Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Pause hos 3års (slet ingen)
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 19:41

Hej alle sammen.

Syntes jeg ser flere og flere bare rider deres ny tilredet heste uden at give dem en tænke/vokse pause.

Er det bare mig der er gammeldags eller gør man ikke det mere og bare klør på.

Min har været redet til siden 1 september og har stået stille siden 1 november. Hun kan det grundlæggende, skridt, trav, galop, stoppe, bakke og er lydig for hjælper og ben.

Hun får pause indtil febuar. Måske hver 14dag en skridt tur i skoven.

Vi optager først træningen igen til febuar/marts.

men gør man ikke det mere eller hvad??

Knuser Annette, Octavia og Moonlight´s Givea.

"Man ejer ikke en fransk bulldog den ejer dig"

0
0
Svar på denne tråd

jo de fleste
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 20:05

giver vist pause.. min har lige haft 1 måneds pause.. men kan se at hun begynder at kede sig.. hun vil rigtig gerne have jeg tager hende med ud når jeg er i stalden, så vi starter stille op igen..

Dog er der nye undersøgelser der tegner på at de faktisk har bedst af at blive holdt let igang...

Hilsen Signe :-)

Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

pause god ide
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 20:06
Det syntes jeg lyder meget fornuftigt. Jeg har en veninde som har en frieser, hun rider hende ca. 1 gang hver 14 dag. Hun er 3½ år. Men det er vel meget forskelligt hva folk mener om det.

Lev livet mens du kan!!

WWW.Billigste-pris.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jeg holder min 3 års igang...
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 20:53

-hovedsageligt fordi den bliver umulig at trække med og meget utålmodig hvis der går mere end en uge mellem den bliver redet. (Den går på fold næsten alle lyse timer).

Det var meningen at den skulle have pause, men den fungerer altså ikke for os!

Det passer mig jo fint at undersøgelserne så viser at de har bedst af at blive brugt let hele tiden!

Tine

Manger du en til at ride/springe din hest?
www.tinegade.dk

0
0
Svar på denne tråd

Min 3-års
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 21:07

Min 3-års har været igang siden maj (skovtur primært i skridt, men også lidt trav og sjældent galop). Han har stået i en lille måned nu, men jeg starter også lige så stille op igen, for han keder sig helt vildt, hvilket går ud over både mennesker og heste. Han jagter nemlig mine 2 hopper på folden, fordi de ikke vil lege med ham og han er bokssur. Altså ikke noget vildt her, men frygteligt irriterende.

Så snart han er lidt igang igen stopper denne anfærd, derfor må han have lov til at bestille lidt.

Jeg mener ikke at det er en åbenlys fordel, at lade en 3-års stå helt stille (hvis det drejer sig om fx. en måned). Når man starter op igen skal hesten jo begynde genoptræning, hvilket jo går relativt hurtigt, hvad muskler angår, men det samme kan jo langt fra siges om knogler og sener. Så med mindre man er meget påpasselig med genoptræningen tror jeg ikke altid det er en fordel... Hvis hesten til gengæld holdes let igang, opbygger man knoglerne og senerne langsomt... Men det er jo selvfølgelig en smagssag

Mvh Vicky

Den eneste virkelige død er den du dør hver dag, ved at du ikke lever...
Michael Strunge

Takket være biblen
har vi lært at
stille spørgsmålene,
men svarene findes

i Peter Plys
0
0
Svar på denne tråd

mine heste
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 21:38

hej mine heste har altid, om den er 3 eller 20 år, fået pause.. om sommeren i 14 dage- 1 mdr... det er lidt med forskel.

Mine ungheste biver redet let max 30 min 3-4 gange om ugen det første år.

bliver løssprunget ca hver 14 dag.

tror det er sundt for heste lige at køle af i hoved.. det har vi jo også selv brug for... min gamle pony, blev hys til sidst. så fik hun pause, og efter 14 dage var hun den gamle søde pony igen.. hun havde meget gavn af 14 dage på græs...

jeg er lige glad med græs mave.. det kan jo rides væk..

mvh birgitte

Opstaldning tilbydes:

I ny stald. Bokse 3*4 meter. Fold hver dag i lyse timer.

Kom og kig og få en snak om, hvad jeg kan tilbyde netop din hest.

0
0
Svar på denne tråd

unghestepause
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 21:53
i det seneste nummer af Magasinet hest er der en glimrende artikel af professor Hillary M Clayton, og i artiklen står bl.a
"Hvis man går tilpas langsomt frem, har hesten ikke brug for at holde "voksepause", mener Hillay Clayton. "Jeg er godt klar over, at mange trænere giver hestene fri til at vokse, men denne praksis er ikke videnskabeligt funderet, " forklarer hun.
"Når hesten får fri, mister den styrke og kondition. Jeg ville foretrække at se hesten blive ved med at blive redet på en afslappende måde - uden at blive presset, men nok til at vedligeholde den styrke og kondi man allerede har opnået."
0
0
Svar på denne tråd

hejsaa
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 22:50

Min plag skal tilrides som 3 års, da hun skal sadelkåres, og så er planen at hun efter det, kommer på sommergræs og får fred for mig, og når hun kommer hjem, vil jeg holde hende let igang hele vinteren, longering 1 gang om ugen, løsspring 1 gang om ugen, og let ridning som det nu passer ind. Tror de har godt af at blive holdt igang, så længe man husker at tage hensyn til at hesten ikke er så gammel.

mvh sandra

Nu med halvpart på Nerenia:

Klubmestre 2006 i spring:-D

Og den heldige springrytter til Okholms Gaia:

Nr 2 i klubmesterskabet 2006

0
0
Svar på denne tråd

Det var
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 01:36

Bl.a artiklen i magasinet hest jeg har læst... det skulle netop være pga sener og knogler at de havde bedst af at være i let træning hele tiden... Af samme grund mente de at det var bedst at tilride tidligt, frem for at vente til 4-5 års alderen..

Hilsen Signe :-)

Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

tilridning og pause
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 07:08

vores 4 års der blev tilredet i feb./marts måned i år, har haft et par måneders pause, med trækture og let arbejde fra jorden, da hun ikke var færdig med at vokse.

Jeg vil personligt hellere vente et år med at hoppe på ryggen af en hest, der ikke er klar hverken muskel eller knoglemæssigt, for hvorfor skynde sig i starten?

www.stutterilacour.dk

avl af Oldenborg og Dansk Varmblod i Nordsjælland

kig forbi vores hjemmeside og se nogle af vores afkom

----*----

RIGTIG GODE FØL OG PLAGE SÆLGES

- eksteriør og gangarter helt i top -

w

0
0
Svar på denne tråd

Pause til unghest
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 08:55

Alle heste kan få brug for en pause.

Ungheste vokser sjældent stille og roligt lidt af gangen fra de er 3 - 6 år. Mange tager et ordentligt ryk engang i mellem over forskellige tidsrum. Og det er jo ikke nødvendigvis lige når man selv har lyst til at give dem en pause. Så istedet for at planlægge hvornår de skal have en pause, så mærk efter hvornår de har brug for en. Begynder din unghest f.eks. at være mere besværglig at ride eller ser dens bagpart lige pludselig 5 cm højere ud end forparten så kan det være den er ved at skyde i vejret. Ligeledes hvis dens gang pludselig går fra fantastisk til grisetrav, så kan det være led og senerne der er påvirket.

Så giv hesten en pause når den har brug for det, og ikke bare fordi nu har rytteren tid til at den kan få en.

0
0
Svar på denne tråd

lene du har ret...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 09:20

lyt mere til hesten og føl jer frem.

Jeg rider først vore til den vinter, hvor de ligger imellem 3 1/2 og 4 år. Hvis jeg kan mærke at der sker ændinger i hestens adfærd og den bliver lidt stiv at ride eller går for meget imod, ja så får de en lille pauce, hvor der istedet for bruges tid på lange gå ture på vejen på fast underlag.

IMC.
LIVET ER HERLIGT ! ISÆR NÅR DET IKKE MERE ER SÅ FEDT ! - 6 KG.
Heste trailere udlejes...
0
0
Svar på denne tråd

pause.
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 10:07

Min 3 års har været igang siden starten af sep. i år. Han bliver redet ca 4 gange om ugen. Jeg har også følt mig frem, han har hele tiden under ridning udstrålet, at det er bare sjovt. Glimt i øjet og hviner af glæde ind imellem når vi skal galoppere .

Havde han på noget tidspunkt udtrykt noget andet havde han fået pause tidligere.

Han skal holde fri hele december, måske også noget af januar. Jeg giver ham fri dels, fordi han er så godt med og har nemt ved det, men også for at få mere tid til familien her i december. Så må genoptræningen tage den tid det tager, vi har ikke noget vi skal nå.

Det er ikke for at give ham en voksepause, da han ser meget færdig ud og kun er vokset en cm det sidste 3/4 år, men for at give ham "mentalt fri". Han er stadig en stor "baby", der bruger meget af sin tid på folden til at lege med de andre.

Vh Louise

0
0
Svar på denne tråd

Dette emne er der åbenbart mange
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 19:01

meninger om.. hih...

Men dejligt at høre alle meninger.

Knuser Annette, Octavia og Moonlight´s Givea.

"Man ejer ikke en fransk bulldog den ejer dig"

0
0
Svar på denne tråd

tilridning og pause
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 19:26

Citat Anneksgård:

"...for hvorfor skynde sig i starten?"

Det er jo så heller ikke det der er meningen, i artiklen fremhæves det netop at det ikke er for at få hesten til at kunne det samme bare tidligere, men for at få den LANGSOMT i gang, hvor det kun er for at styrke muskler, led og bindevæv. Der er jo heller ingen der siger at den skal ud på lange ture og trænestil den vilde samling osv, men ren og skær motionering under rytter i kortere intervaller.

0
0
Svar på denne tråd

*host*
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 20:00

Michael, det er altså ikke Hilary, der har skrevet artiklen. Det er mig :-) Men jeg kunne selvfølgelig ikke have skrevet den uden at interviewe hende

Mvh

Julie Taylor

"Enhver idiot kan skrive dansk. Og mange af dem gør det også."

Børge Weidemann, tekstforfatter

0
0
Svar på denne tråd

"Plejer"
Forfatter: 
Dato:  24-11-2006 11:49

Er ikke altid din ven. Jeg forstår ikke, at der ikke er flere der forholder sig til citatet af Hilary Clayton. Hun har rent faktisk videnskabeligt undersøgt det her, og vurderingen er, at hesten har bedst af at blive tilredet som 2 1/2 års, og så blive holdt i træning - men hun understreger at man skal give sig enormt god tid. Jeg har endnu ikke selv haft unghest, men jeg skal helt sikkert have fat i hendes bog og også Andrew Mcleans, så jeg har nogle fagfolks erfaringer at holde mig til.

Jeg har aldrig forstået den med pauser til heste i træning - og slet ikke længerevarende og slet ikke fra den ene dag til den anden. Ja, min får også sommerpause - en eller to uger med skovture hver dag - ikke noget med bare at stå og glo på en fold...

Mvh

Heidi

"Intet er umuligt for den, der ikke skal gøre det selv"
0
0
Svar på denne tråd

nm,.cvbnm,
Forfatter: 
Dato:  24-11-2006 14:42
min blev tilredet som 3 årig i 4 mdr stille og roligt så stod hun til hun var 4 år og blev så redet 6 mdr. men voksede så så meget at hun måtte stå stille igen nogle mdr. hun er 5 1/2 år nu

AYLA FORE EVER
ZENTA FORE EVER
ANIMALS FORE EVER
0
0
Svar på denne tråd

Og de steder hvor hestene
Forfatter: 
Dato:  24-11-2006 14:54
holder læææænge, som Den Spanske Rideskole, rider først rigtigt fra 5 år. De arbejder fra jorden osv, men først sadel og rytter fra 5 år.

I meget gamle dage hvor hesten levede ligeså længe som rytteren (hesten længere og rytteren kortere end nu) hed det at de skulle skifte alle mælketænder først = være 5 år.

Men de gik sikkert ude i store flokke og fik masser af motion alligevel.

Og den Hilary Clayton artikle bygger jo ikke på undersøgelser over tid, hvor man har fulgt hestene og virkelig VED om de holder i længden.

Eva

Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
0
0
Svar på denne tråd

Eva har ret...
Forfatter: 
Dato:  24-11-2006 15:21

Clayton baserer sin anbefaling på sin viden om den måde, hestens bindevæv reagerer på at blive (moderat) belastet. Men der er ikke lavet nogen egentlig undersøgelse, hvor ungheste er redet til på en bestemt måde og brugt gennem et helt liv, hvorefter deres levetid er registreret. Den undersøgelse gad jeg ellers godt at se.

Dog mener jeg, at hingstene i Jerez OGSÅ bliver gamle, og de får da rytter på, når de er tre.

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Min unghest
Forfatter: 
Dato:  24-11-2006 18:50

Min tre-års blev gjort ryttervant i foråret og er siden blevet skridtet ture et par gange om ugen og longeret/løssprunget en gang om ugen.

Min plan er at holde hende igang med skridtture og longering/løsspringning hele vinteren, og så skal hun i "rigtig" ridning en måned til foråret. Derefter tager jeg så stilling til om hun trænger til sommerpause, eller om vi fortsætter med let ridning 3-4 gange om ugen.

Opstaldning tilbydes i Kolding V

0
0
Svar på denne tråd

artikel
Forfatter: 
Dato:  24-11-2006 18:53
okay Julie jeg var måske lidt hurtig der, men det var nu hendes citat jeg ville pointere i en glimragende artikel
0
0
Svar på denne tråd

Ja, bindevæv har godt af at lave noget
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 19:46
men det kan det ligesågodt gøre på folden, på gåture, fra jorden osv.
Jeg mener virkelig at man risikerer en hel del hestevelfærd ved at sætte rytter på så tidligt...især hos visse typer heste.

Ja, Jerez starter dem i pilarerne uden rytter...og det er jo også trippende anspændte heste at se til når de er 5.

Min hingst og vallak motionerer så meget på folden at de KAN være trætte når de kommer ind (en træt lipizzaner ser man ellers næsten aldrig...)og laver SÅ meget styrketræning i form af stejl og cirkusnumre, nejen osv at de kan blive svedt...så jeg tror de kan selv.

Piberhestene går jo i bjergene hele deres barndom og får MASSER af motion som unge.

Jeg har iø fundet originalundersøgelsen på det med slagtehestes alder. Der er lavet to undersøgelser, en tysk og en fransk og det ER desværre rigtigt at rigtig mange ikke er ret gamle ved aflivning, 66 % mellem 1 og 7 år - næsten udelukkende varmblod.
Bemærk at jeg ikke har skrevet at 66% af alle heste slagtes inden den alder - men de der slagtes er IKKE ret gamle.Næsten ingen slagtes pga alderdom.

Eva

Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
0
0
Svar på denne tråd

Fransk...
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 20:08

Man kan vel forvente, at en fransk undersøgelse viser mange yngre slagteheste De spiser dem jo i noget større stil end vi gør herhjemme, og der er jo ingen grund til at fodre på en kødhest i 20 år.

Er der egentlig nogen, der ved, hvordan franske ryttere har det med at deres heste bliver spist?

Eva, hvor kan jeg se undersøgelserne?

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Ikke spiseheste
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 22:17
det er rideheste...sørgeligt nok. Det er adfærdsforskningens grand old man Frank Ödberg i Belgien der har sendt mig ALT hvad han har publiceret om hestevelfærd, ridning og bla stereotypier.Det er ikke så lidt - flre ugers koncentreret læsning.

Men den undersøgelse hvor han har hentet de tal er dels

1. een fra 1984 på tysk:
2970 heste slagtet havde en gennemsnitsalder på 8,5 år:
Kun 421 var ældre end 16.
Alder givet som årsag hos 19
Kun 31 var tunge heste (konsum)
93 var afdankede væddeløbere der ikke kunne sælges til ridning
Ponyer 173
Haflingere 141
Varmblodsheste til ridebrug 2532 stk.

2. Data fra det franske stambogskontor på
9896 rideheste (trav, galop og koldblod ekskluderet) - gennemsnitalderen var 10,31 år ved aflivning.

Undergruppe på 3100 i en ti årsperiode hvor 66 % var mellem 2 og 7 år ved aflivning.

Ingen af talsættene er perfekte, men underestimerer snarere problemet...

Et tredje studie fra Frankrig viser at 50 % af heste som startede i springkonkurrence allerede fra 4 - 5 og 6 års alderen (formentlig championater olign) var pensioneret før ti års alderen.Mange nok solgt som rideskoleheste og til skovtur, andre slagtet.

FO Ödberg, M-F Bouissou: The development of equestrianism from the baroque period to the present day and its consequences for the welfare of horses.
Equine Vet J Suppl 28 (1999) 26-30

Det er bland andet på baggrund af ham at McLean og co bygger en del af deres principper - og Ödberg er inkarneret akademiker.

Han har også lavet en tøjletræksundersøgelse og sammenlignet akademisk rytter med sportsryttere på trense og fundet x 5-6 forskel i tøjletrækket. Og var nok den første der skrev om tillært hjælpeløshed 1987.

Der er lige lavet en (endnu upubliceret) undersøgelse som kigger på stereotypier i engelsk redne heste vs. andre (især western, tror jeg) og stereotypier er signifikant mere hyppige hos heste i den engelske ride/sportsmodel.

Ligeledes den meget store 700 hestes undersøgelse fra Rennes der sammenligner emotionalitet/reaktivitet og sportsdressurheste udmanøvrerer ALLE andre grupper i massiv grad. Der er arabere, fuldblod, klassisk redne heste, 16 racer, mange brugsgrupper og dressurhestene er nogle vrag følelsesmæssigt, også i de situationer der er helt urelateret til ridning.Det gælder ikke ungheste, springheste og militaryheste og avlsheste - det er dressur-træningsrelateret, skriver forfatteren og undrer sig faktisk over hvad rytterne gør den ene time de træner, som påvirker hesten så langt ud over træningen.

McLean arbejdede med en af Isabell Werths ungheste ved Global Dressage Forum og den var SMASK "uartig" skrev de.

Dokumentationen begynder at hobe sig op...så måske kan de stakkels varmblod få bedre forhold en gang - eller fortsætte med at dø tidligt ??

Hvem ved om det er bedst at være død eller at leve endnu flere år under tillært hjælpeløshed ?? Så bare start fra 2,5 år...et år mindre at være baby i - SUUUK, vræl, græd.

Eva

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 11:38
min 4 års har haft en pause på ca 1 måned-1½.. og det har alle dem jeg har tilredet fået, da jeg synes at det giver et bedre resultat når hesten li får lov til og at tænke over hvad den egentlig har lært.

0
0
Svar på denne tråd

min vallak på 3 1/2
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 17:40

bliver redet meget let et par gange om ugen - skridt og trav. Ikke længere tid end han mentalt kan følge med. Resten af ugen arbejder jeg fra jorden med ham - går tur, løsspringer, longerer, og hvad vi ellers kan finde på.

Jeg har ikke tænkt mig at give ham pause fra ridningen, for han blir redet så let så jeg tror bestemt ikke det gir problemer.

The tragedy of life is not that it ends so soon, but that we wait so long to begin it.
- W.M Lewis
0
0
Svar på denne tråd

eva lydeking..
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 21:52

... vil du ikke lige forklare, det fra undersøgelsen med forskel i tøjletrækket på dressurrytteren kontra den akademiske rytter??

Hvem "trak mest" ?? Jeg forstod ikke lige det du skrev mht forskellen (...fundet x 5-6 forskel i tøjletrækket).

Synes bare lige det lød interessant...

mvh Trine - mor til Mads 200506

Don´t let a fool kiss you
....or a kiss fool you

:-PKun den der forsøger det latterlige, kan opnå det umulige

0
0
Svar på denne tråd

De havde en måledims på
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 22:11
højre tøjle som overfører data til en boks så det kan komme i en computer og blive analyseret.
De målte på gennemsnit over et stykke tid, i trense, og
* den akademiske hest gik med sædvanlige rytter et træk på 339 gram,
*de almindelige sportsheste (gennemsnit af 30 stk) med 1184 gram og op til 1930 g (de blev ikke redet af deres sædvanlige rytter, men alle af den samme og nogen af dem kunne ikke rides til biddet og fik lov at gå for en meget mild tøjle, mildere end hvis de SKULLE have været til biddet).

De er ved at undersøge det mere - en gruppe aka heste og en gruppe sportsheste, alle med sædvanlig rytter- men den undersøgelse er ikke færdig endnu.

Der er andre undersøgelser med andre måledimser og der fandt man at den klassiske rytter red med ca 500 g og de andre med minimum 1,5 kg - oftest 2,5 kg og op til 4-5 kg. (jeg vil ikke hænges på nøjagtige tal, da jeg ikke kan huske dem - men der er betydelige forskelle).

Det mest spooky er at sportsryttere rider med STØRRE tøjelkraft jo højere uddannet hesten er, ikke med mindre tøjlekraft - og de burde jo gå lettere og lettere ???

Eva

0
0
Svar på denne tråd

Eva...
Forfatter: 
Dato:  28-11-2006 09:24
Tankevækkende resultater, du bringer frem. Ved du, om der også var målinger på westernryttere? Det kunne være interessant at høre, da jeg selv er til western - :)

The tragedy of life is not that it ends so soon, but that we wait so long to begin it.
- W.M Lewis
0
0
Svar på denne tråd

Der ER lavet undersøgelser
Forfatter: 
Dato:  28-11-2006 10:23
med westernryttere og de ligger som de klassiske, men ingen hvor man har sammenlignet alle tre grupper.

Der er flere undersøgelser på vej- det er ret spændende.
Men også det at engelsk/sports-redne heste har flere stereotypier end andre.

Eva

0
0
Svar på denne tråd

Når jeg har reden ungheste
Forfatter: 
Dato:  28-11-2006 12:27

til har de aldrig fået en pause, helt ærlig syntes jeg det er pjat, nu næste år skal jeg ride min nue hest til, og han får heller ikke nogen pause. Vi starter bare stille og rolig med de første par gange bliver det bare jeg skal op og side ride en halv omgang også er det det! Også bliver det max 2 gange om ugen, også når vi har gjort det en mdr. el. to så bliver altså med at kun at ride to gange om ugen bliver det lidt mere og mere men max en halv time af gangen.. Alle de hestefolk jeg kender mener det er pjat, man skal bare lad vær med at starte for hårdt ud.

Og de fleste heste har ikke brug for den pause, så er det bedre man venter med at ride dem til.

Men der er jo delte holdninger:)

Knus Lene

Rasull, min dejlige fjollerhest...

0
0
Svar på denne tråd

Stereotypier
Forfatter: 
Dato:  29-11-2006 08:40

Hvad er det?

Mvh

Heidi

"Intet er umuligt for den, der ikke skal gøre det selv"
0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider