Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

 Hvor store folde?
Forfatter: 
Dato:  23-03-2010 14:29

Hej

Vi skal til at lave folde til to islændere, men ved ikke helt hvor store de skal være.

Hvor mange m2 er de folde jeres islændere går på?


Vi har talt om at lave ca. 1300 m2 jordfold og ca. 2000 m2 græsfolde, delt i to så den ene kan hvile. Lyder det helt skørt til to ismuler?

Er det bedre kun at lave én græsningsfold på de 2000 m2?




0
0
Svar på denne tråd
 
 +++++++++++++++++
Forfatter: 
Dato:  23-03-2010 15:01

Syntes det er en lidt lille græs fold..

Det er godt 1/3 tønde land.



Diana Tornbjerg Hansen


Sommergræs tilbydes i Jerlev(7100 vejle)
tornbjerg.dk/mark


www.snerpa.tk

www.tornbjerg.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Ok..........................
Forfatter: 
Dato:  23-03-2010 15:36

Synes du den skal være større end de 2000 m2? Vi har masser af jord, så det er ikke noget problem.


Hvad er en god størrelse for en græsningsfold til to islændere?

0
0
Svar på denne tråd
 
 hos os
Forfatter: 
Dato:  23-03-2010 20:28

kvadratmeter har jeg ikke forstand på, men jeg har lidt indput til opdelingen af foldene.


Her har vi rigtig meget gavn af vores jordfold, som er så stor som den kan være uden der er græs på den). Her kan vi så styre indtaget af frøgræs.


Tidligere har mine heste gået to somre på det såkaldt 'forbudte' nedbidte græs - det fungerede også rigtig fint. Denne fold var vel på størrelse med to store ridebaner.


Langt græs kan mine tilgengæld kun tåle 2 - 4 timer pr dag - så reel døgngræs bliver det aldrig til og tilgegæld har vi ikke brug for vildt stor græsfold.

Der hvor de er nu, kører vi med stribegræs, men det giver nogenlunde samme græsmægde.


De bedste islænderfolde er, efter min mening, dem hvor der er gammelt græs - og lidt 'ikke giftigt' ukrudt, så de skal lede efter det grønne græs.


MVH Anja


0
0
Svar på denne tråd
 
 Ok, tænker at
Forfatter: 
Dato:  24-03-2010 15:53

jordfolden måske skulle være større så, eftersom de nok vil komme til at bruge mest tid der. Og skulle man mon så lave én stor græsfold i stedet for de oprindelige to små? Det er jo kun til to heste, så de kan vel ikke bide den ned og trampe den op.. Eller hvad?


Hvad er en god størrelse på en fold? Ved at loven siger minimum 800 m2, men det lyder da meget småt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 fange dem
Forfatter: 
Dato:  25-03-2010 19:53

Nu er mine heste dejligt nemme at fange på græs, mne jeg har rendt rund og brugt tid på at få fat i nogen der ikke syntes de skulle tilbage på jord, så græsfoldens str kommer an på dine heste og din form


Hvis du har en måde at holde jordfolden fri for græs kan den godt være stor...


MVH Anja


0
0
Svar på denne tråd
 
 stor jordfold
Forfatter: 
Dato:  29-03-2010 22:34

Hej!


Jeg vil kraftigt anbefale dig at lave en stor jordfold, dels fordi det er der en islænder tilbringer det meste af sin tid, de færreste kan tåle mere end 2-4 timers græs.


Så gør jordfolden spændende, med træer og evt. en lille bakke (mine eeeeeeeelsker deres bakke).


Så slipper du også for mudder-helvede om vinteren.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det lyder også som en god ide,
Forfatter: 
Dato:  29-03-2010 23:03

og vi har både eng- og skovområder på grunden, så vi kan fint lave en fold med træer. Bakker har vi ikke, men de kan måske laves..?


Tror vi laver en god stor jordfold og en eller to mindre græsfolde til at starte på. Vi har masser af jord, så vi kan altid udvide foldene:)


Men hestene er vant til at gå på græsfold stort set hele tiden hos tidligere ejer, og helt uden problemer. Så håber at det kan blive til lidt længere end 2-4 timer.. Men vores græs er ikke så næringsrigt, og det er sælgers heller ikke.


Takker for svarene!

0
0
Svar på denne tråd
 
 foldstørrelser
Forfatter: 
Dato:  29-04-2010 17:21

altså som grundregel siger man 1 tønde land pr. hest en tønde land er ca.5000m2 (dvs ½ hektar) -men når det så er sagt syntes jeg fint det kan gå med 3 islændere pr. hektar, men mindre jord ville jeg absolut ikke byde hestene. jeg selv har i vinterperioden mellem 1½HA og 3½HA til 2-4 heste, og i sommerperioden deler hestene og 6-8 goldkøer 13HA græsfold. dog har det også noget at sige hvordan du vil holde hestene. vil du stribegræsse, have reguleret storfold, eller bare give dem frit lejde med en lavfruktan græstype? -der er lovgivning som siger en fold skal være minimum 20*40m, (som en dressurbane) -og det er nok en fin størrelse til en jordfold.




mvh. Gitte,

med Tyran, Ýrsa og Bine


Tyran er til salg. -se hans profil.


*jeg har ikke altid ret, men jeg tager aldrig fejl*

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ok, det
Forfatter: 
Dato:  29-04-2010 19:32

passer meget godt med ca. 1300 m2 jordfold, men vil overveje at lave et større areal med græsfold. Det er ikke noget problem, vi har jord nok. Vil bare ikke lave foldene for store så de kan forspise sig. Men det er måske ikke noget problem når planen er at de skal på græs 2-4 timer i døgnet?

Resten af tiden skal de have adgang til jordfolden, aldrig i boks, men vi laver et læskur så de kan gå derind hvis de har lyst.

Ved ikke hvad slags græs det er, men en dyrlæge har set på det, han mener at det godt til islændere, fordi det er "gammelt og næringsfattigt". Det har aldrig før været indhegnet til dyr, så det er ikke nedbidt og stresset.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider