|
|
| Fælder jeres Islændere nu? |
| Forfatter:  |
Karina(Islænderfan) |
| Dato:  |
17-02-2004 20:26 |
|
Mine heste fælder alle tre lige nu.
Jeg kan ikke helt blive klog på det.
En jeg kender påstår at det er mangel på D vitamin der gør at de fælder allerede.
En anden jeg kender siger at det er fordi de er sunde og raske med et dækket foder og vitamin behov der gør at de har overskud til at fælde så tidligt.
Jeg ved ikke om det er unormalt at de fælder lige nu, men de er sunde og raske.
De er blanke og flotte i pelsen, og virker kvikke og glade.
De har en udmærket hovkvalitet.
De fælder ikke voldsomt, men man kan da godt børste et par håndfulde af dem hver om dagen.
Hvad med jeres?
Fælder de?
Med venlig hilsen Karina.
Prøv en Islænder!  Du vil garanteret syntes det er skide skægt! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fældning |
sina_fina |
17-02-2004 20:59 |
|
Fældning reguleres af lyset - så der er ikke noget at sige til, at dine hopper fælder, nu hvor det bliver lyst i længere og længere tid. Min hoppe fælder også og har gjort det i snart 2-3 ugers tid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke kun hopper |
Duvsen |
17-02-2004 21:18 |
|
men også vallakker og hingste fælder nu... brrr godt det ikke er mig. Det er nu min drægtige hoppe og den nye vallak der fælder mest...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fældning... |
Lise-Eistla |
17-02-2004 21:52 |
|
Alle mine heste har fældet i omkring en måned nu... Specielt Eistla producere MEGET hår  Hun fælder og hun fælder... Det er helt ekstremt! Så man skal ikke røre for meget ved hende, hehe.
Med venlig hilsen Lise! Hvorfor nøjes med 3 gangarter, når du kan få 5? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Næ - de..... |
|
|
fælder ikke endnu - hverken de 2 islændere eller shetlænderen.-
De plejer at fælde lidt senere. Min islænder fældede først sent sidste år - og satte pels igen tidligt. Det samme med mine døtres heste.
De er alle 3 dækket godt ind med vitaminer, mineraler mv.
Hilsen May-Britt.
Lykken er en dejlig islandsk uldtot
Healing tilbydes heste og mennesker på Sjælland.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er da rart at høre! |
Karina(Islænderfan) |
17-02-2004 22:05 |
|
Dejligt at høre at andres heste osse fælder!
Så må det med mangel på D vitamin være en gang fis.
Jeg regner med at det er normalt at de fælder tidligt når de er sunde og raske.
Jeg gav mine en ordenlig tur med striglen igår, og det nød de! :0)
Med venlig hilsen Karina.
Prøv en Islænder!  Du vil garanteret syntes det er skide skægt! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hår, hår og atter hår... |
Lise-Eistla |
17-02-2004 22:35 |
|
Ved mine er striglning ikke godt nok... Men en wonderstone - den gør underværker!
Med venlig hilsen Lise! Hvorfor nøjes med 3 gangarter, når du kan få 5? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine to |
|
|
fælder også en del, mest hende der er i fol. Mine går i løsdrift, så kan jeg godt allerede så tidligt på året begynde at give dem et par ordentlige ture med striglerne?
Hilsen Kenny.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foreskelligt |
|
|
Vi har 15 muler gående - og en enkelt har smidt det meste af pelsen allerede, nogle er i kraftigt fæld og andre er slet ikke begyndt endnu - det er kort sagt meget forskelligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har hørt... |
Tina :0) |
18-02-2004 08:30 |
|
fra Anita Bakkegaard at når ens hyp fælder nu er de sunde og raske...
(min fælder som om hun bliver betalt for det *S*)
Tina :0)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min isser |
|
|
fælder også helt afsindigt...
Jeg strigler hende som regel 2-3 aftner i ugen og jeg kan bare blive ved i en evighed
De andre (en miniature, en shetlænder og en isser/shetter-blanding) er ikke sådan rigtigt begyndt endnu; men nu er isseren så også klart den, der har allermest pels...
Min venindes DV/araber behøver slet ikke begynde at fælde  For han har stort set ikke ændret pels i sommers... Men han får aldrig "vinterpels" - det er sikkert araber-delen af ham...
MVH Tanja
PS. Hunden fælder også til den store guldmedalje - suk...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Tina.. |
PJ |
19-02-2004 08:42 |
|
Det er rigtigt, at de er sunde og raske, hvis de fælder af på overskuelig tid - på den måde, at heste, der er i mineralmangel eller har nedsat immunforsvar er meget lang tid om at fælde.
Så det er en indikation på at noget kan være galt, hvis hesten ikke smider pelsen inden for overskuelig tid...altså går med íkke-fældede totter over en lang periode..
PJBeing normal is not necessarily a virtue - it denotes a lack of courage!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min fælder også.. |
Christina Laustsen |
21-02-2004 09:56 |
|
Hej..
Min Blida fælder også.. det har hun også gjort længe nu.. Det er bare så træls, men det bliver godt nok dejligt når hun er færdig med det..
Qnuz Christina
 En Islænder er den bedste hest der findes!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vedr .fældning..... |
|
|
Det ser ud til, at mange heste fælder nu.
Har min heste så evt. vitaminproblemer, når de ikke fælder nu?
Ingen af dem fælder pt. og hvert år har de først fældet lidt senere - til gengæld fælder de hele pelsen over ret kort tid?
Skal de mon have ekstra vitaminer så?
Hilsen May-Britt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vitaminer... |
PJ |
21-02-2004 12:04 |
|
May-Britt...det er nu kun hvis hesten er meget lang tid om at fælde ud...eller går med mange pelsrester helt til sommeren...så kan man mistænke mineralmangel...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PJ....... |
|
|
Ih tak
Jeg blev nervøs - var fluks ved at ringe dyrlæge og bestille vitamin indsprøjtninger mv
Jeg misforstod så åbenbart "længe om at fælde" som om, længe om at fælde var at de endnu ikke var startet.-
Så skrækscenariet - at mine elskede basser vaklede rundt med flossede pelsklatter, matte øjne og tungen hængende slapt ud af halsen, en dag jeg intetanende kom derop  Gys.....
Min dyrlæge synes mine heste på alle måder er endog meget velpassede, men man kan alligevel aldrig helt vide sig sikker....
Hilsen May-Britt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grin!!! |
PJ |
21-02-2004 13:53 |
|
Hej May-Britt
Du gjorde lige mit sygeleje lidt lettere med din "skrækvision"
Jeg har jo indtryk af at dine heste er enormt godt passet...og tanken om at de var døden nær, bare fordi du havde sprunget over med en salvana-kiks eller lignende vitaminting en enkelt dag...nej... *GGG*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej, vores fælder ikke |
Anet |
23-02-2004 17:36 |
|
Nej, vores går stadig med fuld vinterfrakke på. De virker ikke som om at de snart ved at det er forår *smiler*, men fældningen var ret sen sidste år om at komme i gang her men det kan måske været styret af at begge hestene skiftede stald hertil i marts og april måned. Men jeg glæder mig til en flot blank og kort sommerpels. Og i år tror jeg deres sommerpels bliver ekstra flot da de begge er passet med godt foder og vitaminer/mineraler i forhold til sidste vinter inden jeg fik dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|