|
|
| er længere pauser beviseligt nyttige? |
| Forfatter:  |
Signus |
| Dato:  |
23-09-2007 20:54 |
|
Hej alle, jeg har et spørgsmål ang. at give hesten pauser/fri fra ridningen i en længere periode. Jeg synes, at der ofte bliver talt for det. Er det nødvendigt/fornuftigt? Jeg har en 5års hoppe, som blev tilredet sidste sommer rimelig stille og roligt. Jeg købte hende i februar (knap 5 år) og rider hende mellem tre og fem gange om ugen. Oftest terræn, bane vel ca. en gan om ugen/hver 14. dag. Bør hun have en længere pause på et tidspunkt? Hvis ja hvorfor? Håber der er nogle kloge hoveder, der kan svare, mvh Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pause... |
|
|
Jeg ved ikke, om der er noget bevisteligt omkring det, men min erfaring siger mig i hvert fald, at de har bedst af, at få en eller anden form for pause. For det første, er hestene langt fra udvoksede som 5-års, og har derfor behov for en pause at "vokse i". For det andet, synes jeg ofte, at hestene har tendens til at brænde mentalt sammen, hvis ikke man giver dem pausen. Og problemet er jo, at hvis man venter til de er brændt sammen med at give dem pause, så tager det virkeligt langt tid at rette det op igen. Derfor giver jeg dem altid en pause så længe de stadigvæk synes at arbejdet er sjovt. Jeg har ofte oplevet, at hestene efter pausen, har meget lettere ved de ting, de havde svært ved inden pausen. Så ja, jeg ville give din hest en pause, hvis jeg var dig. Behøver måske ikke være mere end en måned eller to...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Magasinet hest |
|
|
bragte sidste år, eller tidligt i år en artikel af Julie Taylor, baseret på intewiev af professor Hillary M Clayton, hvor hun bl.a fortæller at der ikke er videnskabeligt balæg for at unghestepauser har nogen nytte. Jeg har citeret lidt fra artiklen i denne tråd: www.heste-nettet.dk/forum/3/272690/ 272679/ Jeg er også af den opfattelse at de pauser er unødige, for hvis en ung/nytilredet hest har behov for en pause (her taler jeg om fri i mere end 14 dage), så er rytteren gået for hurtigt frem. Døgnet har 24 timer, og går vi ud fra at hesten bliver brugt 1 time i døgnet, så har den 23 timer til at holde fri i, og hvis hesten ikke skulle restituere sig på de resterende timer, må man moderere arbejdsmængden, så det passer hestens aktuelle formåen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pauser |
|
|
Jeg vil mene, at det kommer an på hesten. Gjöf er 6 år, og er blevet tilredet i år. Hun har ikke haft en pause, og får heller ikke en lige foreløbigt, og hun virker ikke til, at have brug for en. Blossi blev gjort ryttervant som 4 års. Derefter fik han et halvt års tid som leder af sin egen hingstefold (han gik på hingstefold fra han var 1½ til han var 4, så blev han gjort ryttervant, taget til kåring og kom til Bornholm, hvor han fik sin helt egen flok). Derefter begyndte jeg at tilride ham og træne ham. Han har haft godt af sin pause.. Så selv om det måske ikke er videnskabeligt bevist vil jeg mene, at det er forskelligt fra hest til hest!
Hilsen Pernille Stolt ejer af Blossi fra Mosen og Randver, mine røde bamser med blisser Rider Blossi, Gjöf, Olivia og Snæbjørn
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pauser |
Eldur ♥Djarfur♥ |
24-09-2007 12:31 |
|
Altså jeg rider ikke så meget. så min hest får tit nogle dage fri og når jeg rider er det ikke det helt store. behøver min hest så de pauser?
You can dress like me, you can talk like me, you can be friends whit my friends, but you can be me cause you still a wannabe!! Be yourself!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm men |
Signus |
24-09-2007 12:53 |
|
det blev jeg jo så ikke så meget klogere af Jeg synes det er svært, når der er modstridende holdninger at vide, hvad jeg så "bør" gøre. Jeg kunne selvf bare lytte til hesten-hvilket jeg også prøver! Men det har ikke bragt mig så meget længere. Hun får nogle gang op til en lille uge fri, og der virker hun meget afslappet og "fornuftig" bagefter. Har hun mon så brug for mere eller er det her fint? Det er svært, synes jeg!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu er mine |
|
|
heste ikke islændere, men jeg har altid bare lyttet til hesten. En hest har det godt med at blive brugt jævnligt i starten, en anden har det bedre med en tur om ugen og en tredje har bedst af et par tænke-mdr. Jeg aner ikke om der findes videnskabeligt belæg at pauser er godt - men stress eller manglende energi/glæde hos unge heste er så farligt, at det er bedre at gå med livrem og seler, hvis man ikke helt synes man kan mærke på hesten hvad den har behov for. Efter min mening.
Mange hilsner fra Sine stud.ling. ved AAU "At rejse er at leve" kloge ord fra gode gamle HC Andersen Interesseret i en ung haflinger til lån/køb? Skriv til mig!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pause. |
Emma ♥Ejer af Fantastiske Kjark |
02-10-2007 20:58 |
|
Det er en god idé at give sin hest en lang pause, hvis den er ved at køre lidt træt i træning/ridning. Og især de unge, der gør man tit det, at man lære dem at få rytter på, og gå til siderne osv. og så giver man dem ca. 3 måneders pause.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pauser |
N-K |
08-10-2007 22:53 |
|
Som Nina nævner er der ikk enogen dokumenterede beviser paa at længere pauser hjælper, men jeg maa indrömme at jeg aldrig nogen sinde har oplevet at en hest er blevet daarligere/gaaet tilbage efter en pause.. Naar hesten först naar 7-8 aars alderen mener jeg personligt ikke der er behov for længere pauser. Men de unge heste, 4 aars og 5 aars vil jeg altid vælge at give længere pause. Specielt efter tilridningen, give unghesten pause saa det hele kan falde paa plads i hovedet paa den. Har ofte oplevet at hesten er meget mere samarbejdsvillig og positiv efter en pause.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hesten |
Blyfri |
10-10-2007 19:30 |
|
Man kan mærke på hesten om den trænger til ferie. Er den begyndt at være ukoncentreret, stresse og være meget usamarbejdsvillig - så skal den have ferie! Ligesom os selv!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| efter tilridning |
kristina13 sókn frá laxárnesi ☻ |
12-10-2007 10:16 |
|
når en hest lige er blevet tilredet SKAL den have pause et par måneder det står nærmest i dyreloven eller hvad man skal sige og nej det er nok ikke videnskabligt nødvendigt men det er godt for både dig og din hest du får jo en pause og hesten bliver glad og for en dejlig ferie det behøver jo ikke være flere måneder bare et eller nogle uger
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Et islænder indslag i DK4`s |
|
|
""Equipage"", fortalte at hestene kan tåle at stå stille i længere tdi, for så at blive redet. Det skader ikke.
oppe eller nede en tur i det grønne er det fede Det er da forvirrende, med alle de tekster og annoncer efter indlæggene. Det ene mere forvirrende end det andet. Det tager focus fra det væsentlige... Citat: Androp
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pause pause |
Signus |
24-10-2007 14:00 |
|
Jeg tror efterhånden, efter samtale med diverse undervisere, at jeg er kommet frem til, at vi prøver en lille pause. Derfor nyt spm! Hvor hurtigt falder deres kondition? Mvh Signe
Er det okay at være modbydelig i ærlighedens åbenbart hellige navn?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har hørt |
Eva L |
24-10-2007 15:08 |
|
at en hests kondital kan holde sig i ca. 5 uger, men står den stille længere, så skal man ud i noget genoptræningshalløj. Men jeg ville nok starte lidt blidt ud med en hest, som har stået 5 uger alligevel, da den jo lige skal igang igen.
Hilsen Eva L & pletfætteren Buller
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| genopstart |
N-K |
27-10-2007 16:06 |
|
Jeg vil helt klart ogsaa vælge at starte hesten stille og roligt op. Heste har meget sværere ved at komme af med mælkesyren der dannes i musklerne ved haardt arbejde, og kan derfor være ömme i lang tid efter en haard træning. Saa giv en god lang pause og start roligt op.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vedr kondition... |
|
|
Det er nok alligevel begrænset hvor meget kondition en hest på knap 5 år har, så lige meget hvad, skal ridningen jo foregå i et roligt tempo, og med små ture 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|