Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Hvilken hest skal jeg vælge?
Forfatter: 
Dato:  17-03-2010 22:16

Hej!

Leder pt. efter hest - og håber, at kunne få nogle gode råd og meninger her

Vi har en skøn fjordhoppe på 19 år, som nu mangler nyt selskab, da nuværende er gammel og træt af dage. Hoppen vi har, er frisk men kan sagtens rides af vores ældste datter på 9 år - da hesten klart fornemmer, hvilken rytter den har på ryggen.

Jeg har ikke meget at handle for, og leder derfor efter en hest i prisleje ca. 8000,- kr. Der er faktiske gode fjordheste at få til den pris - men svært at finde en der matcher den dejlige hest vi har i forvejen.

Så kom jeg pludselig på den tanke, at det også kunne være en ældre islænder vi skulle have!!! Det er jo et andet prisleje, men det jeg kan få for de penge jeg nu har, er valget mellem nogle avlshopper på ca. 14 år, som faktisk ser ret okay ud, men selvfølgelig bærer præg af, at være avlshopper. Disse går i løsdrift og er ikke tilredet. Jeg tænker, at jeg sikkert sagtens kan gøre en sådan hest "ridebar" - men jeg er lidt i tvivl, om jeg har den tid der skal til, da det formentlig vil kræve daglig træning!!!. Har også hørt, at en islænder er en dårlig løsning når her er børn, da den er al for ilter (men skal jo også rides af mig selv) - jeg synes nu, at de virker til at have et godt sind, dem jeg har kigget på. Det vigtigste for os her er, at det er en hest der er hyggelig i folden - ikke bider og sparker og hvor børnene kan føle sig trygge - lige som de gør med vores fjordhest.

Skal kun bruges til turridning, da det er de betingelser vi har her hvor vi bor.

Håber at nogle kan bidrage med lidt råd og vejledning

Vh. Pernille

0
0
Svar på denne tråd

Hov...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 09:24

Hvor blev svarene i tråden af?

Nå, men hvor finder du islandske hopper på 14 år til 8000 kr?

0
0
Svar på denne tråd

hej...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 15:05

Uha.. Du får ikke meget islænder og slet ikke en hoppe for 8000 kr. og heller ikke på den alder. Desværre..

Så skal du i hvert fald være meget heldig, men så har den højest sandsynligt spat eller sommereksem m.m.

et liv uden dyr, ville ikke være et liv for mig.

www.123hjemmeside.dk/stald-cassie

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 19:18

Jeg ville personligt aldrig købe en islænderhoppe på 14 år der aldrig var redet. Du aner ikke hvad det er for en hest du får når den pludselig bliver redet og den har højst sandsynligt spat. Har ca. 50 % af alle islændere desværre.

Tror du får mere god fjordhest eller anden pony for de penge end du får noget som helst islænder.

Mvh Pia

Glæder sig til det bliver forår!

0
0
Svar på denne tråd

50% af alle islændere?
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 19:37

Har 50% af alle islændere spat? Det kunne jeg da godt tænke mig at se noget dokumentation på - hvor har du læst det?

;-) Mvh. Dorte (med Sara, Ódinn, Hildingur, Ludvig og Wilma )

Vi søger brugte byggematerialer til vores stald-projekt - har du noget du vil sælge?

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 19:41

Har fået det af vide fra min søster, var hendes dyrlæge der sagde det. Men heldigvis er der mange islændere det ikke kan mærkes eller ses på. Men min søsters islænder er lige blive aflivet pga ungheste spat og dyrlægen på dyrehospitalet sagde at det ikke var noget nyt, at det har de fleste islændere desværre.

Mvh Pia

Glæder sig til det bliver forår!

0
0
Svar på denne tråd

874545645
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 01:22

Det er ihvertfald noget pjat at en islænder er for ilter til børn, selvfølgelig har de fleste af dem vilje og masser af det men de er som regel godmodige og rolige i omgang;-)

Du skal nok være heldig hvis du skal finde en ridbar hoppe til 8000 kr, så skal den ihvertfald være papirsløs....Så kan det da tænkes.

Jeg er fortaler for at købe en islænder, men hvis du har set en del gode fjordheste til billige penge så syntes jeg det kan være et ligeså godt valg, det er også en dejlig hest;-)

0
0
Svar på denne tråd

nej tak til tidligere avlshoppe
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 15:23

Hvis vi lige ser bort fra om den skulle have spat eller andre sundhedskavanker eller om du overhovedet kan få en til de penge. Så vil jeg betænke mig meget i fht. at købe en ældre tidligere avlshoppe. Avlshopper har ofte haft meget lidt menneskelig kontakt, altså ikke kun er de ikke ridevant, men de er ofte heller ikke blevet striglet ret meget, fået løftet hove eller overhovedet blevet trukket ret meget med. Og når du så søger en hest som dine børn skal være tryg ved på folden, ja så vil jeg altså styre langt uden om en tidligere avlshoppe. Husk at avlshopper ofte har gået i større eller mindre hesteflokke uden ret meget menneskelig kontakt og derfor har et meget udpræget flokinstinkt. Dvs. hoppen er vant til at skulle markere sig i flokken for at bevare sin position og det gør flokheste jo ved bid, spark mv.

Så jeg vil sige at en tidligere avlshoppe er alt andet end børnevenlig.

Jeg vil foreslå dig at finde en venlig fjordhest som er tilredet og vant til håndtering fra jorden. Der får du meget mere for pengene. Enten det, eller en islænder plag som du selv kan lære alt fra bunden. Det er virkelig meget arbejde først at pille års dårlige vaner ud af en hest før man kan bygge nye goder vaner op! Så hellere starte helt fra bunden med en plag.

Mvh Maria

Tålmodighed er en dyd - specielt med en OX

0
0
Svar på denne tråd

på joras
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 17:33

kan du finde 18årige rideheste til 8000 p.t. -også hopper. der er 2 til salg ;)

mvh. Gitte & Tyran

*jeg har ikke altid ret, men jeg tager aldrig fejl*

0
0
Svar på denne tråd

et tip
Forfatter: 
Dato:  13-04-2010 17:02

En god lille lyn test som kan give én fingerpeg om hvad du skal søge..

www.stutteribaekgaard.dk/salg/ test.aspx

Mvh

Henrietta Joye med Skálmar frá Skeggsstöðum & Ægir fra Toftdal

& Freyja fra Akureyri & Stjárna fra Gili

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa..
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 16:40

Du kan ski godt få en okay islænder til 8000!

Lav en købsannonce på Joras!

Jeg fik mange henvendelser og købte en 20årig fantastisk dejlig hoppe med god afstamning for mindre end dit max beløb!

Hun havde godtnok ikke været redet et par år, men har vist sig at være den slags hest hvor man bare sidder og smiler! Hun er fuld af energi og kan tölte i flere tempi!

Ejer af;

• Narnia fra Lille Nørregård IS
  • Harpa fra Ytra-Vallholti IS
  • Álfur fra Danefeld IS
  • Diamant DV866

PC elite i brun og PC SMB rød med klokker sælges!

0
0
Svar på denne tråd

Hej igen
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 17:44

Det billede var da vist for stort;o)

Det er hende til venstre med snibben

Ejer af;

• Narnia fra Lille Nørregård IS
  • Harpa fra Ytra-Vallholti IS
  • Álfur fra Danefeld IS
  • Diamant DV866

PC elite i brun og PC SMB rød med klokker sælges!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider