Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Tilridning - ej af islænderfolk?
Forfatter: 
Dato:  08-04-2005 21:40
Hej

Jeg kunne godt tænke mig at høre om andres meninger vedr. dette:
Jeg har en hoppe som bliver fire år denne sommer, om jeg skal have hende tilredet denne sommer eller næste år, har jeg ikke lige besluttet mig for endnu.
Faktum er, at jeg vil have hende tilredet proffessionelt,da jeg finder det utroligt vigtigt at det bliver gjort korrekt fra starten.
Jeg har ikke erfaring indenfor ridning af islændere, og skal derfor selv også læres op.
Jeg går og sysler lidt med tanken, om hun skal ud til folk der kan ride islændere, eller om hun skal tilredes af en som er vant til at ride alm. hest. Det jeg går efter, er at hun skal tilrides så grundridningen er i orden, og der bliver lagt vægt på fremaddrift, halve parader osv...altså pyt sk.... med tølt mm.
Og jeg er nogen gange lidt bange for at islænderfolk "springer" en del af grundridningen over, og lægger mere vægt på tølten - hvilket jeg pt. finder mindre væsentligt.
Dog har jeg intet at have dette i, det er bare en forestilling.
Må jeg høre jeres mening? ?:-)

Christine
0
0
Svar på denne tråd

Tilridning...
Forfatter: 
Dato:  08-04-2005 22:15
For det første, så er der jo mange trin af tilridningen. I den første fase; Sadeltilvænning, longe, rytter for første gange, små ture, stoppe dreje og gå frem, kan det vel være lige meget om man er islænderrytter eller ej. Jeg ved selvfølgeligt heller ikke, om det er denne fase du mener, eller først en senere træning?

Efter alt dette, kommer jo så den reelle træning og evt gangsætning, og her ville jeg altså nok vælge en islænderkyndig træner, specielt hvis også du skal lære det hele oveni.

Langt de fleste islændertrænere bruger utroligt meget dressur i deres træning og ligger meget vægt på grundridning. Hvor bor du i landet? Jeg kan sagtens anbefale dig nogle gode trænere.

Det er efterhånden velkendt i islænderverdene, at man ikke kommer langt, hvis ikke hesten kan sin grundlæggende dressur, og det er derfor heldigvis de færreste som ikke træner deres heste i det. Dog findes der desværre stadigvæk folk (desværre også et par professionelle trænere) som ikke helt har fattet pointen, men dem kan man jo bare gå en lang bue uden om.

Jeg synes du skal gøre det, at du finder en træner, som du enten får anbefalet af en du stoler på og/eller en træner, som du tager ud og besøger, ser hvordan personen træner hestene osv. på den måde kan du danne dig et indtryk af, hvordan rytteren rider, og hvilke metoder han/hun bruger.

Det er jo først efter alt det grundlæggende, at tølten kommer ind i billedet, men hvorfor ikke lære hesten tølt? Det er vel primært pga denne skønne gangart at man vælger, at ride islænder...

Held og lykke med tilridningen! Som skrevet, vil jeg gerne anbefale dig nogle trænere, som jeg finder dygtige.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider