Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Gangarter med bomløs sadel
Forfatter: 
Dato:  17-12-2006 15:21

Bliver en islænders gangarter forbedret ved at man bruger bomløs sadel?

Der står omkring sadlerne at de gør gangarterne mere frie.

Gælder det også tölt og er det positivt eller negativt?

.

.

Wintec sadel til islænder købes!!

Sød juniorhoppe på ca 162 cm: www.heste-nettet.dk/ma.../120620/1/

Udstyr sælges: 17" Hubertus kombi sadel

Hovedtøj str. X-Full Mrk. Hubertus Classic www.heste-nettet.dk

0
0
Svar på denne tråd

Nej det gør de ikke
Forfatter: 
Dato:  17-12-2006 20:20

nogen føler en forbedring det første ½ år men så falder gangarternes bevægelse også rigtig meget.

Dette er undersøgt hos et sadelmager værksted i england.

Har netop været til kursus i samme problem stilling- men man kunne bruge den en gang imellem suplerende til alm. bom sadel.

Jeg mener forbredringer ligger i at rytteren kommer tætter på sin hest og kan flytte sin vægt mere- men derved også ligge et bestmt pres på et lille sted i ryggen på hesten- igen en sadel type jeg kun ville bruge på meget stæke heste med virkelig muskel fyldt ryg og mave.

Venlig Hilsen

Line K. Jeppesen

Midt Jylland
Fridmar&Straumur
Samt
Rúm&Narnia
www.123hjemmeside.dk/Nordhus

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  17-12-2006 22:23
Mange tak for dit svar! Så er det ikke sådan en jeg skal have mig!

.

.

0
0
Svar på denne tråd

Et svar?
Forfatter: 
Dato:  17-12-2006 22:35

Hvordan kan du træffe en beslutning om det bare på grundlag af et svar? Tager du alt du læser på nettet for gode ord?

Jeg ville nok søge flere oplysninger om emnet før jeg skulle besluttte mig, men det er nok bare mig...

Tina - Nu med Høffedyret!
----------
Don´t mind the dog-
Beware of the owner!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger bomløs
Forfatter: 
Dato:  18-12-2006 15:19
Lige p.t. bruger jeg bomløs sadel, da jeg har en skæv polstring i min. Jeg mærker absolut ingenting på gangarterne. Han går super fint med bomløs. Jeg tror ikke hesten skal være bestemt stærk for at gå med bomløs. Jeg er stor tilhænger af dem, da de netop ikke kan ødelægge hesten, på samme måde som en forkert sadel. Jeg vil dog ikke anbefale kun at eje en bomløs, for hvis du er lidt som jeg, har man stor tildens til at falde sammen og sidde og slappe af, i stedet for at bevare den rette holdning. Og holdningen er jo også enorm vigtig, for ikke at gøre hesten skæv osv. Ved ikke om det lyder fornuftigt for andre, men det er i hvert fald mit indtryk af det hele. Om ikke andet ønskes du god fornøjelse.
0
0
Svar på denne tråd

Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  18-12-2006 20:52
TinaU: fordi jeg kun skal have én sadel og så er en bomløs ikke tilstrækkelig!

.

.

0
0
Svar på denne tråd

Uvildig undersøgelse?
Forfatter: 
Dato:  19-12-2006 08:38

Hvad er det for en undersøgelse der refereres til? Hvilken kompetence havde pågældende "sadelmager værksted"?

Hvordan var "undersøgelsen" lagt op og udført?

Jeg kan ikke rigtigt forestille mig hvordan man ville kunne lave et ordentlig test design, som er forudsætningen for en objektiv undersøgelse, på dette område - med reproducerbare resultater.

Mon ikke det - som sædvanlig - drejer sig om mere eller mindre kvalificerede og ganske subjektive meninger...

Men jeg vil alligevel meget gerne læse rapporten fra undersøgelsen - hvis du ved hvor den kan rekvireres - måske i bedste fald down loades.

mvh

Catharina H

0
0
Svar på denne tråd

Jamen hej til dig
Forfatter: 
Dato:  19-12-2006 22:20

Catarina nej Ann-Karin er vist ikke en af dem du åbenbart kender hun er udannet i england og de test hun har lavet har hun lavet sammen med en række meget dygtige sadelmagere i England..

Men hver sin smag der er jo som i tråden nævnt folk der mener at en hest abselout ikke behøver ryg muskler- hold da op godt det ikke er mig der er hesten...

Jeg vil gerne sige det igen- jeg mener ikke en bomløs sadel er nok jeg vil stadigvæk påstå med så lidt ryg de fleste islandske heste har som er ca. 16 tommer til langt de fleste er det vigtigt vi får fordelt rytterens vægt så godt som vi kan... det kan hesten ikke i en bomløs sadel samtidig er der ikke plads til hestens rygrad når hesten prøver at bære sig selv korrekt og herved støder hestens torne tapper på sadlen uden bom... men det er jo smag og behag men tag og kig på de fleste islandske heste føj der er alt for mange uden ryg muskler, og de fleste er vel hæderlige ryttere...

Ikke at sige at alle bom sadler er gode- men så må man som rytter få taget de mål og gå til en kyndig sadel mager el. tilpasser...

Venlig Hilsen

Line K. Jeppesen

Midt Jylland
Fridmar&Straumur
Samt
Rúm&Narnia
www.123hjemmeside.dk/Nordhus

0
0
Svar på denne tråd

Når vi nu...
Forfatter: 
Dato:  23-12-2006 20:33

er inde på emnet om bomløse sadler og islændere..

Er der så nogen af jer der ved om gjordstropperne skal forkortes for at den kan passe på en islænder??

Det har jeg nemlig hørt rygter om...

Vil gerne bruge en til min ifolede hoppe -og er samtidig spændt på om hun får nemmere ved traven, da jeg er lidt i tvivl om jeg skal skifte saddel

;-) Mvh. Dorte (med Sara og Ludvig og føl til juli)

0
0
Svar på denne tråd

Til Lygna
Forfatter: 
Dato:  25-12-2006 18:03
Jeg ved ikke om din besked, hvor du skriver at der er "folk der mener at hesten absolut ikke behøver rygmuskler" var myndet på mig, men i så fald, vil jeg lige kommentere det! Jeg mener absolut at alle heste skal have ryg muskler, og jeg går meget op i det, hvilket gør at min egen har ufattelig gode muskler og ufattelig stærk ryg! Jeg mener bare ikke at styrke har noget at gøre med om hesten kan bære en bomløs eller ej. Vil også gerne læse om den undersøgelse der... Mvh. Maja
0
0
Svar på denne tråd

Jeg solgte min...
Forfatter: 
Dato:  28-12-2006 07:09
...Barefoot Cheyenne til en islænder-ejer - og den passede "uden videre" med en 50 cm dressurgjord, tror jeg det var.

Til dén sadel kan man også få underlag, der sikrer ekstre frihed til rygsøjlen (egentlig til lidt tungere ryttere, men...).

Der findes derudover adskillige bomløse sadler på markedet, der har reelle "sadelpuder" og LIGNER en alm. sadel.
De er dog noget dyrere end fx Barefoot-modellerne.

... 8-) - 99E - 8-) ...
Love - Language - Leadership - Lightness

Grønhøj Rideklub - Et Godt Sted At Være!
2 allergibokse + ponybokse udlejes.
Grønhøj Rideklub - 7470 Karup J

0
0
Svar på denne tråd

Hver og en må blive salig på sin vis...
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 11:13

Hej Line,

nej, jeg har ikke fornøjelsen at kende Ann-Karin - faktisk har jeg aldrig hørt om hende før. Mit indlæg ver et forsøg på at få frem flere informationer - men det lykkedes da ikke særligt godt.

Jeg vil nemlig gerne få fat i den omtalte rapport!

Uanset at jeg ikke rigtig kan forestille mig hvordan man ville kunne lægge op et forsøg (det kaldes "test design") der ville kunne give nogle "rigtige"= reproducerbare resultater som man kan forholde sig til. Men jeg er jo en nørded person, med naturvidenskabelig baggrund, som har beskæftiget mig med forskning...

Også subjektive meninger og konklusioner på basis af praktiske forsøg er nyttige at læse! Bare man forholder sig kritisk til dem.

Det der med sadler er vanskeligt. Min formodning er, at en bomløs saddel sandsynligtvis er mindre risikabel end en saddel med bom der ikke passer perfekt. Fordi hestens form jo ikke er konstant over tid - så kan den samme saddel med bom umuligt passe perfekt hele tiden. En bomløs sadel former jo sig til gengæld efter hesten. Eller er I så dygtige til fodring og træning at jeres heste altid er i samme foderstand og altid har samme muskelmasse? Og hvad med vinterpelsen? Eller har I mange forskellige sadler som I skifter mellem? (SUK - det ville ikke hjælpe mig at have flere sadler med fast bom fordi jeg ikke er ekspert i at vurdere hvorvidt en saddel med bom passer perfekt eller ej...)

Så mit valg her og nu til mine ene hest er en bomløs saddel brugt sammen med et underlag med paneler. Og så kontrollerer jeg hestens ryg efter hver ridetur. Indtil nu har underlaget kunnet holde hestens rygrad fri fra tryk vil jeg mene, i det svedskjolderne følger panelernes form jævnt og fint over hele panelområdet medens pelsen over rygraden er tør og fin - altså en tør ca 7 cm bred stribe midt på ryggen.Desuden er hesten ikke kun TYK men også ganske muskuløs. Ryggraden er ganske godt "pakket ind" i muskler. Dog ikke helt til min tilfredshed - endnu.

Til min anden hest bruger jeg en Amazonas saddel model Elisabeth (www.akademisk-ridekunst.dk) - fordi hendes ryggrad rager op og hun mangler stadig muskler.(Vi arbejder flittigt på sagen). Der er en kæmpe luftkanal mellem rygrad og saddel, panelerne (= "saddelpuder") er meget store og U-formede og fordeler trykket på en meget stor overflade.

Begge heste bliver regelmæssigt "gymnasticerede" med klassisk træning i henhold til Nuno Oliveiras koncept for at bygge op muskler og smidighed.

Men jeg er stadig meget i tvivl hvorvidt disse sadler er den bedste løsning!

Jeg har lidt svært ved at tro at man ved hjælp af en saddel med bom der passer perfekt opnår og vedligeholder fine gangarter... fnis, fnis... mon ikke de fine gangarter er et resultat af kynding træning af den pågældende hest i kombination med pågældende hests eventuelle medfødte talent mere end inflydelse af sadeltyp! Forudsat at sadlen ikke generer hesten forstås!

Men som sagt vil jeg meget gerne læse rapporten som angiveligt konkluderer, at bomløse sadler på sigt ødelægger hestens gangarter!

med venlig hilsen

Catharina H.

PS Jeg har haft en grim oplevelse med en, efter eget udsagn fantastiskt dygtig saddelmager... Han praler ganske uhæmmet på sin hjemmeside. Han tog betalt for at vurdere hvorvidt en bestemt næsten ubrugt saddel ville passe min nye (og første) hest. Men ak, efter meget kort tid kom det frem at saddlen manglede posltring i den grad, at den gnavede hestens rygrad bagtil. Så polstrede han om sadlen. Men efter kort tid hang den på bagtil igen. Så polstrede han om saddlen igen. Og jeg troede at alt var i orden. Men AK - han havde polstret så meget fortil at saddlen klemte hesten så ilde, at der kom hvide hår! Heldigvis påpegede min dyrlæge problemet og jeg kasserede straks sadlen. Og de hvide hår er nu heldigvis borte. Hele problemet skyldtes at pågældende saddel aldrig nogensinde ville kunne passe til min hest - sadlen var simpelthen FOR LANG.På trods af, at det er en saddel til islandsk hest. Min hest er af den gamle type, med meget kort ryg og meget overbygget. Konklusion: pas på med hvem du stoler på som rådgiver! Forkert rådgivning kan føre til skader på din hest. Ind til nu har den sadel med rådgivning, ompolstringer og kørselspenge, kostet mig mere end 12.00 kroner "ud af vinduet". - hvis der en dag dykker op en TYND islandsk hest med lang ryg som ikke er overbygget - så kan jeg i bedste tilfælde få ca 5000 for sadlen. Som i øvrigt fremtræder som helt ny og flot.

0
0
Svar på denne tråd

tilhænger
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 12:09
Jeg må sige, jeg er meget til bomløs. Da de ikk ødelægger hesten på samme måde. En sadel skal ikke kun passe foran,men over det hele og det er ikke efter min mening hvad en alm. sadel gør. Der er større sansynlighed for at hesten kommer til at døje med ryggen med en alm sadel. end med en bomløs siger ikke at man ikke kan ride med alm sadel, synes bare man skal tænke på hesten.

Hilsen

Sille

Asa-Lin <3

Fina <3

Colle <3

Altezza <3

Thor <3

Stjertna <3

Matti <3

Distiny <3

Vixi <3

Spirit <3

Leonora <3

Efendie <3

De dejlige heste <3

Islænder <3

0
0
Svar på denne tråd

I øvrigt...
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 14:36
...oplevede jeg først problemer med at min hest fik (lidt) ømme rygmuskler efter mere end fire timers ridning i træk i den bomløse sadel.

Alt derunder var helt fint og gav ikke øm ryg.

Jeg har nu i stedet en sadel, der er bred nokt il at NÅR hesten skifter facon kan jeg ændre på underlagene, der kan simulere "omstopning" til en vis grad (s.pecielt underlagssystem).

Ellers ved jag Parelli Natural Horsemanship sælger et luft-pude-underlag, der kan reguleres med filtindlæg, så det fx kompenserer for en overbygget hests ryg (de har selv quarters, der er overbyggede.) Det holder også rygraden fri + ved kopfjernet er der LUFTpolstring i stedet for "bare" stof.
Underlagene er lavet med samme teknologi som selvoppystelige liggeunderlag.

... 8-) - 99E - 8-) ...

0
0
Svar på denne tråd

tak for tippet!
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 15:25

Hej 99E,

det vil jeg lige kigge på det der Parelli underlaget - det lyder spændende!

hilsen Catharina H

0
0
Svar på denne tråd

Theraflex'en...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2007 15:18

... 8-) - 99E - 8-) ...

Rejseforsikring til EU + USA???
0
0
Svar på denne tråd

Og her...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2007 15:19

... 8-) - 99E - 8-) ...

0
0
Svar på denne tråd

TAK - det var flinkt at du sendte links
Forfatter: 
Dato:  03-01-2007 20:29

jeg er ikke mere ajour med hvor man køber Parelli grej... min yndlingstræner uti Parelli, Ute Lehman, er jo ikke mere tilknyttet Pat Parellis etablissement...

hilsen Catharina H

0
0
Svar på denne tråd

Og fra februar...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2007 20:54
...kan europæere bestille fra den amerikanske hjemmeside, mener jeg det er.

... 8-) - 99E - 8-) ...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider