende, det kræver jo at en anden skal ud.

Heidi K Nielsen

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 15:54

Man kan sagtens sælge et islænder føl uden papirer, men prisen er selvfølgelig ikke så høj, da det ikke kan bevises den er ægte.

Der findes ægte islænderhingste med papirer som ikke er godkendt til avl, og som bruges til bedækning. Bla bor der en fantastisk hingst her i nordjylland, han har fuld stamtavle og er et pragt eksemplar, han er aldrig blevet stillet til kåring for det gider ejeren ikke døje med. Men han bedækker papirsløse hopper :)

0
0
Svar på denne tråd

avl uden stamtavle
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 17:24

Jeg ønsker ikke at avle uden stamtavle. Jeg ved godt at jeg via DNA sikkert også kan få farens stamtavle i et lysegrønt pas hvis han har den og ikke er kåret, men det er ikke det jeg ønsker, så hellere ingen føl få på hoppen

Heidi K Nielsen

Skøn frieser hoppeplag sælges, se hende her

0
0
Svar på denne tråd

Stutteri Bjørholm (Labaniet)
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 17:40

Stutteri Bjørholm (Labaniet): Thumbs up for din indstilling til avl! Jeg er meget enig med dig :-)

0
0
Svar på denne tråd

Avl med papir
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 17:51

Jeg avler shetlændere, og vi er om nogen påvirket af den papirløse avl på vores priser, deraf halvdelen af grunden til min holdning. Og den anden er jo, at er man seriøs avler, kunne man aldrig drømme om at avle papirløs. Også derfor jeg er så meget i tvivl om jeg skal beholde hende (hvilket jo ikke var meningen), da det kræver at jeg sælger min frieserhoppe på 2 år, som skulle ifoles til næste år som nr. 2, og jeg vil helst ikke kun have ét føl, og vil helst heller ikke bare lade være med at ifole den anden, dels er hun en rigtig god avlshoppe, som var pænt dyr i indkøb, og dels er hun forfangen nu.

Men jeg er bare så glad for hoppen, hun er lige det jeg altid har søgt efter i min nr. 2 ridehest/pony, som jeg rigtig kan komme igang med ridningen på, måske hun er lidt lille med sine ca 130 cm, men eftersom jeg kun er 162 og ikke overvægtig, har det ikke den store betydning når hun er islænder.

Jeg kunne jo også sælge hende, og prøve at bytte min frieser til en islænderhoppe med tavle, jeg ved dog ikke hvor nemt dette er.

Heidi K Nielsen

0
0
Svar på denne tråd

Du kan
Forfatter: 
Dato:  06-06-2010 17:01

Som du nok også er kommet frem til lave føl som kan få papire med din Pony.

Ingen stambog = ikke islænder.

Islænder hingste med papire må, ikke bedække hopper som ikke har papire = islænde hopper vel og mærke.

I islænder forbundet findes der kun en slag papire, de registrere kun i islænderforbundet.

Hvad man ellers kan få af Pas, som jo ikke er = med stamtavle ved jeg ikke, ved bare at alle heste/ ponyer skal chippes og have lavet pas inde 31/12 2010 og de lidt ælder heste/ ponyer kan vente til slut af 2011.

Satis temporis mihi est

( Jeg har tid nok)

http://www.kallehauge.org

0
0
Svar på denne tråd

Ny ejer
Forfatter: 
Dato:  07-06-2010 12:13

Hoppen har fundet sin nye ejer, hun rejser over til min nabo, som det var planen fra starten af, i løbet af sommeren, når de har været på ferie. Sammen med min shetlændervallak, som var med ovre og hente hende, og som hun blev perlevenner med efter få timer sammen på fold.

Jeg har så sat min frieser hoppeplag til salg, så jeg kan få plads og råd til at købe en islænderhoppe med stamtavle, eller jeg kan håbe på at jeg er så heldig at finde en der er interesseret i et byt. Hvis det ellers lykkedes mig at få frieseren skiftet ud, skal I nok snart få lov at se meget mere til mig herinde.

Heidi K Nielsen

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 15:31

Du nægter at bruge en hingst der ikke er avlsgodkendt, men du vil gerne bruge en hoppe af total ukendt herrekomst?

Mærkelig holdning.....

Men det kan jo være ligemeget nu dyret er solgt!

Ejer af;

• Narnia fra Lille Nørregård IS
  • Harpa fra Ytra-Vallholti IS
  • Álfur fra Danefeld IS
  • Diamant DV866

PC elite i brun og PC SMB rød med klokker sælges!

0
0
Svar på denne tråd

Sne Ferrari
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 17:05

Det er jo netop det jeg har bestemt mig for at jeg ikke vil, hvis du læser indlægget rigtigt igennem, kan du se at det er noget jeg overvejer at gøre, af følgende grunde:

1. Jeg er meget glad for hoppen og overvejede derfor at beholde hende.

2. Skulle jeg beholde hende, skulle min frieser, som i 2012 skulle gå med føl sammen med min shetlænder.

3. Da min shetlænder ikke skal gå med føl som den eneste i 2012, skal hoppen der overtager frieserens plads ifoles i 2011.

4. Jeg kunne aldrig nogen sinde drømme om, hverken at lave et føl efter en ikke avlsgodkendt hingst, eller at blande islænder med noget andet.

Det er de ting jeg har haft at tage mine overvejelser ud fra, så har spørgsmålet så været om det var hjertet eller fornuften der skulle vinde, og det gjorde fornuften.

Og til de der siger at har den ingen tavle er det ikke en islænder. Sådan kan man selvfølgelig også se på det, hvilket vil sige at jeg kunne stille hende til kåring i pinto, da hun er broget. Men pinto godkender ikke islænder til indkrydsning, så jeg vil ikke bare sige at jeg ikke ved at hun er islænder (eller en meget stor del) for at få hende kåret der. Eller bare registrere hende som pony, og så bruge en pintohingst på hende, for så at stille afkommet i F1 i pinto (hvis den bliver broget), og skule at der er islænder i.

Samme regel har næsten alle andre forbund med åben stamtavle, der er selvfølgelig måske nok ECHA de tager vist alt ind, men dem skal jeg ikke i nærheden af.

Derfor er jeg nødt til at forholde mig til at hun er islænder, stamtavle eller ej.

Men mange tak til de herinde, som har givet mig de oplysninger jeg skulle bruge for at kunne tage den rigtige beslutning.

Heidi K Nielsen

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 17:42

Det er da enormt selvmodsigende?

4. Jeg kunne aldrig nogen sinde drømme om, hverken at lave et føl efter en ikke avlsgodkendt hingst, eller at blande islænder med noget andet.

Du vil da netop blande islænder med noget andet, nemlig hende! Hun er ikke islænder når der ingen tavle er! Islænderens udseende træder kraftigt igennem, men den kan jo sagtens være blot ½ eller 3/4 islænder! Hvis du er seriøs avler så burde du kunne se problemet (fra starten) ved at avle på sådan en hoppe......

Men heldigvis for racen tager hingstene ikke imod din hoppe for så ryger deres bedækningstilladelse....

Ejer af;

• Narnia fra Lille Nørregård IS
  • Harpa fra Ytra-Vallholti IS
  • Álfur fra Danefeld IS
  • Diamant DV866

PC elite i brun og PC SMB rød med klokker sælges!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider